Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door Suus »

Onmogelijk. Zelfs een normale auto doet volgens een gemiddelde routeplanners al 2u10 minuten over het vertrekpunt van MeinFernBus in Amsterdam naar Groningen, en die mag op delen van de route 130 rijden waar de bus nooit harder mag dan 100.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
michiel71
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door michiel71 »

Bee schreef:Onmogelijk. Zelfs een normale auto doet volgens een gemiddelde routeplanners al 2u10 minuten over het vertrekpunt van MeinFernBus in Amsterdam naar Groningen, en die mag op delen van de route 130 rijden waar de bus nooit harder mag dan 100.
De afstand tussen Amsterdam, halte Rietlandpark en Groningen CS bedraagt volgens Google Maps 179 km
Stel dat de bus constant 100 km/uur zou rijden, dan kost deze afstand aan reistijd 108 minuten. Je zou dan dan nog (125-108=) 17 minuten over hebben om met 50 km/uur vanaf Amsterdam, Rietlandpark naar de snelweg (5 km/6 min) te rijden, in Groningen vanaf de snelweg naar het station (3 km/3 min)) te reizen.

Overigens wordt er in Nederland op de snelweg pas beboet vanaf 8 km/u te hard.
De correctie is 4 km/per uur, en er wordt pas bestraft vanaf 4 km te hard ná correctie van de snelheid.
Zo kun je als touringcarchauffeur op de snelweg onbestraft 107 km/uur i.p.v. 100 km/uur rijden...
Op 173 km snelweg scheelt dat toch mooi 4 minuten reistijd als je 107 km/uur rijdt ;)
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door waldo79 »

Het moet niet tegenzitten, want dan kun je de belofte niet waarmaken. Bovendien ligt de kruissnelheid stukken lager dan 100 km/h zelfs al rijdt je langer 100 of iets daarboven
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door Suus »

Ga je nu het te hard rijden door buschauffeurs goedpraten?

Anyway, je kan niet de hele rit 100 rijden, je passeert uit mijn hoofd zo al vier knooppunten waar je langzamere bochten door moet en op het tijdstip dat die MeinFernbus rijdt werkt Rijkswaterstraat vaak aan de weg. Ik schat die rijtijd van MeinFernbus dus niet echt realistisch in.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door waldo79 »

Praktijk zal wel zijn dat de businesscase op basis van hard rijden is gemaakt. Boetes zouden dan door de werkgever betaald moeten worden.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door timtrein »

visgraat schreef:Wel kunnen reizigers uit bijvoorbeeld Steenwijk kiezen hun auto in Meppel te zetten. Reizigers uit Emmen kunnen hun auto bijvoorbeeld in Hoogeveen zetten.
Eh, hallo, als je met de auto aan je reis begint en ergens diep in de nacht denkt terug te komen, dan maak je toch je héle reis met de auto in plaats van uren extra met treinen en nachtbussen te gaan prutsen...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door Vinny »

waldo79 schreef:Praktijk zal wel zijn dat de businesscase op basis van hard rijden is gemaakt. Boetes zouden dan door de werkgever betaald moeten worden.
's nachts hebben reizigers niet door dat ze wat te laat arriveren op hun eindbestemming. Er zijn verder geen aansluitingen die mis kunnen lopen. Ik denk dat dit weer zo'n spreekwoordelijke commerciële overdrijving is van de vervoerder. Ze zullen wel geen geld terug bij vertragingsregeling hebben... :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door visgraat »

timtrein schreef:
visgraat schreef:Wel kunnen reizigers uit bijvoorbeeld Steenwijk kiezen hun auto in Meppel te zetten. Reizigers uit Emmen kunnen hun auto bijvoorbeeld in Hoogeveen zetten.
Eh, hallo, als je met de auto aan je reis begint en ergens diep in de nacht denkt terug te komen, dan maak je toch je héle reis met de auto in plaats van uren extra met treinen en nachtbussen te gaan prutsen...
Anders laat je je door je ouders ophalen.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door visgraat »

michiel71 schreef:
Dennenboom schreef:Oad had heeft bij de introductie van het nachtnet in 1986 ook een tijdje een busdienst onderhouden met Groningen. Maar dat heeft maar een tijdje geduurd. Volgens wiki zou die bus overigens nooit gereden hebben, maar onderstaand een link naar een krantenbericht uit die tijd.
http://www.archiefleeuwardercourant.nl/ ... CDVHN%2CLC
In de maanden juli en augustus 2013 reed Drenthe Tours tussen Groningen - Zwolle en Schiphol.
De reistijd tussen Groningen CS en Zwolle (Carpoolplaats) bedroeg 70 minuten.
Bij vertrek om 01:50 uur uit Zwolle CS zou je dus rond 03:00 uur in Groningen CS kunnen arriveren.
Bij elke tussenstop op een tussenliggend station kun je gemiddeld 15 minuten extra rekenen.
(7 minuten weg van en 7 minuten terug naar de snelweg én 1 minuut uitstaptijd)
Dat is wel heel erg een vuistregel. Het is per station nogal verschillend. Station Hoogeveen ligt dichtbij de snelweg. Assen daarentegen niet. Bovendien ga je op een route vrijwel nooit dezelfde afrit af als later weer op. Een kwartier extra reistijd is in het algemeen al best veel, zeker omdat op dat tijdstip geen kip op de weg zit.

Reken dat je ongeveer 3:30 uur in Groningen bent, dan is dat een prima tijd om uitgaanspubliek mee terug te nemen (als je dat natuurlijk wilt). Op die manier kan je in twee richtingen interessant zijn.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door nielsie600 »

Bij het vak transportplanning werd mij altijd vertelt dat 60 km/u heel realistisch is om mee te plannen voor bussen.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door waldo79 »

Als het om een non-stop verbinding gaat met een T100 bus kun je wel van 80 km/h uitgaan. Dan is Amsterdam - Groningen in 2,5 uur te doen.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door SLToilet »

nielsie600 schreef:Bij het vak transportplanning werd mij altijd vertelt dat 60 km/u heel realistisch is om mee te plannen voor bussen.
Snelbussen kunnen dat best goed halen als het traject bijna geheel snelweg is. Voor Brabantliner 401 geldt dat die echter niet veel sneller is dan 54km/u (inclusief de omweg via de Claudius Prinsenlaan).

Als deze gemiddelde snelheid ook wordt aangehouden voor het traject Zwolle-Groningen (met tussenstop in Hoogeveen en Assen) dan kom je op precies 2 uur uit (even niet kijkende naar de wegintensiteiten die behoorlijk laag zullen zijn op de A28 tussen 2 en 4 's-nachts). Wordt een lange rit :roll: En dan zit Meppel er nog niet eens bij.

Ik denk overigens niet dat als het een T100-bus zou zijn er ook precies 20km/u aan snelheid bovenop komt, eerder iets rond de 13/15 omdat er zo nu en dan een keer de bebouwde kom in gereden wordt (waar 100km/u alleen bereikt wordt als de chauffeur zich niet nuchter wist te houden en wel in een heel euforische stemming is, dat kan niet lang goed gaan :twisted: )
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door Bjarte »

nielsie600 schreef:Bij het vak transportplanning werd mij altijd vertelt dat 60 km/u heel realistisch is om mee te plannen voor bussen.
Dat ging waarschijnlijk om bussen met een begrenzing op 80km/h. Voor T100 bussen is 60km/h echt veel te laag.

En wat eerder al werd gezegd, je kunt er wel vanuit gaan dat die buschauffeurs geen 100 maar iets van 105-108km/h rijden. En dat is volledig legaal.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door Dennenboom »

Gemiddelde snelheid hangt natuurlijk sterk samen met verhouding snelweg <> bebouwde kom. Op de snelweg scheelt 100 i.p.v. 80 elke 6,7 kilometer een minuut. Als je niet op de snelweg rijdt maakt het niets uit.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door TheRoy-t »

Een T100 bus moet begrenst zijn op 100 km/h en kan dus nooit harder rijden dan 100
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door Bjarte »

Ik weet niet precies hoe dat zit, maar ik kan mij zo voorstellen dat daar wel wat marge in zit. Een T100 bus zal toch niet precies op 100 begrenst zijn? Ik heb weleens een bus langs mij zien razen toen ik 107km/h op de teller (101km/h) reed waar 100 mag, die reed minstens 110.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door Bakpapier »

TheRoy-t schreef:Een T100 bus moet begrenst zijn op 100 km/h en kan dus nooit harder rijden dan 100
Die dingen kunnen zeker harder dan 100 hoor, kijk maar eens naar van die tourbussen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door Z2N »

Zelfs al zouden ze harder dan 100 km/h kunnen (wat echt niet hoort want alle T100 bussen zijn in snelheid begrensd), dan zouden ze dat niet mogen, iets met een maximumsnelheid en de verplichting voor de chauffeur om met zijn rijstijl voor een veilige reis te zorgen enzo... :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door Bjarte »

Ook bussen hebben gewoon dezelfde flitsmarge als auto's. 107km/h rijden is dus ook voor een bus volledig legaal.

Vrachtwagens hebben ook een begrenzing van 90km/h, terwijl 80km/h is toegestaan. Dat is praktisch voor inhaalmanoeuvres en dergelijke. Maar dat is een ander verhaal... :wink:
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door SuperGhost »

Bjarte schreef:Ook bussen hebben gewoon dezelfde flitsmarge als auto's. 107km/h rijden is dus ook voor een bus volledig legaal.
Dat is helemaal niet legaal, het wordt alleen gedoogd.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door Bjarte »

Nou vooruit, daar heb je gelijk in. Maar je begrijpt wat ik bedoel. :wink:

Nog even opgezocht, de maximale afstelsnelheid voor een T100 bus is 104km/h. Correctie: Maximale afstelsnelheid is 100km/h + technische marge van 4km/h. Dat valt mij tegen...
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door matti93 »

Die marges zijn er niet voor niets, namelijk om ervoor te zorgen dat je niet meteen een boete krijgt als de monteur het net een kilometer te hoog heeft begrensd of je snelheidsmeter net niet perfect is. Het is geen vrijbrief om te hard te rijden, en als je denkt dat je netjes 107 rijdt, maar er is een klein afstelfoutje gemaakt, heb je mooi meteen een boete te pakken.

Ik denk dat het succes van een bus tov de trein voor een groot deel afhangt van de prijs. Een bus die duurder is dan de trein zal denk ik nooit een succes worden, en ook de geldigheid van landelijke kortingsproducten en sov lijkt mij een belangrijke factor voor een eventueel succes. Of de bus er nou een uur langer over doet (maar dan misschien wel dichterbij huis stopt) lijkt me niet de doorslaggevende factor.
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door zone2000 »

Een bus die duurder is dan de trein zal denk ik nooit een succes worden, en ook de geldigheid van landelijke kortingsproducten en sov lijkt mij een belangrijke factor voor een eventueel succes.
dan kun je zo'n project wel vergeten.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door waldo79 »

Z2N schreef:Zelfs al zouden ze harder dan 100 km/h kunnen, dan zouden ze dat niet mogen, iets met een maximumsnelheid en de verplichting voor de chauffeur om met zijn rijstijl voor een veilige reis te zorgen enzo... :Y
Dat vind ik tekort door de bocht. Een veilige reis bezorgen is nog veel meer dan je aan de snelheid houden :Y Met 105 km/h rijden op een plek waar 100 km/h is niet acuut onveilig 8-)
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk wel dat je eventueel de NS-prijs kunt rekenen voor deze relatie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten