Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Somoht »

In de ruwe dienstregeling staan dat de lijnen 369 247 245 69 op "Schiphol, Schiphol Noord" zullen gaan stoppen.

/edit

En waarom GVB medewerkers het over Cateringweg hebben, zo te zien wordt zelfde haltenummer herbruikt voor Schiphol Noord als Cateringweg.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Milco »

Dus begrijp ik nou goed dat GVB niet op het nieuwe busstation gaat stoppen, maar gaat/blijft stoppen te Cateringweg en Loevesteinse Dwarsweg (en Elzenhof?)

Volgens 9292 komt Knooppunt Schiphol-Noord ook nergens voor bij het plannen van een reis met een GVB-buslijn.
Connexxion meldt echter dat 69 en 369 van GVB wel op het nieuwe busstation gaan stoppen...: http://www.connexxion.nl/reizen-met-con ... anden/1561

De lijnen 69, 247 en 369 staan ook op connexxion.nl en daar staat het busstation er juist wél weer bij... :?

Zolang er voor mij geen duidelijkheid is, laat ik de GVB-concessie op de wiki maar even links liggen en ga ik eerst de andere concessies doen. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Lijn 69 stopt in ieder geval niet op Elzenhof. Die heeft geen haltes tussen de McDonald's en Schiphol Plaza. Elk nut van de halte Elzenhof is ook wel verdwenen als het busstation opengaat...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door jesperhaverkamp »

Sowieso lijkt het me sterk dat het busstation over een week af is, dus voorlopig zal het wel gewoon nog het 'rondje' cateringweg blijven.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Somoht »

GVB heeft iig wat nu halte(nummer) Cateringweg is, hernoemd naar Schiphol Noord. Neem aan dat ze daarmee het busstation bedoelen.
Daarom ook de naam die 9292 heeft verzonnen met combinatie van beide namen
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Een beetje een vreemde actie, want die halte Cateringweg (de oude Zuidtangenthalte Schiphol Noord) blijft gewoon bestaan als het goed is :?

Niet dat lijn 69 nu ook daadwerkelijk dat vage rondje rijdt, de bus stopt gewoon naast het eilandje en de reizigers mogen vanaf de straat de bus in klauteren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mike »

Er is nu tijdelijk bij de mc donalds een halte, dat zal het tijdelijke busstation noord worden. Waar ook de 300 en 310 zal stoppen.

Temisten dat heb vernomen van collega's.

Er geld daar momenteel al een snelheidsbeperking van 15km/h.
Amstram17
Berichten: 52
Lid geworden op: do 27 mar 2014, 21:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Amstram17 »

Vanaf Maandag 8 December is de kersttram weer te bewonderen in de stad! tot wanneer hij blijft rijden weet ik niet. Ik weet niet of de gemeente ook - net als vorig jaar - een tram gaat bestickeren met Amsterdam Light Festival als thema??
Met Vriendelijke Groet,
Amstram17
In opleiding
Graaf_Panto
Berichten: 35
Lid geworden op: do 20 jan 2011, 20:05
Locatie: Monnickendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Graaf_Panto »

Per de nieuwe dienstregeling gaan de GVB- en Connexxionlijnen ook naar het IJsei busstation.

In de dienstregeling van GVB en Connexxion valt te lezen dat de GVB-lijnen 32, 33, 34 en 35 alsmede de Connexxion lijnen 391, 392 en 394 een uitstaphalte krijgen bij de Schreierstoren.

Natuurlijk is dit handig voor de reizigers die de metro willen pakken maar bevorderlijk voor de doorstroming is het niet.
Dat zie je nu al bij de EBS-bussen.

In de huidige situatie worden de EBS-bussen ook opgehouden door de reizigers die via het zebrapad net over de Kamperbrug naar het station lopen. Dit zal alleen maar erger worden als daar ook de GVB- en CXX-uitstappers bijkomen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Jef400 »

Doordrukken, dat gebeurd nu al. andere manier is er niet. Ik ben benieuwd hoe het voltooide IJsei eruit komt te zien.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Rickingsh

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Rickingsh »

Wellicht zou een groot gedeelte van de bussen een rondje om het CS heen kunnen rijden als zo'n beetje alle werkzaamheden voltooid zijn en de westelijke toegang tot de IJzijde gereed is. In combinatie met betere uitstaphaltes dichterbij het Damrak/Centrum en de tramhaltes zou dit de druk aardig kunnen verminderen. Tot die tijd zal het sowieso nog improviseren en doordrukken moeten worden.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Stoplichten neerzetten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

De kersttram rijdt weer, dit jaar is het een Combino. Op Flickr staan alweer een paar foto's: https://www.flickr.com/photos/man66man/15948951816/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Leuk dat het eindelijk een keer een Combino is! :D
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Jurre »

Vanmorgen deden de vertrekborden van de metro's het niet op Duivendrecht, was er een NS-omroep die over de GVB-omroep heen schalde, en kwam er een M5 voorrijden met alleen 'M' op de voor- en zijkant. Gevolg: niemand wist waar de metro naartoe ging. Ook geen omroep bij Van der Madeweg maar geen metro aan de andere kant, dus gegokt dat het de 54 was en dat was goed gegokt.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Displays boven het perron geven die info nog eventueel (normaal tenminste), maar het komt vaker voor idd dat die M5's zonder missie rondrijden. Gelukkig heb ik ze meestal op de M50, dus dan kan er weinig mis gaan. In jouw geval wel onwijs irritant. Valt me ook op dat de koersrollen nog niet gefixt zijn. Inmiddels weer een half jaar verder.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik ken de precieze oorzaken niet, maar het probleem met de koersrollen schijnt 'nogal complex' te zijn. Ik denk zelfs zo complex, dat GVB het inmiddels in de categorie 'niet oplossen' heeft geplaatst. Behalve de materieel- en OV-informatie-enthousiastelingen op dit forum, zal het de meeste reizigers niet opvallen. Er is een workaround bedacht door het lijnnummer op de digitale displays te tonen (die dus niet altijd werkt), dus waarom zou je er dan nog veel tijd en geld in gaan steken?

Waarschijnlijk worden deze analoge rollen bij de eerste grote beurt van de M5 stilletjes verwijderd, en misschien vervangen door digitale displays. Had men meteen moeten doen: analoge koersrollen passen net zo goed bij de M5 als een choke bij een moderne auto.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ruben »

chartmonster schreef:Een betere routewijziging voor bus 62 zou zijn om vanaf de Vrijheidslaan via de Rijnstraat naar de President Kennedylaan te rijden. Hiermee kom je een groot deel van de voormalige gebruikers van tram 25 tegemoet en behoudt de Rooseveltlaan met lijn 4 de verbinding naar de RAI en lijn 65 naar het Amstelstation.
Gisteren zat ik in lijn 62 door de Rivierenbuurt en vroeg ik me dit ook af. Waarom heeft het GVB niet gelijk na het wegbezuinigen van tram 25 besloten om de 62 om te leggen via de Rijnstraat? De route is nauwelijks langer, maar je zou er wel de buurt ten oosten van de Rijnstraat mee bedienen die nu pakweg 700 meter van een halte verwijderd is. De halte President Kennedylaan in de Waalstraat kan je wel verplaatsen naar de President Kennedylaan. Enige halte die niet meer bediend wordt is dan Waalstraat op de Rooseveltlaan, maar die wordt zelfs 's avonds minstens 4x per uur bediend door inderdaad de 65 en de 4. En het buurtje ten noorden van de Rooseveltlaan kan ook met de 12.

Me dunkt dat je door omleggen van de 62 door de Rijnstraat met relatief weinig kosten en moeite een beter OV-product kan bieden? Wat is hier de overweging om dit niet te doen, voor zover iemand bekend?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Ik ken de precieze oorzaken niet, maar het probleem met de koersrollen schijnt 'nogal complex' te zijn. Ik denk zelfs zo complex, dat GVB het inmiddels in de categorie 'niet oplossen' heeft geplaatst.
Um... GVB is toch ook helemaal niet degene die dit probleem moet of hoeft op te lossen? Dat is aan Alstom.
Er is een workaround bedacht door het lijnnummer op de digitale displays te tonen (die dus niet altijd werkt), dus waarom zou je er dan nog veel tijd en geld in gaan steken?
Omdat het er nu ook wel heel erg als een workaround uitziet. Vooral de extreem snel scrollende tekst "M54 Centraal Station" gevolgd door een tijdje zwart is niet echt optimaal. En het is raar dat je gloednieuwe metro's hebt, die nog in proces zitten om afgeleverd te worden met een gapend gat links van het raam. Een defect dat niet oplosbaar blijkt. Het hele asymmetrische design idee van de metro is ook weg zonder die koersrollen. Dus ja dat zijn wel paar puntjes. :D

-----------------------------

Vanochtend reed M50 niet verder dan Sloterdijk. Wel grappig dat het omroep systeem "uistappen linkerzijde" omroept en vervolgens rechts het perron verschijnt. Vooral hoe paniekerig mensen vervolgens reageren. :P
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

n-evo schreef:
Alargule schreef:Ik ken de precieze oorzaken niet, maar het probleem met de koersrollen schijnt 'nogal complex' te zijn. Ik denk zelfs zo complex, dat GVB het inmiddels in de categorie 'niet oplossen' heeft geplaatst.
Um... GVB is toch ook helemaal niet degene die dit probleem moet of hoeft op te lossen? Dat is aan Alstom.
En naar wie denk je dat Alstom de rekening gaat sturen?
n-evo schreef:
Er is een workaround bedacht door het lijnnummer op de digitale displays te tonen (die dus niet altijd werkt), dus waarom zou je er dan nog veel tijd en geld in gaan steken?
Omdat het er nu ook wel heel erg als een workaround uitziet. Vooral de extreem snel scrollende tekst "M54 Centraal Station" gevolgd door een tijdje zwart is niet echt optimaal. En het is raar dat je gloednieuwe metro's hebt, die nog in proces zitten om afgeleverd te worden met een gapend gat links van het raam. Een defect dat niet oplosbaar blijkt. Het hele asymmetrische design idee van de metro is ook weg zonder die koersrollen. Dus ja dat zijn wel paar puntjes. :D
...die de gemiddelde reiziger zullen ontgaan. En op basis van die afweging zal GVB wel besluiten hier wel of geen extra moeite en geld aan te gaan spenderen.

Maar wie weet: misschien dat de problemen binnenkort alsnog verholpen zijn.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Geert »

Alargule schreef:En naar wie denk je dat Alstom de rekening gaat sturen?
Er zit toch zeker wel garantie op een metrostel? Dit lijkt me typisch garantiewerk.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:En naar wie denk je dat Alstom de rekening gaat sturen?
Alstom hoort een volledig goed functionerend product af te leveren. Dat is nu niet het geval. Neem aan dat daar afspraken over zijn. De bewering dat GVB degene is die dit moet oplossen en/of geld eraan kwijt is geloof ik niet direct.
Geert schreef:Er zit toch zeker wel garantie op een metrostel? Dit lijkt me typisch garantiewerk.
Lijkt mij ook.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Speculatief, want ik ken de details verder ook niet, maar: stel je voor, die analoge koersrol is er ergens halverwege het bestelproces vanuit GVB plots ingefietst. Alstom is daar met frisse tegenzin mee akkoord gegaan. Echt goede mogelijkheden om het te testen waren er niet in de fabriek, vanwege de afwezigheid van specifieke omstandigheden die alleen op het Amsterdamse metronet aanwezig zijn. Dus kwam het aan op praktijktesten.
Daaruit blijkt nu dat wat Alstom heeft ontwikkeld niet (goed) werkt. Komt dat door slecht werk van Alstom? Of omdat GVB hier misschien halverwege mee kwam? Heeft de opdrachtgever onduidelijke of incomplete specificaties aangeleverd? Heeft Alstom niet goed doorgevraagd? We weten het niet, en daarmee weten we dus ook niet bij wie de (juridische) schuldvraag ligt.
Nu blijkt het probleem zo complex, dat oplossen veel tijd en geld kost. GVB kan op haar strepen gaan staan en van Alstom een oplossing eisen zonder extra kosten, maar daarmee zet je de relatie met Alstom onder druk. Zeker als je misschien zelf oorzaak bent in het geheel.

Nogmaals: het is allemaal speculatief. Maar als een ogenschijnlijk eenvoudig probleem als het werkend krijgen van een koersrol (op ander materieel leveren ze immers geen probleem op) al zo lang duurt, is er meer aan de hand. Misschien mijn scenario, misschien iets heel anders. We weten het niet, want er wordt niet over gecommuniceerd.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Op de eerste publieke concepten stond de M5 direct al met het huidige design en zo'n koersrol afgebeeld. Dit was nog voordat productie van start ging. Dus dat het een last-minute decision is lijkt mij ook niet aannemelijk.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Tja, dan blijft het gissen. Wellicht toch maar weer eens een hoop lawaai op hierzijnwij.nu gaan maken. Die hebben zich inmiddels goed gepositioneerd als het loket van zowat alle ov-gerelateerde zaken in Amsterdam.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten