OV in en rond Rotterdam
Re: OV in en rond Rotterdam
Ja, daar moest toentertijd op bezuinigd worden...
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: OV in en rond Rotterdam
Die T'jes zijn wel uit 1980/1984, met van die koersrollen werken lijkt mij voor die tijd eigenlijk niet meer dan gebruikelijk...
Het is een spectrum.
Re: OV in en rond Rotterdam
Nouja, richtingfilms wel (koersrollen zitten op een trein ), maar de Blokkendoostrams uit Amsterdam zijn van '79/'80 en die hebben al centraal bediende richtingfilms :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: OV in en rond Rotterdam
Wat foto's van een rondritje van vandaag:
Nadat ik even langs mijn werk ging om wat te roggelen ( ) ging ik met Buslijn 48 naar de Keizerswaard. Doordat er eerst nog wat korte ritjes naar het Maasstad Ziekenhuis Clara tussenzaten kon ik 1 daarvan mooi vastleggen bij het Stadionviaduct. Op de bussen en bij de omroep is overigens nog de oude naam te horen en te zien:
Daarna ging het dus via de Keizerswaard naar Oud IJsselmonde. Vooral om daar de Qbuzz-lijnen 140 en 141 vast te leggen, maar er is natuurlijk meer. Als eerste rit op lijn 141 trof ik jammergenoeg een rit van Arriva, maar goed die had ik hier ook nog niet:
Aan de andere kant van de wijk kwam op lijn 183 een RET-Alliance langs en wel de 832 :
Wat meer richting de Van Brienenoordbrug kwam er een buitendienst rit vanuit stalling Krimpen langs in de vorm van deze Qbuzz 1046:
Toen was het tijd voor lijn 140. Deze legde ik op de hoek van de Benedenrijweg en de Koninginneweg vast en wel met de 1007 vanuit Maasland:
Via de Oostdijk ging het daarna weer terug naar de plek van lijn 141. Onderweg kwam ik langs de Van Brienenoordbrug en daar was toevallig op de Nieuwe Maas de Waterbus naar Dordrecht te zien en op de brug een bus van Arriva en eentje van Qbuzz:
Terug bij de plek van lijn 141 trof ik nu wel een Qbuzz en wel de 1074:
Hierna was het de hoogste tijd om verder te gaan en daarom ging ik met lijn 183 en de metro naar station Schiedam Centrum. Hier stond de Qbuzz / RET 804 al voor me klaar:
Met de 804 ging het met lijn 126 naar de Nieuwe Haven in Schiedam. Sinds 14 december komt daar weer een buslijn en wel lijn 57. Bij de Nieuwe Haven zijn ook de bekende molens te zien, dus dat wilde ik even combineren. Het ging moeilijker dan ik dacht, maar hier is wel een bus op lijn 57 en een molen op 1 foto te zien :) :
Met de 57 richting Westerhoofd ging het naar de Vlaardingse wijk Holy. Hier rijdt lijn 56 (en ook lijn 57, maar die is minder) door de afsluiting van de Korhoenlaan een leuke omleiding door straatjes waar nog nooit een bus geweest is (althans geen normale route), zoals de Fazantlaan met op de 307 de vage nieuwe bestemming voor station Vlaardingen West:
Ook de Aalscholverlaan krijgt nu bezoek van genoeg bussen. Onverwachts kwam zelfs de 801 langs tijdens een instructierit :) :
Nu is de bestemming van Vlaardingen West beter te lezen:
Ook in Holy zijn er routes waar lijn 57 weer oude tijden doet herleven. Bijvoorbeeld over de Zwaluwlaan. Hier reed vroeger RET-lijn 52 en daarna Connexxion-lijn 125, maar na ongeveer 4,5 jaar (schiet me niet lek als ik er iets naast zit) niks rijdt hier nu lijn 57:
Daarna ging het met tramlijn 23 vanaf de Parijslaan naar station Schiedam Centrum om vanaf daar met lijn 41 en met Alliance 808 naar Rotterdam Airport te gaan. Daar wilde ik wat foto's van o.a. lijn 33 maken, want daar had ik er nog weinig van. Het begon daarom ook gelijk met lijn 33:
De bus die me hierheen heeft gebracht:
De zon probeerde daarna wat door te breken, dus daarom ben ik naar een ander plekje gegaan, want voor de zon stond ik hier slecht. Bij de nieuwe plek trof ik nog een 800-tje op lijn 41. Dat was vandaag dus een lijn met veel variatie want ik trof er ook al Alliance 915 en Citaro 361. De 817 was dat 800-tje die ik zag:
Lijn 33 komt hier het meest, dus die was daarna alweer aan de beurt (met overigens een chauffeur van De Jong Tours). Zelfs onder toezicht van de Koninklijke marechausse omdat iemand iets vergeten was in z'n auto die naast mij stond:
Tot slot de Airport Express lijn 50 vanaf de Wilhelminakade. De display geeft hem overigens een andere naam:
Met deze lijn 50 ging het snel naar station Blaak. Dat vind ik persoonlijk een van de mooiste plekken van de stad met een aantal opvallende gebouwen. Hier kon ik tegelijkertijd ook Citadis 2006 vastleggen op tramlijn 21 naar de Woudhoek:
Tot slot ging het via de Kralingse Zoom met Qbuzz-lijn 143 naar Ridderkerk Drievliet. Daar wilde ik lijn 189 vastleggen, omdat ik het gevoel heb dat die lijn niet al te lang zal bestaan. Niet dat Qbuzz daar wat aan doet, want op het veilingterrein van Barendrecht waren na anderhalve maand nog steeds geen haltepalen en lijnstickers te vinden dus ja... De eerste middagbus op lijn 189 was door de enorme drukte erg vroeg en kwam met -13 langs. Die had ik dus snel beet op de Karper:
Met Sneldienst lijn 146 ging het daarna snel naar het Zuidplein en dus naar huis.
Nadat ik even langs mijn werk ging om wat te roggelen ( ) ging ik met Buslijn 48 naar de Keizerswaard. Doordat er eerst nog wat korte ritjes naar het Maasstad Ziekenhuis Clara tussenzaten kon ik 1 daarvan mooi vastleggen bij het Stadionviaduct. Op de bussen en bij de omroep is overigens nog de oude naam te horen en te zien:
Daarna ging het dus via de Keizerswaard naar Oud IJsselmonde. Vooral om daar de Qbuzz-lijnen 140 en 141 vast te leggen, maar er is natuurlijk meer. Als eerste rit op lijn 141 trof ik jammergenoeg een rit van Arriva, maar goed die had ik hier ook nog niet:
Aan de andere kant van de wijk kwam op lijn 183 een RET-Alliance langs en wel de 832 :
Wat meer richting de Van Brienenoordbrug kwam er een buitendienst rit vanuit stalling Krimpen langs in de vorm van deze Qbuzz 1046:
Toen was het tijd voor lijn 140. Deze legde ik op de hoek van de Benedenrijweg en de Koninginneweg vast en wel met de 1007 vanuit Maasland:
Via de Oostdijk ging het daarna weer terug naar de plek van lijn 141. Onderweg kwam ik langs de Van Brienenoordbrug en daar was toevallig op de Nieuwe Maas de Waterbus naar Dordrecht te zien en op de brug een bus van Arriva en eentje van Qbuzz:
Terug bij de plek van lijn 141 trof ik nu wel een Qbuzz en wel de 1074:
Hierna was het de hoogste tijd om verder te gaan en daarom ging ik met lijn 183 en de metro naar station Schiedam Centrum. Hier stond de Qbuzz / RET 804 al voor me klaar:
Met de 804 ging het met lijn 126 naar de Nieuwe Haven in Schiedam. Sinds 14 december komt daar weer een buslijn en wel lijn 57. Bij de Nieuwe Haven zijn ook de bekende molens te zien, dus dat wilde ik even combineren. Het ging moeilijker dan ik dacht, maar hier is wel een bus op lijn 57 en een molen op 1 foto te zien :) :
Met de 57 richting Westerhoofd ging het naar de Vlaardingse wijk Holy. Hier rijdt lijn 56 (en ook lijn 57, maar die is minder) door de afsluiting van de Korhoenlaan een leuke omleiding door straatjes waar nog nooit een bus geweest is (althans geen normale route), zoals de Fazantlaan met op de 307 de vage nieuwe bestemming voor station Vlaardingen West:
Ook de Aalscholverlaan krijgt nu bezoek van genoeg bussen. Onverwachts kwam zelfs de 801 langs tijdens een instructierit :) :
Nu is de bestemming van Vlaardingen West beter te lezen:
Ook in Holy zijn er routes waar lijn 57 weer oude tijden doet herleven. Bijvoorbeeld over de Zwaluwlaan. Hier reed vroeger RET-lijn 52 en daarna Connexxion-lijn 125, maar na ongeveer 4,5 jaar (schiet me niet lek als ik er iets naast zit) niks rijdt hier nu lijn 57:
Daarna ging het met tramlijn 23 vanaf de Parijslaan naar station Schiedam Centrum om vanaf daar met lijn 41 en met Alliance 808 naar Rotterdam Airport te gaan. Daar wilde ik wat foto's van o.a. lijn 33 maken, want daar had ik er nog weinig van. Het begon daarom ook gelijk met lijn 33:
De bus die me hierheen heeft gebracht:
De zon probeerde daarna wat door te breken, dus daarom ben ik naar een ander plekje gegaan, want voor de zon stond ik hier slecht. Bij de nieuwe plek trof ik nog een 800-tje op lijn 41. Dat was vandaag dus een lijn met veel variatie want ik trof er ook al Alliance 915 en Citaro 361. De 817 was dat 800-tje die ik zag:
Lijn 33 komt hier het meest, dus die was daarna alweer aan de beurt (met overigens een chauffeur van De Jong Tours). Zelfs onder toezicht van de Koninklijke marechausse omdat iemand iets vergeten was in z'n auto die naast mij stond:
Tot slot de Airport Express lijn 50 vanaf de Wilhelminakade. De display geeft hem overigens een andere naam:
Met deze lijn 50 ging het snel naar station Blaak. Dat vind ik persoonlijk een van de mooiste plekken van de stad met een aantal opvallende gebouwen. Hier kon ik tegelijkertijd ook Citadis 2006 vastleggen op tramlijn 21 naar de Woudhoek:
Tot slot ging het via de Kralingse Zoom met Qbuzz-lijn 143 naar Ridderkerk Drievliet. Daar wilde ik lijn 189 vastleggen, omdat ik het gevoel heb dat die lijn niet al te lang zal bestaan. Niet dat Qbuzz daar wat aan doet, want op het veilingterrein van Barendrecht waren na anderhalve maand nog steeds geen haltepalen en lijnstickers te vinden dus ja... De eerste middagbus op lijn 189 was door de enorme drukte erg vroeg en kwam met -13 langs. Die had ik dus snel beet op de Karper:
Met Sneldienst lijn 146 ging het daarna snel naar het Zuidplein en dus naar huis.
Re: OV in en rond Rotterdam
Leuke foto's weer! ;)
De 189 is zo vroeg omdat je tussen de veiling en de halte Goudenregenplantsoen 16 minuten hebt, en tsja.. Da's wat te eehh.. ruim.
De 189 is zo vroeg omdat je tussen de veiling en de halte Goudenregenplantsoen 16 minuten hebt, en tsja.. Da's wat te eehh.. ruim.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: OV in en rond Rotterdam
Rijdt de RET met lijn 16 nou naar Sorry geen?
RET: Duidelijker kunnen we het niet maken. Wel makkelijker.
Ofzo ;-)
RET: Duidelijker kunnen we het niet maken. Wel makkelijker.
Ofzo ;-)
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OV in en rond Rotterdam
Bijna elke vervoerder in Nederland rijdt bij leegmat-ritten met een lijnnummer als 999. Waarom RET dan voor 16 kiest (dat lijkt tenslotte helemaaaaaaaaaal niet op een gewoon lijnnummer)...
Re: OV in en rond Rotterdam
Nah die 999 is dr toch ook nog niet heel lang?
Ik kan me in ieder geval nog herinneren dat iig het GVU gewoon met "lijnnummer + geen dienst /buiten dienst / naar garage rondreed"
Ik kan me in ieder geval nog herinneren dat iig het GVU gewoon met "lijnnummer + geen dienst /buiten dienst / naar garage rondreed"
Re: OV in en rond Rotterdam
Ja, dat gebeurd hier bij Arriva ook. Maar mocht de Albatros op automatisch staan gaat 'ie naar '6 BUITENDIENST' waarbij een spatie nog steeds te duur was. Of zou het voor de mensen zijn die binnendienst hebben, dat ze die bus niet kunnen nemen?
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: OV in en rond Rotterdam
Er hoort eigenlijk gewoon "16 Sorry, geen dienst" te staan, maar de display van deze 801 is een beetje vaag. De tekst dienst hoort er dus onder te staan, maar deze kwam later alleen eronder te staan, zonder de tekst "Sorry geen" dus.Wubbo schreef:Rijdt de RET met lijn 16 nou naar Sorry geen?
RET: Duidelijker kunnen we het niet maken. Wel makkelijker.
Ofzo ;-)
Bij normale buitendienstritten wordt er overigens vanalles gebruikt. Het meest lijnummer + Sorry, geen dienst maar ook, het busnummer + Sorry, geen dienst en 999 Sorry, geen dienst heb ik wel eens gezien.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OV in en rond Rotterdam
Ook wel eens 666 BUITEN DIENST gezien bij de RET. Duivels gedoe
Re: OV in en rond Rotterdam
Ik heb in Utrecht ook weleens bussen gezien met een kop koffie en het woord "Pauze" op de display :)
Re: OV in en rond Rotterdam
Dat zijn dan weer van die aanleidingen voor klachten uit zekere hoek.Geert schreef:Ook wel eens 666 BUITEN DIENST gezien bij de RET. Duivels gedoe
Doet Veolia Veluwe soms ook, de eerste keer dat ik slaperig naar zo'n koffiekop op de lijndisplay op de achterkant van de bus keek vroeg ik me af wat dat display nou eigenlijk aan het vertonen was, niet verwachtende dat ie koffiekoppen ingebouwd had zitten.Fles schreef:Ik heb in Utrecht ook weleens bussen gezien met een kop koffie en het woord "Pauze" op de display :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39295
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OV in en rond Rotterdam
Tja, ben eigenlijk wel benieuwd of Arriva die al heeft ontvangen... die zijn zo slim geweest per 4 januari een nieuwe scholierenlijn 666 te beginnen in de Hoekse Waard, die o.a. het toch redelijk christelijke Puttershoek bediendNS-Reiziger schreef:Dat zijn dan weer van die aanleidingen voor klachten uit zekere hoek.Geert schreef:Ook wel eens 666 BUITEN DIENST gezien bij de RET. Duivels gedoe
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OV in en rond Rotterdam
Echt waar ja?Reiziger Ddrs schreef:Tja, ben eigenlijk wel benieuwd of Arriva die al heeft ontvangen... die zijn zo slim geweest per 4 januari een nieuwe scholierenlijn 666 te beginnen in de Hoekse Waard, die o.a. het toch redelijk christelijke Puttershoek bediend
Je gaat bijna aan moedwillige opzet denken...
Re: OV in en rond Rotterdam
Het lijnnummer 16 is voor de lesbussen bedoelt.Geert schreef:Bijna elke vervoerder in Nederland rijdt bij leegmat-ritten met een lijnnummer als 999. Waarom RET dan voor 16 kiest (dat lijkt tenslotte helemaaaaaaaaaal niet op een gewoon lijnnummer)...
Bij de RET zijn de 'buiten dienst'-ritten meestal nummerloos of met het nummer van de lijn die ze ervoor/eran rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39295
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OV in en rond Rotterdam
En als het een Dordtse stadsbus is dan gaat'ie ook naar "6 BUITENDIENST", da's namelijk een erg populair lijnnummer voor MAT-ritten bij de chauffeurs hierStefan schreef:Ja, dat gebeurd hier bij Arriva ook. Maar mocht de Albatros op automatisch staan gaat 'ie naar '6 BUITENDIENST' waarbij een spatie nog steeds te duur was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OV in en rond Rotterdam
Buitendienst moet dan wel een grote plaats zijn, als er zoveel bussen heen gaan...
Het is een spectrum.
Re: OV in en rond Rotterdam
Ja ik dacht altijd dat dat bussen waren voor de "buitendienst" en vond het al zo raar dat die telkens niet stopten. Totdat een bus die WEL stopte "Ringlijn" aangaf.....Karl schreef:Buitendienst moet dan wel een grote plaats zijn, als er zoveel bussen heen gaan...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39295
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OV in en rond Rotterdam
Deze zonnige zaterdag maar eens richting de waterwegregio afgereisd, want ja, daar rijdt Qbuzz nu vrijwel volledig met RET 800'jes. Na aankomst op station Maassluis trof ik daar allereerst deze bus van Jojo Tours op het NS-vervoer naar Maassluis West en Hoek van Holland...
Vervolgens richting het centrum van Maassluis gelopen, waar het even wachten was tot lijn 126 zou komen. Maar dat wachten werd beloond...
Eenzaam en alleen was deze 1076, de enige MAN tussen allemaal Alliances op lijn 126...
Vervolgens met de 126 naar Schiedam gereisd, waar de volgende rit weer door een 800'je gereden werd...
Daarna met de achteropkomende RET-bus maar weer richting station om daar de trein richting Den Haag te pakken. Had op de heenreis naar Maassluis namelijk vanuit de trein al gezien dat er een nieuw metrostel op station Hofplein stond. En ja, moest natuurlijk wel even zo'n ding geprobeerd hebben.
Op Den Haag Centraal aangekomen zag ik er net eentje wegrijden, maargoed, de volgende rit werd ook door een nieuw stel gereden. Toch wel een hele verbetering zijn die stellen zeg, stuk comfortabeler vooral. Maar degene die de plek bedacht heeft waar ze het TFT-scherm met nu nog vooral RandstadRail-promotiefilmpjes hebben opgehangen heeft daar nou niet bepaald goed bij nagedacht: je kunt alleen fatsoenlijk zien wat erop staat als je op het voorste balkon staat, vanaf alle zitplaatsen wordt je zicht op het scherm geblokkeerd door diverse stangen
Uiteindelijk in Pijnacker nog een plaatje van het oude én het nieuwe materieel kunnen maken. De oplettende kijker ziet natuurlijk gelijk dat daar enige tijd tussen zat: had tussendoor nog een niet echt succesvolle poging ondernomen een leuk plekje verderop aan de lijn te vinden
Vervolgens richting het centrum van Maassluis gelopen, waar het even wachten was tot lijn 126 zou komen. Maar dat wachten werd beloond...
Eenzaam en alleen was deze 1076, de enige MAN tussen allemaal Alliances op lijn 126...
Vervolgens met de 126 naar Schiedam gereisd, waar de volgende rit weer door een 800'je gereden werd...
Daarna met de achteropkomende RET-bus maar weer richting station om daar de trein richting Den Haag te pakken. Had op de heenreis naar Maassluis namelijk vanuit de trein al gezien dat er een nieuw metrostel op station Hofplein stond. En ja, moest natuurlijk wel even zo'n ding geprobeerd hebben.
Op Den Haag Centraal aangekomen zag ik er net eentje wegrijden, maargoed, de volgende rit werd ook door een nieuw stel gereden. Toch wel een hele verbetering zijn die stellen zeg, stuk comfortabeler vooral. Maar degene die de plek bedacht heeft waar ze het TFT-scherm met nu nog vooral RandstadRail-promotiefilmpjes hebben opgehangen heeft daar nou niet bepaald goed bij nagedacht: je kunt alleen fatsoenlijk zien wat erop staat als je op het voorste balkon staat, vanaf alle zitplaatsen wordt je zicht op het scherm geblokkeerd door diverse stangen
Uiteindelijk in Pijnacker nog een plaatje van het oude én het nieuwe materieel kunnen maken. De oplettende kijker ziet natuurlijk gelijk dat daar enige tijd tussen zat: had tussendoor nog een niet echt succesvolle poging ondernomen een leuk plekje verderop aan de lijn te vinden
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OV in en rond Rotterdam
Hier rijden de connexxion's met 999 Geen Dienst, de Arriva met BUITENDIENST (zonder nummer) en de GVB met Sorry, Geen Dienst (ook zonder lijnnummers).Aking schreef:Nah die 999 is dr toch ook nog niet heel lang?
Ik kan me in ieder geval nog herinneren dat iig het GVU gewoon met "lijnnummer + geen dienst /buiten dienst / naar garage rondreed"
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OV in en rond Rotterdam
Alleen de vervoerders die het Infoxx-systeem gebruiken, daarbij is 999 standaard voor buiten-dienstritten. Alle CXX-dochters (GVU, Novio, Hermes), en Qbuzz, gebruiken dat systeem en dus ook "lijnnummer" 999.Geert schreef:Bijna elke vervoerder in Nederland rijdt bij leegmat-ritten met een lijnnummer als 999.
GVU heeft tegenwoordig ook een speciaal "naar garage"-nummer: 79.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: OV in en rond Rotterdam
Ik gooi er dan nog maar even 2 foto's van gisteren tegenaan. :)
Eerst de RET 369 (En ik weet dat er 396 op de foto staat.. )...
...en toen de RET 944. ;)
Eerst de RET 369 (En ik weet dat er 396 op de foto staat.. )...
...en toen de RET 944. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: OV in en rond Rotterdam
Wordt de chauffeur van die onderste bus, net overallen ofzo? Hij heeft zijn handen in de lucht.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten