OVer je OV-Chipkaart #12

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Tochjo »

Daniel schreef:Als je een elektronisch kaartje op je jaartrajectkaart laad (scheelt je baas een euro :P ) komt dat trouwens ook gewoon met traject in Mijn NS te staan
Is dat nieuw? In augustus zag ik alleen het station waarop het reisproduct geladen was. (Sinds september reis ik met Traject Vrij).
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door BR628 »

Daniel schreef:
BR628 schreef:Ik reis normaal alleen met mijn jaartrajectkaart Lw-Hr of weekendvrij. Morgen moet ik vanuit Leeuwarden naar Den Bosch (enkele reis want terug met de auto). Ik moet daarvoor een los kaartje kopen, want moet het kunnen declareren. Staat op die eenmalige chipkaart ook het traject waarop je reist? Want anders valt er weinig te declareren.
Als je een elektronisch kaartje op je jaartrajectkaart laad (scheelt je baas een euro :P ) komt dat trouwens ook gewoon met traject in Mijn NS te staan en kan je daar een declaratieoverzichtje vandaan printen.
Let wel op: via Mijn OV-chipkaart gaat dat juist niet, daar staat het traject niet in je transactielijst maar alleen bij de "Producten op kaart".
Goed idee, ware het niet dat ik daar dan nu nog eea voor moet regelen. Die euro vind vind ik wel gezegend eigenlijk. Wil achteraf geen gedoe dus als traject op los kaartje geprint wordt, net als vroeger, is dat genoeg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Daniel »

@Tochjo: Nu je het zegt ja, dat zie ik nu ook als ik inlog. Terwijl ik toch echt herinner dat ook de bestemming erbij stond toen ik het voor het eerst bekeek (of tenminste, dat zoiets door NS gecommuniceerd was)

Nouja, nog een maandje en dan ben ik ook over... dat digitaal kaartjes laden werkt toch ook niet heel praktisch nu.

@BR628: Het al eerder in dit topic genoemde E-ticket is trouwens wel een beter idee als je tenminste na negenen reist, want wegwerpchipkaartjes kan je niet met korting kopen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door BR628 »

Oké, ook goed om te weten. Reis overigens vol in de ochtendspits.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Meltrain »

Toen ik vanochtend meereiskorting op de kaart van mijn zusje wilde laden, kreeg ik bij de kaartautomaat de melding dat het saldo minstens €10,- moet zijn en dat ik de kaart gelijk moest opladen.
Dat vind ik gek, want als je met korting reist, kun je al met een saldo van minstens €6,- inchecken. :?
(Dat daarna de pinautomaat van de betreffende kaartautomaat in storing ging en we al erg laat waren, hielp allemaal niet erg mee. :( )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Anne »

Dit weekeinde stond bij de reisadviezen wegens werkzaamheden dat reizigers op het traject voor Sloterdijk-Lelylaan-Zuid gebruik konden maken van de metro en tussen Utrecht en Terwijden van de bus.

Hoe kan ik daar gebruik van maken zonder dat er geld van mijn kaart wordt afgeschreven??
En kan je ook met een wegwerpchipkaart van NS de metro poortjes passeren??
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Daniel »

Gewoon instappen en je kaart tonen neem ik aan. Van de week was er op Utrecht Centraal ook een omroep te horen dat je met bus 8 naar het spoorwegmuseum kon reizen i.v.m. werkzaamheden. Daarin werd zelfs expliciet gemeld dat je bij NS kon in- en uitchecken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Suus »

Als de metro in het reisadvies is opgenomen staat er een verplaatsbaar paaltje van NS bij de ingang van de metro en is het brede poortje permanent geopend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Anne »

Bedankt voor jullie reacties; is me nu duidelijk.
Is voldoende als er bij de NS-stations de extra CiCo's staan.
Is natuurlijk niet de bedoeling dat je met je NS kaart eerder uitstapt want dat is dan verkapt lokaal vervoer.
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door waldo79 »

avl schreef: Is natuurlijk niet de bedoeling dat je met je NS kaart eerder uitstapt want dat is dan verkapt lokaal vervoer.
Je moet dat van tevoren bedenken, want je kunt niet als je bij NS bent ingecheckt uitchecken op willekeurig welke halte van een andere vervoerder :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Suus »

NS had vanochtend een advertentie in in ieder geval de Volkskrant geplaatst met de mededeling dat er ook nog gewoon losse treinkaartjes te koop zijn. Een beetje jammer dat het nodig is eigenlijk, daar is toch duidelijk iets misgegaan bij het communiceren.

Een andere ervaring die ik heb is dat de barcodescanners/chipkaartlezers die op steeds meer plekken worden geinstalleerd erg slecht functioneren als het buiten regent.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door ODRAIL »

Hmmm, ik denk dat deze advertentie in alle landelijke dagbladen van vandaag staat. Ik zag hem zojuist ook in het Algemeen Dagblad staan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Een andere ervaring die ik heb is dat de barcodescanners/chipkaartlezers die op steeds meer plekken worden geinstalleerd erg slecht functioneren als het buiten regent.
Neem aan dat je de exemplaren die buiten staan bedoelt? (Binnen regent het meestal niet :P )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Suus »

Uiteraard.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door marlies »

Nou ja, op regendagen is de luchtvochtigheid in treinen en bussen vaak ontzettend hoog door alle natgeregende reizigers in een afgesloten ruimte. Kan me indenken dat dat in een stationsgebouw ook zo is en dat daardoor een lens in een barcodescanner kan beslaan.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Freek »

Bee schreef:NS had vanochtend een advertentie in in ieder geval de Volkskrant geplaatst met de mededeling dat er ook nog gewoon losse treinkaartjes te koop zijn. Een beetje jammer dat het nodig is eigenlijk, daar is toch duidelijk iets misgegaan bij het communiceren.
Geloof het of niet, dat is een bewuste keuze van NS geweest.
patat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 27 jan 2014, 17:08

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door patat »

Rare keuze. Ik kreeg ook heel sterk het idee dat weinig mensen zouden snappen dat de papieren kaartjes OV-Chipkaarten werden. Ik vind sowieso de hele communicatie rondom de OV-Chipkaart zo slecht: rare termen, inconsequente gebruik van die termen, gedrochten als:
  • wegwerp-OV-Chipkaart
    OV-Chipcard
    uit-checken
    check-out
    de 'blauwe' automaat en de 'gele' automaat nu op stations
Waarom is er niet gekozen voor normalere terminologie? Waarom wordt er gesproken van een chipkaart terwijl de chip niet zichtbaar is en een technisch implementatiedetail is? Waarom vindt TLS het oké dat transactiegegevens weken later pas ingeladen wordt? Waarom geen OV-Chipkaart op Terschelling en Texel?
/rant
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Tristan »

Gisteren wederom een foutieve transactie meegemaakt, maar voor het eerst in zeven jaar dat ik dat onding noodgedwongen gebruik, was het dit keer in mijn voordeel.

Gisteren moest ik een pakje afgeven in de buurt van bushalte Utrecht Waterwinpark. Heen gereisd met lijn 19, pakketje afgeleverd en binnen 35 minuten teruggereisd met lijn 39. Toen ik op Utrecht CS uitcheckte, zag ik tot mijn aangename verrassing staan dat de terugreis € 0,00 kostte. Dit kwam omdat de GPS van de CiCo's de hele reis op station Maarssen zijn blijven hangen. Kortom: alle passagiers hebben een 'rondje van de zaak' gekregen :P

De score foutieve transacties in mijn VOORdeel vs. in mijn NAdeel sinds de invoering van de ov-chipkaart is nu: 1 vs. ca. 150. Dus als er nog minstens 149 foutieve transacties in mijn voordeel zijn en geen enkele meer in mijn nadeel of er is minimaal een heel jaar lang geen enkele foutieve transactie, overweeg ik mijn anti-chipkaartbeleid te herzien.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Geert »

Tristan schreef:De score foutieve transacties in mijn VOORdeel vs. in mijn NAdeel sinds de invoering van de ov-chipkaart is nu: 1 vs. ca. 150. Dus als er nog minstens 149 foutieve transacties in mijn voordeel zijn en geen enkele meer in mijn nadeel of er is minimaal een heel jaar lang geen enkele foutieve transactie, overweeg ik mijn anti-chipkaartbeleid te herzien.
Dat is flauwekul. Als je tegen het systeem bent omdat het onbetrouwbaar is maakt het niet uit of de verkeerde transacties in je voordeel zijn of in je nadeel zijn.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Tristan »

Ik ben tegen het systeem geworden vanwege onder andere die € 7,50 / € 11 aanschaf- / vervangingszakkenvullerskosten voor een kaart met € 0,00 saldo en omdat er zo ontiegelijk veel transacties fout gaan en deze foutieve transacties praktisch allemaal in het nadeel van de reiziger en in het voordeel van de vervoerder zijn.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door waldo79 »

Ga toch heen :6
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Anne »

Geert schreef:
verfmeer schreef:Ik weet niet waar je in Den Haag moet zijn, maar de uitgangen aan het Prins Bernhardviaduct hebben wel gewoon poortjes. Bovendien kan je dan achterin de trein zitten, waar het een stuk minder druk is.
Zijn die poortjes dan al in dienst?
Bij de uitgang Bernhardviaduct staan de poortjes nog open maar wel in dienst voor in-uitchecken want er staan geen Ci-Co's meer. Inmiddels is ook de ingang bij spoor 10-11 aangepast. Na het plaatsen van de poortjes moest je er nog doorheen om naar de metro op spoor 11 te gaan. Nu zijn twee delen van het scherm tussen de trap en de poortjes weggehaald zodat je daarvoor naar de RET kan.
Na de poortjes was een opening in het hek tussen de sporen 10 en 11 dat nu is dicht gemaakt. De Ci-Co's die bij de opening in het hek tussen sporen 10 en 11 stonden, staan er nog wel maar zijn buitendienst.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Daniel »

Nieuwe chipkaart, dus maar even het automatisch opladen van de oude af gehaald en op de nieuwe gezet. Daarover kreeg ik ook nog een mailtje van TLS...
U kunt automatisch opladen ook op uw OV-chipkaart zetten bij balies van Arriva, GVB, GVU, HTM, NS, RET, Syntus of Veolia.
...wordt toch lastig om nog ergens een GVU-balie te vinden :lol:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door ODRAIL »

Kan dat dan niet bij een Qbuzz balie :wink: .
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Daniel »

Je ziet 't he, die staat niet in de lijst :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten