Stationsplein Amersfoort wordt fietsvrij

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Stationsplein Amersfoort wordt fietsvrij

Bericht door Daniel »

Stationsplein Amersfoort wordt fietsvrij
Geplaatst op: woensdag 10 december 2014 15:42
Laatst bijgewerkt: woensdag 10 december 2014 15:43


Amersfoort is akkoord met 1500 nieuwe fietsenrekken rond het station. De rekken komen in de kelder voor het station en aan de zijkanten. De gemeente, NS en ProRail willen met de nieuwe stallingen een einde maken aan de fietsenchaos op het plein. Fietsers mogen de eerste 24 uur gratis parkeren in de stallingen, daarna moeten ze betalen.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Stationsplein Amersfoort wordt fietsvrij

Bericht door groningen »

De Amersfoortse gemeenteraad hamert erop dat het exploiteren van de stallingen niet te veel geld mag kosten.
Tja; wat is te veel. Het exploiteren staat los van wat je moet betalen als je de fiets langer dan 24 uur laat staan. Hier trappen de studenten echt niet in. Dan maar aan de achterkant van het station.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stationsplein Amersfoort wordt fietsvrij

Bericht door reisthijs »

Kom eens een keer kijken in Utrecht op het Jaarbeursplein, daar werkt dit concept heel goed!

Voor zolang er nog plek is tenminste, het wordt alsmaar voller daar beneden in de stalling.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Stationsplein Amersfoort wordt fietsvrij

Bericht door Bakpapier »

Het is maar goed dat Amersfoort geen studentenstad is want geen enkele student gaat betalen om z'n rammelfiets te stallen terwijl hij een weekendje naar mamma gaat.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stationsplein Amersfoort wordt fietsvrij

Bericht door Daniel »

'tis niet zo extreem wellicht als in de echte studentensteden, maar de HU Amersfoort is de laatste jaren wel fors gegroeid. Al vraag ik me af in hoeverre die studenten vanaf het station fietsen want zo heel groot is die afstand niet en als je geen zin hebt om het te lopen rijden er ook nog eens tig bussen die kant op (in de spits alleen al 14x/uur een stadsbus en de streek komt er ook nog langs)

De stalling zelf laat zich trouwens vrij goedkoop realiseren naar het schijnt: de huidige betaalde fietsenstalling onder het Stationsplein gaat uitgebreid worden door er diverse andere leegstaande kelders onder het Stationsplein bij te trekken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Stationsplein Amersfoort wordt fietsvrij

Bericht door Bakpapier »

Wat een geldwolven zeg, goedkoop te realiseren en dan nog laten betalen. In Leiden is er gewoon een GRATIS bewaakte fietsenstalling en die wordt goed gebruikt. Deze worden waarschijnlijk gefinancierd d.m.v. de fietsenrazzia's in de ONBEWAAKTE fietsenstallingen en overal buiten rondom het station... Als je fiets daar gepakt wordt mag je 35 euri aftikken en je fiets komen ophalen op een industrieterrein buiten het centrum dat lastig met het OV te bereiken is (en fietsen kan niet want je fiets staat daar dan dus...)

Want weet je wat er vaak gebeurt? Iemand komt aan op het station, ziet geen plek om z'n fiets te zetten, en haalt gewoon een fiets uit het rek, zet zijn fiets daar neer. De verplaatste fiets wordt dan geconfisceerd door de fiets-gestapo, en de ongelukkige mag dan dus dokken. Er zijn in de onbewaakte stalling geen goede plekken om je fiets vast te zetten met een ketting om dit onheil te voorkomen. Wat ik dus meestal doe, is de fiets in de rekken bovenin zetten, dan wordt hij er eigenlijk nooit uitgehaald omdat dit te veel moeite kost.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stationsplein Amersfoort wordt fietsvrij

Bericht door Suus »

Als je je fiets fout parkeert weet je dat je dat je kans hebt om weggesleept te worden en hem op te halen bij het fietsdepot in Oceanië. Simpel. Als je niet wil dat je fiets uit het rek wordt gehaald dan moet je hem vastmaken met een kettingslot. Als dat niet kan dan maak je je voorwiel vast aan het frame, dan wordt verplaatsen ook erg moeilijk. Veel gemeentes zijn zich ter deze bewust van het probleem met de fietsenstallingen op stations maar dat is ook een mentaliteitsprobleem, want mensen die hun fiets daar met een probleem aantreffen laten hem daar wegrotten. Dat kost capaciteit en daar is een fietsenstalling niet voor bedoeld. Als je een lekke band hebt met een auto ga je toch ook niet naar een dealer voor een nieuwe en laat je de oude op een parkeerplaats wegrotten tot er klimop uit de stoelbekleding groeit?

De huidige trend met luxere fietsenstallingen waar je na 24 uur moet betalen zie ik dan ook als een positieve trend. Een inpandige fietsenstalling is droog, verwarmd en meestal bewaakt en de dreigende betaling zorgt ervoor dat het niet dichtslibt met fietswrakken. Ik ben zelf een zeer tevreden gebruiker van een dergelijke stalling onder het Amstelstation. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Stationsplein Amersfoort wordt fietsvrij

Bericht door Bakpapier »

Er is een veel zinnigere oplossing voor weesfietsen die ook wel gebruikt wordt: een sticker met 'deze fiets dient binnen 1 week te worden verwijderd anders bent u hem kwijt'. En dan ook daadwerkelijk de fietsen verwijderen na die week als die sticker nog aanwezig is. Ik heb dit in leiden wel eens gezien, en dit is een veel rechtvaardigere methode dan de fietsrazzia's die ik eerder beschreef.

Die fietsrazzia's zijn er namelijk vooral om te cashen, want veel overlast los je er niet mee op. Een kapotte weesfiets kan keurig in het rek staan en daar dan ook tot in eeuwigheden blijven staan, terwijl een fiets die gewoon gebruikt wordt uit het rek getrokken kan worden en dan dus meegenomen wordt naar het fietsen[depot]. Dat is toch achterlijk?
Laatst gewijzigd door Chauf21 op do 11 dec 2014, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verwijzing naar nazi verwijderd.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Stationsplein Amersfoort wordt fietsvrij

Bericht door Bakpapier »

overigens heb ik mijn fiets nog nooit moeten bevrijden uit het fietsen[depot]. Ik vermoed wel dat hij één keer is meegenomen, helemaal toen ik nog als broekie begon met studeren, maar toen had ik geen idee van het bestaan van dit concept dus dacht ik gewoon dat hij gestolen was. Ik zet mijn fiets namelijk zoveel mogelijk legaal neer, of in ieder geval buiten het fiets fout fiets weggebied en dan het laatste stukje hollen. Een populaire locatie is de supermarkt net buiten Leiden Centraal.

Ik heb nog wel een leuke anecdote hierover maar die ga ik maar niet hier neerzetten ;)
Laatst gewijzigd door Chauf21 op do 11 dec 2014, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verwijzing naar nazi verwijderd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stationsplein Amersfoort wordt fietsvrij

Bericht door Suus »

Fietsen buiten de rekken staan (gevaarlijk) in de weg, dus die worden terecht direct afgesleept. Fietsen in de rekken die er verdacht uitzien kan je van een sticker voorzien met een kleur of datum als waarschuwing. Wordt de gestelde termijn overschreden dan kan die ook weg. Uiteraard is het wel een taak van de gemeente om dan ook voldoende fietsenrekken ter beschikking te stellen.

En nogmaals, als je niet wil dat je fiets uit het rek wordt gehaald dan moet je hem met een kettingslot vastmaken. Een goede ketting met een moeilijk te kraken frisbeeslot heb je al voor twee tientjes bij de Hema.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stationsplein Amersfoort wordt fietsvrij

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:'tis niet zo extreem wellicht als in de echte studentensteden, maar de HU Amersfoort is de laatste jaren wel fors gegroeid. Al vraag ik me af in hoeverre die studenten vanaf het station fietsen want zo heel groot is die afstand niet en als je geen zin hebt om het te lopen rijden er ook nog eens tig bussen die kant op (in de spits alleen al 14x/uur een stadsbus en de streek komt er ook nog langs)
Bakpapier bedoelt meer de studenten die in Amersfoort studeren en er ook wonen en dan in het weekend naar hun ouders gaan.
Die studenten fietsen wel naar het station en laten hun fiets daar dan langer dan 24 uur staan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Stationsplein Amersfoort wordt fietsvrij

Bericht door matti93 »

Meltrain schreef:Bakpapier bedoelt meer de studenten die in Amersfoort studeren en er ook wonen en dan in het weekend naar hun ouders gaan.
Die studenten fietsen wel naar het station en laten hun fiets daar dan langer dan 24 uur staan.
En wat te denken van mensen die alleen doordeweeks naar de stad komen om daar te werken/studeren en met de fiets pendelen tussen bestemming en station. Die moeten ieder weekend betalen om in de vreemde stad een fiets tot hun beschikking te hebben. Ik zie meer in een termijn van 36 uur, waarbij de weekenddagen niet meetellen. Dan is het pas voor alle dagelijkse reizigers aantrekkelijk. De vraag is of je er dan genoeg inkomsten uit haalt natuurlijk...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Stationsplein Amersfoort wordt fietsvrij

Bericht door Chauf21 »

Ik heb een aantal berichten verwijderd en/of aangepast. Enkele gebruikers zijn aangesproken op postgedrag en woordkeuze. Graag weer ontopic verder.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten