Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door Suus »

Vinny schreef:Er lijkt mij 's avonds en in het weekend geen marktvraag voor drie treinen per uur. Bovendien is snelheid dan minder relevant, maar klokvaste aansluitingen op ander openbaar vervoer (dat natuurlijk dan ook minder frequent gaat) is essentiëler.
Er is op geen enkel tijdstip op de dag marktvraag voor drie treinen op de Zeeuwse lijn. En als er drie treinen rijden kost dat de burger alleen maar belastinggeld terwijl de huidige situatie budgetneutraal is voor de belastingbetaler.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door Bakpapier »

Bee schreef:
Vinny schreef:Er lijkt mij 's avonds en in het weekend geen marktvraag voor drie treinen per uur. Bovendien is snelheid dan minder relevant, maar klokvaste aansluitingen op ander openbaar vervoer (dat natuurlijk dan ook minder frequent gaat) is essentiëler.
Er is op geen enkel tijdstip op de dag marktvraag voor drie treinen op de Zeeuwse lijn. En als er drie treinen rijden kost dat de burger alleen maar belastinggeld terwijl de huidige situatie budgetneutraal is voor de belastingbetaler.
Haha, zegt meneer-de-amsterdammer die bijna nog nooit in Zeeland zal zijn geweest.

De trein naar Zeeland zit in de spits in de spitsrichting best wel heel erg vol. Zeeland is natuurlijk een dunbevolkte provincie, maar alles bij elkaar woont er toch nog best een aardig aantal mensen, en al die mensen worden bediend met welgeteld één spoorlijn. Het zelfde geldt voor de parallel lopende snelweg die in de spits ook aardig goed gebruikt wordt, en rondom Goes staan er in de spits zelfs files (!). Ik denk dat je meer kunt winnen door wat korter materiëel te gebruiken, maar dus wel 3 x per uur (behalve op de echte daltijdstippen, zoals de allervroegste ritten, de avondritten, de zondagmorgen/middag, etc.).

Zo vol dat je nauwelijks kan ademhalen zoals soms in de randstad gebeurt komt natuurlijk niet echt voor in Zeeland. Maar de stelling '3 treinen per uur is niet rendabel' is onzin. Er zijn minder rendabele treinen.

Ik zou ook sneller in de daluren een sprinter laten vervallen dan die rechtstreekse IC die ik noemde. Het is van de NS toegestaan om zeer kleine stations 's avonds en in het weekend 1x/u te bedienen. Maar overdag in de daluren 1x per uur komt steeds minder voor en mag volgens mij zeker niet nieuw worden geïntroduceerd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door Suus »

Drie treinen per uur alleen in de spits kost extra materieel dat de rest van de dag nutteloos aan de kant staan. De kosten daarvan mag de (Zeeuwse) belastingbetaler ophoesten en dat gaat ongetwijfeld ten koste van het al zeer schamele busvervoer in Zeeland, het zorgt bovendien voor scheve aansluitingen op de busdiensten en in Roosendaal en uiteindelijk voor een verdere achteruitgang van de leefbaarheid van het Zeeuwse platteland. Op dit moment betaalt juist NS de rijksoverheid geld om een goede treindienst te verzorgen in Zeeland, zijn de aansluitingen in Roosendaal en op de bussen in orde en blijft het Zeeuwse platteland leefbaar.

Uiteraard kan je de bediening van de Zeeuwse lijn aanpassen op het moment dat er geen verplichting is om alle stations 2x/uur aan te doen, maar juist op dat moment is er sowieso een zeer lage reizigersvraag op de Zeeuwse lijn dus doe je die aanpassingen ook voor Jan Koekoek. Plus ook dan blijft het probleem met de busaansluitingen bestaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door MdJ »

Het enige dat de treintjes een beetje druk zijn is dat eern maximaal een VIRM6 ingezet kan worden. Dat is de beperkende factor voor langere treinen.

Meer treinen kost extra personeel; Vooral omdat het een lang stuk is, is dat duur in de exploitatie. Vooral omdat hetzelfde personeel weer terug moet en dat dus niet meer nodig is.

Hooguit extra rijden op Roosendaal-Bergen op Zoom met de sprinter. Verder nergens voor nodig.
Bij twijfel: gebruik beton.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door SuperGhost »

Bakpapier schreef:
Vinny schreef:Ik denk dat het meest verstandige is om tussen Lage Zwaluwe en Vlissingen twee keer per uur met overal stoppende treinen te laten rijden aangevuld met op werkdagen overdag één keer per uur een echte intercity.
Ik denk dat dat ook wel een kanshebbend plan is. Echter zijn stops op dordrecht zuid en lage zwaluwe niet echt nodig (worden al bediend door de treinen naar Breda). Op zevenbergen en oudenbosch kan 2x per uur worden gestopt (de sprinter dordt-roosendaal vervalt dan)...
Lage Zwaluwe kun je dan juist niet overslaan, want dan is er geen trein tussen Lage Zwaluwe en Zevenbergen, terwijl dat wel verplicht is.

Overigens zie ik dat plan minder zitten. Je geeft Vlissingen (2.589), Middelburg (5.153) en Goes (7.110) dan wel een snellere verbinding, maar tegelijkertijd ontneem je de grotere/drukkere plaatsen Bergen op Zoom (6.781) en Roosendaal (20.579) er een. Van deze grote stations gaan er dan dus netto (27.360) veel meer reizigers op achteruit dan er vooruit (14.852) gaan.
Laatst gewijzigd door SuperGhost op wo 10 dec 2014, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door Bakpapier »

SuperGhost schreef:
Bakpapier schreef:
Vinny schreef:Ik denk dat het meest verstandige is om tussen Lage Zwaluwe en Vlissingen twee keer per uur met overal stoppende treinen te laten rijden aangevuld met op werkdagen overdag één keer per uur een echte intercity.
Ik denk dat dat ook wel een kanshebbend plan is. Echter zijn stops op dordrecht zuid en lage zwaluwe niet echt nodig (worden al bediend door de treinen naar Breda). Op zevenbergen en oudenbosch kan 2x per uur worden gestopt (de sprinter dordt-roosendaal vervalt dan)...
Lage Zwaluwe kun je dan juist niet overslaan, want dan is er geen trein tussen Lage Zwaluwe en Zevenbergen, terwijl dat wel verplicht is.

Overigens zie ik dat plan minder zitten. Je geeft Vlissingen (2.589), Middelburg (5.153) en Goes (7.110) dan wel een snellere verbinding, maar tegelijkertijd ontneem je de grotere/drukkere plaatsen Bergen op Zoom (6.781) en Roosendaal (20.579) er een. Van deze grote stations gaan er dan dus netto (27.360) veel meer reizigers op achteruit dan er vooruit (14.852) gaan.
Het staat uiteraard vrij voor de ns om nog een extra intercity door te laten rijden naar Roosendaal. Deze plaats wordt nu 4x per uur bediend en dat kan zo blijven. Maar ik vraag me ten zeerste af of 4x per uur nou echt zo nodig is voor Roosendaal. Het is weliswaar een grote plaats, maar nou ook weer geen wereldstad. en zeker in combinatie met de Benelux denk ik dat er op de relatie roosendaal - randstad sprake is van overbediening ! En bedenk dat die twee langzame treinen in het uur alsnog een heel goed alternatief zijn om van roosendaal naar de randstad te komen, terwijl de huidige stoptrein dat echt niet is omdat dat ding werkelijk waar overal stopt. Met mijn plan zijn er 3 verbindingen met plaatsen als den haag, schiphol en A'dam per uur (plus de benelux nog 4), en nu zijn dit er eigenlijk maar 2 (3 met benelux) omdat de stoptrein nauwelijks een alternatief te noemen is. Zelfs als je naar den haag CS moet, eindpunt van de stoptrein, is het sneller om de IC te pakken en het laatste stukje met een andere trein.

De huidige sprinter stopt nog extra op Dordrecht Zuid, Zwijndrecht, Barendrecht, R lombardijen, R zuid, Delft zuid, rijswijk, den haag moerwijk, etc. Al die stops worden overgeslagen door de ''''langzame' treinen in mijn plan. En dat is natuurlijk alleen maar winst.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door SuperGhost »

De Benelux is maar tijdelijk, die gaat straks via Breda rijden.

Wat mij betreft ga je naar:
Dal:
2x IC Vlissingen - Amsterdam, stoptrein op Vlissingen - Roosendaal

Spits:
2x IC Vlissingen - Amsterdam, stoptrein op Vlissingen - Goes
2x IC Goes - Zwolle, stoptrein op Goes - Breda en Deventer - Zwolle.

In de spits verschuiven voor de stations op de Zeeuwse lijn dan wel de tijden, maar daar zou het onderliggende busnet in principe wel op meegeschoven kunnen worden. Ook in de Achterhoek gebeurd dit met de ochtendtijden voor de trein (die rijdt dan 4 minuten eerder). Hierdoor blijft er overal wel een mooie halfuursdienst (Roosendaal-Bergen op Zoom zelfs een scheve kwartiersdienst) en krijgen Goes en Bergen op Zoom ook een snellere en rechtstreekse verbinding met Breda, Tilburg en een overstap minder richting Eindhoven.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door Obus »

Bee schreef:Volgens mij gaat er een ding heel erg mis in de beredenering van Obus, en dat is dat slechts 6,6% van de reizigers een nadeel zou ondervinden van deze wijziging. Echter, daarbij wordt even over het hoofd gezien dat van de reizigers die worden getroffen naar schatting zo'n 80% procent in de provincie Zeeland blijft. Dat zijn dus reizigers in Vlissingen, Middelburg of Goes die voor het gemak bij de reizigers die profiteren worden geschaard. Het percentage reizigers dat dus nadeel ondervindt is groter. Bovendien halen sprinter en intercity elkaar niet in op de Zeeuwse Lijn dus een aanbestede sprinter zorgt mogelijk ook nog voor een groter verlies van het aantal reizigers in de intercity, wat nu in twee treinen zit gaat zich niet evenwichtig over drie treinen spreiden. De rendabiliteit per trein neemt dus af.
Bee, je zit constant feitelijke onjuistheden te verkondigen en mijn voorstel te verdraaien ten bate van jouw punt. Ik vind dat niet fair discussiëren en ik heb op dit punt dan ook geen zin in een inhoudelijke discussie met jou.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door Suus »

In plaats van op de man te spelen zou je ook kunnen uitleggen waarom mijn argumenten fout zouden zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door Obus »

Ik beschuldig je nergens van Bee, als we zo zouden discussiëren schreeuwen we alleen om de vorm, dan bega ik een ad hominem, jij een stroman, het beheer een ad baculum, enz. Dat heeft geen zin. Het is echter ook geen doen om een dialectisch debat te voeren als je tegenstander je een retorisch twistgesprek dwingt. Daar voel ik gewoon weinig voor.
De mortuis nil nisi bene
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door Thom91 »

Obus schreef:
Bee schreef:Volgens mij gaat er een ding heel erg mis in de beredenering van Obus, en dat is dat slechts 6,6% van de reizigers een nadeel zou ondervinden van deze wijziging. Echter, daarbij wordt even over het hoofd gezien dat van de reizigers die worden getroffen naar schatting zo'n 80% procent in de provincie Zeeland blijft. Dat zijn dus reizigers in Vlissingen, Middelburg of Goes die voor het gemak bij de reizigers die profiteren worden geschaard. Het percentage reizigers dat dus nadeel ondervindt is groter. Bovendien halen sprinter en intercity elkaar niet in op de Zeeuwse Lijn dus een aanbestede sprinter zorgt mogelijk ook nog voor een groter verlies van het aantal reizigers in de intercity, wat nu in twee treinen zit gaat zich niet evenwichtig over drie treinen spreiden. De rendabiliteit per trein neemt dus af.
Bee, je zit constant feitelijke onjuistheden te verkondigen en mijn voorstel te verdraaien ten bate van jouw punt. Ik vind dat niet fair discussiëren en ik heb op dit punt dan ook geen zin in een inhoudelijke discussie met jou.
Ik weet niet hoor, maar een groei van 10k reizigers is vrij onrealistisch. Een groei van 3-5% is meer een redelijke aanname van groei..
Komt wel goed schatje.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door Obus »

Dan moet je ook lezen wat erbij staat:
De volgende getallen zijn slechts ter indicatie en dus níet 100% kloppend. Ze zijn bedoeld om een overzicht te geven van voor- en nadelen om daarna een goede afweging te kunnen maken.
Ik schrijf bij de kosten en baten erbij dat de cijfers slechts ter indicatie zijn, dus je onderliggende punt vervalt, Thom91.
De mortuis nil nisi bene
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door Thom91 »

Maar als je uit gaat van een indicatie die op niks is gebaseerd en daar vervolgens aan hangt dat het binnen 52 jaar is terugverdiend dan gaat er iets mis volgens mij.
Komt wel goed schatje.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door waldo79 »

Obus schreef:Ik beschuldig je nergens van Bee, als we zo zouden discussiëren schreeuwen we alleen om de vorm, dan bega ik een ad hominem, jij een stroman, het beheer een ad baculum, enz. Dat heeft geen zin. Het is echter ook geen doen om een dialectisch debat te voeren als je tegenstander je een retorisch twistgesprek dwingt. Daar voel ik gewoon weinig voor.
Met al die holle Latijnse termen maak je een discussie onbegrijpelijk. Bee komt met een behoorlijk onderbouwd verhaal wat rekening houdt met de reizigersaantallen en een rendabele exploitatie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door Suus »

Ik constateer een beschuldiging zonder argumenten, maak daar een opmerking over en krijg een verhaal over dat de discussie zou ontaarden in een discussie vol drogredenen is toch eigenlijk een grote drogreden? Was er dan niet over begonnen Obus.

En nu we toch bezig zijn met een metadiscussie over deze discussie:
Bakpapier schreef:Haha, zegt meneer-de-amsterdammer die bijna nog nooit in Zeeland zal zijn geweest.
Je beroept dat je de situatie beter kent omdat je een ex-Zeelander bent. Echter, als ik discussier op basis van transporttheorie en (via de media) verifieerbare feiten dan zijn opmerkingen als "Ik kom uit Zeeland en in de spits zijn de treinen druk" toch een vrij overbodige toevoeging, ik kan het zelfs als drogreden beschouwen. Want overal in Nederland zijn treinen in de spits vol, maar dat is niet direct een reden om in de rest van het land dan ook maar een dure dienstregelingswijziging door te voeren. Het wordt wat anders als de drukteproblemen overslaan naar de daluren en daar is (afgaande van de nieuwsmedia) toch echt geen sprake van in Zeeland.

De mensen die bij NS de dienstregeling voor Zeeland maken komen ook niet uit Zeeland, maar doen dat op basis van statistieken die door personeel dat in Zeeland komt worden gegenereerd. Dat is toch ook geen probleem?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door Bakpapier »

Er zijn zoals gezegd veel minder rendabele lijnen dan dat een extra trein per uur naar Zeeland zou zijn... Zo zijn twee sprinters per uur dordt - roosendaal ook niet echt nodig, maar dat is nu eenmaal een harde eis omdat uursdiensten op stations steeds meer dienen te verdwijnen.
Dan kun je dat beter vervangen door twee soortement sneltreinen (en voor de enkeling die van zevenbergen naar zwijndrecht moet of zo is er een overstap te dordrecht).
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door Jef400 »

2 stoptreinen in een uursfrequentie zijn toch ook twee treinen per uur?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door Bakpapier »

JeffreyMeijer schreef:2 stoptreinen in een uursfrequentie zijn toch ook twee treinen per uur?
Wat bedoel je?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door Jef400 »

Dat je ook twee uursdiensten naar Zeeland kunt aanleggen. Ene keer naar Tilburg en verder, andere keer naar Rotterdam. Misschien stoptrein Tilburg - Breda - Roosendaal - Zeeland en een stoptrein Dordrecht - Roosendaal - Zeeland. Aangevuld met de een keer per uur rijdende IC Amsterdam-Zeeland.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door Obus »

De discussie over de discussie.
Spoiler: show
Bee schreef:Ik constateer een beschuldiging zonder argumenten, maak daar een opmerking over en krijg een verhaal over dat de discussie zou ontaarden in een discussie vol drogredenen is toch eigenlijk een grote drogreden? Was er dan niet over begonnen Obus.
Ga nou alsjeblieft niet de vermoorde onschuld spelen, Bee. Je weet donders goed dat als je argumenten verdraait (zoals "nog geen tien minuten reistijdwinst voor een zeer beperkt aantal reizigers"), moedwillig, per ongeluk, of niet, je de derde partij, de overige forummers hier, met behulp van (holle) retoriek aan jouw zijde probeert te krijgen. Je weet, als ex-studente van een alfa-studie, waarschijnlijk ook wel dat een stroman zeer moeilijk te pareren valt. Je argumentatie is voor een retorisch debat* dan ook zeer sterk, mijn complimenten daarvoor, maar voor een dialectisch debat** is je aanvallende argumentatiestijl meer dan onprettig.
Tot slot wil ik opmerken dat ik niet heb gezegd dat de huidige discussie zou uitmonden in een debat gebaseerd op drogredenen, maar dat ik geen zin heb in het voeren van een retorisch debat (waarin drogredenen nou eenmaal onvermijdelijk zijn), omdat dit ik van mening ben dat dat een onprettige van debatteren is. En dit is alles wat ik er nog over kwijt wil.

Korte terminologie:
*retorisch debat = debat met derde partij (bijv. een jury) waarbij in eerste principe je die derde partij probeert te overtuigen, bijv. een parlementair debat
**dialectisch debat = op redelijkheid gebaseerd twistgesprek tussen twee partijen met als doel de 'waarheid' (in dit geval de beste optie) te achterhalen


Bee schreef:"Ik kom uit Zeeland en in de spits zijn de treinen druk" toch een vrij overbodige toevoeging, ik kan het zelfs als drogreden beschouwen.
Beter gezegd, het is een drogreden (beroep op autoriteit). Toch moet je wel toegeven Bee, dat er wel een kern van waarheid in zit. Even goed dat jij meer kennis dan gemiddeld hebt van Amsterdam, heeft Bakpapier meer kennis van Zeeland en heb ik meer kennis van België. Daar zit weinig kwaads in, me dunkt.
Thom91 schreef:Maar als je uit gaat van een indicatie die op niks is gebaseerd en daar vervolgens aan hangt dat het binnen 52 jaar is terugverdiend dan gaat er iets mis volgens mij.
Dan hang jij er meer aan dan ik. Nogmaals: een indicatie is geen feit. Dus moet je mij niet verwijten dat ik met een mogelijk onjuist feit, maar met een mogelijk onjuiste indicatie kom.
En nu eindelijk tijd voor de inhoud *O*
Bakpapier schreef:Zo zijn twee sprinters per uur dordt - roosendaal ook niet echt nodig, maar dat is nu eenmaal een harde eis omdat uursdiensten op stations steeds meer dienen te verdwijnen.
Die harde eis in de concessie HRN is mij een doorn in het oog - waarom moet bijv. de intercity Den Haag - Leeuwarden nou per se te Akkrum en Grouw stoppen, terwijl deze stations onvoldoende reizigers voor een halfuursdienst tellen? Eenzelfde soort verhaal te Lage Zwaluwe - waarom moet dit station in de middle of nowhere een kwartiersdienst met Ddr hebben? Of wereldstad Wolfheze een halfuursdienst met Ede en Arnhem? Het opent bovendien de weg naar (ongewenste) aanbesteding, aangezien dat de enige weg is om onder de HRN-eisen uit te komen.
Bee schreef:Het wordt wat anders als de drukteproblemen overslaan naar de daluren en daar is (afgaande van de nieuwsmedia) toch echt geen sprake van in Zeeland.
Maar er is misschien wel markt voor een spitssprinter (Breda - ) Roosendaal - Vlissingen...
JeffreyMeijer schreef:Dat je ook twee uursdiensten naar Zeeland kunt aanleggen. Ene keer naar Tilburg en verder, andere keer naar Rotterdam. Misschien stoptrein Tilburg - Breda - Roosendaal - Zeeland en een stoptrein Dordrecht - Roosendaal - Zeeland. Aangevuld met de een keer per uur rijdende IC Amsterdam-Zeeland.
...maar misschien weer niet tijdens het dal. Een voorstel met twee sprinters en één IC lijkt mij nogal een overkill voor Arnemuiden en Biezelinge. Twee intercity's en één sprinter lijkt mij logischer. Waarom de s3600 niet verlengen?
De mortuis nil nisi bene
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door Jef400 »

Je moet die kernen 2x/uur blijven bedienen. Aanbesteed wordt het daar toch niet. Kun je beter twee verschillende richtingen aanbieden. En ik denk dat je daar de meeste mensen blij mee maakt.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door Bakpapier »

Ik denk dat als je de NS gewoon 2 ICs laat rijden en de stoptreindienst aanbesteed (1x per uur vlissingen - roosendaal), je uiteindelijk een beter product kan neerzetten. Jammerdebammer voor de kleinere kernen natuurlijk, dat wel, want zo'n dienst eindigt onherroepelijk in Roosendaal. Maar het voordeel is dat je lichter, sneller materieel kunt inzetten wat voor de stoptreinstations ook aantrekkelijk is. Ik denk dat dat aanbestede boemeltje dan nog steeds rendabeler wordt dan bv sommige Arriva lijnen in perifere regio's in ons land.

Dan heb je in de spits 2 NS ic's per uur en 1 aanbesteed boemeltje, en in het dal 1 NS ic en 1 aanbesteed boemeltje. Dat betekent voor de NS dus een netto besparing (!).
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door Jef400 »

En dat is dus het probleem. Men zal nooit en te nimmer een traject aanbesteden waar de NS al een IC op rijdt. Kijk naar Limburg. Uiteindelijk is 2 IC's. 1 stoptrein wel het droombeeld. Maar het gaat gewoon niet in de huidige gang van zaken. Hoe graag ik het ook zou willen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door Obus »

Bakpapier schreef:Dan heb je in de spits 2 NS ic's per uur en 1 aanbesteed boemeltje, en in het dal 1 NS ic en 1 aanbesteed boemeltje. Dat betekent voor de NS dus een netto besparing (!).
Haha, maar dat gaat niet! Als de ICs in het HRN blijven, dan zal de NS daar nog lekker 2x per uur moeten rijden. NS-HRN is immers verplicht om haar stations twee keer per uur aan te doen. Ik denk niet dat ze een splitsing zullen toestaan in Den Haag.
Bakpapier schreef:Jammerdebammer voor de kleinere kernen natuurlijk, dat wel, want zo'n dienst eindigt onherroepelijk in Roosendaal.
Of Breda.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door Suus »

Voor de NS is dat een besparing ja, maar voor de belastingbetaler niet, want die draait op voor de opstartkosten van een aanbestede stoptrein en een aanvulling op de bijna onvermijdelijke exploitatietekorten (subsidie). Nu betaalt NS met de winsten van elders (bijvoorbeeld door de intercity tussen Dordrecht en Amsterdam) de tekorten op rustigere trajecten als de Zeeuwse lijn.

Bovendien zit je met een dienstregeling die uit 1 IC en 1 sprinter bestaat nog steeds met schuine aansluitingen bij stations halverwege het traject op busdiensten die elk half uur rijden, zoals Goes - Terneuzen. Je wil met de treindienst immers aansluiten op de knoop in Roosendaal met de s2600, s3600 en s5100.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten