Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het weekend

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Erwin
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 16:26

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door Erwin »

Er is behoefte en vraag naar, dat zeker. Er staan altijd om de zoveel tijd berichten in de lokale kranten hier dat de politiek zich druk maakt over de bussen in het weekend, en het gebrek daar aan, maar er gebeurd maar niets.
Je moet het alleen wel aanbieden als maatschappij anders wordt het niet wat.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door CamilleKreemers »

en als die kennelijk hard roepende politiek nu aanvraagt aan de concessiehouder, wat de uitbreiding kosten zal?
Misschien kunnen ze zelf een gedeelte meebetalen.

De concessiehouder zal toch geld willen zien voor die uitbreiding.
Erwin
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 16:26

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door Erwin »

Onbegrijpelijk inderdaad.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door SuperGhost »

Wellicht die lijn naar Gelderland verplaatsen?

Zie namelijk veel liever lijn 103 (Amersfoort-Harderwijk-Nunspeet) via Zeewolde gestuurd. Nu rijdt die tussen Nijkerk en Harderwijk parallel aan het spoor en bediend geen nieuwe plaatsen, terwijl tussen Putten en Harderwijk dan ook nog eens lijn 205 rijdt. Lijn 103 lijkt me dan ook vrij onzinnig om die via Putten en Ermelo te sturen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door regenmaker »

Het probleem is weer de concessiegrenzen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door SuperGhost »

Klopt. Daarom zou Flevoland eigenlijk die lijn aan Gelderland moeten gunnen (mijn mening).

Helaas zijn provincies veel te self centered en gunnen ze het elkaar niet dat de vervoerder van de ander ook maar één meter op hun provinciegrond rijdt. De reiziger is daar weer de dupe van. In dit geval wil Flevoland het geld liever besteden aan Almere en Lelystad en blijft deze (in mijn ogen) belangrijke route onderbediend.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door regenmaker »

SuperGhost schreef:Klopt. Daarom zou Flevoland eigenlijk die lijn aan Gelderland moeten gunnen (mijn mening).

Helaas zijn provincies veel te self centered en gunnen ze het elkaar niet dat de vervoerder van de ander ook maar één meter op hun provinciegrond rijdt. De reiziger is daar weer de dupe van. In dit geval wil Flevoland het geld liever besteden aan Almere en Lelystad en blijft deze (in mijn ogen) belangrijke route onderbediend.
Enige twee provincies die wel samenwerken zijn Flevoland en Overijssel.

Als oplossing moet de provincie Flevoland een lijn Nijkerk - Zeewolde - Harderwijk toestaan inderdaad.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door CamilleKreemers »

Groningen en Drenthe werken al samen met busvervoer en Friesland en Groningen werken samen op treinvervoer. Samenwerking bij provincies is wel meer plekken te vinden.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door MdJ »

Flevoland-Overijssel-Gelderland werken samen in het concessiebeheer. Echter, of een lijn wel of niet tot de concessie behoort is een andere tak van sport.

Daarnaast vraag ik me af of een verbinding Zeewolde-Amersfoort werkelijk met de bus moet? Het is toch veel sneller als je in Nijkerk op de trein stapt? Waarom dan toch die bussen koppelen?

Verder vraag ik me af welk " probleem" we oplossen als we lijn 103 gaan verleggen naar Zeewolde. Je dacht toch werkelijk niet dat men dan de bedieningspatronen van lijn 103 wordt gehandhaafd? Nee, dat zal gewoon de huidige bediening van lijn 142/144 worden dan.
Bij twijfel: gebruik beton.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door flipje »

regenmaker schreef:
SuperGhost schreef:Klopt. Daarom zou Flevoland eigenlijk die lijn aan Gelderland moeten gunnen (mijn mening).

Helaas zijn provincies veel te self centered en gunnen ze het elkaar niet dat de vervoerder van de ander ook maar één meter op hun provinciegrond rijdt. De reiziger is daar weer de dupe van. In dit geval wil Flevoland het geld liever besteden aan Almere en Lelystad en blijft deze (in mijn ogen) belangrijke route onderbediend.
Enige twee provincies die wel samenwerken zijn Flevoland en Overijssel.

Als oplossing moet de provincie Flevoland een lijn Nijkerk - Zeewolde - Harderwijk toestaan inderdaad.
Wat een onzin! Flevoland, Overijssel en Gelderland werken JUIST samen (bijv: het gebied van tarieven) en dit zal in de toekomst alleen nog maar sterker worden. Men is achter de schermen bezig met de realisatie van een OV-Bureau (vergelijkbaar met Groningen-Drenthe).

Laten we ons eerst eens op de feiten richten. Hoe is de bezetting van lijn 159 doordeweeks?
Wat ik uit de laatste telgegevens (2012) haal is dat deze redelijk zijn, maar de grote drukte zit voornamelijk op het traject tussen Zeewolde en Harderwijk. Is redelijk al genoeg voor avond- en weekendritten?
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door TheRoy-t »

Als je op werkdagen elke avond in beide richtingen 4 ritten toevoegt (om 20:05, 21:05, 22:05 en 23:05 uit Almere naar Zeewolde, 18:25 uit Hardewijk naar Almere en 19:52, 20:52 en 21:52 uit Zeewolde naar Almere) dan heb je twee bussen nodig. Ik weet niet welk dru-tarief provincie Flevoland hanteert, maar als ik het dru-tarief uit Groningen-Drenthe hanteer dan kost dat gerekend over dienstregeling 2015 178.000 euro extra. En dan heb je alleen nog maar doordeweeks een late verbinding naar Almere.
Erwin
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 16:26

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door Erwin »

Ehh, Groningen, Gelderland? Het gaat hier over de verbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het weekend. De doordeweekse dagen zijn goed gecovered. Behalve de avonden naar Nijkerk dan, maar is minder belangrijk dan het weekend.
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door waldo79 »

Het is meer een schatting hoeveel het aanbieden van een busdienst naar Zeewolde gaat kosten in de avond en het weekend. En de provincie Gelderland is er vanwege de concessie (= vervoersvergunning) bijgehaald.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door Meltrain »

De verbinding Zeewolde - Nijkerk lijkt me niet zo heel belangrijk eerlijk gezegd, aangezien je ook nog via Harderwijk kunt reizen.
De verbinding met Almere in de avonduren en het weekend lijkt me dan veel belangrijker. Als deze voor een proefperiode van een jaar als bel- of buurtbus wordt aangeboden en goed wordt bijgehouden hoeveel gebruik ervan wordt gemaakt, kan daarna besloten worden om de verbinding als vaste lijn uit te voeren, nog steeds als bel- of buurtbus uit te voeren of helemaal niet meer aan te bieden.
Erwin schreef:Onbegrijpelijk inderdaad.
Wat is er precies onbegrijpelijk?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Erwin
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 16:26

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door Erwin »

De verbinding Zeewolde-Nijkerk zou voor reizigers in de richting Utrecht/Amersfoort een enorme tijdwinst op kunnen leveren! Dus wel degelijk nuttig als die ook in het weekend er bij getrokken gaat worden. Je rijd nu eigenlijk om met die verbinding van Zeewolde naar Harderwijk.
De verbinding Zeewolde-Almere in het weekend is erg nuttig en wenselijk voor reizigers richting Amsterdam. Het is van de gekke om nu om te reizen via Harderwijk, of een ingewikkelde busverbinding via Lelystad met krappe aansluittijden van bus op trein. Niet te doen.
Wat er onbegrijpelijk is? Dat dit nog steeds niet is opgelost. Lijkt me duidelijk.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door Wubbo »

Die reistijd naar Utrecht kan veel makkelijker sneller worden: door de overstap in Harderwijk te bieden. Die is nu -1 minuut, dat is wat krap. Zou je die overstap kunnen versnellen (naar een minuut of 5) zou je een reistijd krijgen van iets van 1:30 (ten opzichte van 1:54 nu). Dan scheelt het nog maar een kwartier ten opzichte van de tijd van door-de-week (1:12 met goede overstap in Nijkerk). Tijden via 9292 en gerekend vanaf Zeewolde naar Utrecht Centraal trouwens.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door SuperGhost »

-1 minuut wat krap? Dat is de understatement van de maand lijkt me zo :lol:
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door SLToilet »

Zo van een afstand gekeken is een verbinding met Almere in het weekeinde min of meer wenselijk. Een verbinding met het nabijgelegen Harderwijk 1x/uur voor ruim 20.000 inwoners is weinig (en die bus zal wel goed vullen). Als je vanuit Zeewolde ook op zaterdag en zondag naar Almere kan levert het ook meer reizigers naar de rest van de regio Amsterdam op. Als dat 1x/uur is, is dat naar mijn idee niet duur t.o.v de baten die ertegenover staan.
Het beste is om het gewoon een jaartje uit te proberen van 8 tot 20 uur en dan evalueren of er vraag naar is. Als daar gemiddeld acht of meer reizigers in zitten mag het wat mij betreft een succes heten.

Naar Nijkerk zie ik zelf niet zo zitten, dan zouden er sowieso al twee aparte lijnen in het dorp moeten zijn (je zou nl. Almere-Zeewolde-Harderwijk kunnen hanteren afhankelijk van de mogelijkheden en aansluitingen) en dat maakt het geheel al duurder. Bovendien levert Zeewolde-Amersfoort niet zo'n spectaculaire reistijdwinst op.

Als het gaat over de busverbinding naar Almere vind ik het idee van Visgraat best wel een goede (met de omloop van 5 uur)

Maar ik weet het fijne er niet van als Brabander dus als het nogal vreemd klinkt dan hoop ik hierbij niet tegen het zere been te stoten.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door SuperGhost »

Mij lijkt naar Nijkerk beter en rendabeler dan naar Almere.
Naar Nijkerk kun je zowel richting Utrecht als richting Amsterdam (overstap te Amersfoort). Daarnaast is Zeewolde-Nijkerk ook korter dan Zeewolde-Almere, waardoor je minder DRU maakt. Als laatst is die lijn overdag ook al Harderwijk-Zeewolde-Nijkerk, dus dan heb je ook een vaste basislijn.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door Wubbo »

Zeewolde - Amsterdam Centraal is op een maandag (gepland op de 15e) ook even snel via Nijkerk (1:33 met overstap in Nijkerk en Amersfoort) als via Almere (1:32 met overstap bij Veluwsekant, 't Oor en op Amstel resp 1:40 met overstap op Almere Centrum). Dat zou inderdaad ook pleiten voor Nijkerk.

Die overstap op station Harderwijk mag sowieso beter worden trouwens, dat hoeft ook helemaal niet zoveel geld te kosten.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door SuperGhost »

Die slechte overstap te Harderwijk is het gevolg van de goede overstap in Nijkerk.
Voor Zeewolde is het belangrijk dat er in Nijkerk een goede overstap op de trein is (7 minuten). Gevolg daarvan is dat er in Harderwijk een achterlichtaansluiting is op de trein naar Amersfoort. Dat is overdag dan ook niet erg, aangezien je daarvoor toch via Nijkerk gaat. 's Avonds als die bus niet meer tussen Zeewolde en Nijkerk rijdt, maakt dat het verlies van die verbinding wel dubbel zo erg.

Overdag kun je die overstap te Harderwijk niet beter maken, omdat dat direct ten koste gaat van de overstap in Nijkerk en die is belangrijker.
's Avonds zou dat wel kunnen, maar dan heb je wel een scheve dienstregeling, omdat je de dienst dan met een kwartier moet verschuiven (van +/- .00/.30-symmetrie naar .15/.45-symmetrie). Nadeel is wel dat de overstap in Harderwijk ri. Amersfoort lang blijft (ruim een kwartier), terwijl er dan van/naar Zwolle juist een achterlichtaansluiting komt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door Meltrain »

Maar zonder naar verdere bestemmingen te kijken, lijkt Almere mij toch een belangrijkere bestemming dan Nijkerk voor Zeewoldenaren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Erwin
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 16:26

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door Erwin »

Naar Nijkerk vanuit Zeewolde naar Amsterdam zou ook een oplossing zijn zoals werd beschreven inderdaad, misschien nog wel gunstiger zelfs en ook voor de richting Utrecht.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door Klaasje »

Wubbo schreef:Zeewolde - Amsterdam Centraal is op een maandag (gepland op de 15e) ook even snel via Nijkerk (1:33 met overstap in Nijkerk en Amersfoort) als via Almere (1:32 met overstap bij Veluwsekant, 't Oor en op Amstel resp 1:40 met overstap op Almere Centrum). Dat zou inderdaad ook pleiten voor Nijkerk.

Die overstap op station Harderwijk mag sowieso beter worden trouwens, dat hoeft ook helemaal niet zoveel geld te kosten.
Dan gaat er iets mis want de 159 geeft een aansluiting op de s2600 in Almere. Al kan het best zijn dat die niet in de dienstregeling staat. Dan is de reistijd minder dan een uur.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door Milco »

In de ochtend is deze aansluiting Zeewolde :arrow: Amsterdam, in de middag andersom. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten