Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door buschauffeur »

buschauffeur schreef:Over podvoertuigen gesproken: heeft iemand een idee wat voor podvoertuigen er komen? Elektrisch zou wel leuk zijn. Dat is wel het minste nu Breda geen elektrisch busvervoer krijgt. En die korte afstanden lenen zich er heel goed voor. Laadpalen op de stallingen, ik zie het al helemaal voor me. Ik weet ook wel dat het niet gebeurt, maar het zou wel leuk zijn geweest toch?
Haha. Niets lijkt minder waar: Renault Zoes.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 576
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door busentrein »

Afbeelding
Ik zag gisteren in Tilburg een elektrische Renault rijden in de kleuren van de bussen , aannemelijk een nieuwe podwagen
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door waldo79 »

Ha ha, het staat recht boven je reactie...podbussen zijn Renault Zoë's (A)
Jasper073
Berichten: 799
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

Foto 1

Arriva 8108 in dienst
Afbeelding

Foto 2

Nieuwe bussen in Den Bosch zijn gekomen en er komen meer. 60 stuks qua Stadsbussen.
Afbeelding
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Ik zag een Veolia Volvo niet-geleed een half uur geleden in 's-Hertogenbosch zonder reizigers. Reed busstation op en meteen weer weg. Weet iemand wat die daar deed?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Wat betreft de 8108, daar zit ik net in voor een rondje Rosmalen.
"Een touringcar is geen bus"
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door buschauffeur »

busentrein schreef:Afbeelding
Ik zag gisteren in Tilburg een elektrische Renault rijden in de kleuren van de bussen , aannemelijk een nieuwe podwagen
Mooie auto's. Echt een goede zaak dat er duurzame podvoertuigen zijn aangeschaft. Ideaal voor die korte afstanden.
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door buschauffeur »

fogeltje schreef:Ik zag een Veolia Volvo niet-geleed een half uur geleden in 's-Hertogenbosch zonder reizigers. Reed busstation op en meteen weer weg. Weet iemand wat die daar deed?
Misschien was dat de 140 die al leeg was? Heel kleine kans natuurlijk. Of nog even een snelle lijnverkenning?
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door buschauffeur »

Jasper073 schreef:Foto 1

Arriva 8108 in dienst
Afbeelding

Foto 2

Nieuwe bussen in Den Bosch zijn gekomen en er komen meer. 60 stuks qua Stadsbussen.
Afbeelding
Off topic: is dat jouw auto? On topic: Jasper, kun jij nog achter de officiële staan- en zitplaatsen van de Citari komen? Ik weet wel dat het drie getallen zijn: zit, sta en invalide (volgens mij in die volgorde en dan is de laatste geloof ik 1)? Het staat in de bus.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Globetrotter »

Dit is wel interessant om te gaan checken (allemaal uit het Plan van Eisen), met name eis C9.30 dat zegt dat bij het begin en bij grote knooppunten de eindbestemming moet worden omgeroepen
Het Materieel (met uitzondering van Buurtbussen en Materieel dat louter wordt ingezet op
Scholierenlijnen en Versterkingsritten) zijn binnenin voorzien van minimaal een werkend display
met actuele (real-time) reisinformatie. Deze tonen tijdens de Rit minimaal:
• Actuele tijd;
• Alle volgende haltes tot het eindpunt (*) + verwachte aankomsttijd;
• Eindbestemming + verwachte aankomsttijd.
(*) Desgewenst mag ook volstaan worden met minimaal de volgende drie haltes, mits de reiziger
ergens in de bus de volledige haltelijst kan raadplegen, bijvoorbeeld door middel van een
haltestrip.
C.9.27 Vlak v oor en bij aankomst op halten met Aansluitingen (dat wil zeggen: zo snel mogelijk na
vertrek op de halte vóór de overstaphalte doch in ieder geval 3 minuten voor aankomst bij een
knooppunt) wordt op het display in de Bussen en Auto’s de actuele vertrektijden getoond van deze
Aansluitingen op de betreffende halte, zowel Bus en Auto (ook andere concessiehouders) als trein.
C.9.28 De dis plays die benut worden voor de in eis C.9.26 en C9.27 geëiste informatie mogen niet
gebruikt worden voor het tonen van andere informatie / mededelingen / reclame / etc.
C.9.29 De werking en lay-out van de displays wordt minimaal twee maanden voor ingang van de
concessie aan het Reizigersoverleg Brabant gepresenteerd. Verbetersuggesties van het
Reizigersoverleg Brabant worden zo veel mogelijk meegenomen en anders beargumenteerd
afgewezen.
C.9.30 In het Materieel (met uitzondering van Buurtbussen en Materieel dat louter wordt ingezet op
Scholierenlijnen en Versterkingsritten) wordt auditief actuele reisinformatie gegeven. Deze
auditieve informatie in het Materieel bestaat minimaal uit het duidelijk verstaanbaar omroepen van
de eerstvolgende halte en eventuele belangrijke bestemming bij die halte (bv uitstap halte
ziekenhuis). Ook wordt bij het begin van de Rit en bij grote knooppunten de eindbestemming
omgeroepen.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Joshua »

Het valt me op dat in het busboekje (PDF) van Oost Brabant geen enkele buurtbus is vermeld. Ook op de site van Arriva kan ik nog geen informatie vinden over de dienstregeling van lijn 292 zoals die zal zijn vanaf 14-12-14.
Ofyles2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 13:54

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Ofyles2 »

OmniLezer schreef:
Ofyles2 schreef:
koekje schreef:Op basis van je motorverhaal denk ik dat er een ZF EcoLife transmissie in die bussen zit i.p.v. Voith.
Op basis van cabinefoto's van de Citea LLE: je hebt gelijk.

Ik verwacht eerlijk gezegd geen instroombussen met een Voith-versnellingsbak, al twijfel ik nog bij de Citea SLF.

Edit: ik ben wel fan van de Volvo 8900 LE, maar het schijnt dat de Nissan-motoren nogal vibreren (baserend op YouTube-video's). Kijken hoe de Brabantse busreiziger hierop reageert.
Aan de hand hiervan: Weet iemand wat voor soort Voith het hier omgaat. Gaat hier hier om een Diwa 6, D854.5E(Ambassador HWGO) of een Voith Orchesta(Citea LLE Zuid-Holland, Wright commander).
Voith Diwa6 (indien het gaat om de Citea SLF) of Diwa5 (de Citea LLE's uit Friesland en Zuid-Holland Noord).
Jasper073
Berichten: 799
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

buschauffeur schreef:Off topic: is dat jouw auto? On topic: Jasper, kun jij nog achter de officiële staan- en zitplaatsen van de Citari komen? Ik weet wel dat het drie getallen zijn: zit, sta en invalide (volgens mij in die volgorde en dan is de laatste geloof ik 1)? Het staat in de bus.
Nee das niet mijn auto, ik rij in een zwart Audi A3 en sorry heb er niet op gelet waar je om vroeg qua zit of staan plaatsen.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door SLToilet »

Ezra schreef:Dit is wel interessant om te gaan checken (allemaal uit het Plan van Eisen), met name eis C9.30 dat zegt dat bij het begin en bij grote knooppunten de eindbestemming moet worden omgeroepen
Best apart eigenlijk, maar voor slechtzienden wellicht een uitkomst. Sowieso zijn de nieuwe eisen voor het informeren tijdens de reis niet vreemd te noemen. Op de Brabantliners na hadden de Veolia-bussen als een van de laatste in Nederland geen informatieschermen hangen maar alleen een digitaal bordje met de volgende halte, afgewisseld met het tijdstip.

Nu begint het zo'n beetje af te lopen voor Veolia. Nog enkele belangrijke lijnen en nachtbussen zullen nog rijden, daarna is Arriva aan de beurt. Sommige dorpen zullen morgen voor het eerst sinds net na de Tweede Wereldoorlog planmatig een dag zonder bus zitten en soms komt er toevallig een extra rit, sommige buurten verliezen geheel hun halte en er komen er ook enkele bij. Maar maandag wordt pas de vuurproef: hopelijk past alles in de nieuwe bussen en loopt de dienstregeling zelf ook goed.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Joshua schreef:Het valt me op dat in het busboekje (PDF) van Oost Brabant geen enkele buurtbus is vermeld. Ook op de site van Arriva kan ik nog geen informatie vinden over de dienstregeling van lijn 292 zoals die zal zijn vanaf 14-12-14.
Is al opgevallen in november toen de nieuwe dienstregeling bekend werd.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door OmniLezer »

http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/ ... sallinone/

Hier heb je alle of heel veel foto's van de Nieuwe Arriva bussen inclusief de Volvo 7280 voor lijn 101 met interieur en al en ook de Citea LLE 8929 met interieur. De SLF staat er waarschijnlijk niet bij.

P.s. Waarom hebben we in Rotterdam geen Volvo's voor RET!
ZE ZIJN TE MOOI!
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door OmniLezer »

Een laatste vraag voor iedereen die iets weet van het materieel;
- Hoe zit het met die test Volvo van Veolia. Die is zo'n 2 jaar oud. Wat gaat daarmee gebeuren?

*Voor de gene die niet weten welke Volvo. http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/ ... rMaker.jpg
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door mb90 »

Ik zit nu in de 7280 die de eerste rit van lijn 310 vanuit Rotterdam naar Bergen op Zoom rijdt. Een heel verschil in comfort (wat ook bij deze lijn hoort). Een kinderziekte is dat de voorste chipkaartlezer nu al niet meer werkt.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Globetrotter »

Ik heb vanochtend de eerste aankomst en het eerste vertrek van lijn 400 in Utrecht op film vastgelegd. Uploads volgen.
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Maurice Hooikammer »

En de amba's blijven ook niet in het oosten. Er rijdt er nu eentje naar Oosterhout.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

De chauffeurs moeten echt nog wennen aan die nieuwe wagens volgens mij, zie veel vertragingen. :P
🍉
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Somoht »

Dat je vertragingen ziet zegt ook weer dat het allemaal best goed gaat :P Chauffeurs kunnen iig dus hun voertuig aanmelden aan de juiste rit en het achterliggende systeem kan het nog allemaal aan. Gaat een stuk beter dan Zuid-Holland-Noord..
sebasss
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 14 dec 2014, 15:52

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door sebasss »

Heel verschil! Vanmorgen met lijn 2 en 312 gereisd (Citea en 8900)
Mooie stille bussen, tot nu geen klachten. :)

Alleen wat ik nergens kan vinden: Waar zijn de Veolia bussen heen?
Busje
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 10:22

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Busje »

fogeltje schreef:Ik zag een Veolia Volvo niet-geleed een half uur geleden in 's-Hertogenbosch zonder reizigers. Reed busstation op en meteen weer weg. Weet iemand wat die daar deed?
De wagen reed met "Sorry, geen dienst" op de koersfilm? Dan was het een chauffeur die op lijnverkenning was.
sebasss schreef: Alleen wat ik nergens kan vinden: Waar zijn de Veolia bussen heen?
Volvo naar Oosterhout en VDL naar Valkenswaard.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

buschauffeur schreef:Misschien was dat de 140 die al leeg was? Heel kleine kans natuurlijk. Of nog even een snelle lijnverkenning?
Busje schreef: De wagen reed met "Sorry, geen dienst" op de koersfilm? Dan was het een chauffeur die op lijnverkenning was.
Ik gok inderdaad op lijnverkenning, bus kwam als 999 Sorry Geen Dienst aan en stopte ook niet, reed in een ruk door. Het leek om een Volvo te gaan die Veolia op de stadslijnen Tilburg/Breda heeft ingezet, ik dacht het nummer 3900 te zien.
Hainje schreef:De chauffeurs moeten echt nog wennen aan die nieuwe wagens volgens mij, zie veel vertragingen. :P
De chauffeur in lijn 25 waarschuwde hier gisteren al voor. Zal meer aan nieuwe routes liggen dan aan nieuwe bussen. Alle chauffeurs hebben nieuwe lijnen in hun pakket gekregen.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten