Aanpassing Infobox (V)LijnInfo

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Aanpassing Infobox (V)LijnInfo

Bericht door fogeltje »

Wie houdt zich met de Infoboxen bezig? Ik moet namelijk zeggen dat het er vooralsnog als Chinees voor me uitziet. Ik wil graag een extra parameter bij LijnInfo, twee bij VLijnInfo, boven de frequenties. Eentje waarin een link naar de voorganger van de lijn (bij beide) en eentje voor de opvolger (bij VLijnInfo). Daarbij moet het mogelijk zijn het veld leeg te laten (dan standaard tonen "Onbekend"), een of meerdere wikilinks in te vullen (een link kan gesplitst worden in meerdere opvolgers of ontstaan zijn uit samenvoeging van meerdere lijnen) of gewone tekst (bijvoorbeeld "Geen" als er geen opvolger is of wanneer het een compleet nieuwe lijn is). Dit in het kader van makkelijker navigeren tussen tussen lijnen en hun opvolgers.
"Een touringcar is geen bus"
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Aanpassing Infobox (V)LijnInfo

Bericht door Roelof88 »

Ik heb ze toegevoegd. De standaardwaarde is Onbekend, dus ze zijn nu zichtbaar bij alle lijnen (het kan even duren voordat je ze ziet bij alle lijnen). Eventueel kan ook ingesteld worden dat ze alleen zichtbaar zijn wanneer de parameter is ingevuld.
Parameters:

Code: Selecteer alles

voorganger=
opvolger=
Edit: Ik heb dit trouwens even uitgetest op twee pagina's (zie mijn wijzigingen). Ik weet niet of dit de opmaak is die je in gedachten hebt?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Aanpassing Infobox (V)LijnInfo

Bericht door fogeltje »

Dank u. Bij nader inzien is niet tonen indien niet ingevuld misschien toch beter. Wat vindt de rest?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanpassing Infobox (V)LijnInfo

Bericht door Daniel »

Niet tonen indien niet ingevuld lijkt me inderdaad beter.

Zo te zien gaat er nu af en toe nog wat mis trouwens: als ik zomaar wat lijnen aanklik waar nog niks ingesteld is krijg ik soms alleen "Voorganger(s)" te zien en soms geen van beide parameters.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Aanpassing Infobox (V)LijnInfo

Bericht door Milco »

Ik zou zeggen: toon de regel niet als het niet is ingevuld.
Moet er ook nog een 'regel' komen hoe het wordt genoteerd? Wordt een lijn in die regel alleen als (bijvoorbeeld) 'Lijn 21' ingevuld, zetten we ook begin- en eindpunt erbij of gewoon de hele link?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Aanpassing Infobox (V)LijnInfo

Bericht door Ardan »

Sowieso mag de hulppagina over infoboxen wel even worden bijgewerkt... er zijn nu een hoop nieuwe en bijgewerkte..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanpassing Infobox (V)LijnInfo

Bericht door Suus »

Ik vind het er sowieso niet eenvoudiger op geworden nu alle infoboxen in een sjabloon zijn geschoven, maargoed...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Aanpassing Infobox (V)LijnInfo

Bericht door Roelof88 »

Deze uitleg: [wiki]Help:Infobox#LijnInfo_en_VLijnInfo[/wiki] is gewoon actueel (op de twee nieuwe parameters na). Het voordeel is dat deze twee sjablonen nu geschikt zijn voor veel meer combinaties en dat als ergens een parameter wordt toegevoegd dat dan niet 15 sjablonen moeten worden aangepast. Er ontbraken nogal wat mogelijkheden. Bijvoorbeeld Voormalige buurtbuslijn, voormalige trolleylijn, nachtveerlijn, nachttramlijn, voormalige nachtveerlijn enzovoorts. Dat is nu allemaal wel mogelijk.
Daniel schreef:Zo te zien gaat er nu af en toe nog wat mis trouwens: als ik zomaar wat lijnen aanklik waar nog niks ingesteld is krijg ik soms alleen "Voorganger(s)" te zien en soms geen van beide parameters.
Roelof88 schreef:(het kan even duren voordat je ze ziet bij alle lijnen).
Sommige sjabloonwijzigingen zijn pas na een paar uur op alle pagina's te zien. Heeft denk ik te maken met de cache. Opvolger(s) staat overigens alleen in VLijnInfo.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Aanpassing Infobox (V)LijnInfo

Bericht door fogeltje »

Milco schreef:Ik zou zeggen: toon de regel niet als het niet is ingevuld.
Moet er ook nog een 'regel' komen hoe het wordt genoteerd? Wordt een lijn in die regel alleen als (bijvoorbeeld) 'Lijn 21' ingevuld, zetten we ook begin- en eindpunt erbij of gewoon de hele link?
Dat is iets waar ik nog mee zit. Als ik de link geheel invul, dan wordt het erg groot en heeft het twee regels in de Infobox nodig, dat wil ik proberen te voorkomen omdat hij anders te groot wordt. Ik ben bewust nog nergens gaan invullen behalve bij 1 pagina om te kijken hoe het staat en te komen tot een juiste vorm. Gedachten en ideeën zijn welkom.
"Een touringcar is geen bus"
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Aanpassing Infobox (V)LijnInfo

Bericht door Roelof88 »

Even ter kennisgeving: Ik heb het nu gewijzigd dat de betreffende regels/parameters niet worden getoond wanneer er niets is ingevuld (duurt misschien even voordat het overal weer weg is). Ik vind dat zelf ook mooier. Vooral bij voormalige lijnen als de periode en het materieel ook niet zijn ingevuld. Er stond dan zowel achter periode, materieel, voorganger(s) en opvolger(s) de tekst Onbekend (dus 4x onder elkaar). Als er toch veel voorstanders komen voor wel de standaardwaarde weergeven dan kan de wijziging altijd weer ongedaan gemaakt worden.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Aanpassing Infobox (V)LijnInfo

Bericht door Frank »

@Roelof88: daar ben ik het helemaal mee eens.
fogeltje schreef:Dat is iets waar ik nog mee zit. Als ik de link geheel invul, dan wordt het erg groot en heeft het twee regels in de Infobox nodig, dat wil ik proberen te voorkomen omdat hij anders te groot wordt. Ik ben bewust nog nergens gaan invullen behalve bij 1 pagina om te kijken hoe het staat en te komen tot een juiste vorm. Gedachten en ideeën zijn welkom.
Sommige lijnen, zoals de huidige lijn 331 tussen Velp, Arnhem en Nijmegen, zijn het samenraapsel van drie of meer lijnen. Dan lijkt me het 't beste om het kort te houden. Tot in welke mate willen we voorgangers trouwens meenemen: de lijn 331 waaraan ik refereerde (of eigenlijk de 31 daarvoor) zou je kunnen zien als samenraapsel van de oude 31 (Arnhem - Nijmegen), 44 (Arnhem - IJsseloord 2), 2 (Nijmegen - Weezenhof), 88 (stukje over Westeraam te Elst), 87 (snelbus Graafseweg) en misschien zelfs de 30 (stuk door Oosterhout Woonpark icm de 31).
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Aanpassing Infobox (V)LijnInfo

Bericht door fogeltje »

Prima wijziging Roelof, bedankt!

Ik denk dat we van geval tot geval moeten bekijken hoe we de links doen. Als het op één regel lijnnummer met eindpunten, anders "Lijn xx" of als het veel lijnen zijn, alleen de nummers, bijvoorbeeld "2, 31, 88".

Overigens moet je bij lijn 31 dan weer niet te specifiek zijn en de 87 en 30 weglaten. Die lijn was in hoofdlijn de vervanger van de 31, 2 en 44 en misschien 88. Ook dat moeten we van geval tot geval bekijken.
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Aanpassing Infobox (V)LijnInfo

Bericht door Frank »

Voordat deze wijziging op veel pagina's doorgevoerd gaat worden leek het ons (wikibeheerders) handig dat er enige duidelijkheid is over hoe deze velden (voorganger en opvolger) het beste ingevuld kunnen worden. Uiteindelijk denken we dat het 't beste is dat we bij voorgangers en opvolgers alleen de lijnnummers tonen, dus zoals bij:

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... _Weezenhof

Het voordeel van deze werkwijze is dat de voorgangers en opvolgers altijd op één regel kunnen. Bovendien oogt de infobox, met toch al veel informatie erin, dan net wat rustiger. Ook als er maar één opvolger of voorganger is stellen we voor deze methode te hanteren: dan hebben we zo min mogelijk uitzonderingen.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Aanpassing Infobox (V)LijnInfo

Bericht door huibe »

Een vraag/verzoek. Kan bij de voormalige lijnen (VLijnInfo sjabloon) ook de concessie als categorie worden toegevoegd.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Aanpassing Infobox (V)LijnInfo

Bericht door Roelof88 »

Ik heb de code toegevoegd. Ik heb het zo gedaan dat voormalige lijnen in deze categorieën worden toegevoegd onder de letter "V" van voormalig, omdat het mij niet wenselijk lijkt dat huidige en voormalige lijnen door elkaar lopen. Het kan wel maximaal een dag duren voordat alle lijnen in deze categorieën zichtbaar zijn (zie als voorbeeld [wiki]Lijn 13 Ringlijn Arnhem, Centraal Station - Burgers' Zoo / Openluchtmuseum[/wiki] die ik even "ververst" heb). Een andere optie zou kunnen zijn om per concessie aparte categorieën aan te maken voor voormalige lijnen (bijvoorbeeld Voormalige lijnen in de concessie IJsselmond).
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Aanpassing Infobox (V)LijnInfo

Bericht door fogeltje »

Roelof88 schreef:Een andere optie zou kunnen zijn om per concessie aparte categorieën aan te maken voor voormalige lijnen (bijvoorbeeld Voormalige lijnen in de concessie IJsselmond).
Dat heeft mijn voorkeur.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanpassing Infobox (V)LijnInfo

Bericht door Daniel »

Zomaar een ideetje trouwens: als je dat soort categorieën toch gaat maken, is het dan geen handig idee om in plaats van het lijstje met voormalige lijnen op veel concessiepagina's een automatische tabel te zetten?
Dat wordt immers mogelijk als alle voormalige lijnen in die concessie in een categorie staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Aanpassing Infobox (V)LijnInfo

Bericht door huibe »

@Roelof88: Dank u.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanpassing Infobox (V)LijnInfo

Bericht door Meltrain »

Bijvoorbeeld bij Lijn 68 Rotterdam, Zuidplein - Rondoplein staat nu onderaan een link naar [wiki]Categorie:Concessie Bus Rotterdam (voormalige lijnen)[/wiki].
Deze link was eerst rood, maar nu heb ik daar maar even hetzelfde ingevuld als bij [wiki]Categorie:Concessie Bus Rotterdam[/wiki] (zodat de categorie werd aangemaakt), maar in de categorie staan geen lijnen. :?
Wat heb ik fout gedaan?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Aanpassing Infobox (V)LijnInfo

Bericht door Roelof88 »

Ik heb vanochtend het sjabloon VLijnInfo aangepast. Het sjabloon VLijnInfo wordt gebruikt op bijna 10.000 pagina's en al die artikelen moeten eerst weer opnieuw geïndexeerd worden (iets met cache geheugen) voordat ze daadwerkelijk in die categorieën zichtbaar zijn. Dat gebeurt automatisch, maar dat kan wel een dag duren.

@Daniel
Dit is dan inderdaad mogelijk. Ik zal binnenkort wel wat uitproberen.
fogeltje schreef:
Roelof88 schreef:Een andere optie zou kunnen zijn om per concessie aparte categorieën aan te maken voor voormalige lijnen (bijvoorbeeld Voormalige lijnen in de concessie IJsselmond).
Dat heeft mijn voorkeur.
Ik heb het sjabloon aangepast. De categorieën zijn nu: Concessie <concessienaam> (voormalige lijnen). Ik had eerst "Voormalige lijnen in de concessie <concessienaam>" bedacht, maar dat is toch wat te lang. De categorieën moeten nog wel aangemaakt worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanpassing Infobox (V)LijnInfo

Bericht door Meltrain »

En dat aanmaken gebeurt gewoon op dezelfde manier als het aanmaken van de huidige concessies?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Aanpassing Infobox (V)LijnInfo

Bericht door fogeltje »

Het aanmaken van een Categorie gaat net als het aanmaken van een normale pagina. Ook al is de link rood, als je erop klikt zie je toch al alle pagina's die eronder hangen.
"Een touringcar is geen bus"
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Aanpassing Infobox (V)LijnInfo

Bericht door Roelof88 »

Ik heb nog wat dingen aangepast aan beide infoboxen:

1. Achtergrondkleur verwijderd. De achtergrond was niet echt mooi bij de formule logo's (bijvoorbeeld [wiki]Lijn 300 's-Hertogenbosch Station NS - Tilburg Centraal Station[/wiki]). Bovendien is dit meer in overeenstemming met bijvoorbeeld de routestrip.

2. Parameter stad= om de pagina toe te voegen aan de [[Categorie:Stadsdienst <plaatsnaam>]] en bij voormalige lijnen [[Categorie:Stadsdienst <plaatsnaam> (voormalige lijnen)]] (gesorteerd op lijnnummer). Voorbeeld: Lijn 1 Leeuwarden, Busstation - Jan Jelles Hofleane. De stad staat nu ook in de infobox (goed of niet?).

3. Land(en) staan niet meer in de koptekst van de infobox, maar net als bij bijvoorbeeld busstations eronder (zie [wiki]Lijn 1 Bastogne Pépinière - Marche-en-Famenne Place de l'Etang[/wiki]). Er kunnen maximaal drie landen worden opgenomen. Om te voorkomen dat de infobox heel lang wordt komen de landen achter elkaar te staan, zie Lijn 2 Adinkerque Gare - Grande-Synthe Jardin Public. Ik wil grensoverschrijdende lijnen ook gaan voorzien van de juiste landen. Voorbeeld: [wiki]Lijn 33 Vaals Flats - Aachen (D) Fuchserde (Waldfriedhof Nord)[/wiki]. Milco had dit getest: Lijn 1 Almere, Station Buiten - Haven Centrum. De vraag is of het nut heeft dat bij alle Nederlandse lijnen land=Nederland komt te staan? Zo ja, dan kan dit ook wel in het sjabloon worden opgenomen dat overal Nederland wordt getoond als land= niet is ingevuld.

4. toekomst=ja voor LijnInfo (zie deze post: viewtopic.php?f=29&t=11329&start=125#p364884)
Laatst gewijzigd door Roelof88 op di 20 jan 2015, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanpassing Infobox (V)LijnInfo

Bericht door regenmaker »

Roelof88 schreef: 2. Parameter stad= om de pagina toe te voegen aan de [[Categorie:Stadsdienst <plaatsnaam>]] en bij voormalige lijnen [[Categorie:Stadsdienst <plaatsnaam> (voormalige lijnen)]] (gesorteerd op lijnnummer). Voorbeeld: Lijn 1 Leeuwarden, Busstation - Jan Jelles Hofleane. De stad staat nu ook in de infobox (goed of niet?).
Ja, dit is zeker een goed idee en die Toekomst=ja ook erg handig.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Aanpassing Infobox (V)LijnInfo

Bericht door Etienne »

Zou alleen de tekst frequenties nog gecentreerd mogen worden? :wink:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten