Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door Roeland »

Ik geef toe dat er wel erg veel lijnen in het gebied rijden. Maar dat komt doordat het gebied vooral bestaat uit:
* relatief kleine dorpen
* met veel spitsvervoer naar Rotterdam
* en met veel scholierenvervoer naar een beperkt aantal scholen
Daarom zijn er verschillende soorten lijnen:
* langzame, laagfrequente basislijnen (bijv. 167 van Strijen naar Rotterdam via Puttershoek) die de dorpen een basisontsluiting geven
* snelle spitslijnen naar Rotterdam (bijv. 177 van Strijen rechtstreeks naar Rotterdam)
* scholierenlijnen voor die scholen (bijv. 667 van Strijen naar de scholen in Oud-Beijerland)
Voordeel is, dat iedere lijn z'n eigen bedieningsperiode heeft: basislijnen rijden altijd, spitslijnen rijden niet (of minder) in zomer- en kerstvakantie, en schoollijnen rijden alleen op schooldagen van de betreffende school.
Op rustige tijdstippen rijdt alleen de basislijn. Zodra de langzame basislijn te vol zou zitten, wordt er een snelbusrit voor de grootste doelgroep ingelegd. Hierdoor krijg je voor de grootste reizigersstromen een snelnet met een relatief hoge snelheid, dat redelijk kan concurreren met de auto.

Een aardig voorbeeld van die efficiëntie is lijn 168-268, die grotendeels parallel rijden aan basislijn 166:
De 168 rijdt 's ochtends als sneldienst van Oud-Beijerland naar Dordrecht (en kronkelt niet door de tussenliggende dorpjes); deze bussen rijden, eveneens in de ochtendspits, retour als sneldienst van 's Gravendeel naar Rotterdam. En beide spitslijnen rijden via een veel snellere route dan de basislijn 166, die door iedere woonwijk kronkelt.

Op Goeree rijden de 139 en 639 inderdaad vrijwel parallel; verschil is, dat de 639 alleen op schooldagen rijdt. Door die ritten een apart nummer te geven, maakt Arriva dat:
- ze op niet-schooldagen niet onnodig leeg rijden op lijn 139
- de tabel van lijn 139 niet wordt vervuild met allerlei voetnoten zoals "deze rit rijdt niet op dagen dat de leraren van het X-college toevallig een studiedag hebben".
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door OV Hoekschewaard »

CamilleKreemers schreef:Waarom kiest Arriva trouwens voor zo'n ingewikkeld lijnennet? Ik word helemaal duizelig van alle routevarianten met elk een eigen lijnnummer.

Numansdorp - Rotterdam is al 4 routes rijk: 164 dagdekkend, 174 spits, 264 spits, 179 spits,
Dirksland - Middelharnis - Rotterdam is ook 4 routes rijk: 130 (halteert overal), 136 (halteert niet te Heijenoord), 139 (halteert niet te Oude Tonge, Achthuizen, Numansdorp en Heijenoord) en de 396 (non-stop Middelharnis - Rotterdam).

Dit moet toch veel overzichtelijker en eenvoudiger kunnen?
Dit stamt nog af van de ZWN tijd en voor de reizigers uit HWGO is dit wel duidelijk. Ik snap dat het voor een buitenstaander er ingewikkeld uit ziet. Arriva had ook kunnen kiezen voor minder lijnnummers maar dan hadden sommige lijnen soms wel 3 route varianten en dat is (vind ik) nog onduidelijker.
Roeland schreef:Een aardig voorbeeld van die efficiëntie is lijn 168-268, die grotendeels parallel rijden aan basislijn 166:
De 168 rijdt 's ochtends als sneldienst van Oud-Beijerland naar Dordrecht (en kronkelt niet door de tussenliggende dorpjes); deze bussen rijden, eveneens in de ochtendspits, retour als sneldienst van 's Gravendeel naar Rotterdam. En beide spitslijnen rijden via een veel snellere route dan de basislijn 166, die door iedere woonwijk kronkelt.
Dit klopt niet echt wat je schrijft. De situatie is als volgt.

s'Ochtends:
168 Dordrecht CS > 's Gravendeel > N217 > Heinenoord Busstation > Rotterdam Zuidplein
178 Heinenoord Busstation > N217 > Dordrecht CS

s'Middags:
168 Rotterdam Zuidplein > Heinenoord Busstation > N217 > 's Gravendeel > Dordrecht CS
178 Dordrecht CS > N217 > Heinenoord Busstation
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door Statler Rail »

Ik heb eens in de aanbestedingsdocumenten gekeken, en kwam nog dit plaatje over de nieuwe R-netlijn tegen:
Afbeelding

Wat ik mij dan afvraag: hoe kom je straks van Goeree-Overflakkee naar Heinenoord? Als de huidige lijn 130 op gaat in R-net, dan komt de verbinding Goeree-Heinenoord te vervallen. Overstappen bij Numansdorp Viaduct A29 op lijn 164? Dat is al snel 20 minuten extra reistijd, en een extra overstap. Volgens mij hadden ze beter R-net 2x per uur via Heinenoord kunnen laten rijden.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door OV Hoekschewaard »

Lijn 130 blijft tussen Oude-Tonge en Heinenoord Busstation gewoon rijden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door Meltrain »

Gaat R-Net maar tot Dirksland? :? Ik zou toch minstens tot Stellendam verwachten, aangezien lijn 136 nu ook naar Stellendam (en 's avonds en op zondag zelfs naar Ouddorp) rijdt.
Of zal een deel van de bussen in de praktijk wel doorrijden tot Stellendam?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Concessie Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door zone5324bericht... »

R-Net HWGO is gewoon grotendeels de Qliner die er nu al rijdt...
dus Dirksland-Rotterdam vv.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door OV Hoekschewaard »

Meltrain schreef:Gaat R-Net maar tot Dirksland? :? Ik zou toch minstens tot Stellendam verwachten, aangezien lijn 136 nu ook naar Stellendam (en 's avonds en op zondag zelfs naar Ouddorp) rijdt.
Of zal een deel van de bussen in de praktijk wel doorrijden tot Stellendam?
Een deel van de nieuwe R-Net lijn gaat inderdaad door rijden naar Stellendam en Ouddorp.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door Meltrain »

Mooi, bedankt voor het antwoord. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door Statler Rail »

OV Hoekschewaard schreef:Een deel van de nieuwe R-Net lijn gaat inderdaad door rijden naar Stellendam en Ouddorp.
Bedoel je dan per januari 2015, of in de nieuwe concessie?
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door OV Hoekschewaard »

Met ingang van de nieuwe concessie (eind 2015) krijgen we R-Net in deze regio.
En zoals het er nu naar uit ziet gaat de nieuwe dienstregeling voor 2015 pas op 18 januari in.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door OV Hoekschewaard »

De nieuwe dienstregeling die 25 januari ingaat staat online. Er is nog geen lijstje met wijzigingen dus veel succes met puzzelen :wink:
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door Etienne »

Met een beetje neuzen in de dienstregeling kom ik het volgende tegen:
* 264 en 267 worden kennelijk opgeheven.
* 167 wijzigt ook wel ergens.
* 179 krijgt het nieuwe lijnnummer 274
* 164 wordt ingekort tot Numansdorp, tussen Numansdorp en Zuid-Beijerland gaat een nieuwe lijn 194 rijden. Buiten de spitsuren rijdt de 164 niet meer naar Rotterdam, maar tot Heinenoord.
* Cillaarshoek wordt weer opgenomen in de lijndienst met een belbus 567 tussen Strijen en Puttershoek.
* Lijn 565 is een nieuwe belbus tussen Strijen en 's Gravendeel.
* 175 wordt opgeheven
* 139 wordt geïntegreerd in de 396.
* 836 wordt opgeheven.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door Meltrain »

Ook uniek: lijn 160 rijdt op zondag niet meer tussen Zuidplein en Heinenoord. Op dit traject rijdt op zondag alleen nog lijn 164.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door Stefan »

Oh, er komen schijnbaar wat versterkingsritten op de 164 tussen Mijnsheerenland en Heinenoord 's ochtends.. En de 396 gaat er niet duidelijker op worden zo. :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door Meltrain »

Zo te zien rijdt lijn 164 's ochtends vanaf Numansdorp via Mijnsheerenland Provincialeweg en rijden er vervangende ritten vanaf Mijnsheerenland Raadhuislaan naar Heinenoord.
Wat verder opvalt is dat lijn 164 's middags pas vanaf Heinenoord rijdt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
OVwatcher
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 22:51
Locatie: Leiden

Re: Concessie Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door OVwatcher »

Die belbus 565 gaat er komen omdat lijn 165 niet meer door 's-Gravendeel zal gaan.

Wat verder opvalt aan de 165 is dat hij niet meer via de Krispijnseweg en het Spuitunneltje zal gaan, maar via het Leerpark waarbij tussen de haltes Karel Doormanweg en het Station alleen maar gestopt zal worden bij de halte Leerpark (alleen klopt er van de halte tijden tussen Station en Amstelwijck geen moer).
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door Stefan »

Ik zie overigens ook dat de 160 in de avonduren niet meer tussen Heinenoord en Rotterdam rijdt, in plaats daar van wordt de 161 weer door getrokken van/naar Zuidplein (het zij op het 'andere' half uur).

En de eerste rit doordeweeks van lijn 136 richting Stellendam vanaf Zuidplein (vertrek 5:47) gaat via Heienoord rijden.

Edit: Lijn 130 zal ook niet meer van/naar Stellendam rijden.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
OVwatcher
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 22:51
Locatie: Leiden

Re: Concessie Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door OVwatcher »

Stefan schreef:Ik zie overigens ook dat de 160 in de avonduren niet meer tussen Heinenoord en Rotterdam rijdt, in plaats daar van wordt de 161 weer door getrokken van/naar Zuidplein (het zij op het 'andere' half uur).

En de eerste rit doordeweeks van lijn 136 richting Stellendam vanaf Zuidplein (vertrek 5:47) gaat via Heienoord rijden.

Edit: Lijn 130 zal ook niet meer van/naar Stellendam rijden.
De 161 gaat ook ineens weer op zondag als gewone bus de hele route rijden inclusief Zuidplein
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door Stefan »

Ben overigens wel benieuwd waar ze de Qliners vandaan gaan toveren.. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
OVwatcher
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 22:51
Locatie: Leiden

Re: Concessie Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door OVwatcher »

Stefan schreef:Ben overigens wel benieuwd waar ze de Qliners vandaan gaan toveren.. :)
Heeft TCR niet nog een aantal van die dingen over?
Of voormalig DAV Integro's weer opduiken?
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door Etienne »

Ik denk toch dat die via TCR moeten komen. Alle Integro's van DAV zijn al geëxporteerd naar Portugal.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
arjano1978
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 06 aug 2014, 10:28

Re: Concessie Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door arjano1978 »

Wanneer wordt trouwens de winnaar van de nieuwe consessie bekent gemaakt?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door Meltrain »

OVwatcher schreef:
Stefan schreef:Ik zie overigens ook dat de 160 in de avonduren niet meer tussen Heinenoord en Rotterdam rijdt, in plaats daar van wordt de 161 weer door getrokken van/naar Zuidplein (het zij op het 'andere' half uur).
Edit: Lijn 130 zal ook niet meer van/naar Stellendam rijden.
De 161 gaat ook ineens weer op zondag als gewone bus de hele route rijden inclusief Zuidplein
In combinatie daarmee rijdt lijn 171 's avonds en op zondag alleen nog maar naar Oud-Beijerland (L.J. Costerstraat) en lijn 172 alleen nog maar naar Rotterdam.

Als je de dienstregelingen goed bekijkt, zie je dat lijn 171 na de halte Zinkweg verder gaat als lijn 161 naar Rotterdam en omgekeerd gaat lijn 161 na de halte L.J. Costerstraat verder als lijn 172 naar Rotterdam.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Concessie Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door BR628 »

arjano1978 schreef:Wanneer wordt trouwens de winnaar van de nieuwe consessie bekent gemaakt?
Voorlopig niet, want utierste inleverdatum is nog niet geweest.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door regenmaker »

Waar is de nieuwe dienstregeling te vinden dan?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], steveng en 43 gasten