Cross-train overstap

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Cross-train overstap

Bericht door Yanaike »

Jaaa, je leest het goed cross-train overstap en niet cross-platform overstap. Dit is een concept wat gisteren in me op kwam en ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Let op! Dit is puur theoretisch. In de praktijk zal het veel geld kosten om stations en treinen aan te passen op dit concept en de vraag is maar in hoeverre dit rendabel is. Ik ben me hier van bewust! Maar buiten kosten om, wat vinden jullie van het volgende idee:

Cross-train overstap
Op grote overstapstations kan het cross-platform overstap principe uitgebreid worden. Benodigdheden hiervoor zijn perrons met het liefst één, hooguit twee sporen er tussen en gelijkvloerse treinen/perrons en ruime balkons. Doordat de deuren aan twee kanten opengaan wordt het mogelijk om door de treinen heen te lopen en over te stappen van de ene trein op de trein die een paar sporen verder staat. Er ontstaat als het ware één groot perron. In Utrecht bijvoorbeeld zou een passagier die in een trein zit, die richting Gouda gaat, relatief eenvoudig over kunnen stappen op treinen richting Schiphol, Amsterdam, Hilversum en Amersfoort (en eventueel zowel sprinters en intercity's) zonder trappen op en af te hoeven en een weg te moeten banen door een drukke stationshal. Hieronder een kleine schematische tekening van het idee. Tekening lijkt mij vrij vanzelfsprekend:
Afbeelding
Bij een stationslayout met twee sporen naast elkaar moet het mogelijk gemaakt worden om van de ene trein direct op de andere trein te stappen zonder een perron ertussen. Theoretisch zou je zo een station kunnen ontwerpen met maar één perron, maar mij lijkt het wel een vereiste dat vanuit elke trein in ieder geval aan een van beide kanten de trein via een perron verlaten kan worden.
Nadelen van het cross-train overstap systeem zijn, naast de grote kosten voor het ombouwen van stations en treinen, ook dat treinen langer stil moeten staan en dat treinen zoveel mogelijk tegelijkertijd aan moeten komen. Verder is dit systeem alleen van toepassing bij meer dan 3 vervoersrichtingen.
Maar toch ben ik benieuwd wat jullie van dit, ietwat extreme idee vinden?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Cross-train overstap

Bericht door Ardan »

Spaanse Methode XXL? :P
Ik doe ook maar wat
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Cross-train overstap

Bericht door Yanaike »

Spaanse methode? :oops: Wordt dit principe in Spanje al toegepast?
Rickingsh

Re: Cross-train overstap

Bericht door Rickingsh »

In theorie klinkt het leuk, maar dit systeem zal uiterste precisie vereisen, dus er is geen ruimte voor fouten. Er hoeft maar ergens een bovenleiding te knappen of een seinstoring te zijn, en het hele principe van de cross-train overstap zal ondermijnt worden. Behalve dat iedere trein tegelijk aan moet komen, zal ook iedere trein zo'n beetje tegelijk moeten vertrekken. Er hoeft maar één schakel weg te vallen, en je kunt alsnog traplopen (tenzij het één van de 2 buitenste treinen betreft natuurlijk).

Dusja, in theorie klinkt het als een innovatief en leuk idee, maar ik ben bang dat het in de praktijk simpelweg té gevoelig is voor meerdere soorten problemen.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Cross-train overstap

Bericht door baladid »

Yanaike schreef:Spaanse methode? :oops: Wordt dit principe in Spanje al toegepast?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spaanse_methode
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Cross-train overstap

Bericht door AppleMoose »

Klinkt leuk, maar ik denk niet dat je de (soms grote) hoeveelheid reizigers die je nu via de tunnels leidt, door de smalle deuren van de treinen wil laten lopen. Dit leidt geheid tot flinke opstoppingen en je balkons moeten vrij blijven, wat in de praktijk (zeker in de spits) moeilijk te realiseren valt.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Cross-train overstap

Bericht door matti93 »

Dit plan doet me denken aan stations die van die deuren hebben die precies gelijk zitten met de deuren van het voertuig. Op dat soort lijnen is er al voldoende precisie om iets dergelijks in de praktijk te brengen.
Omdat in elke trein ook mensen moeten instappen, zal de doorstroming slechter zijn dan op de roltrap, waar iedereen dezelfde kant op gaat (ik bedoel, niet op de helft naar de andere roltrap probeert te gaan (A) ).
Dit systeem lijkt me wel geschikt om een trein twee "cross-platform" overstapmogelijkheden te geven. Met twee sprinters die beide aansluiting bieden op dezelfde intercity zou zoiets best nuttig kunnen zijn. Dan gaat de looproute door maximaal één extra trein, de sprinters, die bijvoorbeeld een iets langere kering zouden kunnen hebben zodat de impact voor de punctualiteit beperkt blijft.

Mooier zou het zijn als elke trein, zoals in de Spaanse methode, aan beide kanten een perron heeft. Behalve dat je daarmee dus een extra cross-platform overstap mee creëert, levert het ook een dubbele hoeveelheid functionele deuren op. Het eenrichtingsverkeer uit de Spaanse methode lijkt me alleen geschikt bij zeer drukke en frequente lijnen, en die hebben in Nederland, voor zover ze er zijn, meestal geen vast perron.
Alargule

Re: Cross-train overstap

Bericht door Alargule »

Wordt ook toegepast in de S-bahntunnel in München, om in- en uitstappende stromen te scheiden.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Cross-train overstap

Bericht door Yanaike »

Oh ja, de Spaanse methode! Daar had ik dit idee op gebaseerd, alleen wist ik niet dat het de Spaanse methode heette :P Het principe is alleen nog net wat extremer omdat het bij de Spaanse methode alleen de bedoeling is om van een trein snel cross platfom op twee andere over te stappen en andersom, het is daar nog niet de bedoeling dat je ook echt door een trein heen moet voor je overstap.
Rickingsh schreef:In theorie klinkt het leuk, maar dit systeem zal uiterste precisie vereisen, dus er is geen ruimte voor fouten. Er hoeft maar ergens een bovenleiding te knappen of een seinstoring te zijn, en het hele principe van de cross-train overstap zal ondermijnt worden.
Klopt, al moet de geknapte bovenleiding of seinstoring wel op het station gebeuren, anders kan door middel van wissels voor het station er als nog voor gezorgd worden dat in ieder geval de middelste sporen gevuld zijn.
Rickingsh schreef:Behalve dat iedere trein tegelijk aan moet komen, zal ook iedere trein zo'n beetje tegelijk moeten vertrekken. Er hoeft maar één schakel weg te vallen, en je kunt alsnog traplopen (tenzij het één van de 2 buitenste treinen betreft natuurlijk).
Ja, je zegt het eigenlijk zelf al: voor dit systeem zouden de treinen op de middelste sporen het eerst aan moeten komen en het laatst vertrekken. Misschien kunnen deze middelste sporen gebruikt worden voor sprinters, of in het geval van Utrecht zou dit de kerende IC van Amersfoort naar Gouda (of andersom) kunnen zijn, zowel sprinters als kerende treinen staan toch iets langer stil, dus dan kun je daar meteen gebruik van maken.
Ronaldussen schreef:Klinkt leuk, maar ik denk niet dat je de (soms grote) hoeveelheid reizigers die je nu via de tunnels leidt, door de smalle deuren van de treinen wil laten lopen. Dit leidt geheid tot flinke opstoppingen en je balkons moeten vrij blijven, wat in de praktijk (zeker in de spits) moeilijk te realiseren valt.
Voorwaarde is dan ook dat de treinen uitgerust worden met brede deuren en balkons en met name ook gelijkvloers zodat mensen gewoon rechtdoor kunnen lopen en niet bij elke trein trapje op, trapje af hoeven. En in plaats van één brede tunnel leid je de overstappers nu over meerdere balkons verspreid over de hele trein. Afhankelijk van de lengte van de trein zou het best kunnen dat al die balkons samen breder zijn dan één tunnel.
De spits is sowieso een geval apart. Maar er zijn ook genoeg stations waarbij een overstap door de stationstunnel nou ook niet bepaald een pretje is tijdens de spits.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten