CDA wil HSL-Oost opnieuw bestuderen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

CDA wil HSL-Oost opnieuw bestuderen

Bericht door Cookie »

CDA wil HSL-Oost opnieuw bestuderen

DEN HAAG -
Het CDA wil dat opnieuw studie wordt gedaan naar de aanleg van een hogesnelheidslijn naar Duitsland, de zogenoemde HSL-Oost. Tweede Kamerlid Ger Koopmans van de regeringspartij dient maandag tijdens overleg over het mobiliteitsbeleid met minister Camiel Eurlings (Verkeer) hiertoe een verzoek in.

Volgens Koopmans is er sinds 2001, toen plannen voor de HSL-Oost opzij werden geschoven, veel veranderd. Het CDA-Kamerlid stelt dat het aantal treinreizigers sterker is gegroeid dan verwacht. ,,Ook hebben we inmiddels een andere kijk op de aanpak van CO2-uitstoot en hebben we liever dat mensen met de trein reizen dan met auto of het vliegtuig als dat kan'', stelde hij.

Verder is volgens Koopmans de economische samenwerking met Oost- en Midden-Europese landen, zoals Polen en Tsjechië, groter dan verwacht. Dat geldt dan automatisch ook voor het zakelijk verkeer naar het oosten.

Bron: http://www.dvhn.nl/nieuws/nederland/art ... bestuderen
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CDA wil HSL-Oost opnieuw bestuderen

Bericht door Geert »

Dat is dus via Arnhem/Emmerich?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: CDA wil HSL-Oost opnieuw bestuderen

Bericht door Wubbo »

Ja. Die HSL-Oost is daar terecht afgeschoten (wat mij betreft) maar ze mogen wel eens werk maken van spoorverdubbeling Utrecht - De Haar aansluiting + vergroting perroncapaciteit Ede-Wageningen. Dan komen we al ergens.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: CDA wil HSL-Oost opnieuw bestuderen

Bericht door Daantje »

Zullen we de HSL-zuid niet eerst eens afmaken voor we aan het volgende drama-project beginnen?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: CDA wil HSL-Oost opnieuw bestuderen

Bericht door Ruben »

De HSL-Oost is natuurlijk wel iets minder ambitieus dan de HSL-Zuid, sinds het ding een minder hoge max. snelheid krijgt en enkel een soort van spoorverdubbeling van bestaand baanvak is. Niet dat dat goed gaat, getuige Asb-Ut, en daar kan ook (nog) geen 200km/h gereden worden meen ik?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: CDA wil HSL-Oost opnieuw bestuderen

Bericht door Fles »

Wubbo schreef:Ja. Die HSL-Oost is daar terecht afgeschoten (wat mij betreft) maar ze mogen wel eens werk maken van spoorverdubbeling Utrecht - De Haar aansluiting + vergroting perroncapaciteit Ede-Wageningen. Dan komen we al ergens.
En dan? Weer eerst helemaal omlaag naar Duisburg en dan weer helemaal omhoog? Waarom niet lekker over de route van de Pimpel gaan knallen? Die rijdt al 200 in Duitsland over grote stukken. :idea:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: CDA wil HSL-Oost opnieuw bestuderen

Bericht door Karl »

Fles schreef:En dan? Weer eerst helemaal omlaag naar Duisburg en dan weer helemaal omhoog? Waarom niet lekker over de route van de Pimpel gaan knallen? Die rijdt al 200 in Duitsland over grote stukken. :idea:
Omdat de vervoersvraag op de ritten naar het Ruhrgebiet liggen?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: CDA wil HSL-Oost opnieuw bestuderen

Bericht door Vinny »

Fles schreef:
Wubbo schreef:Ja. Die HSL-Oost is daar terecht afgeschoten (wat mij betreft) maar ze mogen wel eens werk maken van spoorverdubbeling Utrecht - De Haar aansluiting + vergroting perroncapaciteit Ede-Wageningen. Dan komen we al ergens.
En dan? Weer eerst helemaal omlaag naar Duisburg en dan weer helemaal omhoog? Waarom niet lekker over de route van de Pimpel gaan knallen? Die rijdt al 200 in Duitsland over grote stukken. :idea:
Omdat de Pimpel dan kan worden opgeheven. Tussen Bentheim en Hengelo kan dan de Duitse boemel worden doorgetrokken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: CDA wil HSL-Oost opnieuw bestuderen

Bericht door Wubbo »

Ik zie niet in waarom de Pimpel moet worden opgeheven als de ICE 5 minuten reistijdwinst haalt tussen Arnhem en Utrecht.

Wil je die ICE echt versnellen, moet je eerst maar eens gaan kijken naar het stuk Zevenaar - Oberhausen. Daar ligt straks een driesporig baanvak waar de treinen van de Betuweroute overheen moeten, plus de ICEs, plus de Duitse regiorommel. Da's een grotere puinbak dan Utrecht - Arnhem.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CDA wil HSL-Oost opnieuw bestuderen

Bericht door Geert »

NS-Reiziger schreef:Niet dat dat goed gaat, getuige Asb-Ut, en daar kan ook (nog) geen 200km/h gereden worden meen ik?
Nope, dat laat de beveiliging nog niet toe. De infra is er wel geschikt voor (afgezien van de baantoestand bij Abcoude misschien :mrgreen:).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: CDA wil HSL-Oost opnieuw bestuderen

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Ik zie niet in waarom de Pimpel moet worden opgeheven als de ICE 5 minuten reistijdwinst haalt tussen Arnhem en Utrecht.

Wil je die ICE echt versnellen, moet je eerst maar eens gaan kijken naar het stuk Zevenaar - Oberhausen. Daar ligt straks een driesporig baanvak waar de treinen van de Betuweroute overheen moeten, plus de ICEs, plus de Duitse regiorommel. Da's een grotere puinbak dan Utrecht - Arnhem.
Mag ik je eraan herinneren dat dat stuk voor 95% in Duitsland ligt en derhalve niet onder de zeggenschap van het CDA valt? :idea:

De pimpel wordt sowieso opgeheven in de vorm als deze nu bestaat. De Duitsers willen er erg graag een ICE van maken. Door dit te doen kun je beter de bestaande verbinding met het Roergebied indikken, zodat er elk uur een internationaal treinpad is van Amsterdam naar Arnhem. Dat rechtvaardigt het opplussen van de spoorlijn, zodat de verbinding van de Randstad naar Berlijn voortaan via het Roergebied getraceerd wordt, zonder verlies aan rijtijd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: CDA wil HSL-Oost opnieuw bestuderen

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:Mag ik je eraan herinneren dat dat stuk voor 95% in Duitsland ligt en derhalve niet onder de zeggenschap van het CDA valt? :idea:
Mag. Alleen valt ook het Nederlandse stuk niet onder zeggenschap van het CDA. Er zijn nog wat anderen die daar wat over willen roepen enzo. Het ging mij meer om het punt dat het investeren van miljarden voor 5 minuten rijtijdwinst in het niets staat vergeleken bij de winst die je kan halen door te investeren in Duitsland. We moeten eens ophouden met het denken aan grenzen, en Europese problemen eens Europees aanpakken.
Vinny schreef:De pimpel wordt sowieso opgeheven in de vorm als deze nu bestaat. De Duitsers willen er erg graag een ICE van maken. Door dit te doen kun je beter de bestaande verbinding met het Roergebied indikken, zodat er elk uur een internationaal treinpad is van Amsterdam naar Arnhem. Dat rechtvaardigt het opplussen van de spoorlijn, zodat de verbinding van de Randstad naar Berlijn voortaan via het Roergebied getraceerd wordt, zonder verlies aan rijtijd.
Volgens mij verlies je nu het belang van Osnabruck en Hannover uit het oog. Daarnaast zie ik nog niet in waarom beide grensoverschrijdende lijnen niet naast elkaar kunnen bestaan, maar dat is weer een andere discussie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten