Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door atbrg »

Er wordt druk gezet om de poortjes snel te sluiten.
Geen extra 'bevoegdheden' nodig?

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... aagd.dhtml
Kaart ongeldig err. 007
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door Obus »

Ik zou ook liever geen conducteur in Nederland zijn, veel te gevaarlijk; geweld vormt een probleem en daar kunnen poortjes misschien wel wat aan doen. Maar om nou te stellen dat alle problemen zich oplossen door de poortjes te sluiten, lijkt mij ook wat vergezocht. Ik kan achter de poortjes toch nog gewoon meneer de conducteur in elkaar rammen? Of gewoon het poortje intrappen? (Fysiek) geweld zal aan de orde van de dag blijven bij de NS, ook als de poortjes gesloten worden.
De mortuis nil nisi bene
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door atbrg »

Begrijp ik goed dat ongeveer 3,5 % van het onbekend aantal respondenten van een enquête onder bijna 900 'representatieve' leden van spoorvakbond VVMC zich dit jaar heeft gemeld met letsel door 'geweld'?
Kaart ongeldig err. 007
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door Somoht »

De poortjes zijn veel te makkelijk te passeren door allerlei tuig, zeker als er geen toezicht op is. Ik vermoed dat je geen daling van de agressiviteit hoeft te verwachten met het sluiten van poortjes.
Alargule

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door Alargule »

De thread-titel las ik toch wat anders... _O-
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door Justin »

Ja, hier nog zo een :')

Ik moest ook gelijk denken aan de reclame van Stella Gommans die in de jaren negentig een reclamespotje voor kaas maakte (Maaslander ofzo), waarin ze een cateringkarretje door een ICR of ICM trein reed en iets zei in de trant van 'dan asfalteren we alle rails en bouwen we de stations om tot wegrestaurants'
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door Vinny »

Somoht schreef:De poortjes zijn veel te makkelijk te passeren door allerlei tuig, zeker als er geen toezicht op is. Ik vermoed dat je geen daling van de agressiviteit hoeft te verwachten met het sluiten van poortjes.
Je kunt natuurlijk wel met wat minder personeel toe op de grote stations. Maar dan wel personeel met volledige geweldsbevoegdheid zodat een eventuele criminele zwartrijder ook meteen gearresteerd kan worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door Karl »

Vinny schreef:(...) Je kunt natuurlijk wel met wat minder personeel toe op de grote stations. Maar dan wel personeel met volledige geweldsbevoegdheid zodat een eventuele criminele zwartrijder ook meteen gearresteerd kan worden.
Stelletje terroristen zijn het. Jammer dat we in Nederland geen Patriot Act hebben, dan kunnen ze gelijk achter poortje en grendel. Zonder check out.
Het is een spectrum.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door Mr-W »

Obus schreef:Ik zou ook liever geen conducteur in Nederland zijn, veel te gevaarlijk; geweld vormt een probleem en daar kunnen poortjes misschien wel wat aan doen. Maar om nou te stellen dat alle problemen zich oplossen door de poortjes te sluiten, lijkt mij ook wat vergezocht. Ik kan achter de poortjes toch nog gewoon meneer de conducteur in elkaar rammen? Of gewoon het poortje intrappen? (Fysiek) geweld zal aan de orde van de dag blijven bij de NS, ook als de poortjes gesloten worden.
Geweld en Agressie is er altijd in het OV geweest en is in ieder land aanwezig.
Als overheid moet je ervoor zorgen dat het OVpersoneel goede ondersteuning/back up kan krijgen als het even tegen zit.
Vinny schreef:
Somoht schreef:De poortjes zijn veel te makkelijk te passeren door allerlei tuig, zeker als er geen toezicht op is. Ik vermoed dat je geen daling van de agressiviteit hoeft te verwachten met het sluiten van poortjes.
Je kunt natuurlijk wel met wat minder personeel toe op de grote stations. Maar dan wel personeel met volledige geweldsbevoegdheid zodat een eventuele criminele zwartrijder ook meteen gearresteerd kan worden.
Alsjeblieft geen personeel van de OV bedrijven.Die hebben terecht geen volledige bevoegdheden,vind eigenlijk dat die undercover acties eigenlijk al te ver gaan voor een BOA.
Zelf voel ik meer voor OV-politie eenheid die de veiligheid bewaakt in het Openbaar Vervoer en niet aan een bedrijf gebonden is.Daarnaast mogen er wat mij betreft ook militairen surveilleren in de HSL stations zoals in het buitenland.
Laatst gewijzigd door Mr-W op wo 17 dec 2014, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door Geert »

Wat biedt dat laatste voor meerwaarde voor de Nederlandse HSL-stations?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door Zugführer »

Ik voel me altijd opeens onveilig als ik op zo'n buitenlands station militairen rond zie lopen. Dan denk je oei, het is hier gevaarlijk blijkbaar...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door Suus »

Liepen er op Brussel-Zuid maar militairen rond :')

Op de ene uitzondering na zijn de stations in Nederland goed verzorgd en geen vervallen uitgestorven puinhopen met donkere hoekjes waar criminelen zich kunnen uitleven tussen de uurlijkse trein. Meer stations met poortjes zal ik echter zeer verwelkomen, het is een stuk moeilijker om vergeten in- en uit te checken als je langs poortjes moet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door waldo79 »

Waar is topicstarter nu weer gebleven?

Op het platteland zie ik het nut van poortjes niet zo :lol:
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door Zugführer »

Voor het vergeten in of uit checken zijn poortjes voor mij inderdaad ook zeer welkom :)
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door Mr-W »

Geert schreef:Wat biedt dat laatste voor meerwaarde voor de Nederlandse HSL-stations?
Extra veiligheid bij terroristische dreigingen zoals ISIS.Daarnaast krijgen buitenlandse toeristen dan het beeld dat er met veiligheid serieus wordt omgegaan.
Zugführer schreef:Ik voel me altijd opeens onveilig als ik op zo'n buitenlands station militairen rond zie lopen. Dan denk je oei, het is hier gevaarlijk blijkbaar...
Ik denk dat juist niet,zie het vaak als onderdeel van hun cultuur.
Vaak zijn die militairen erg behulpzaam en kunnen ze je in bijv. Frankrijk in het Engels helpen of met het schouwen van veel bagage. In het toezicht houden op stations kijken ze vaak op een andere manier naar veiligheid en bedreigingen dan politie of S&V mensen,door hun militaire opleiding en kunnen ze elkaar aanvullen en versterken.
Bee schreef: Op de ene uitzondering na zijn de stations in Nederland goed verzorgd en geen vervallen uitgestorven puinhopen met donkere hoekjes waar criminelen zich kunnen uitleven tussen de uurlijkse trein. Meer stations met poortjes zal ik echter zeer verwelkomen, het is een stuk moeilijker om vergeten in- en uit te checken als je langs poortjes moet.
Mwa poortjes leveren schijnveiligheid. Iemand die niet wil betalen komt toch wel de trein in.Daarnaast zie het nut van poortjes niet op stations zoals Helmond of Deurne,bij storingen kan het dan erg lang duren voordat een service team iemand kan bevrijden als die bekneld zit.En leveren die poortjes op plattelandsstations met 2x per uur een trein juist criminele hoekjes op door die poortjes.
Laatst gewijzigd door Mr-W op wo 17 dec 2014, 22:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door reisthijs »

Laten we hier alsjeblieft een beetje normaal blijven doen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door Jef400 »

Ja, inderdaad. Daarnaast denk ik dat de poortjes niet 100% waterdicht zijn. In mijn ogen vormen zij zelfs een potentieel gevaar. Namelijk het betrappen van eventuele zwartrijders, heb je net zo'n situatie als zwartrijden in een trein.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door atbrg »

reisthijs schreef:Laten we hier alsjeblieft een beetje normaal blijven doen.
Dat gaan we toch echt niet doen hoor. We praten elkaar liever onveiligheidsgevoelens aan, desnoods ondersteund door 'schokkende resultaten' in de veelal politiek geïnspireerde onderzoeksrapportjes van de diverse belangenclubs.
Kaart ongeldig err. 007
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door deadlock »

Mr-W schreef:Extra veiligheid bij terroristische dreigingen zoals ISIS.Daarnaast krijgen buitenlandse toeristen dan het beeld dat er met veiligheid serieus wordt omgegaan.
Ja, laten we onszelf omvormen tot angstcultuur (y) Als al die miljarden die in vrijheidsbeperking uit naam van terrorismebestrijding zijn gestoken in zorg, onderwijs en armoedebestrijding waren gestoken waren er tientallen levens meer gered dan nu misschien die drie slachtoffers. En we hadden nu ook nog steeds een Tristan dinges.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door SLToilet »

Ik denk zelf niet dat die poortjes veel helpen, maar louter een ergernis zijn voor reizigers en een hoofdpijndossier voor ontwerpers/planners en exploitanten. Hoe ga je die poortjes situeren?

Alleen voor de passage naar de treinen zelf waarbij de tunnel in twee delen wordt opgesplitst zoals in Brabant vaker zal voorkomen, waardoor je voor een broodje Broodzaak of een koffie bij de Starbucks moet weten hoe lang je buiten die poortjes mag zijn zonder extra te betalen en dus potentieel het risico loopt om extra te betalen?
Of doe je tegelijk de hele passage waarbij de winkels en horeca ook meegaan achter slot en grendel, waardoor zij nauwelijks nog klanten meer van buitenaf zullen krijgen (zelfs van andere OV-reizigers) en je een comfortabele oversteek als voetganger naar de andere zijde van het station niet zonder meer meer mag maken (zie: Rotterdam Centraal)?

Op kleine stations kan ik me er wel wat bij vinden als deze geen voetgangersstromen blokkeren, om dan geen engerds op het perron zelf tegen te hoeven komen als je op een vreemd tijdstip reist. De kosten zijn echter wel hoog, maar er zijn geen winkels (nota bene waar de NS zelf aan verdient) die hier omzetverlies van zal maken. Andere vervoerders mogen hier overigens ook wel werk van maken, Enschede de Eschmarke schijnt in het verleden te zijn geterroriseerd door allerlei randfiguren. :evil:

En vergeet niet al die pubers als toevallig een VMBO-school direct naast het station is gesitueerd, daar kunnen ouderen ook van schrikken.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door Tristan »

Somoht schreef:De poortjes zijn veel te makkelijk te passeren door allerlei tuig, zeker als er geen toezicht op is. Ik vermoed dat je geen daling van de agressiviteit hoeft te verwachten met het sluiten van poortjes.
Nee, idd. Een agressieveling kan nu langs de poortjes lopen om op een conducteur in te meppen. Bij gesloten poortjes kan diezelfde agressieveling met iemand meeglippen of de poortjes inbeuken/-trappen als die agressieveling geen chipkaart heeft en als diegene er wel één met voldoende saldo heeft, kan hij ook inchecken en alsnog op dezelfde conducteur inmeppen.

Kortom: agressie is nooit goed te praten, maar gesloten poortjes zullen dat echt niet gaan tegenhouden. Ze zullen zeer weinig tot geen effect hebben op de veiligheid van stations.
Vinny schreef: Maar dan wel personeel met volledige geweldsbevoegdheid zodat een eventuele criminele zwartrijder ook meteen gearresteerd kan worden.
Dan denk ik dat je tig rechtszaken krijgt omdat dat personeel te vaak en onnodig buitenproportioneel geweld gebruikt heeft.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door Vinny »

waldo79 schreef:Waar is topicstarter nu weer gebleven?

Op het platteland zie ik het nut van poortjes niet zo :lol:
Op het platteland kunnen vervoerders dan helemaal over gaan op éénmansbediening en de controle slechts incidenteel uitvoeren. Zonder poortjes blijft een (vaste) conducteur/steward toch wel nodig laat de praktijk zien.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door baladid »

Poortjes lijkt me duurder vanwege personeel voor mensen met papierkaartjes/interrail.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door Mr-W »

Dat en een zwartrijder loopt gewoon via t spoor zonder de poortjes te passeren naar de trein.

@vinny een steward in iedere trein is niet nodig op plattelands lijnen zolang je maar voldoende treinen controleert op wisselenende tijdstippen met voldoende personeel en ook af en toe eens naar de uiteinden van de lijn rijden in de plaats van alleen maar controleren tot het kruisingens station.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door Wubbo »

Ik heb de discussie een tijdje gevolgd, en het valt me op dat die vooral op onderbuikgevoelens wordt gedaan en niet op feiten. De posts staan vol met 'ik denk' en 'ik vind'. Hoewel gedachten en gevoelens altijd waar zijn, hoeven ze niet voor iedereen te gelden. Wat zijn nu eigenlijk de feiten in deze discussie?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten