(BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009
Vooropgesteld dat ik die bussen in HW/GO niet ken: wat is er mis met gewoon Nederlands gebruiken in bussen die in Nederland rijden? Kunnen we overal, behalve in HW/Go ofzo? :?
-
- Berichten: 300
- Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009
Elke bus reiziger weet de betekenis van het woordje next en final toch wel neem ik aan?? Arriva heeft het vast gedaan omdat alles op 1 regel moet staan op het scherm en nogmaals als ze "de volgende is poortwijk 16 28 / eindpunt zinkweg 16 38 " neerzetten word die zin een beetje lang. En ik heb trouwens geen klachten gehoord van mensen die het niet snapte
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009
Ik vind niet dat je er van uit mag gaan dat iedere Nederlander maar Engels spreekt. Daarnaast is het ook een principekwestie: we zijn gewoon in Nederland. Informatie ook in het Engels weergeven is prima, maar het hoort er ook gewoon in het Nederlands te staan.
Waarom moet eigenlijk alles op een regel?
Waarom moet eigenlijk alles op een regel?
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009
Kunnen ze de regel nei tlaten verspringen. Hier doen ze onderweg:
16.38 Lijn 12 naar
[verspring]
Amstelstation
en als er een halte nadert:
Volgende halte:
[verspring]
Roelof Hartplein
Een dergelijk systeem kan bij Arriva toch ook wel gebruikt worden? Bij de lichtkranten in de Cxx-bussen is slechts de actuele tijd weergegeven en de volgende halte.
16.38 Lijn 12 naar
[verspring]
Amstelstation
en als er een halte nadert:
Volgende halte:
[verspring]
Roelof Hartplein
Een dergelijk systeem kan bij Arriva toch ook wel gebruikt worden? Bij de lichtkranten in de Cxx-bussen is slechts de actuele tijd weergegeven en de volgende halte.
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009
Meer ruimte is er niet in de Amba's in HW/GO. De bovenste is voor het lijnnummer en de bestemming en daaronder zijn dan de haltes met next en final te zien. Behalve het next en final lukt het ook niet om de juiste tijden te tonen, want je gaat mij niet vertellen dat je vanaf Zuidplein bijvoorbeeld binnen 1 minuut in Poortwijk in Oud Beijerland bent en binnen 2 minuten weer terug op het Zuidplein, zoals bijvoorbeeld in lijn 171 of 172 te zien is.Wubbo schreef:Waarom moet eigenlijk alles op een regel?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009
Tja, wat ik me dan weer afvraag: waarom hebben ze niet gewoon de situatie gehandhaaft zoals die voor het next en final gedoe was, oftewel gewoon alleen de eerstvolgende halte op die lichtkrant aankondigen. Dat doen ze in DAV, Waterland en Brabant-Oost ook op de TFT-schermen, dus waarom het nu in HWGO weer anders moet??? Immers staat de filmtekst notabene erboven, dus weet je de eindbestemming al!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 300
- Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009
Het verschil voor dat next en final gedoe is dat je eerst niet kon zien hoelaat je bij de volgende halte was en hoelaat de eindbestemming bereikt was en nu kan dat wel. En in de meeste bussen kloppen de tijden die getoond worden ook. Dus ik vind dit wel een vooruitgang ondanks de engelse woordjes next en final en de meeste reizigers in HWGO vinden het ook een vooruitgang. Dus ik zie het probleem niet echt
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009
Je kunt toch ook gewoon de naam van de eerstvolgende halte met een tijd erachter tonen op die lichtkrant, zoals in alle andere regio's met halteaankondiging op de TFT schermen al het geval is??? Dan ben je gelijk van je Engelse teksten af.
Pluspunt van de LED-displays in HWGO is daarbij juist dat ze kunnen scrollen bij lange haltenamen, waardoor je geen rare afgekorte namen krijgt zoals we in DAV nogal eens hebben. Hoewel het wel zeer doet aan je ogen als je een bus hebt waarbij de bovenste lichtkrant verspringend "165 Dordrecht CS / via Amstelwijck" toont en de onderste scrollend "Van Gijnweg/Patersweg" zoals ik een keer heb mogen aanschouwen.
Pluspunt van de LED-displays in HWGO is daarbij juist dat ze kunnen scrollen bij lange haltenamen, waardoor je geen rare afgekorte namen krijgt zoals we in DAV nogal eens hebben. Hoewel het wel zeer doet aan je ogen als je een bus hebt waarbij de bovenste lichtkrant verspringend "165 Dordrecht CS / via Amstelwijck" toont en de onderste scrollend "Van Gijnweg/Patersweg" zoals ik een keer heb mogen aanschouwen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009
Vanmiddag viel mij in RandstadRail-metro 5507 op dat er alleen een lijnennetkaartje van de gewone Rotterdamse metro hangt en geen RandstadRail-lijnennetkaartje. Dat had er op z'n minst wel bijgemogen. :?
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009
Bron? Is daar een onderzoek naar geweest? Dan ben ik benieuwd naar de resultaten namelijk!OV Hoekschewaard schreef:de meeste reizigers in HWGO vinden het ook een vooruitgang.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009
Je hoeft "next" ook niet meteen te vertalen naar "de volgende is", dat staat er in de originele tekst ook niet. "Volgende" is maar 4 karakters langer en hoewel bekend is dat Arriva op spaties bespaart kan ik me niet voorstellen dat het zo'n moeite is om een dergelijke tekst in het Nederlands te zetten.OV Hoekschewaard schreef:Elke bus reiziger weet de betekenis van het woordje next en final toch wel neem ik aan?? Arriva heeft het vast gedaan omdat alles op 1 regel moet staan op het scherm en nogmaals als ze "de volgende is poortwijk 16 28 / eindpunt zinkweg 16 38 " neerzetten word die zin een beetje lang. En ik heb trouwens geen klachten gehoord van mensen die het niet snapte
-
- Berichten: 300
- Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009
Tuurlijk is daar geen onderzoek naar geweest, maar hier zijn de mensen al blij dat ze nu kunnen zien hoelaat de bus aankomt en toen XX hier nog reedt kon dat niet hoor. Toen het systeem werd ingevoerd heb ik alleen maar reactie's gehoord van "joh dat is handig" en niet van " sjonge jonge moet dat nou weer in het engels".Wubbo schreef:Bron? Is daar een onderzoek naar geweest? Dan ben ik benieuwd naar de resultaten namelijk!OV Hoekschewaard schreef:de meeste reizigers in HWGO vinden het ook een vooruitgang.
Maar als jij denkt dat de reizigers het geen verbetering vinden dat ze eerst helemaal geen info hadden en nu wel alleen met 2 engelse woordjes moet jij weten maar ik kan het me niet voorstellen. Ik houd er over op want daar is dit topic niet voor lijkt me
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009
Ach, het is wel een aardige discussie. En natuurlijk is het tonen van de volgende halte een verbetering, maar is het nou zo'n moeite om dat in het Nederlands te doen?
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009
Ik had gister een "normale" bus op de Valleilijn (88 Ede - Wageningen), daarnet toen ik terugging zag ik wederom een "normale" bus richting Wageningen rijden...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009
Wordt saai... weer de Arriva 1121 als versterking op 81 in Utrecht vanmorgen :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009
Gisteren wou een Connexxionbus op Capelsebrug naar CONNEXXION .
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009
Gisteravond zag ik op de A27 de BBA 901 rijden, deze bleek op de 401 te zitten :o Niet dat zo'n Brabantliner nou zo comfortabel is, maar 't is toch beter dan een oude Amba
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009
Oja, voor ik hegt vergeet. Het was zaterdag (14 - 02 - 2009) de derde keer dat er een Metrostel type T uitviel (waar ik in zat) in februari. Gaat goed zo. :?
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009
Normaal gesproken zie ik elke dag wel een 2-tje i.p.v. een 3-tje rijden op de Erasmuslijn in Rotterdam, maar vandaag zag ik maarliefst 4 wagendiensten rijden met een 2-tje. Vanmorgen zat ik toevallig in 1 van de 4 diensten en ik merkte gelijk het verschil tussen een 2-tje en een 3-tje, want nu had ik geen zitplaats meer, terwijl ik bij een 3-tje nog keus heb.
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009
De klantvriendelijkheid was vandaag weer ver te zoeken bij Veolia:
Vanmorgen stond ik (samen met twee klasgenoten) aan het station in Heerlen te wachten op een bus naar de Hogeschool. Lijn 24 kwam als eerste aan op perron E, maar werd direct door een grote menigte bestormd. Meteen erna kwam lijn 58 aanrijden, maar deze bus stopte helemaal vooraan op perron A (we stonden zelf op perron B/C te wachten). Net op het moment dat we in wilde stappen deed de chauffeur alle deuren dicht en reed weg (de bus was nog niet eens vol).
's Middags kwamen lijn 21 en 52 aanrijden: de eerste bus stopte aan de halte, de tweede reed door. Ik trok nog even een sprintje om nog mee te gaan met de gereedstaande bus, maar die @#$#$@%#^& sloot de deur voor m'n neus en reed vrolijk weg...
Vanmorgen stond ik (samen met twee klasgenoten) aan het station in Heerlen te wachten op een bus naar de Hogeschool. Lijn 24 kwam als eerste aan op perron E, maar werd direct door een grote menigte bestormd. Meteen erna kwam lijn 58 aanrijden, maar deze bus stopte helemaal vooraan op perron A (we stonden zelf op perron B/C te wachten). Net op het moment dat we in wilde stappen deed de chauffeur alle deuren dicht en reed weg (de bus was nog niet eens vol).
's Middags kwamen lijn 21 en 52 aanrijden: de eerste bus stopte aan de halte, de tweede reed door. Ik trok nog even een sprintje om nog mee te gaan met de gereedstaande bus, maar die @#$#$@%#^& sloot de deur voor m'n neus en reed vrolijk weg...
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009
Laatst iets duurder uitgeweest bij het kopen van mijn vvb op de bus, dan noodzakelijk was.
Ik moest met 2 personen, 2 zones reizen, en had nog 1 strip op m'n strippenkaart. Met een 2-strippenkaart (1,60) plus een 3-strippenkaart (2,40) zou ik dus voor 4 euro klaar geweest zijn. Had ik alles op de bus gekocht voor 4,80. Maar, de Cxx-chauffeur had alleen maar 8-strippenkaarten en Cxx-enkeltjes à 2,50. Nu was ik dus 5 euro kwijt.
Klacht ingediend bij Cxx: chauffeur is er op aangesproken (or so they say), het zal niet meer gebeuren (or so they say) èn ik krijg als 'gebaar' een strippenkaart toegestuurd. ;-) Kijk, dat is nog eens vriendelijk.
Ik moest met 2 personen, 2 zones reizen, en had nog 1 strip op m'n strippenkaart. Met een 2-strippenkaart (1,60) plus een 3-strippenkaart (2,40) zou ik dus voor 4 euro klaar geweest zijn. Had ik alles op de bus gekocht voor 4,80. Maar, de Cxx-chauffeur had alleen maar 8-strippenkaarten en Cxx-enkeltjes à 2,50. Nu was ik dus 5 euro kwijt.
Klacht ingediend bij Cxx: chauffeur is er op aangesproken (or so they say), het zal niet meer gebeuren (or so they say) èn ik krijg als 'gebaar' een strippenkaart toegestuurd. ;-) Kijk, dat is nog eens vriendelijk.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009
Was ik 'm nog bijna vergeten... vanmorgen kwam een brandweerwagen met loeiende sirenes het streekbusstation te Utrecht Centraal over gescheurd richting stadsbusstation. Licht ontvlambare GVU-bus geweest?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009
Of de rookmelder bij de Smullers/Burger King ging weer eens af...
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009
Had net de Arriva 8305, fijn busje zeg! In tegenstelling tot de andere Amba's heeft deze tenminste vering!
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009
Lezen blijft toch moeilijk voor sommige reizigers... vandaag stonden er, zoals eigenlijk elke dag wel het geval is, wederom mensen bij de haltes in Oudelandshoek die de bus van 18.20 uur wilden nemen richting station. En tja, die rit rijdt toch echt maar tot Oudelandshoek en niet verder.
In de tekst van de voetnoot staat notabene twee keer vermeld dat deze rit alleen op donderdag rijdt, maarja, dan moet je die wel lezen natuurlijk.
In de tekst van de voetnoot staat notabene twee keer vermeld dat deze rit alleen op donderdag rijdt, maarja, dan moet je die wel lezen natuurlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten