Concessie DAV-gebied (2007-2018)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door hidihi »

Weten jullie of lijn 21 vaak met een taxi busje rijdt? Officieel kan het met alle ritten gebeuren maar ik kan me moeilijk voorstellen dat ze het in de spits doen
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Lijn 21 reed tot nu toe altijd met een taxibus.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door hidihi »

Stefan schreef:Lijn 21 reed tot nu toe altijd met een taxibus.
Dit antwoord zag ik niet aankomen. Ik weet dat de lijn onder 11/12 niet erg populair was maar mijn zusje heeft wel eens meegemaakt dat er tussen cascade en walburg toch zo'n 15 reizigers in de bus zaten. Nu de lijn ook een redelijk directe route tussen Zwijndrecht ziekenhuis Dord CS rijdt verwacht ik wel dat in de spits een taxi busje te klein kan zijn.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Denk desondanks dat mensen die van station Dordrecht naar 't ziekenhuis van Zwijndrecht willen toch sneller lijn 12 of 92 zullen nemen.

Edit:
Ik zeg verder niks.. :')

Afbeelding
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

Er zijn over de hele route voldoende alternatieven voor doorgaande reizigers. Doordat de 92 en 88 beide redelijk wat delen van HIA en Zwijndrecht afdekken zal er voor lijn 21 niet heel veel emplooi zijn. Waarschijnlijk rijdt dit busje puur vanwege concessie-eisen over halteafstanden (en waarschijnlijk de verbinding HIA-Ridderkerk).

Daarbij komt dat het taxibusje altijd kan worden vervangen door een grote bus als dat zo zou moeten uitkomen. De typische schoolspitsritten op lijn 73 zijn in het busboekje ook rood gearceerd (=uitbesteed) maar er rijdt nu toch echt een touringcar op.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

nvdw schreef:Waarschijnlijk rijdt dit busje puur vanwege concessie-eisen over halteafstanden (en waarschijnlijk de verbinding HIA-Ridderkerk)
Als je de route op de kaart bekijkt lijkt het daar wel heel sterk op ja: die lijn slingert alle kanten op over de trajectdelen die door de doorgaande lijnen verlaten zijn.
Heeft dat met veel bombarie gepresenteerde "busstation" in Hendrik-Ido-Ambacht tenminste nog enige functie, want als lijn 21 er niet was geweest zou het gewoon een halte met maar één lijn i.p.v. een centraal knooppunt voor H.I. Ambacht geworden zijn :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

Daarvoor was Cascade ook meer een luxe bushalte waar drie (of eigenlijk vier) buslijnen langskwamen, maar volgens mij zat er niet echt gedachte achter eventuele overstapmogelijkheden. Het is eerder een vervangende halte voor wie vroeger een van de haltes rondom de Schoof had...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Het was juist wel als knooppunt bedoeld omdat het Banckertplein die functie niet echt meer kon vervullen door de weinig centrale ligging sinds de Volgerlanden er zijn. Even teruggezocht: hier een artikel met wat meer info. Zit dus ook nog het nodige geld uit het HOV-D potje in.

Al is Cascade nooit echt een volledig knooppunt geweest: de 92 rijdt er weliswaar vlak langs maar stopt er niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Tja dat krijg je met die van oorsprong Engelse vervoerders, die gaan linksom een rotonde nemen (haltes staan weer wel aan de goeie kant ingetekend)...
Afbeelding

Het viel me trouwens vandaag in Dordrecht op dat alle bussen die vanuit vestiging Dordrecht reden (oftewel: gezien op de stadsbussen + lijn 11/12) een geplastificeerd A4tje met het omloopnummer in een behoorlijk groot lettertype achter de voorruit hadden liggen. Is men zo bang voor een stadsbus op de streek? Al zat er sowieso al een Wright op 2/11/12 :P

Met stickeren en instrueren heeft trouwens ook iemand zitten slapen... de aankomst van lijn 2 en het vertrek van lijn 11/12 staat in de dienstregeling en op de DRIPs op perron D, maar in de praktijk heb ik die overgang vandaag steeds op perron C zien plaatsvinden. En daar staat lijn 11/12 ook op 't haltebordje.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

De 6267 zat inderdaad op de 2/11/12 vandaag.. :P

Maar eeuh, ik ben zelf wel blij met die A4'tjes achter de voorruit, aangezien we ontiegelijk veel moeten aflossen tegenwoordig, scheelt het een boel zoeken naar de goeie bus. Niet elke collega komt even de kantine in om te zeggen welke bus 'ie neer gezet heeft op de buffer.

Ben ook benieuwd wanneer dat van de 2 en 11/12 aangepast gaat worden, ik weet zelf ook niet zo goed waar ik moet gaan staan, maar zelf halteer ik maar op halte C, aangezien de bussen naar Zwijndrecht altijd vanaf daar vertrekken.

Oh en Daniël.. Als je in een weekend nog eens in Dordt bent, geef even een gil.. Misschien rij ik ook wel rond. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Stefan schreef:Maar eeuh, ik ben zelf wel blij met die A4'tjes achter de voorruit, aangezien we ontiegelijk veel moeten aflossen tegenwoordig, scheelt het een boel zoeken naar de goeie bus. Niet elke collega komt even de kantine in om te zeggen welke bus 'ie neer gezet heeft op de buffer.
In hoeverre heb je daar dan wat aan op de stadsdienst? Immers, op lijn 8 in de daluren na loopt er niet zoveel uit op de buffer van CS. (En in het geval van lijn 10 lijkt het me toch vrij makkelijk herkenbaar aan het type bus :P )
'tis natuurlijk wel zo dat het ook juist de stads-Volvo's zijn die niet van die omloopnummerbordjes hebben.
Oh en Daniël.. Als je in een weekend nog eens in Dordt bent, geef even een gil.. Misschien rij ik ook wel rond. :P
Ik dacht zo van, ik kom je vanzelf tegen als je lijn 3 rijdt :P Had weinig tijd vandaag om ergens anders heen dan naar m'n bestemming te reizen. Maargoed, ergens tussen kerst en nieuwjaar ben ik weer een keer in de regio, heb nog 'n bon voor een 2 euro-dagkaartje liggen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Voor de stad is het niet echt nodig nee, maar ze zijn bezig met 'gewone' omloopbordjes, maar die moeten nog besteld worden enzo.. :P Tot die tijd voorzien ze alle bussen met de omloopnummers op A4'tjes, gewoon om de boel eenduidig te houden. :)

Overigens hebben echt nog maar een paar Wrights de omloopbordjes er in zitten, maar goed.. Nog eventjes geduld dus. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Omloopbordjes die nog besteld moeten worden... tja, daar waren ze op vestiging Dordrecht al in 2007 mee bezig :mrgreen: (Want toen er nog uitsluitend Wrights op de stad reden was er weleens een chauffeur z'n bus kwijt doordat een streekchauffeur 'm meegenomen had :wink: )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

Bij ons 'in de polder' schrijven we gewoon de busnummers in de agenda bij aanvang dienst. Moeten de bussen wel op dezelfde omloop blijven ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Ja, dat is soms wel eens het probleem.. :lol: Ik zie 't allemaal wel, meestal kom ik er wel uit. Soms zijn het alleen een busje of 5/6.. :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Dordtenaar
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 03 nov 2014, 11:24

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Dordtenaar »

Vandaag gebruik moeten maken van lijn 21. Welgeteld 9 minuten te vroeg kwam deze al aan bij de halte. Daarbij toevoegend dat de chauffeur al niet harder dan 40 km per uur gaat vind ik dat toch behoorlijk te vroeg. Wel nog 2 medepassagiers in de bus :)

Ik hoor trouwens veel klachten van bussen die uitvallen in het DAV gebied, veel vertragingen, chauffeurs die de weg niet weten etc. Is het echt een zootje sinds de nieuwe dienstregeling? Op de stadsdienst valt het me iig niet op.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Komt vooral waarschijnlijk doordat er chauffeurs van de stadsdienst nu op de streek 'moeten' rijden, vooral de ouderen hebben daar best wel wat moeite mee.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Als ik gisteren ook zag hoe de pijltjes hangen op sommige routes... vanaf het station Dordrecht staat 3/4/5/14/15 uitgepijlt en als je dan vanaf de Toulonselaan rechtsaf het Sumatraplein op komt staat er wel voor 3/4/14/15 een pijltje linksaf maar niet voor 5 rechtdoor.
Twee kruisingen verder is de streek dan ineens helemaal verdwenen en staat er alleen een pijltje rechtsaf voor 3 en rechtdoor voor 4 :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Ik ben serieus ook blij dat ik de routes gewoon ken en dat ik niet hoef te vertrouwen op die stickers.. :lol:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door sandertjo »

Het kan natuurlijk zijn dat ik iets verkeerd doe, of ik heb iets gemist, maar ik kom geen Scania meer tegen op de weg. ook als ik kijk op ovaub, zie ik ze niet meer. Zijn deze bussen aan de kant gezet? Lijkt me niet toch?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Lijkt mij ook sterk, ligt het niet gewoon aan de vakantiedienst? Er is immers vrij weinig gesneden in de lijnen die met standaardbussen rijden: 188 en 192 zijn dan wel opgeheven, maar op (gedeelten van) lijn 88 en 92 wordt in ruil daarvoor juist meer gereden. Het snijden in lijn 13 wordt dan weer gecompenseerd door het vaker rijden van 16 qua materieelbehoefte.
En dat 11/12 nu door Dordrecht met stadsbussen gereden worden scheelt effectief ook maar één bus ofzo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

De Scania's staan nog in Alblasserdam, maar zullen denk ik niet rijden op 't moment vanwege de vakantie nee. :)

Overigens staan er in Dordt alleen Wrights, dus dat de 13, 88 en 92 alleen met die bussen zijn is dan logisch.. :P Dordrecht is de enige stalling die tegenwoordig op die lijnen rijdt. De 16 zit nog wel (compleet) in Alblasserdam.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

De rest van de streeklijnen die in Dordt komt (m.u.v. 388 dan) wordt dan deels door Alblasserdam en deels door Dordrecht gereden zeker?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door sandertjo »

Lijkt mij dat je een echte insider bent stefan? Wel apart dat juist deze bussen in de vakantie dan niet worden ingezet toch?. Ach wat heb ik er ook voor verstand van ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Stefan is zelf chauffeur op vestiging Dordrecht :wink:

Was het trouwens niet zo dat die Scania's nogal dorstige busjes zijn, dan is het logisch om ze niet in te zetten als dat niet echt nodig is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten