Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Somoht »

Rickingsh schreef:Ik snap sowieso niet echt wat het probleem nu is. GVB kan er makkelijk voor kiezen om de nachtbussen om te nummeren naar iets wat niet in de 3xx-categorie valt. Waarom bijv. geen nummering binnen de 9xx-categorie? Dit lijkt meer op onwil dan overmacht.
Niet als je allemaal databases en/of software hebt waar lijnnummer vast-staat als numeriek veld. Dan kan het een dure grap zijn.
Rickingsh

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Rickingsh »

In andere woorden: We zitten nog jaren vast aan dubbelnummeringen..? :') Verklaard wel gelijk waarom het Zaanse stads-/streeknet ook dubbelop gaat met de stadslijnen in A'dam West.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Jef400 »

http://www.rtvnh.nl/nieuws/156394/kindj ... rt-noodrem:

En daarom stappen we niet meer in naar het piepsignaal. Net zo'n huilverhaal van die Julia Vreeker in die EBS-bus een paar weken terug.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Daniel »

Somoht schreef:Niet als je allemaal databases en/of software hebt waar lijnnummer vast-staat als numeriek veld. Dan kan het een dure grap zijn.
Maar je kan toch qua instelling gewoon uitgaan van een ander lijnnummer in de systemen. Iets wat de BBA ooit in Brabant hanteerde: lijnnummer + 200 geeft het lijnnummer met een S ervoor. Dat vervolgens toen BBA op de Veluwe kwam rijden en er een bus uit Brabant kwam die op lijn 293 als S93 reed zal een situatie zijn waar je bij het GVB in elk geval niet zo snel last van hebt daar ze maar één vervoergebied hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

JeffreyMeijer schreef:http://www.rtvnh.nl/nieuws/156394/kindj ... rt-noodrem:

En daarom stappen we niet meer in naar het piepsignaal. Net zo'n huilverhaal van die Julia Vreeker in die EBS-bus een paar weken terug.
Je was hier bij?
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Rickingsh schreef:Ik snap sowieso niet echt wat het probleem nu is. GVB kan er makkelijk voor kiezen om de nachtbussen om te nummeren naar iets wat niet in de 3xx-categorie valt. Waarom bijv. geen nummering binnen de 9xx-categorie? Dit lijkt meer op onwil dan overmacht.
Waarom moet GVB de boel omnummeren? Zij hadden die reeks voor R-net bestond.

Snap sowieso niet waarom R-net z'n eigen reeks moest hebben. Die logica is nu al van de baan met het Rotterdamse metronet; of worden de lijnen daar straks omgenummerd naar 300A, 300B, 300C, 300D en 300E? :')
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door dylanwild94 »

nee Rotterdam is zuid holland valt in de 400 reeks. :')
Spoiler: show
*speelt advocaat van de duivel*
:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Thom91 »

JeffreyMeijer schreef:http://www.rtvnh.nl/nieuws/156394/kindj ... rt-noodrem:

En daarom stappen we niet meer in naar het piepsignaal. Net zo'n huilverhaal van die Julia Vreeker in die EBS-bus een paar weken terug.
Volledig terechte actie van die jongen. Als de bestuurder echt geen melding krijgt is het levensgevaarlijk!
Komt wel goed schatje.
Rickingsh

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Rickingsh »

n-evo schreef:
Rickingsh schreef:Ik snap sowieso niet echt wat het probleem nu is. GVB kan er makkelijk voor kiezen om de nachtbussen om te nummeren naar iets wat niet in de 3xx-categorie valt. Waarom bijv. geen nummering binnen de 9xx-categorie? Dit lijkt meer op onwil dan overmacht.
Waarom moet GVB de boel omnummeren? Zij hadden die reeks voor R-net bestond.

Snap sowieso niet waarom R-net z'n eigen reeks moest hebben. Die logica is nu al van de baan met het Rotterdamse metronet; of worden de lijnen daar straks omgenummerd naar 300A, 300B, 300C, 300D en 300E? :')
Ook ik heb altijd al m'n twijfels bij de invoering van het R-net gehad. Het zijn en blijven gewoon veredelde streeklijnen in een vrolijker jasje.

Maar mijn mening daarover even terzijde; aangezien het GVB onder de SRA valt, en de SRA weer onderdeel is van de Randstad (waar het concept R-net uiteindelijk vandaan komt), vind ik het een vreemde zaak dat een vervoerder dwars kan (en mag) liggen in het rechttrekken van iets simpels als lijnnumering, en niet even een figuurlijke schop onder hun hol krijgen. Wie er eerder of later was doet er in dat geval niet zoveel toe. Het komt er simpelweg op neer dat er een uniform concept wordt bedacht, wat vervolgens simpelweg aan de lakschoentjes wordt gelapt. Beetje hetzelfde als met de OV-Chipkaart als je het mij vraagt; één kaart (één idee) waar iedereen vervolgens allerlei omwegen en alternatieve gebruikswijzen voor gaat bedenken. De recente ontwikkelingen op Texel zijn daar ook een mooi voorbeeld van.

Stel je voor; in Nederland rijden we allemaal rechts, dat is simpelweg zo afgesproken. Wat zou er gebeuren als er een paar personen zijn die het leuker vinden om links aan te houden? Juist ja :')
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Somoht »

Daniel schreef: Maar je kan toch qua instelling gewoon uitgaan van een ander lijnnummer in de systemen. Iets wat de BBA ooit in Brabant hanteerde: lijnnummer + 200 geeft het lijnnummer met een S ervoor. Dat vervolgens toen BBA op de Veluwe kwam rijden en er een bus uit Brabant kwam die op lijn 293 als S93 reed zal een situatie zijn waar je bij het GVB in elk geval niet zo snel last van hebt daar ze maar één vervoergebied hebben.
Nu heb je naast koersborden ook nog andere datastromen naar appjes, dris'sen, reisplanners en websites die je consistent wilt houden.
Overigens heb ik sterk het idee dat ook EBS, Arriva en Veolia geen alfanumerieke lijnnummers kan. EBS staat met 1,2,4,10 op de dris'sen ipv N01 etc. En Arriva nummert de nachtbussen in de 8xx serie. Veolia deed dat in Tilburg/Breda met 450 en 350 ofzo.
Nu bedenk ik mij dat eigenlijk alleen CXX alfanumerieke lijnnummers aan kan, Qbuzz gebruikt 4xx. En ik twijfel nu even of HTM en RET het kunnen, dacht dat ik daar ook een handmatige fix had gemaakt.


De 9xx serie wordt door GVB gebruikt voor de veerboten
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik zie het probleem nog steeds niet, Rickingsh. En kennelijk de SRA ook niet, anders hadden ze GVB allang die nachtnetnummers laten aanpassen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

n-evo schreef: Snap sowieso niet waarom R-net z'n eigen reeks moest hebben. Die logica is nu al van de baan met het Rotterdamse metronet; of worden de lijnen daar straks omgenummerd naar 300A, 300B, 300C, 300D en 300E? :')
De Amsterdamse metrolijnen worden toch 350, 352, 353 en 354?
O nee, dat kan niet, want dat zijn al nachtbussen. :X
Somoht schreef:En ik twijfel nu even of HTM en RET het kunnen, dacht dat ik daar ook een handmatige fix had gemaakt.
De nachtbussen van de RET tonen op de bus zelf de "B" niet en ook als je op Google naar haltes kijkt zie je dat bij de nachtbussen de "B" wordt weggelaten. (Bij Maashaven staat bijvoorbeeld "11" in plaats van "B11".)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Obus »

Volgens mij

NL00GVB00050
NL00GVB00052
NL00GVB00053
NL00GVB00054

of

NL0AMS0GVB0M050
NL0AMS0GVB0M052
NL0AMS0GVB0M053
NL0AMS0GVB0M054

of

3000350
3000352
3000353
3000354


Kies maar uit!
De mortuis nil nisi bene
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ghegheghe - IBAN-codes voor ov-lijnen. Zijn we alvast voorbereid op een internationaal geïntegreerd ov-netwerk :mrgreen:
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Buslijnen kunnen binnen dertig jaar een logische nummering krijgen. Dat verwachten wetenschappers van de TU Delft. Volgens hoogleraar Tiemen Zevenbergen heeft zijn team na jaren van onderzoek een doorbraak bereikt.
http://www.speld.nl/2014/12/15/logische ... -mogelijk/

Nou kijk aan.

_O-
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Rickingsh schreef:Maar mijn mening daarover even terzijde; aangezien het GVB onder de SRA valt, en de SRA weer onderdeel is van de Randstad (waar het concept R-net uiteindelijk vandaan komt), vind ik het een vreemde zaak dat een vervoerder dwars kan (en mag) liggen in het rechttrekken van iets simpels als lijnnumering, en niet even een figuurlijke schop onder hun hol krijgen. Wie er eerder of later was doet er in dat geval niet zoveel toe. Het komt er simpelweg op neer dat er een uniform concept wordt bedacht, wat vervolgens simpelweg aan de lakschoentjes wordt gelapt. Beetje hetzelfde als met de OV-Chipkaart als je het mij vraagt; één kaart (één idee) waar iedereen vervolgens allerlei omwegen en alternatieve gebruikswijzen voor gaat bedenken. De recente ontwikkelingen op Texel zijn daar ook een mooi voorbeeld van.
Waarom ga je überhaupt voor R-net een reeks kiezen die al in gebruik is? Dat is toch hartstikke moeilijk doen om het moeilijk doen... GVB ligt niet dwars. Zij hebben gewoon die 300-reeks tig jaren terug ingesteld voor de nachtbussen. Vervolgens worden daar R-net lijnen in diezelfde reeks doorheen geweven. Slaat helemaal nergens op. Ze hadden makkelijk voor 4XX of 5XX kunnen gaan.

Zie het zo: jij zit op een stoel met nog een klein beetje ruimte over aan de zijkant. Ik plemp mezelf daar bij. Vervolgens komen we met elkaar in de knel en zeg ik dat jij degene bent die moeilijk doet omdat je niet weg wil gaan. :')
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Waarom ga je überhaupt voor R-net een reeks kiezen? Dat is toch hartstikke moeilijk doen om het moeilijk doen...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Sowieso is dat hele R-net moeilijk om het moeilijk doen. Maar als het dan al zo nodig en per se moet kies dan iets wat niet al in gebruik is... Dan ga je gewoon tijdens het moeilijk om het moeilijk doen ook nog eens extra lastig zijn om het extra lastig zijn. :D

Kortom: het is allemaal nogal problematisch.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Of het al in gebruik is maakt niet eens zo veel uit. Kies vooral iets waar iedereen (provincies, stadsregio's, vervoerders) aan mee wil werken. Waar ze dus niet zo maar van af gaan wijken omdat ze er geen zin in hebben.

Als ze de twee belangrijkste onderdelen van het concept (kleurstelling en lijnnummering) niet eens uniform kunnen krijgen, kan het hele project maar beter afgeblazen worden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Rickingsh

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Rickingsh »

reisthijs schreef:Als ze de twee belangrijkste onderdelen van het concept (kleurstelling en lijnnummering) niet eens uniform kunnen krijgen, kan het hele project maar beter afgeblazen worden.

Precies, en dan is het cirkeltje rond. Als men zich al niet aan iets simpels als de samen afgesproken normen kan houden, dan is het einde al snel in zicht. Waarom allerlei poespas en mumbo-jumbo verzinnen als men het vervolgens toch allemaal aan zich voorbij laat gaan? Ik zie daar het nut niet echt van in.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

reisthijs schreef:Waarom ga je überhaupt voor R-net een reeks kiezen? Dat is toch hartstikke moeilijk doen om het moeilijk doen...
Dat is historisch verklaarbaar. Men wilde voor R-net een herkenbaar busnummer hebben. 1xx is standaard streekvervoer, 2xx is voor spits- en beperkte sneldiensten, 3xx is dan de volgende reeks waarin je hoogwaardig openbaar vervoer kunt nummeren. Veel Q liners hebben ook een 3xx nummer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door robert55 »

Zitten reizigers op omnummeringen te wachten? Nee dus. Er is geen mens die enige waarde hecht aan een lijnnnummer dat in een bepaalde reeks zit. De enige waarde voor reizigers die rnet heeft zit in de kwaliteitseisen (en of die nou echt waargemaakt worden weet ik niet). Dus hoe eerder deze zooi ten onder gaat hoe beter.
Loodgrijs een vrolijk kleurtje? de laatste keer dat de Amsterdam - Zaandam een vrolijk kleurtje hadden, reed daar de Enhabo met lijnnummer als 1, 3 en 4. Dat was een dubbeling, dus 91 enzo was beter. Maar 391?
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Waren die bussen naar Landsmeer en zo niet babydiarree-groen-ish? (staat me vaag iets van bij als kind zijnde) Wat je maar vrolijk noemt. :D
Rickingsh

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Rickingsh »

Daarmee doel je vast & zeker op het Arriva-tijdperk (2005-2011)

Mwua, in combinatie met wit vind ik die huisstijl persoonlijk zo verkeerd nog niet. Simpel en pakkend :) Nee, dan de Syntus-huisstijl.. kanonnen zeg, wie dat ooit bedacht heeft... :X
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Obus »

Dan nog liever de R-Net: rode bussen zijn beter dan blauwe :!:
De mortuis nil nisi bene
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten