Auteursrechten

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Auteursrechten

Bericht door lint41 »

marlies schreef:
lint41 schreef:Ik denk dus dat we in ons recht staan als we de logo's gebruiken (zolang we er geen eigen licentie aan gaan koppelen), alleen beschermt ons dat niet direct tegen blafbrieven van bedrijven. Recht hebben en recht krijgen zijn namelijk twee totaal verschillende dingen, en als forum kunnen we nooit op tegen het juridisch geweld van een kwaadwillend bedrijf. Ik denk zelf dat de kans hierop in dit geval erg klein zal zijn, maar het blijft een risico dat we misschien maar niet moeten willen lopen.
Welk risico is dat precies? Dat je een boze blafbrief krijgt? Dan kun je toch op dat moment eieren voor je geld kiezen en doen wat er gevraagd wordt (logo's verwijderen) omdat je het ondanks je gelijk niet gaat winnen van zo'n bedrijf?
Eerdere zaken (te vinden via hetzelfde blog, heb nu even geen links bij de hand) wijzen uit dat een bedrijf ook gewoon direct een factuur mag (en zal) sturen, in plaats van eerst te waarschuwen.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Auteursrechten

Bericht door waldo79 »

Zou ik flauw vinden omdat wij als wederpartij geen commerciële intenties hebben met het gebruik van logo's.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Auteursrechten

Bericht door regenmaker »

Misschien wordt auteursrecht (op logo's) wel iets te serieus genomen in de wereld :) Ze moeten de regels versoepelen :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Auteursrechten

Bericht door waldo79 »

Zie dat niet gebeuren. Maar om tegen hobbyisten te procederen getuigt van weinig gevoel voor maatschappelijke verhoudingen en kweekt geen goodwill onder het publiek.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Auteursrechten

Bericht door Roelof88 »

regenmaker schreef:Misschien wordt auteursrecht (op logo's) wel iets te serieus genomen in de wereld :) Ze moeten de regels versoepelen :P
De regels omtrent logo's zijn in Nederland ook wat strenger dan in andere landen. Een logo van bijvoorbeeld Unilever mag wel gewoon op de Engelstalige en Duitstalige Wikipedia getoond worden als non-free logo, maar niet op de Nederlandstalige. Deze logo's staan dan ook niet op Commons, maar op de Wikipedia van dat land.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Auteursrechten

Bericht door regenmaker »

waldo79 schreef:Zie dat niet gebeuren. Maar om tegen hobbyisten te procederen getuigt van weinig gevoel voor maatschappelijke verhoudingen en kweekt geen goodwill onder het publiek.
Moet het natuurlijk wel aandacht krijgen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Auteursrechten

Bericht door Chauf21 »

regenmaker schreef:Maar dan ben ik toch nog benieuwd naar wat het wikibeheer vindt van het plan om op lijnpagina's logo's van vervoerders te plaatsen in plaats van getypte tekst.
Het standpunt van het beheer is gelijk aan bij andere foto's: zolang je beschikt over de auteursrechten kan je foto's en afbeeldingen uploaden. Twijfel je daarover, neem dan eerst contact op met de rechthebbende partij(en) voordat je verder gaat.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Auteursrechten

Bericht door huibf »

Ik zou graag het busje wat getoont wordt bij de buurtbus willen voorzien van het buurtbuslogo.
Net zoals het logo bij het belbusje.

Ik mis daarnaast de optie dat een streek/stadsbus altijd als taxibusje kan worden uitgevoerd. Nu wordt daar een grote bus getoont.

Kan hierin worden voorzien
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Auteursrechten

Bericht door Meltrain »

Ik heb zelf een foto gemaakt van de plattegrond van busstation Keizerswaard, maar ik weet eigenlijk niet of er auteursrechten zitten op die kaart. Die kaart hangt gewoon op de haltes bij Keizerswward en is dus door iedereen te bekijken en te fotograferen.
Ik heb die foto al wel op de Wiki gezet. Ik wilde hem op de pagina van Keizerswaard zetten om duidelijk(er) aan te geven waar de verschillende buslijnen stoppen.

Edit: afbeelding verwijderd.
Laatst gewijzigd door Meltrain op do 18 dec 2014, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Auteursrechten

Bericht door Daniel »

Ik vraag me eigenlijk meer af in hoeverre dit nu als plattegrond kan dienen. Het is meer een lijnennetkaart van de omgeving van de halte.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Auteursrechten

Bericht door waldo79 »

Er staat een beeldmerk op van Cartostudio :idea: Ik zou er niet aan beginnen en zelf kaarten gaan ontwerpen voor de Wiki.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Auteursrechten

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:Ik vraag me eigenlijk meer af in hoeverre dit nu als plattegrond kan dienen. Het is meer een lijnennetkaart van de omgeving van de halte.
Plattegrond is misschien niet helemaal de juiste benaming, maar het gaat erom om duidelijker te maken welke lijnen waar stoppen.

Als jullie denken dat dit auteursrechtenschending is, dan mag hij verwijderd worden.

Helaas ben ik zelf niet zo goed in het maken van kaartjes, dus als iemand anders een kaartje zou willen maken, dan zou ik dat heel erg op prijs stellen. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Auteursrechten

Bericht door Ardan »

Normaal voel ik me geroepen als het om kaartjes gaat, maar heb nu meerdere kaartjes lopen die ook gedraaid moeten worden. Kun je dit kaartje even PB'en? Dan zal ik er wat mee doen, maar pin me niet vast op een datum binnen een week ofzo.
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten