Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Stefan neemt je een beteje in de maling. :wink:
Maar hij heeft zeker wel gelijk. Je kunt nog zo goed plannen, soms zijn er gewoon meer Citaro's dan MAN's beschikbaar (of andersom) en een andere bus is altijd nog beter dan geen bus.

En kun je alsjeblieft wat minder uitroeptekens gebruiken? Je komt nu nogal schreeuwerig en (vooral) zeurderig over. :oops:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Meltrain schreef:Stefan neemt je een beteje in de maling. :wink:
Maar hij heeft zeker wel gelijk. Je kunt nog zo goed plannen, soms zijn er gewoon meer Citaro's dan MAN's beschikbaar (of andersom) en een andere bus is altijd nog beter dan geen bus.

En kun je alsjeblieft wat minder uitroeptekens gebruiken? Je komt nu nogal schreeuwerig en (vooral) zeurderig over. :oops:
Nee joh echt waar Meltrain? :P Maar nu ff zonder dollen, vroeger toen de RET nog in de stad reed en QBUZZ de overige lijnen ging het toch gewoon goed? RET met Citaro's (die max. 90 km/uur rijden) en QBUZZ met MAN Lion's (die max 100 km/uur rijden) of mis ik nu iets in dit verhaal? Het enige verschil is dat de RET nu de Qbuzz lijnen erbij heeft gekregen en nu maar te pas en te onpas citaro's naar Dordrecht laat rijden en MAN Lion's door de stad laat zoeven! Ik gebruik 2 uitroeptekens in mijn vorige reactie, ik lees hier wel is reacties die veel erger en schreeuweriger zijn! 8-)
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door waldo79 »

Kom op zeg. Allemaal luxeproblemen. Geen reden om reacties van anderen persoonlijk op te vatten.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Het grote verschil is vooral dat toen de RET alleen nog de stadslijnen reed, er ook nog Alliances (900-serie) reden, omdat er niet genoeg Citaro's zijn voor alle stadslijnen. Toen de lijnen en bussen van Qbuzz erbij kwamen, waren er wel ineens genoeg bussen voor alle lijnen (dus vermoedelijk had Qbuzz zelfs een overscht, maar dat weet ik ook niet zeker).

Hierdoor is het in elk geval onvermijdelijk dat er MAN's op de stadslijnen rijden. Op de streeklijnen horen in principe geen Citaro's, maar ook dat kan nog wel eens afwijken.

Sowieso: welke lijnen zijn er eigenlijk nog echt streeklijnen? Ik vind eigenlijk alleen de lijnen 126/226, 140, 143, 144, 146, 170, 173, 174, 183, 245, 283 en 290 nog echte streeklijnen. De overige lijnen komen eigenlijk niet eens buiten de bebouwde kom.
Dus ja, ik ben het met je eens dat er op lijn 283 eigenlijk een MAN hoort te rijden, maar een verkeerde bus is nog altijd beter dan geen bus.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door OV-Hobbyist »

Stefan schreef:
OV-Hobbyist schreef:Ik weet niet wie de dienstregeling-maker is bij de RET, maar volgens mij doet ie dit met een beetje natte vinger werk.
De computer.
Er moet toch iemand de data invoeren en daarna controleren
Stefan schreef:
BusFreakRotterdam schreef:Ze kunnen niet alleen geen goede dienstregelingen maken bij de RET maar de planner van de bussen zit ook te slapen. Op deze lijn zet je toch de MAN Lion's in, die zitten veel confortabeler helemaal als je in de file staat. :N
Dan de volgende keer maar gewoon geen bus als er geen Lion's City's meer zijn, is ook een oplossing.
Lijn 283 wordt door garage Sluisjesdijk gereden (ik dacht eerst Ridderkerk, maar dat is niet zo) en is op Slinge/Zuidplein (gaat er buiten dienst naar toe vanaf slinge) gekoppeld aan stadslijnen. Vandaar dat er Citaro's en MAN's op rijden.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door OV-Hobbyist »

BusFreakRotterdam schreef:vroeger toen de RET nog in de stad reed en QBUZZ de overige lijnen ging het toch gewoon goed? RET met Citaro's (die max. 90 km/uur rijden) en QBUZZ met MAN Lion's (die max 100 km/uur rijden) of mis ik nu iets in dit verhaal? Het enige verschil is dat de RET nu de Qbuzz lijnen erbij heeft gekregen en nu maar te pas en te onpas citaro's naar Dordrecht laat rijden en MAN Lion's door de stad laat zoeven!
De Citaro's zijn zwaar begrenst op 80 km/h, er zijn enkele die maximaal 87 km/h rijden, maar die zijn op 1 hand te tellen. De Lion's zok begrenst op 85 km/h. In de praktijk rijden ze max 90 km/h een enkele rijden max 95 km/h.

De reden dat er MAN's op de stad rijden en Citaro's op de streek heeft er mee te maken dat sommige streeklijnen gekoppeld zijn aan de stad. Zo is lijn 126 op Schiedam gekoppeld aan lijn 51 of 54 en zo zijn er ongetwijfeld wel meer. Ook wordt met enkele diensten materiaal uitgewisseld op Zuidplein tussen Ridderkerk en Sluisjesdijk en als ik me niet vergis ook op Schiedam tussen Kleiweg en Sluisjesdijk. Dit omdat het onderhoud op de Sluisjesdijk wordt uitgevoerd.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door MdJ »

OV-Hobbyist schreef:
CamilleKreemers schreef:Is dit gewoon een inschattingsfout van RET, of willen ze eigenlijk deze lijn niet aanbieden en proberen ze het zo te doen?
Dat is standaard bij de RET. De tijden zijn te krap berekend en bij de laatste 2 of 3 haltes krijg je te veel tijd zodat de vertraging minder wordt. Maar de 283 is één grote fout qua tijden.

Het zelfde geldt voor de 126 van/naar Maassluis. Bij op tijd vertrekken op station Schiedam kom je te laat, meestal +2 of +3 op Vijfsluizen en Vlaardingen Oost. Vervolgens kom je -2 op Maasland Viaduct. Daar op tijd vertrekken en dan +1 aankomen op Maassluis West, en dan op tijd aankomen op de Einthovendreef. Terug kom je bijna standaard +3 aan op Maasluis West en te vroeg op Maasland, Vlaardingen Oost en Vijfsluizen. Daar wordt de tijd ook afgewacht en dan nog kom je -5 op station Schiedam aan terwijl alle tussen gelegen haltes tot de Koemarkt, behalve de bovengenoemde tijdhaltes, te laat worden aangedaan.

En zo ken ik nog wel 50 RET-lijnen opnoemen.
Heeft te maken met de verkeerslichten. Als een bus te laat is, heeft deze meer prioriteit dan een bus die te vroeg is. Op kruispunten wil je dus dat de bus te laat is en bij knooppunten is het niet erg dat een bus te vroeg aankomt.
Bij twijfel: gebruik beton.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Dit bericht vond ik zojuist. http://stadsregio.nl//bus-32-komt-plaats-van-bus-48
Wat is er zo moeilijk aan deze wijziging?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

BusFreakRotterdam schreef: - Lijn 82 Zuidplein-Portland-Zuidplein; zat goed gevuld voor een zondagmiddag, de route versnelling in Portland is zeker een
aanwinst, scheelt 10 minuten maar alle haltes waren nog niet omgestickert of weggehaald, verder op een aantal haltes in
Portland geen nieuwe tijdentabellen. Ook de halte Biezenlaan die aangelegd is, ligt midden op de rotonde wat nu al voor
veel oponthoud zorgde, laat staan in de spits!
Vandaag ben ik even een rondje meegeweest met lijn 82 en inmiddels zijn de haltes wel omgestickerd. Richting Zuidplein staan lijn 82 en 183 op één (rode) lijnsticker, hetgeen wel logisch is in mijn ogen.
Ik dacht alleen wel bij een halte richting Barendrecht nog een lijnsticker van lijn 182 te zien.

Maar wat bedoel jij precies met dat de halte Biezenlaan op de rotonde ligt? Die halte ligt gewoon vlak voor de rotonde, namelijk hier.
Het oponthoud zal ook wel behoorlijk meevallen, aangezien de bus daar maar heel even stilstaat.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Meltrain schreef:
BusFreakRotterdam schreef: - Lijn 82 Zuidplein-Portland-Zuidplein; zat goed gevuld voor een zondagmiddag, de route versnelling in Portland is zeker een
aanwinst, scheelt 10 minuten maar alle haltes waren nog niet omgestickert of weggehaald, verder op een aantal haltes in
Portland geen nieuwe tijdentabellen. Ook de halte Biezenlaan die aangelegd is, ligt midden op de rotonde wat nu al voor
veel oponthoud zorgde, laat staan in de spits!
Vandaag ben ik even een rondje meegeweest met lijn 82 en inmiddels zijn de haltes wel omgestickerd. Richting Zuidplein staan lijn 82 en 183 op één (rode) lijnsticker, hetgeen wel logisch is in mijn ogen.
Ik dacht alleen wel bij een halte richting Barendrecht nog een lijnsticker van lijn 182 te zien.

Maar wat bedoel jij precies met dat de halte Biezenlaan op de rotonde ligt? Die halte ligt gewoon vlak voor de rotonde, namelijk hier.
Het oponthoud zal ook wel behoorlijk meevallen, aangezien de bus daar maar heel even stilstaat.
Ik zag vandaag ook nog een lijn 182 sticker tegen! :D Hij ligt 2 meter voor de zebra en 3,5 meter voor de rotonde, ik bedoelde meer dat je er niet om heen kan rijden wat bij de andere kant wel kan omdat de halte richting Barendrecht langer is. Vanmiddag stonden er 2 bussen op de halte een van lijn 82 en een van lijn 183 en die hadden beide wat in-en uitstappers en er ontstond een fikse rij auto's. De buurtvereniging heeft al eens geklaagd bij de gemeente dat er gevaarlijke rijomstandigheden ontstonden en had de gemeente verzocht om haltehavens aan te leggen. Hier is geen gehoor aangegeven....

Wel een aanzienlijke verbetering lijn 82 als ringlijn! Veel sneller in de stad vanuit Portland!
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door OV-Hobbyist »

MdJ schreef:
OV-Hobbyist schreef:
CamilleKreemers schreef:Is dit gewoon een inschattingsfout van RET, of willen ze eigenlijk deze lijn niet aanbieden en proberen ze het zo te doen?
Dat is standaard bij de RET. De tijden zijn te krap berekend en bij de laatste 2 of 3 haltes krijg je te veel tijd zodat de vertraging minder wordt. Maar de 283 is één grote fout qua tijden.

Het zelfde geldt voor de 126 van/naar Maassluis. Bij op tijd vertrekken op station Schiedam kom je te laat, meestal +2 of +3 op Vijfsluizen en Vlaardingen Oost. Vervolgens kom je -2 op Maasland Viaduct. Daar op tijd vertrekken en dan +1 aankomen op Maassluis West, en dan op tijd aankomen op de Einthovendreef. Terug kom je bijna standaard +3 aan op Maasluis West en te vroeg op Maasland, Vlaardingen Oost en Vijfsluizen. Daar wordt de tijd ook afgewacht en dan nog kom je -5 op station Schiedam aan terwijl alle tussen gelegen haltes tot de Koemarkt, behalve de bovengenoemde tijdhaltes, te laat worden aangedaan.

En zo ken ik nog wel 50 RET-lijnen opnoemen.
Heeft te maken met de verkeerslichten. Als een bus te laat is, heeft deze meer prioriteit dan een bus die te vroeg is. Op kruispunten wil je dus dat de bus te laat is en bij knooppunten is het niet erg dat een bus te vroeg aankomt.
Dat is meestal niet het geval. In de meeste gevallen duurt het verkeerslicht even lang voordat het op groen gaat. Bij de meeste verkeerslichten heeft de bus evenveel prioriteit, zolang de KAR/Vecom maar goed werkt en de lus in het wegdek goed aangesloten is. Ook gebeurt het wel eens dat je net na de fase aankomt bij een verkeerslicht en dan kan je de hele cyclus wachten, ongeacht hoe veel je te laat bent.

Als je met de tram voor het Hofplein staat te wachten gebeurt het wel eens dat als je te vroeg bent, gelijk door kan rijden omdat je dan voor de fase bent en niet heel de cyclus hoeft af te wachten. En als je 5 minuten te laat bent daar, sta je ook wel een 2 a 3 minuten te wachten voor wit licht omdat je heel de cyclus moet wachten.

Dus het heeft mijn inziens weinig met prioriteit bij verkeerslichten te maken.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

BusFreakRotterdam schreef:Vanmiddag stonden er 2 bussen op de halte een van lijn 82 en een van lijn 183 en die hadden beide wat in-en uitstappers en er ontstond een fikse rij auto's. De buurtvereniging heeft al eens geklaagd bij de gemeente dat er gevaarlijke rijomstandigheden ontstonden en had de gemeente verzocht om haltehavens aan te leggen. Hier is geen gehoor aan gegeven....
Er ontstaan helemaal geen gevaarlijke situaties als die automobilisten gewoon even één minuut kunnen wachten tot de bus weg is bij de halte. :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Meltrain schreef:
BusFreakRotterdam schreef:Vanmiddag stonden er 2 bussen op de halte een van lijn 82 en een van lijn 183 en die hadden beide wat in-en uitstappers en er ontstond een fikse rij auto's. De buurtvereniging heeft al eens geklaagd bij de gemeente dat er gevaarlijke rijomstandigheden ontstonden en had de gemeente verzocht om haltehavens aan te leggen. Hier is geen gehoor aan gegeven....
Er ontstaan helemaal geen gevaarlijke situaties als die automobilisten gewoon even één minuut kunnen wachten tot de bus weg is bij de halte. :roll:
Daar ben ik het zeker mee eens automobilisten zijn te ongeduldig, maar de situatie ontstaat ook omdat de RET bussen niet te vroeg mogen vertrekken van de stadsregio anders krijgt de RET een boete. Dus als ze te vroeg zijn wachten ze de correcte vertrektijd af, althans dat is wat ik las in de uitleg van de gemeente aan de buurtvereniging, die deze info weer had gekregen van de RET.....
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door zone5324bericht... »

MdJ schreef:
OV-Hobbyist schreef:
CamilleKreemers schreef:Is dit gewoon een inschattingsfout van RET, of willen ze eigenlijk deze lijn niet aanbieden en proberen ze het zo te doen?
Dat is standaard bij de RET. De tijden zijn te krap berekend en bij de laatste 2 of 3 haltes krijg je te veel tijd zodat de vertraging minder wordt. Maar de 283 is één grote fout qua tijden.

Het zelfde geldt voor de 126 van/naar Maassluis. Bij op tijd vertrekken op station Schiedam kom je te laat, meestal +2 of +3 op Vijfsluizen en Vlaardingen Oost. Vervolgens kom je -2 op Maasland Viaduct. Daar op tijd vertrekken en dan +1 aankomen op Maassluis West, en dan op tijd aankomen op de Einthovendreef. Terug kom je bijna standaard +3 aan op Maasluis West en te vroeg op Maasland, Vlaardingen Oost en Vijfsluizen. Daar wordt de tijd ook afgewacht en dan nog kom je -5 op station Schiedam aan terwijl alle tussen gelegen haltes tot de Koemarkt, behalve de bovengenoemde tijdhaltes, te laat worden aangedaan.

En zo ken ik nog wel 50 RET-lijnen opnoemen.
Heeft te maken met de verkeerslichten. Als een bus te laat is, heeft deze meer prioriteit dan een bus die te vroeg is. Op kruispunten wil je dus dat de bus te laat is en bij knooppunten is het niet erg dat een bus te vroeg aankomt.
dat systeem heeft lijn 56 in Vlaardingen gehad (misschien is het er nog wel), maar voor de rest is het in de regio nirt ingevoerd.
het heeft meer te maken met de manier waarop de RET de dienstregeling maakt.
de RET wordt door de stadsregio zwaar bestraft bij te vroeg passeren.
door tussendoor de passeertijden te krap te plannen, kom je daar in ieder geval nooit te vroeg langs en dan de echte rijtijd tussen de een na laatste halte en eind halte veel te ruim te plannen, kom je nog wel op tijd of zelfs te vroeg aan.
ook ligt het ok nog eens echt aan de rijstijl van de chauffeur en het aantal in- en uitstappers tussendoor.
elke rit is daardoor toch weer een beetje anders.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door zone5324bericht... »

Meltrain schreef:
BusFreakRotterdam schreef:Vanmiddag stonden er 2 bussen op de halte een van lijn 82 en een van lijn 183 en die hadden beide wat in-en uitstappers en er ontstond een fikse rij auto's. De buurtvereniging heeft al eens geklaagd bij de gemeente dat er gevaarlijke rijomstandigheden ontstonden en had de gemeente verzocht om haltehavens aan te leggen. Hier is geen gehoor aan gegeven....
Er ontstaan helemaal geen gevaarlijke situaties als die automobilisten gewoon even één minuut kunnen wachten tot de bus weg is bij de halte. :roll:
precies.
ik vind het als chauffeur ook veel prettiger als auto's achter me moeten wachten.
scheelt heel wat bij het wegrijden (geen inhalers die je geen voorrang verlenen) en meestal duurt het halteren echt niet langer dsn 30 tot 60 seconden.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

Ik ben nooit met lijn 283 naar een van de punten gereisd, maar kan iemand uitleggen waarom er slecht gepland is of er überhaupt geen voetnoten erbij staan. Want nu al zie je dat een bus gemiddeld langzamer rijd dan een auto en er al 18 minuten dagelijks over de afstand ''Evertsenstraat- HES'' gedaan wordt.

En wat is het nut van lijn 184. Weet één van jullie of allemaal dat uit te leggen omdat ik dat niet snap.
De verbinding van Keizerswaard- Vrouwenpolder- Portland vervalt en de verbinding Zuidplein- Barendrecht wordt overbevolkt.
Wilde je eerst naar Zuidplein. Dan pakt je de lijn 182. Je was wel 5/10 minuten langer onderweg, maar je had die wel.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

zone5324bericht... schreef:
Meltrain schreef:
BusFreakRotterdam schreef:Vanmiddag stonden er 2 bussen op de halte een van lijn 82 en een van lijn 183 en die hadden beide wat in-en uitstappers en er ontstond een fikse rij auto's. De buurtvereniging heeft al eens geklaagd bij de gemeente dat er gevaarlijke rijomstandigheden ontstonden en had de gemeente verzocht om haltehavens aan te leggen. Hier is geen gehoor aan gegeven....
Er ontstaan helemaal geen gevaarlijke situaties als die automobilisten gewoon even één minuut kunnen wachten tot de bus weg is bij de halte. :roll:
precies.
ik vind het als chauffeur ook veel prettiger als auto's achter me moeten wachten.
scheelt heel wat bij het wegrijden (geen inhalers die je geen voorrang verlenen) en meestal duurt het halteren echt niet langer dsn 30 tot 60 seconden.
De bussen op lijn 82/182 stonden bij halte Biezenlaan wel 5 minuten te wachten omdat ze vaak te vroeg waren.
(Dit heeft er vast nier mee te maken) Soms rijd je met lijn 182 op Kilweg of Portlandse Baan en dan veroorzaakte die meestal een hele file omdat de chauffeur 40km/u reed en de ongeduldige forenzen haalden vaak in of toeterde. Maar dat kwam omdat alles vaak verkeerd gepland was. Zo reed bus A op de provinciale weg 50km/u en in de bebouwde kom vaak 50/60km/u omdat je op een stuk echt ruim de tijd kreeg en op een ander stuk moest je racen om op tijd aan te komen.

Ik ben geen chauffeur, maar reis vaak met de bus.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Weet iemand of de midi bussen er nog komen op lijn 47 Station Blaak - Noordereiland? En of deze lijn goed bezet is?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten