Tracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Tracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Bericht door Thom91 »

Beste,

Vandaag is het Ontwerptracébesluit voor de viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid openbaar gemaakt. Het is hier te vinden: http://www.platformparticipatie.nl/proj ... ocumenten/
Laatst gewijzigd door Thom91 op vr 19 dec 2014, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Bericht door groningen »

Ja hoor!

Titel: Spooruitbreiding Rijkswijk - Delft Zuid
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Bericht door Meltrain »

Volgens die link vallen 6, 7 én 8 januari ook allemaal op een dinsdag. :')
Maar mogelijk ga ik op dinsdag 6 januari wel even naar een inloopspreekavond.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Bericht door Daelea »

404 - Pagina niet gevonden... De link die je gegeven hebt redigeert mij nu naar een foutpagina :(
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Bericht door reisthijs »

In de tweede post van dit topic zie je waardoor het fout gaat :wink:

http://www.platformparticipatie.nl/proj ... cebesluit/ werkt wel.

De link naar de documenten werkt daar dan weer niet, maar zo wel:
http://www.platformparticipatie.nl/proj ... ocumenten/
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Bericht door Obus »

Meltrain schreef:Volgens die link vallen 6, 7 én 8 januari ook allemaal op een dinsdag. :')
De agenda's van de rijksambtenarij.

The bureaucracy is expanding to meet the needs of the expanding bureaucracy.
De mortuis nil nisi bene
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Bericht door Thom91 »

Thom69 schreef:404 - Pagina niet gevonden... De link die je gegeven hebt redigeert mij nu naar een foutpagina :(
Hmm, gisteren werkte hij nog wel. In ieder geval, nieuwe link in de OP.
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Bericht door deadlock »

Gisteren werkte de link inderdaad prima want ik heb het document direct naar dropbox gekopieerd.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Bericht door Karl »

Het 'probleem' is wellicht dat de naam van de pagina in de link stond/staat en de typo 'Rijkswijk' is aangepast. Hierdoor is de link ook veranderd. Deze pagina doet het wel/ook: http://www.platformparticipatie.nl/proj ... index.aspx
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Bericht door Wubbo »

Interessant is dat kennelijk ook Delft Zuid viersporig wordt. Daarmee wordt de flessenhals Delft Zuid - Schiedam minder erg omdat de gemiddelde snelheid dan vrijwel gelijk zal zijn voor alle treinen.

Nu nog een verbouwing van de wissels bij Schiedam en Rotterdam zodat je de viersporigheid op dat stuk straks ook effectief kunt gebruiken.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Bericht door Zugführer »

Het moet wel heel raar lopen als dat niet gaat gebeuren lijkt me :)
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Bericht door SLToilet »

Hoopgevend nieuws in ieder geval voor het verbeteren van de dienstregeling. *O*
En nu maar hopen dat er geen azijn wordt gegoten over het plan door hardnekkige klagers die langs het spoor wonen. :X
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Bericht door MarkNL »

Het definitieve tracébesluit is vandaag gepubliceerd. Er zijn enkele wijzigingen doorgevoerd ten opzichte van het ontwerptracébesluit.
Platform Participatie schreef:Op basis van de zienswijzen is het ontwerptracébesluit aangepast. Zo wordt onder andere op veler verzoek de doorgangshoogte van de brug over de Kerstanjewetering bij Rijswijk verhoogd naar 1.80 meter. De plaatsing en verhoging van geluidschermen in Rotterdam vervalt op basis van het geactualiseerde geluidsonderzoek ten behoeve van het tracébesluit.

Tevens is een aantal ambtshalve wijzigingen doorgevoerd. Spoorverdubbeling tussen Rijswijk en Delft Zuid en seinoptimalisatie tot en met Schiedam is onvoldoende gebleken om de beoogde acht Intercity’s en zes Sprinters tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal te laten rijden. Hiervoor zijn bijkomende maatregelen nodig tussen Schiedam en Rotterdam, zoals het verlengen van perrons te Rotterdam Centraal, als ook het verplaatsen, vervangen en opheffen van wissels. U kunt een beschrijving van de wijzigingen terugvinden in paragraaf 2.4 (pagina’s 57 en 58) van de toelichting (deel III) bij het tracébesluit.
Kort samengevat: de viersporigheid wordt doorgetrokken tot net ten zuiden van station Delft Zuid. De gemeente Rijswijk heeft een stille ambitie voor een stations Rijswijk Zuid en een overkluizing ter hoogte van het spoor (er gaan woningen gebouwd worden daar). In dit project gaat men hiermee niet aan de slag, maar het wordt niet onmogelijk gemaakt. De overweg bij 't Haantje wordt logischerwijs vervangen door een tunnel, het raccordement DSM zal verder worden uitgebreid en Delft Zuid zelf krijgt een grote metamorfose.

Zoals in de quote al aangegeven vinden er ook aanpassingen plaats tussen Schiedam Centrum en Rotterdam Centraal. De verkanting van de sporen te Schiedam Centrum wordt aangepast en her en der worden wissels vervangen, weggehaald en/of verplaatst. Wat mij echter níet duidelijk wordt uit het tracébesluit is hoe de indeling van Schiedam Centrum precies wordt na het afvallen van de Hoekse Lijn. Het tracébesluit schrijft er weinig over, behalve dat er een kruiswissel aan de noordzijde weggehaald wordt en een wisseloverloop komt aan de zuidzijde. Het doet mij vermoeden dat de huidige sporen 1 en 2 te Sdm buiten dienst gaan.

Link naar Platform Participatie met de documenten.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Bericht door Roeland »

Station Schiedam Spaland maakt geen onderdeel uit van het project?
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Bericht door Gekko123 »

Hoewel ik het echt zeer kan waarderen dat de viersporigheid wordt doorgetrokken naar Delft Zuid vind ik het een gemiste kans dat er straks alsnog een stukje dubbelspoor overblijft tussen pakweg Delft Zuid een Schiedam/Rotterdam. Als men echt had gewild en had doorgepakt had men die paar kilometer meteen meegenomen.

Verder moet ik zeggen dat er nu weer mooi wordt voortgeborduurd op de traditie om stationsomgevingen vlak voor een grote verbouwing flink aan te pakken. De directe stationsomgeving van Delft Zuid is namelijk pakweg 5 jaar geleden opgeleverd in de huidige vorm. Vooral de voorpleinen zijn gigantisch opgeknapt, werk dat dus binnenkort weer volledig overnieuw gedaan kan worden gezien de viersporigheid die er aangelegd moet worden.
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Bericht door MarkNL »

Roeland schreef:Station Schiedam Spaland maakt geen onderdeel uit van het project?
Spaland komt in het gehele document niet voor en Kethel alleen in combinatie met milieuonderzoeken. Station Schiedam Spaland is geloof ik ook in de ijskast geparkeerd als ik mij niet vergis.
Gekko123 schreef:Hoewel ik het echt zeer kan waarderen dat de viersporigheid wordt doorgetrokken naar Delft Zuid vind ik het een gemiste kans dat er straks alsnog een stukje dubbelspoor overblijft tussen pakweg Delft Zuid een Schiedam/Rotterdam. Als men echt had gewild en had doorgepakt had men die paar kilometer meteen meegenomen.
Inderdaad wel jammer omdat je dan in 1 klap klaar was geweest voor Rotterdam - Rijswijk. Wat dat betreft erg jammer dat er geen extra budget is gevonden voor dat stuk. Zal mij niet verbazen als dadelijk nadat Delft - Rijswijk klaar is, opeens de procedures komen voor Delft - Schiedam/Rotterdam :') .
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Bericht door reisthijs »

Station Spaland/Kethel is geen onderdeel van dit project omdat daarvoor viersporigheid tussen Delft Zuid en Schiedam noodzakelijk wordt geacht.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Bericht door Meltrain »

Gekko123 schreef: De directe stationsomgeving van Delft Zuid is namelijk pakweg 5 jaar geleden opgeleverd in de huidige vorm. Vooral de voorpleinen zijn gigantisch opgeknapt, werk dat dus binnenkort weer volledig overnieuw gedaan kan worden gezien de viersporigheid die er aangelegd moet worden.
Die uitbreiding van het aantal fietsenstallingen was destijds anders wel echt nodig.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Tracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Bericht door Bemined »

Zover ik opmaak uit de teksten en tekeningen in het document:
- Te Schiedam Centrum vervallen alle wissels omdat de boog hier aangepast wordt voor hogere snelheid. Het gebruik van vier sporen wordt hier dus fysiek onmogelijk gemaakt.
- Bij de spoorbrug Delfshavense Schie worden een overloopwissel verplaatst zodat gelijktijdigheid van de binnenste fly-over richting Schiedam en van Schiedam richting de lage sporen ontstaat.
- In Rotterdam wordt het knikje in spoor 6 verwijderd waardoor intercity's van meer dan 9 bakken niet langer de zigzag hoeven te maken via de trage 1:9 wissels. Ook de wissels richting de sporen 7 en 8 worden vervangen, ik vermoed dat dit dan 1:12 wissels worden zodat de snelheid naar deze sporen omhoog kan.

Kortom Schiedam nog tweesporig met hogere baanvaksnelheid, tussen Schiedam en Rotterdam wordt het viersporig maar beperkt toegankelijk want de aansluiting van de lage sporen in Rotterdam wordt niet aangepast. Ik vermoed dat vooral de intercity Den Haag - Eindhoven hier de lage sporen zal gaan pakken omdat deze toch naar buiten moet, maar de sprinters nog via de fly-over zullen blijven rijden richting Rotterdam. De aanpassingen in Rotterdam hebben ook gevolgen voor de bereikbaarheid van het emplacement, vanaf spoor 6 kun je het emplacement niet meer op, en vanaf de sporen 6, 7 en 8 kun je ook niet langer richting Gouda rijden.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Tracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Bericht door verfmeer »

Viersporigheid op Schiedam is toch onmogelijk door het emplacement van Rotterdam Centraal. Vanaf Schiedam spoor 1 en 2 is het heel lastig om de Willemsspoortunnel in te komen, waardoor het voor je dienstregeling waarschijnlijk niet echt helpt.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Tracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Bericht door Bemined »

Als men Schiedam viersporig zou maken krijg je natuurlijk andere maatregelen bij Rotterdam, dan had men bijvoorbeeld ipv spoor 6/7 aan te passen de sporen 3/4 aangepast. Maar geen van alle situaties is echt ideaal, je blijft zowel bij Den Haag HS als Rotterdam Centraal met pas en meetwerk zitten waardoor er weinig variatie mogelijk is in de dienstregeling.
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Tracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Bericht door MarkNL »

Bemined schreef:Zover ik opmaak uit de teksten en tekeningen in het document:
- Te Schiedam Centrum vervallen alle wissels omdat de boog hier aangepast wordt voor hogere snelheid. Het gebruik van vier sporen wordt hier dus fysiek onmogelijk gemaakt.
Duidelijk. Dan ben ik heel erg benieuwd hoe men Sdm gaat vormgeven aangezien er een aardige hoeveelheid loze ruimte bijkomt. Ben bang dat het station er niet fraaier op zal worden...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Bericht door Vinny »

Was het niet zo dat de sporenlayout tussen Schiedam en Rotterdam daarvoor volledig op de schop moet? Misschien kunnen ze dat gelijk meepakken dan. Overigens zou als Schiedam een IC halte blijft en de sporen van de Hoekse lijn vrijkomen er wel net genoeg ruimte in de dienstregeling te zijn voor 6 sprinters en 6 intercitytreinen per uur, zonder viersporigheid tussen Delft Zuid en Schiedam maar wel met een station als Schiedam Kethel. Er moet dan volgens mij wel een fly-over komen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Tracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Bericht door JWM »

Een week of twee kwam ik met de trein langs Delft en waren er heel veel werkzaamheden rond het spoor. Is men al met de aanleg begonnen bij de tunnel?
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Tracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Bericht door groningen »

Delft Zuid - Schiedam Centrum moet toch geen probleem zijn om het 4 sporig te maken. Ik schat op ongeveer 8 kilometer hoogstens.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten