OV in en rond Rotterdam

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Stefan »

Ja, daar moest toentertijd op bezuinigd worden...
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Karl »

Die T'jes zijn wel uit 1980/1984, met van die koersrollen werken lijkt mij voor die tijd eigenlijk niet meer dan gebruikelijk...
Het is een spectrum.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door tsov »

Nouja, richtingfilms wel (koersrollen zitten op een trein :wink:), maar de Blokkendoostrams uit Amsterdam zijn van '79/'80 en die hebben al centraal bediende richtingfilms :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Oud forumgebruiker

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Oud forumgebruiker »

Treinen uit dezelfde periode ook.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door mb90 »

Wat foto's van een rondritje van vandaag:

Nadat ik even langs mijn werk ging om wat te roggelen ( :P ) ging ik met Buslijn 48 naar de Keizerswaard. Doordat er eerst nog wat korte ritjes naar het Maasstad Ziekenhuis Clara tussenzaten kon ik 1 daarvan mooi vastleggen bij het Stadionviaduct. Op de bussen en bij de omroep is overigens nog de oude naam te horen en te zien:
Afbeelding

Daarna ging het dus via de Keizerswaard naar Oud IJsselmonde. Vooral om daar de Qbuzz-lijnen 140 en 141 vast te leggen, maar er is natuurlijk meer. Als eerste rit op lijn 141 trof ik jammergenoeg een rit van Arriva, maar goed die had ik hier ook nog niet:
Afbeelding

Aan de andere kant van de wijk kwam op lijn 183 een RET-Alliance langs en wel de 832 8-) :
Afbeelding

Wat meer richting de Van Brienenoordbrug kwam er een buitendienst rit vanuit stalling Krimpen langs in de vorm van deze Qbuzz 1046:
Afbeelding

Toen was het tijd voor lijn 140. Deze legde ik op de hoek van de Benedenrijweg en de Koninginneweg vast en wel met de 1007 vanuit Maasland:
Afbeelding

Via de Oostdijk ging het daarna weer terug naar de plek van lijn 141. Onderweg kwam ik langs de Van Brienenoordbrug en daar was toevallig op de Nieuwe Maas de Waterbus naar Dordrecht te zien en op de brug een bus van Arriva en eentje van Qbuzz:
Afbeelding

Terug bij de plek van lijn 141 trof ik nu wel een Qbuzz en wel de 1074:
Afbeelding

Hierna was het de hoogste tijd om verder te gaan en daarom ging ik met lijn 183 en de metro naar station Schiedam Centrum. Hier stond de Qbuzz / RET 804 al voor me klaar:
Afbeelding

Met de 804 ging het met lijn 126 naar de Nieuwe Haven in Schiedam. Sinds 14 december komt daar weer een buslijn en wel lijn 57. Bij de Nieuwe Haven zijn ook de bekende molens te zien, dus dat wilde ik even combineren. Het ging moeilijker dan ik dacht, maar hier is wel een bus op lijn 57 en een molen op 1 foto te zien :) :
Afbeelding

Met de 57 richting Westerhoofd ging het naar de Vlaardingse wijk Holy. Hier rijdt lijn 56 (en ook lijn 57, maar die is minder) door de afsluiting van de Korhoenlaan een leuke omleiding door straatjes waar nog nooit een bus geweest is (althans geen normale route), zoals de Fazantlaan met op de 307 de vage nieuwe bestemming voor station Vlaardingen West:
Afbeelding

Ook de Aalscholverlaan krijgt nu bezoek van genoeg bussen. Onverwachts kwam zelfs de 801 langs tijdens een instructierit :) :
Afbeelding

Nu is de bestemming van Vlaardingen West beter te lezen:
Afbeelding

Ook in Holy zijn er routes waar lijn 57 weer oude tijden doet herleven. Bijvoorbeeld over de Zwaluwlaan. Hier reed vroeger RET-lijn 52 en daarna Connexxion-lijn 125, maar na ongeveer 4,5 jaar (schiet me niet lek als ik er iets naast zit) niks rijdt hier nu lijn 57:
Afbeelding

Daarna ging het met tramlijn 23 vanaf de Parijslaan naar station Schiedam Centrum om vanaf daar met lijn 41 en met Alliance 808 8-) naar Rotterdam Airport te gaan. Daar wilde ik wat foto's van o.a. lijn 33 maken, want daar had ik er nog weinig van. Het begon daarom ook gelijk met lijn 33:
Afbeelding

De bus die me hierheen heeft gebracht:
Afbeelding

De zon probeerde daarna wat door te breken, dus daarom ben ik naar een ander plekje gegaan, want voor de zon stond ik hier slecht. Bij de nieuwe plek trof ik nog een 800-tje op lijn 41. Dat was vandaag dus een lijn met veel variatie want ik trof er ook al Alliance 915 en Citaro 361. De 817 was dat 800-tje die ik zag:
Afbeelding

Lijn 33 komt hier het meest, dus die was daarna alweer aan de beurt (met overigens een chauffeur van De Jong Tours). Zelfs onder toezicht van de Koninklijke marechausse omdat iemand iets vergeten was in z'n auto die naast mij stond:
Afbeelding

Tot slot de Airport Express lijn 50 vanaf de Wilhelminakade. De display geeft hem overigens een andere naam:
Afbeelding

Met deze lijn 50 ging het snel naar station Blaak. Dat vind ik persoonlijk een van de mooiste plekken van de stad met een aantal opvallende gebouwen. Hier kon ik tegelijkertijd ook Citadis 2006 vastleggen op tramlijn 21 naar de Woudhoek:
Afbeelding

Tot slot ging het via de Kralingse Zoom met Qbuzz-lijn 143 naar Ridderkerk Drievliet. Daar wilde ik lijn 189 vastleggen, omdat ik het gevoel heb dat die lijn niet al te lang zal bestaan. Niet dat Qbuzz daar wat aan doet, want op het veilingterrein van Barendrecht waren na anderhalve maand nog steeds geen haltepalen en lijnstickers te vinden dus ja... :roll: De eerste middagbus op lijn 189 was door de enorme drukte erg vroeg en kwam met -13 langs. Die had ik dus snel beet op de Karper:
Afbeelding

Met Sneldienst lijn 146 ging het daarna snel naar het Zuidplein en dus naar huis.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Stefan »

Leuke foto's weer! ;)

De 189 is zo vroeg omdat je tussen de veiling en de halte Goudenregenplantsoen 16 minuten hebt, en tsja.. Da's wat te eehh.. ruim. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Wubbo »

Rijdt de RET met lijn 16 nou naar Sorry geen?

RET: Duidelijker kunnen we het niet maken. Wel makkelijker.

Ofzo ;-)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Geert »

Bijna elke vervoerder in Nederland rijdt bij leegmat-ritten met een lijnnummer als 999. Waarom RET dan voor 16 kiest (dat lijkt tenslotte helemaaaaaaaaaal niet op een gewoon lijnnummer)...
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Aking »

Nah die 999 is dr toch ook nog niet heel lang?

Ik kan me in ieder geval nog herinneren dat iig het GVU gewoon met "lijnnummer + geen dienst /buiten dienst / naar garage rondreed"
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Stefan »

Ja, dat gebeurd hier bij Arriva ook. Maar mocht de Albatros op automatisch staan gaat 'ie naar '6 BUITENDIENST' waarbij een spatie nog steeds te duur was. :mrgreen: Of zou het voor de mensen zijn die binnendienst hebben, dat ze die bus niet kunnen nemen? :lol:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door mb90 »

Wubbo schreef:Rijdt de RET met lijn 16 nou naar Sorry geen?

RET: Duidelijker kunnen we het niet maken. Wel makkelijker.

Ofzo ;-)
Er hoort eigenlijk gewoon "16 Sorry, geen dienst" te staan, maar de display van deze 801 is een beetje vaag. De tekst dienst hoort er dus onder te staan, maar deze kwam later alleen eronder te staan, zonder de tekst "Sorry geen" dus.

Bij normale buitendienstritten wordt er overigens vanalles gebruikt. Het meest lijnummer + Sorry, geen dienst maar ook, het busnummer + Sorry, geen dienst en 999 Sorry, geen dienst heb ik wel eens gezien.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Geert »

Ook wel eens 666 BUITEN DIENST gezien bij de RET. Duivels gedoe :mrgreen:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Fles »

Ik heb in Utrecht ook weleens bussen gezien met een kop koffie en het woord "Pauze" op de display :)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Ruben »

Geert schreef:Ook wel eens 666 BUITEN DIENST gezien bij de RET. Duivels gedoe :mrgreen:
Dat zijn dan weer van die aanleidingen voor klachten uit zekere hoek. :twisted:
Fles schreef:Ik heb in Utrecht ook weleens bussen gezien met een kop koffie en het woord "Pauze" op de display :)
Doet Veolia Veluwe soms ook, de eerste keer dat ik slaperig naar zo'n koffiekop op de lijndisplay op de achterkant van de bus keek vroeg ik me af wat dat display nou eigenlijk aan het vertonen was, niet verwachtende dat ie koffiekoppen ingebouwd had zitten.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Daniel »

NS-Reiziger schreef:
Geert schreef:Ook wel eens 666 BUITEN DIENST gezien bij de RET. Duivels gedoe :mrgreen:
Dat zijn dan weer van die aanleidingen voor klachten uit zekere hoek. :twisted:
Tja, ben eigenlijk wel benieuwd of Arriva die al heeft ontvangen... die zijn zo slim geweest per 4 januari een nieuwe scholierenlijn 666 te beginnen in de Hoekse Waard, die o.a. het toch redelijk christelijke Puttershoek bediend :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Fles »

Reiziger Ddrs schreef:Tja, ben eigenlijk wel benieuwd of Arriva die al heeft ontvangen... die zijn zo slim geweest per 4 januari een nieuwe scholierenlijn 666 te beginnen in de Hoekse Waard, die o.a. het toch redelijk christelijke Puttershoek bediend :wink:
:shock: :lol: Echt waar ja? :lol:

Je gaat bijna aan moedwillige opzet denken...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Geert schreef:Bijna elke vervoerder in Nederland rijdt bij leegmat-ritten met een lijnnummer als 999. Waarom RET dan voor 16 kiest (dat lijkt tenslotte helemaaaaaaaaaal niet op een gewoon lijnnummer)...
Het lijnnummer 16 is voor de lesbussen bedoelt. :wink:
Bij de RET zijn de 'buiten dienst'-ritten meestal nummerloos of met het nummer van de lijn die ze ervoor/eran rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Daniel »

Stefan schreef:Ja, dat gebeurd hier bij Arriva ook. Maar mocht de Albatros op automatisch staan gaat 'ie naar '6 BUITENDIENST' waarbij een spatie nog steeds te duur was. :mrgreen:
En als het een Dordtse stadsbus is dan gaat'ie ook naar "6 BUITENDIENST", da's namelijk een erg populair lijnnummer voor MAT-ritten bij de chauffeurs hier :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Karl »

Buitendienst moet dan wel een grote plaats zijn, als er zoveel bussen heen gaan...
Het is een spectrum.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Fles »

Karl schreef:Buitendienst moet dan wel een grote plaats zijn, als er zoveel bussen heen gaan...
Ja ik dacht altijd dat dat bussen waren voor de "buitendienst" en vond het al zo raar dat die telkens niet stopten. Totdat een bus die WEL stopte "Ringlijn" aangaf..... :shock:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Daniel »

Deze zonnige zaterdag maar eens richting de waterwegregio afgereisd, want ja, daar rijdt Qbuzz nu vrijwel volledig met RET 800'jes. Na aankomst op station Maassluis trof ik daar allereerst deze bus van Jojo Tours op het NS-vervoer naar Maassluis West en Hoek van Holland...
Afbeelding

Vervolgens richting het centrum van Maassluis gelopen, waar het even wachten was tot lijn 126 zou komen. Maar dat wachten werd beloond...
Afbeelding

Eenzaam en alleen was deze 1076, de enige MAN tussen allemaal Alliances op lijn 126...
Afbeelding

Vervolgens met de 126 naar Schiedam gereisd, waar de volgende rit weer door een 800'je gereden werd...
Afbeelding

Daarna met de achteropkomende RET-bus maar weer richting station om daar de trein richting Den Haag te pakken. Had op de heenreis naar Maassluis namelijk vanuit de trein al gezien dat er een nieuw metrostel op station Hofplein stond. En ja, moest natuurlijk wel even zo'n ding geprobeerd hebben.
Op Den Haag Centraal aangekomen zag ik er net eentje wegrijden, maargoed, de volgende rit werd ook door een nieuw stel gereden. Toch wel een hele verbetering zijn die stellen zeg, stuk comfortabeler vooral. Maar degene die de plek bedacht heeft waar ze het TFT-scherm met nu nog vooral RandstadRail-promotiefilmpjes hebben opgehangen heeft daar nou niet bepaald goed bij nagedacht: je kunt alleen fatsoenlijk zien wat erop staat als je op het voorste balkon staat, vanaf alle zitplaatsen wordt je zicht op het scherm geblokkeerd door diverse stangen :roll:

Uiteindelijk in Pijnacker nog een plaatje van het oude én het nieuwe materieel kunnen maken. De oplettende kijker ziet natuurlijk gelijk dat daar enige tijd tussen zat: had tussendoor nog een niet echt succesvolle poging ondernomen een leuk plekje verderop aan de lijn te vinden :wink:

Afbeelding

Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Oud forumgebruiker »

Aking schreef:Nah die 999 is dr toch ook nog niet heel lang?

Ik kan me in ieder geval nog herinneren dat iig het GVU gewoon met "lijnnummer + geen dienst /buiten dienst / naar garage rondreed"
Hier rijden de connexxion's met 999 Geen Dienst, de Arriva met BUITENDIENST (zonder nummer) en de GVB met Sorry, Geen Dienst (ook zonder lijnnummers).
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door reisthijs »

Geert schreef:Bijna elke vervoerder in Nederland rijdt bij leegmat-ritten met een lijnnummer als 999.
Alleen de vervoerders die het Infoxx-systeem gebruiken, daarbij is 999 standaard voor buiten-dienstritten. Alle CXX-dochters (GVU, Novio, Hermes), en Qbuzz, gebruiken dat systeem en dus ook "lijnnummer" 999.

GVU heeft tegenwoordig ook een speciaal "naar garage"-nummer: 79.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Stefan »

Ik gooi er dan nog maar even 2 foto's van gisteren tegenaan. :)

Eerst de RET 369 (En ik weet dat er 396 op de foto staat.. :oops: )...
Afbeelding

...en toen de RET 944. ;)
Afbeelding
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door STF »

Wordt de chauffeur van die onderste bus, net overallen ofzo? Hij heeft zijn handen in de lucht. :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten