Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Verkeerslichten in Utrecht zijn vooral afgesteld op automobilistje pesten, of ze nu oud zijn of niet. Dat heeft alleen helaas ook het nodige effect op het OV daar waar er geen busbanen zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Daniel schreef:Weer wat nieuws in de 4402: een eindhalte zonder plaatsnaam op de schermen. Waarbij kennelijk ook "eindhalte" op het lusje Monnikenhof van lijn 74 is gewijzigd in de eerste halte (Rietkamp) waar er voorheen (Augustinushof (Vianen)) op de schermen als eindpunt stond.
Ah, zag vanmorgen (zonder de nieuwe dienstregelings-melding die alles overruled eroverheen) eindelijk eens waar die eindhalte "Rietkamp" zonder plaatsnaam vandaan komt: omleiding in Vianen waardoor er vervallen haltes in de Monnikenhof zijn waaronder het gebruikelijke "eindpunt" op de ringlijn.
Dit wordt blijkbaar alleen in bussen met versie 5 aangepast trouwens, had van de week ook een bus met versie 4 en die toonde gewoon het normale eindpunt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Etienne »

Op de halte van lijn 2 bij Utrecht Centraal worden vandaag werkzaamheden uitgevoerd. Lijkt er overigens alleen maar op dat de klinkers worden vervangen door betonplaten.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door waldo79 »

Daniel schreef:Verkeerslichten in Utrecht zijn vooral afgesteld op automobilistje pesten, of ze nu oud zijn of niet. Dat heeft alleen helaas ook het nodige effect op het OV daar waar er geen busbanen zijn.
Mee eens. Ze ontregelen het verkeer in plaats van dat ze ze regelen. Al staan er op cruciale, drukke punten nog installaties die uit de jaren 80 stammen.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door sirvinniei »

Waarom slaan lijn 80 en 81 de halte Veenendaal politiebureau over als ze er toch langs komen?
Ik heb geen onderschrift
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Tjekken »

De 45 slaat tussen Rhenen en Wageningen ook een aantal haltes over, dat is om het makkelijk te maken voor de reiziger denk ik! xD
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Littlebusdriver »

sirvinniei schreef:Waarom slaan lijn 80 en 81 de halte Veenendaal politiebureau over als ze er toch langs komen?
Omdat het verkeerstechnisch een beroerde plek is om te stoppen. Reizigers voor het centrum kunnen in-/uitstappen bij de nieuwe halte Centrum - Wolweg. De halte Centrum bij het politiebureau is er nog voor lijn 85 die niet over de Wolweg rijdt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Nieuwe investeringen in openbaar vervoer regio Utrecht

Met ingang van september 2015 zet vervoerder Qbuzz vier nieuwe, gelede bussen in voor het openbaar vervoer in de regio Utrecht. Dat is afgesproken na overleg met opdrachtgever Bestuur Regio Utrecht (BRU). De bussen worden ingezet op lijnen die het snelst groeien. Daarmee wordt tegemoet gekomen aan de toegenomen vraag naar openbaar vervoer in de regio.
Vorig jaar december startte Qbuzz met de uitvoering van de concessie openbaar vervoer in de regio Utrecht. De concessie is door Bestuur Regio Utrecht (BRU) aan Qbuzz verleend voor de duur van tien jaar. Qbuzz rijdt niet onder haar eigen naam, maar onder de naam U-OV, de merknaam die BRU gegeven heeft aan het openbaar vervoer in Utrecht.
Het eerste jaar laat over de gehele linie positieve resultaten zien. Het aantal klanten stijgt en uit klanttevredenheidsonderzoek dat BRU heeft laten uitvoeren blijkt dat de klant meer tevreden is. Ook de mystery guests die BRU inzet, geven aan dat waardering voor het openbaar vervoer toeneemt. BRU en Qbuzz kijken daarom tevreden terug op het eerste jaar van de concessie. De start is goed geweest en het is van belang om goed aan te sluiten op wensen van de klanten voor verbetering van het openbaar vervoer. Om tegemoet te komen aan de toegenomen vraag naar openbaar vervoer, bestelt Qbuzz 4 nieuwe gelede bussen. De nieuwe bussen voldoen aan de strenge Euro 6 norm, die ervoor zorgdraagt dat de luchtkwaliteit ten opzichte van de inzet van oude bussen sterk verbetert.
Bron: http://u-ov.info/contact/actueel/nieuwe ... o-utrecht/
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door sirvinniei »

Littlebusdriver schreef:
sirvinniei schreef:Waarom slaan lijn 80 en 81 de halte Veenendaal politiebureau over als ze er toch langs komen?
Omdat het verkeerstechnisch een beroerde plek is om te stoppen. Reizigers voor het centrum kunnen in-/uitstappen bij de nieuwe halte Centrum - Wolweg. De halte Centrum bij het politiebureau is er nog voor lijn 85 die niet over de Wolweg rijdt.
Zou je bijna beter lijn 85 via de raadhuisstraat laten rijden. Staat het digitale scherm daar ook niet voor niks
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Dat ergens een ongebruikt digitaal scherm staat lijkt me de slechtse reden ooit om een bus een andere route te laten rijden :X
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Ik zag vanmiddag dat de nieuwe halte Schuttershoeflaan van lijn 82/83 in Leusden gebruik maakt van twee oude halteplaatsen die er kennelijk al lagen. Wat heeft daar vroeger eigenlijk gereden?

Ook even wezen kijken hoe de situatie in Tabaksteeg nu is geworden gezien de aparte eis in het PvE van maximaal 2 bussen per uur per richting door die wijk. Gezien alle protesten daar dacht ik een busbaan dwars door de wijk aan te treffen die als onveilig gezien werd. Echter blijkt lijn 80 gewoon over de hoofdweg door de wijk heen te slingeren, een weg waarover ook het nodige autoverkeer rijdt (net als de bevoorrading voor het winkelcentrum bij halte Maximaplein). In hoeverre dat nu onveilig is?

De busbaan zelf ligt trouwens volledig in het weiland tussen de wijk en de Arnhemseweg in. Een behoorlijk breed nieuw stuk weg is het, afgesloten met slagbomen en al, en dat voor een halfsuursdienstje.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Daniel schreef:
Nieuwe investeringen in openbaar vervoer regio Utrecht

Ook de mystery guests die BRU inzet, geven aan dat waardering voor het openbaar vervoer toeneemt.
Zet BRU zelf mystery guests in?
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef:Ik zag vanmiddag dat de nieuwe halte Schuttershoeflaan van lijn 82/83 in Leusden gebruik maakt van twee oude halteplaatsen die er kennelijk al lagen. Wat heeft daar vroeger eigenlijk gereden?

Ook even wezen kijken hoe de situatie in Tabaksteeg nu is geworden gezien de aparte eis in het PvE van maximaal 2 bussen per uur per richting door die wijk. Gezien alle protesten daar dacht ik een busbaan dwars door de wijk aan te treffen die als onveilig gezien werd. Echter blijkt lijn 80 gewoon over de hoofdweg door de wijk heen te slingeren, een weg waarover ook het nodige autoverkeer rijdt (net als de bevoorrading voor het winkelcentrum bij halte Maximaplein). In hoeverre dat nu onveilig is?

De busbaan zelf ligt trouwens volledig in het weiland tussen de wijk en de Arnhemseweg in. Een behoorlijk breed nieuw stuk weg is het, afgesloten met slagbomen en al, en dat voor een halfsuursdienstje.
Daar had het rocov ook om geklaagd, dat de 80 i.p.v. de 82 het sruk om moet rijden terwijl de 80 veel meer reizigers vervoerd dan de 82.
Zugführer schreef:Dat ergens een ongebruikt digitaal scherm staat lijkt me de slechtse reden ooit om een bus een andere route te laten rijden :X
Niet een reden, een bijkomend voordeel. Dat is trouwens het enige digitale scherm in Veenendaal op die op Veenendaal centrum na. Beetje raar om dan juist die halte onbediend te laten.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Omrijden wil ik het via Tabaksteeg rijden niet noemen voor lijn 80 anders: feitelijk rijdt die nu namelijk redelijk rechtdoor terwijl die eerst om Leusden Zuid heen moest rijden.
Sowieso is het het meest praktisch om Tabaksteeg te bedienen door een lijn die via Amersfoort Centrum rijdt (gezien waar de reizigers buiten de spits toch grotendeels heen zullen willen). En lijn 80 lijkt mij de beste keuze om via Amersfoort Centrum te laten gaan wegens het grotere verzorgingsgebied en z'n bedieningsperiode.

De route die 82 en 83 nu volgen is weliswaar erg snel, maar erg veel toegevoegde waarde voor een reiziger die niet naar het station Amersfoort wil heeft die niet. Maar dat zal wel weer terugkomen als die lijnen halverwege 2015 via de Kersenbaan gaan rijden, want dan komen ze automatisch ook weer langs de centrumhalte in Amersfoort. (En wordt het nog druk bij mij voor de deur met 18 bussen per uur in de avondspits en 8 in de ochtendspits)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door sirvinniei »

Toch erg absurd dat leisden zuid met 1800 inwoners per se 2x per uur bediend moet worden en dat ze daarom een kwartierdienst uit elkaar trekken. Het winkelcentrum is op loopafstand van het station en het grootste deel van de reizigers gaat waarschijnlijk toch naar het station
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Dat zie je verkeerd: eigenlijk zouden alledrie de lijnen die langs Leusden Zuid komen via de nieuwe route door Tabaksteeg gaan rijden. Door protesten van omwonenden (het zou er te onveilig door worden) is uiteindelijk alleen lijn 80 die route gaan rijden.
De route die lijn 82 en 83 nou rijden is daarmee een noodoplossing: door de afsluiting van de Maanweg was de oude route voor die lijnen niet meer mogelijk en via de Arnhemseweg en Groene Zoom gaan rijden is ongunstig voor de rijtijden. Naar het centrum van Amersfoort is vanaf het station trouwens nog een behoorlijke wandeling, dus als je dat met een relatief kleine afwijking op de route nog kunt bedienen is dat altijd beter.
Zeer waarschijnlijk is het overigens ook dat er sowieso een lijn via de Blekerssingel moest blijven rijden. Als je naar de cirkels met halteafstanden kijkt, maximum is 400 meter zover ik weet, dan valt er een gat als je die halte niet meer bedient.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door sirvinniei »

Blekersingel wordt toch ook aangedaan door de 77 en 78? Zover ik kan zien zijn groene zoom en beatrixplein. Ik vraag me af hoeveel mensen daadwerkelijk naar het winkelcentrum van Amersfoort gaan, volgens mij is er alleen maar een redelijke hoeveelheid reizigers in het weekend en op koopavond.
Ik ben trouwens nieuwschierig naar de nieuwe busbaan. Hopelijk moet ik binnenkort nog een keer naar Amersfoort of het noorden.
Ik heb geen onderschrift
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Littlebusdriver »

sirvinniei schreef:[Zou je bijna beter lijn 85 via de raadhuisstraat laten rijden. Staat het digitale scherm daar ook niet voor niks
Dan moet lijn 85 ook via de Kerkewijk en dat kost meer tijd dan via de huidige route. Digitale scherm zal huis wel verplaatst worden naar de Wolweg.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

Er komen 4 nieuwe gelede Citaro's bij in de stad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

@Busfoto.nl: Dat stond een paar berichten eerder al ja.

@sirvinniei: Oeps ja, was ik even vergeten :P Maar als de redelijke hoeveelheid reizigers naar het centrum van Amersfoort in het weekend en op koopavond reist dan is dat des te meer reden om met lijn 80 via het centrum te rijden. Immers rijdt de 82 niet 's avonds en op zondag en de 83 helemaal niet in het weekend.

Wat de busbaan betreft, dit is 'ie...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Jonkervoort »

Busfoto.nl schreef:Er komen 4 nieuwe gelede Citaro's bij in de stad.
Niet in de streek? Dat vind ik tch redelijk absurd eigenlijk.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door sirvinniei »

Littlebusdriver schreef:
sirvinniei schreef:[Zou je bijna beter lijn 85 via de raadhuisstraat laten rijden. Staat het digitale scherm daar ook niet voor niks
Dan moet lijn 85 ook via de Kerkewijk en dat kost meer tijd dan via de huidige route. Digitale scherm zal huis wel verplaatst worden naar de Wolweg.
Volgens mij kost het niet meer tijd. De afstand is gelijk en de route wordt juist rechter. Maar ja dat hoort eigenlijk bij de concessie Veluwe.
Ik heb geen onderschrift
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Littlebusdriver »

sirvinniei schreef:Volgens mij kost het niet meer tijd. De afstand is gelijk en de route wordt juist rechter. Maar ja dat hoort eigenlijk bij de concessie Veluwe.
Afstand is gelijk, route op de Kerkwijk is veel drukker, plus op de Kerkewijk staat de 85 in de file voor de spoorbomen, op de Industrielaan niet omdat de file daar in het linksafvak staat en de 85 er geen last van heeft. We hebben het getest met de buurtbus en rijden nu al jaren via de Industrielaan tot volle tevredenheid.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door sirvinniei »

A zo, daarom rijden de 80 en 81 nu ook via de industrielaan.
Nu ben ik best nieuwsgierig, rij jij voor lijn 505?
Ik heb geen onderschrift
UtrechtOV
Berichten: 138
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door UtrechtOV »

Jonkervoort schreef:
Busfoto.nl schreef:Er komen 4 nieuwe gelede Citaro's bij in de stad.
Niet in de streek? Dat vind ik tch redelijk absurd eigenlijk.
Waarom toch dat onderscheid? Het is toch één concessie?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 125 gasten