Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Ja de uitlijning laat hier en daar nog wel wat te wensen over. Daar ga ik in de komende week eens inventarisatie naar doen.
🍉
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Globetrotter »

Ik zie ook weleens dat de volgende bus (na de bus waar je zelf in zit) als overstapmogelijkheid wordt weergegeven.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daniel »

@Hainje: De uitlijning? Je doelt neem ik aan op die bestemmingen, maar die zijn gewoon simpelweg te lang om volledig te tonen blijkbaar (ondanks de scrollende displays).
Vandaag zoal tegengekomen "Udenhout via Berkel-Ensc" en "Geertruidenberg via Cent". Lijkt een maximum van 24 tekens te zijn, want bv. "Tilburg via Moergestel" werd wel in z'n geheel getoond. En de Volans-Volvo die ik op lijn 327 had toonde de bestemming "Breda via Oosterhout" in kleinere letters op het zijdisplay i.p.v. scrollend zoals andere bussen weer deden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Ja op de displays.
🍉
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door buschauffeur »

Het is slechter dan eerst. Zo blijft er 'via CS' op de bus staan terwijl een lijn daar al is geweest of wordt bijvoorbeeld Stappegoor niet genoemd, terwijl daar wel veel passagiers naartoe moeten.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Arriva en provincie: goede start Brabantse busconcessies

Bericht door Mr-W »

Arriva en de provincie Noord-Brabant zijn, op een paar kleine kinderziektes na, tevreden over de start van de busconcessies in Oost- en West-Brabant. Arriva verzorgt deze concessies sinds zondag met ruim 420 bussen, waarvan 334 gloednieuwe voertuigen. Met een gewijzigde dienstregeling en ruim 1200 chauffeurs die naar Brabant zijn overgekomen, kan volgens Arriva van een mega-operatie gesproken worden.
fotoreportage aflevering Brabantliners
ovpro
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door SLToilet »

Deels mag het geslaagd genoemd worden: vanaf woensdag hadden de bussen in Breda en in Tilburg genoeg capaciteit, maar niet geslaagd omdat het met de vaste bussen die volgens de dienstregeling rijden niet zou lukken om een wachtrij als in de Efteling naar en bij Avans te voorkomen. Het is aan het snelle handelen Arriva en TCR te danken dat de afgelopen week toch nog redelijk goed verliep.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Jasper073
Berichten: 799
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

Daniel schreef:@Hainje: De uitlijning? Je doelt neem ik aan op die bestemmingen, maar die zijn gewoon simpelweg te lang om volledig te tonen blijkbaar (ondanks de scrollende displays).
Vandaag zoal tegengekomen "Udenhout via Berkel-Ensc" en "Geertruidenberg via Cent". Lijkt een maximum van 24 tekens te zijn, want bv. "Tilburg via Moergestel" werd wel in z'n geheel getoond. En de Volans-Volvo die ik op lijn 327 had toonde de bestemming "Breda via Oosterhout" in kleinere letters op het zijdisplay i.p.v. scrollend zoals andere bussen weer deden.
Ook hier in Den Bosch zijn de zijdisplays raar en anders dan voorop de bus zelf.
Voorop de bus staat BV 13 Rosmalen via Groote Wielen en op de zijdisplay staat 13 Rosmalen via Groote Wiel
in hele kleine letters en niet scrollend zoals onze ex-Citaro's dat wel deden.
Maar bij streekbussen geld dat ook zoals ik van de week zag bij Lijn 159 staat er voorop de bus Den Bosch Centraal Station
en op de zijdisplays wel scrollend maar dan zo Den Bosch Centraal Stat en dan houd het op.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door SLToilet »

Ik zit vandaag weer eens in de bus (142) van Hilvarenbeek naar Tilburg... Misschien ligt het aan de vakantie, maar deze bus is zeldzaam leeg met slechts twee reizigers, waaronder mezelf onderweg van Hilvarenbeek naar Tilburg. Na de vakantie zal ik kijken of deze bus (nog) goed gevuld zal zijn.

De bussen zijn oude doch comfortabele en warme amba's in tegenstelling tot de veel geziene Citea's in de regio zoals eerder misschien is opgevallen.

En de buurtbusinfo, tja, het viel te verwachten dat ook in Hilvarenbeek geen info 'nieuwe stijl' met Arriva erop vermeld zou zijn.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Zondagavond is nu doorgaans ook niet de het meest bruisende tijdstip om de bus te nemen. :P
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibf »

Dat van de vertrekstaten van de buurtbussen viel me ook op.
Waarom zijn deze niet aangepast aan de nieuwe huisstijl?
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door SLToilet »

Hainje schreef:Zondagavond is nu doorgaans ook niet de het meest bruisende tijdstip om de bus te nemen. :P
Klopt, hoewel er buiten de vakantie rond het tijdstip (aan het begin van de avond) nog behoorlijk wat studenten uit de dorpen gaan, welke meestal naar hun studentenkamer gaan. Om 18:30 zaten er in Hilvarenbeek meestal een tiental man in uit de richting Reusel toen 143 nog reed op zondagavond.

Nog opvallend: in de bus riep de chauffeur op lijn 2 in Tilburg net hardop "Buurmalsenplein" waarna de desbetreffende halte verkeerd werd uitgesproken door het systeem, volgens mij iets in de richting "Buurmalsenplan" (geen -laan overigens)
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Berk-24 »

Wat ik vaak zie en hoor is dat heel vaak studenten naar een treinstation gebracht worden door hun ouders. Soms zelfs naar een treinstation 50 km verder omdat ze anders om moeten reizen of ergens lang moeten wachten. Bussen die dorpen moeten ontsluiten zitten op zondagavond niet vol met studenten. Alleen bussen naar studentensteden kennen een zondagavondspits.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door datm »

Een goed voorbeeld is de Lijn 19 vanuit Hulst over België naar Breda, een rit van ruim 1 uur en 40 minuten. Normaal gesproken rijd deze bus 1 keer in de 2 uur en de laatste vertrekt vanuit Hulst om 17:15 uur. Meestal zitten hier maar een handje vol mensen in. Op zondag vanaf 16:00 uur rijd deze bus ieder uur en de laatste vertrekt om 21:15 uur naar Breda. Vanuit Hulst zit deze bus op zondagavond tot aan het station in Breda propvol met studenten. Het zelfde geldt voor de maandagochtend en de vrijdagmiddag. Het komt dan ook wel eens voor dat men moet staan in de bus omdat er simpel weg geen plek meer is. En dat is niet fijn voor zo een lange rit. Meestal gaat men op advies van de chauffeur op de grond zitten.
walterrtje
Berichten: 1
Lid geworden op: za 25 aug 2012, 02:16

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door walterrtje »

Ook nog iets wat behoorlijk onlogisch is: De lus in Wijk en Aalburg die in de avond en op zondag wordt gereden door de 135 vanuit/naar Den Bosch wordt in de huidige dienstregeling andersom gereden als in de Veolia dienstregeling, wat er dus voor zorgt dat er bij de haltes Anjelierstraat en Bergstraat dus in de rijrichting van Gorinchem gereden wordt. Ook is de halte Aalburgsestraat niet in de dienstregeling opgenomen terwijl de bus daar gewoon langs rijdt en daar zo ongeveer de meeste in/uitstappers zijn in Wijk.
De meeste ex-veolia chauffeurs rijden de lus trouwens gewoon nog volgens de oude manier waardoor je eigenlijk nou niet weet aan welke kant van de straat je nou moet staan.. Erg handig.. :roll:
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Jasper073 schreef:Ook hier in Den Bosch zijn de zijdisplays raar en anders dan voorop de bus zelf.
Voorop de bus staat BV 13 Rosmalen via Groote Wielen en op de zijdisplay staat 13 Rosmalen via Groote Wiel
Mij valt in Uden op lijn 99 altijd op dat voorop staat Nijmegen CS, op twee regels, en op de zijkant Nijmegen CS via Brabants. Weet niet precies hoe maar het wordt iig afgekapt bij het eerste woord. Mogelijk is de term Brabantse Poort sinds 14 december eindelijk gefixt.
"Een touringcar is geen bus"
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Joshua »

Echt de nieuwe dienstregeling komt me steeds meer en meer de strot uit.

Het rijden met 8 personenbusjes op Lijn 92 is een lachtertje. Ik hoor best veel klachten hier in de omgeving over mensen die al en paar keer zijn laten staan in Cuijk met de mededeling te wachten op Lijn 91. Want ach er zitten al 8 mensen in de bus.
Van het weekend stonden een lading mensen bij de bushalte te wachten en begrepen gewoon echt niet hoe het kon dat er gewoon geen bus meer reed naar Mill. Misschien een beetje stom dit niet vooraf op te zoeken, maar als nog, gewoon geen bus is echt raar.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daniel »

Persbericht van Arriva over de start:

Aantal klantreacties over openbaar vervoer in Brabant nemen af
Arriva en provincie Noord-Brabant tevreden over eerste week

Sinds vorige week zondag 14 december is Arriva de busvervoerder in de provincie Noord-Brabant (met uitzondering van de Stadsregio Eindhoven). De start in een nieuw concessiegebied is een mega operatie, en is altijd even spannend voor de chauffeurs, reizigers, provincie Noord-Brabant en Arriva. De eerste week is naar tevredenheid van Arriva en de provincie Noord-Brabant verlopen. Er werden tijdens de eerste week een aantal knelpunten gesignaleerd. Daarnaast ontving de vervoerder bij haar klantenservice de eerste week circa 3.000 reacties van de reizigers.

Reacties van reizigers
De vervoerder heeft de eerste week veel reacties ontvangen van haar reizigers, deze reacties variëren van vragen, opmerkingen, klachten tot complimenten over de nieuwe dienstregeling in Brabant. Al deze reacties worden zorgvuldig geanalyseerd en daarbij worden ook de bevindingen van Arriva en de provincie Noord-Brabant meegenomen. Met al deze bevindingen kan de vervoerder haar dienstverlening verder optimaliseren. De piek in de klantreacties was met name de eerste dagen. Een nieuwe dienstregeling brengt altijd vragen met zich mee en de Arriva Klantenservice was hier dan ook op voorbereid. Het aantal klantreacties neemt per dag af. Daarnaast is het aantal klantreacties ten opzichte van andere concessiewisselingen in het verleden de helft minder.

Snel inspelen op knelpunten
Tijdens de eerste ochtendspits op maandag 15 december bleek dat er een behoorlijke piek was in het aantal reizigers in Tilburg. De daaropvolgende dagen heeft Arriva versterkingsritten ingezet tijdens de spits op meerdere stadslijnen om alle reizigers te vervoeren. Deze versterkingsritten zijn onder andere ingezet op de lijnen 1 naar Noord-Quirijnstok en 11 naar Goirle. De vervoerder bekijkt per dag of en hoe er extra bussen ingezet gaan worden. Afgelopen week is geconstateerd dat het reizigersaanbod op de lijnen 90 ’s-Hertogenbosch-Heesch-Grave en 96 Oss-Schaijk-Zeeland hoger bleek dan verwacht. Met ingang van donderdag 18 december jl. zet Arriva tijdens de daluren een grotere bus in, van een 8-persoonsbus naar een 20-persoonsbus, op beide lijnen. Daarnaast start er vanaf januari een proef met een bus die in de vroege avond rijdt van het station in Oss naar Schaijk. Dit betreft een pilot van twee maanden. Na de pilot gaan alle betrokken partijen de pilot evalueren en wordt een beslissing genomen of dit een structurele aanpassing wordt.
Mocht blijken dat op een bepaalde plaats de vraag structureel hoger is dan het aanbod, dan gaan Arriva en de Provincie met elkaar in overleg om te kijken naar de mogelijkheden. Een aanpassing in de dienstregeling gaat niet over een nacht ijs, de situatie wordt bekeken over een langere periode om te kunnen constateren of er structureel behoefte is aan een aanpassing. De kerstvakantie is een periode om de eerste week te analyseren, zodat Arriva en de provincie Noord-Brabant in januari verder kunnen met het fine tunen van de dienstregeling.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door ICE105 »

SLToilet schreef:Ik ken het niet anders dan dat er in de spitsuren vanaf Sleeuwijk in de ochtend of naar Sleeuwijk in de middag studenten moeten staan. Voorheen was het nooit een probleem, maar nu die bussen T-100 zijn is dat wél een probleem. Het enige wat zou helpen is om de frequentie, die nu hetzelfde is als onder Veolia (evenals de capaciteit trouwens), op te hogen. Of maximaal 80 rijden, maar dat is zonde van die gordels in de Intouro's.
Misschien heb ik een eis gemist over de Brabantliner in het bestek. Zijn het T-100 bussen dan? De dienstregeling in de daluren is ongewijzigd, dus nog steeds gebaseerd op 80 km/u rijden. Alhoewel je met 80 Sleeuwijk Tol - Utrecht Jaarsbeursplein vrijwel nooit haalt binnen de tijd die er voor staat in de daluren.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael »

Het zijn T100 bussen inderdaad. Checkte van de week toevallig een kenteken op de RDW site en bij bijzonderheden stond dat er buiten de bestuurder maximaal 47 personen vervoerd mochten worden.
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door buschauffeur »

Kan iemand mij vertellen welke vestiging welke lijnen allemaal rijdt? Ik weet het alleen van Tilburg een Waalwijk:

Tilburg: 1,2,3,4,5,6,7,8,9 en 11 (stad) en 131,136,140,141,142,143,300 en 301 (streek)
Waalwijk: 90,121,131,135,136,140,141,142,143,155,156,157,158,159,300,301,302,305,306 en 634 (streek)

Dit klopt toch? Heeft iemand zulke lijstjes van de andere vestigingen?
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door buschauffeur »

buschauffeur schreef:Weet iemand misschien ook het aantal zit- en staanplaatsen in de Citaro's?
26 zit- en 76 staanplaatsen.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door gliderfighter »

Was er in het eisenpakket ook opgenomen dat alle haltes verhoogd zijn ivm rolstoelen? Aangezien de bussen wel een lage instap moeten hebben, maar de gemeente niet alle haltes op hoogte heeft.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibe »

Dat staat niet in het eisenpakket, maar is een landelijke wet/richtlijn.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Jasper073
Berichten: 799
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

gliderfighter schreef:Was er in het eisenpakket ook opgenomen dat alle haltes verhoogd zijn ivm rolstoelen? Aangezien de bussen wel een lage instap moeten hebben, maar de gemeente niet alle haltes op hoogte heeft.
De haltes die worden begin 2015 allemaal aangepakt zodat ze ook voor mensen in rolstoel toegankelijk zijn.
Mijn beste vriendin had boos mail naar Gemeente Den Bosch gestuurd omdat haar broer nu in rolstoel zit qua zijn been
en ze kreeg mail terug dat alle nieuwe haltes tijdelijk zo zijn, en dat ze snel allemaal worden aangepakt :)
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten