Het Grote Statistiekentopic
Het Grote Statistiekentopic
Dump hier uw statistieken, bronnen, cijfertjes en informatie!
Goede statistieken zijn de basis voor goede discussies. In dit topic kunnen naar hartenlust de cijfertjes achter het openbaar vervoer geplaatst worden, zodat we ze kunnen gebruiken om argumenten te onderbouwen en ontkrachten.
Dit topic is gestart na algemene discussie op Denk mee met de site, viewtopic.php?f=19&t=17&start=75
Goede statistieken zijn de basis voor goede discussies. In dit topic kunnen naar hartenlust de cijfertjes achter het openbaar vervoer geplaatst worden, zodat we ze kunnen gebruiken om argumenten te onderbouwen en ontkrachten.
Dit topic is gestart na algemene discussie op Denk mee met de site, viewtopic.php?f=19&t=17&start=75
De mortuis nil nisi bene
Re: Het Grote Statistiekentopic
En om het goede voorbeeld te geven, trap ik maar af.
Gemiddelde snelheid van intercity's (en sneltreinen) tussen twee (of meer) haltes
Legenda:
Zwarte bol = intercitystation
Dunne zwarte lijn = totale gemiddelde snelheid van intercity's /sneltreinen op de grote landelijke vervoersassen (inclusief halteringstijden)
Dikke, doortrokken lijn in kleur = gemiddelde snelheid van intercity's / sneltreinen op traject tussen twee intercitystations
Dikke stippellijn in kleur = gemiddelde snelheid van intercity's / sneltreinen op traject met tussenliggende haltes (bijv. op trajecten waar intercity als stoptrein fungeert) (inclusief halteringstijden)
Dunne stippellijn in kleur = gemiddelde snelheid van Intercity Brussel op traject tussen twee intercitystations
Voor de gekleurde lijnen geldt het volgende:
Donkergroene kleur = gemiddelde snelheid > 110 km/u
Groene kleur = gemiddelde snelheid 100 tot 110 km/u
Blauwe kleur = gemiddelde snelheid 90 tot 100 km/u
Gele kleur = gemiddelde snelheid 80 tot 90 km/u
Oranje kleur = gemiddelde snelheid 70 tot 80 km/u
Rode kleur = gemiddelde snelheid < 70 km/u
Getallen tussen haakjes = geeft snelheid van intercity met één extra tussenliggende stop aan
Alle gemiddelde snelheden in kilometers per uur.
De kaart is grotendeels, maar niet geheel (vooral in de Randstad niet) op schaal.
Verantwoording:
*Gemiddelde snelheden van intercity's en snelheden berekend met behulp van Blijbol treinkilometers http://software.blijbol.nl/spoorkompas/ ... tedIndex=0 voor afstand tussen twee stations, zo nodig aangevuld door informatie van Wikipedia. Reistijden verkregen uit reisplanner van NS http://www.ns.nl/.
*Gemiddelde snelheden zijn genomen van reistijden in het dal op een normale (werk)dag, zonder verstoringen, busreizen, e.d. In geval van wisselende reistijden is de snelste tijd genomen.
*En ik ben niet perfect. Gebruik op eigen risico. Meen je een fout te hebben ontdekt, wees dan zo vriendelijk om die te melden. En verder heb ik geen zin in gezeik.
Gemiddelde snelheid van intercity's (en sneltreinen) tussen twee (of meer) haltes
Legenda:
Zwarte bol = intercitystation
Dunne zwarte lijn = totale gemiddelde snelheid van intercity's /sneltreinen op de grote landelijke vervoersassen (inclusief halteringstijden)
Dikke, doortrokken lijn in kleur = gemiddelde snelheid van intercity's / sneltreinen op traject tussen twee intercitystations
Dikke stippellijn in kleur = gemiddelde snelheid van intercity's / sneltreinen op traject met tussenliggende haltes (bijv. op trajecten waar intercity als stoptrein fungeert) (inclusief halteringstijden)
Dunne stippellijn in kleur = gemiddelde snelheid van Intercity Brussel op traject tussen twee intercitystations
Voor de gekleurde lijnen geldt het volgende:
Donkergroene kleur = gemiddelde snelheid > 110 km/u
Groene kleur = gemiddelde snelheid 100 tot 110 km/u
Blauwe kleur = gemiddelde snelheid 90 tot 100 km/u
Gele kleur = gemiddelde snelheid 80 tot 90 km/u
Oranje kleur = gemiddelde snelheid 70 tot 80 km/u
Rode kleur = gemiddelde snelheid < 70 km/u
Getallen tussen haakjes = geeft snelheid van intercity met één extra tussenliggende stop aan
Alle gemiddelde snelheden in kilometers per uur.
De kaart is grotendeels, maar niet geheel (vooral in de Randstad niet) op schaal.
Verantwoording:
*Gemiddelde snelheden van intercity's en snelheden berekend met behulp van Blijbol treinkilometers http://software.blijbol.nl/spoorkompas/ ... tedIndex=0 voor afstand tussen twee stations, zo nodig aangevuld door informatie van Wikipedia. Reistijden verkregen uit reisplanner van NS http://www.ns.nl/.
*Gemiddelde snelheden zijn genomen van reistijden in het dal op een normale (werk)dag, zonder verstoringen, busreizen, e.d. In geval van wisselende reistijden is de snelste tijd genomen.
*En ik ben niet perfect. Gebruik op eigen risico. Meen je een fout te hebben ontdekt, wees dan zo vriendelijk om die te melden. En verder heb ik geen zin in gezeik.
Laatst gewijzigd door Obus op zo 21 dec 2014, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
De mortuis nil nisi bene
Re: Het Grote Statistiekentopic
Hier is duidelijk veel werk in gaan zitten. Wat leuk om te zien. :)
🍉
Re: Het Grote Statistiekentopic
Mooi hoor :Y . Kleine tip: even de kleurtjes aanpassen in een schakering van rood (=traag) via oranje, geel naar groen (=snel). Zo zie je in één oogopslag de trage en snelle trajecten :)
Re: Het Grote Statistiekentopic
Mooie kaart! :Y
Je kan ook mooi zien op die kaart welke routes stiekem best snel zijn en waar juist nog in geïnvesteerd in mag worden als je weet waar welke steden en stations liggen. Een gokje: tussen Utrecht en Arnhem mag de snelheid nog wel omhoog, bijna alle andere trajecten rondom Utrecht kennen een gemiddelde snelheid van boven de 100. Ook valt me op dat de IC Direct ten zuiden van Rotterdam lang niet zo snel is als ik dacht, hoewel de kortere route in werkelijkheid het geheel wel veel sneller maakt dan via Dordrecht te treinen.
De aan de zijkanten van de normale lijnen getekende gemiddelde snelheden van langere trajecten zijn misschien verwarrend voor buitenstaanders, maar ik vind het wel leuk om te weten als treinenfan.
Ik ben heel benieuwd hoe de snelheid zal veranderen in de komende vijftien jaar als er ERTMS, nieuwere/gemoderniseerde infrastructuur en nieuw IC-materieel zal zijn.
Je kan ook mooi zien op die kaart welke routes stiekem best snel zijn en waar juist nog in geïnvesteerd in mag worden als je weet waar welke steden en stations liggen. Een gokje: tussen Utrecht en Arnhem mag de snelheid nog wel omhoog, bijna alle andere trajecten rondom Utrecht kennen een gemiddelde snelheid van boven de 100. Ook valt me op dat de IC Direct ten zuiden van Rotterdam lang niet zo snel is als ik dacht, hoewel de kortere route in werkelijkheid het geheel wel veel sneller maakt dan via Dordrecht te treinen.
De aan de zijkanten van de normale lijnen getekende gemiddelde snelheden van langere trajecten zijn misschien verwarrend voor buitenstaanders, maar ik vind het wel leuk om te weten als treinenfan.
Ik ben heel benieuwd hoe de snelheid zal veranderen in de komende vijftien jaar als er ERTMS, nieuwere/gemoderniseerde infrastructuur en nieuw IC-materieel zal zijn.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Het Grote Statistiekentopic
Heel mooie kaart.
Je bent wel nog Rtb en Sdm vergeten. Als je deze toevoegt, kunnen we ook het verschil zien tussen de s2200 / s2600 die wel op deze stations stoppen en de s1900 die daar niet stopt.
Verder vind ik het opvallend dat Bd - Tb en Tb-Ehv allebei boven de 100 zitten, maar Bd - Ehv best wel eronder zit. Komt dat door een lange haltering te Tb?
Je bent wel nog Rtb en Sdm vergeten. Als je deze toevoegt, kunnen we ook het verschil zien tussen de s2200 / s2600 die wel op deze stations stoppen en de s1900 die daar niet stopt.
Verder vind ik het opvallend dat Bd - Tb en Tb-Ehv allebei boven de 100 zitten, maar Bd - Ehv best wel eronder zit. Komt dat door een lange haltering te Tb?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Het Grote Statistiekentopic
Ik heb gezocht naar een fout en misschien een gevonden: Waarom is er een stippellijn tussen Deventer en Zutphen?
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: Het Grote Statistiekentopic
Allereerst: iedereen bedankt voor complimenten en tips. :D
Omdat de trein daar rijdt als een stoptrein, de IC slaat immers geen stoptreinstations over.baladid schreef:Ik heb gezocht naar een fout en misschien een gevonden: Waarom is er een stippellijn tussen Deventer en Zutphen?
Nee hoor, die ben ik niet vergeten. Ten eerste zijn dit niet 100% volwaardige intercitystations, omdat de IC uit Venlo er voorbij raast. Ik ga uit van de snelste intercity, maarrrrr.... op deze trajecten staat wel (tussen haakjes) de gemiddelde snelheid mét stop te Sdm / Rtb. Dus de verschillen zijn reeds zichtbaar.Meltrain schreef:Je bent wel nog Rtb en Sdm vergeten. Als je deze toevoegt, kunnen we ook het verschil zien tussen de 2200 / 2600 die wel op deze stations stoppen en de 1900 die daar niet stopt
Dit komt (denk ik) door de stop te Driebergen / Veenendaal. De baanvaksnelheid is wel 140 km/u.SLToilet schreef:Een gokje: tussen Utrecht en Arnhem mag de snelheid nog wel omhoog
Dat viel mij ook op!SLToilet schreef:Ook valt me op dat de IC Direct ten zuiden van Rotterdam lang niet zo snel is als ik dacht
Er is nu ook al een kleurschema hoor! Hoe warmer de kleur, hoe hoger de baanvaksnelheid. Traag = koude kleuren (van donkergrijs tot paars), snel = warme kleuren (van rood tot oranje). Maar ik zal eens kijken of ik nog wat kan veranderen.Ronald schreef:Kleine tip: even de kleurtjes aanpassen in een schakering van rood (=traag) via oranje, geel naar groen (=snel). Zo zie je in één oogopslag de trage en snelle trajecten
De mortuis nil nisi bene
Re: Het Grote Statistiekentopic
Misschien kun je tussen Den Haag HS en Schiphol nog een extra direct lijntje trekken voor de s9200?
Deze legt die afstand in 27 minuten af en heeft dus een iets hogere snelheid.
(Om vage redenen krijg ik geen resultaten van die site van Blijbol, dus kan ik even niet zelf de snelheid uitrekenen.)
Deze legt die afstand in 27 minuten af en heeft dus een iets hogere snelheid.
(Om vage redenen krijg ik geen resultaten van die site van Blijbol, dus kan ik even niet zelf de snelheid uitrekenen.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Het Grote Statistiekentopic
Een goed idee en een mooie kaart . Wat die kaart betreft mag hij wel iets duidelijker .
Re: Het Grote Statistiekentopic
Kwestie van point of view. Ik zou het eerder zo zien dat hij alleen op Intercitystations stopt.Obus schreef:Allereerst: iedereen bedankt voor complimenten en tips. :D
Omdat de trein daar rijdt als een stoptrein, de IC slaat immers geen stoptreinstations over.baladid schreef:Ik heb gezocht naar een fout en misschien een gevonden: Waarom is er een stippellijn tussen Deventer en Zutphen?
Maar oké, dan zie ik weer een paar lijntjes waar ik stippen verwacht:
Zwolle-Meppel (of is dat Zwolle-Steenwijk, dan geen stippen)
Schiphol-Rotterdam (ICd)
Amersfoort-Apeldoorn
A'dam C-Sloterdijk
Sloterdijk-Zaandam
Sloterdijk-Lelylaan
Lelylaan-Schiphol
A'dam Zuid-Schiphol
Den Haag CS-Den Haag HS
Den Haag NOI-Den Haag HS
Verder een mooie kaart!
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: Het Grote Statistiekentopic
Jij wint, baladid. Ik zal het kaartje aanpassen (daar ben ik nu toch al mee bezig).
De mortuis nil nisi bene
Re: Het Grote Statistiekentopic
Aanpassingen:
-nieuw kleurschema
-aantal stationsafkortingen
-stippellijn voor IC Brussel
-doortrokken lijn Zutphen - Deventer
-nieuw kleurschema
-aantal stationsafkortingen
-stippellijn voor IC Brussel
-doortrokken lijn Zutphen - Deventer
De mortuis nil nisi bene
Re: Het Grote Statistiekentopic
Tarieven van trein, bus en auto
De volgende statistieken geven inzicht in de tarieven van trein, bus en auto.
Op de horizontale as staat het aantal afgelegde kilometers. Op de verticale as staat de prijs. De blauwe lijn geeft de prijsontwikkeling van de trein aan, de rode van de bus en de groene van de auto.
1 t/m 5 kilometer
5 t/m 25 kilometer
25 t/m 125 kilometer
125 t/m 325 kilometer
Verantwoording:
-Prijsopbouw trein is gebaseerd op tarieven van de NS. Zij maken gebruik van tariefeenheden, die min of meer overeenkomen met één kilometer, behalve op de recent aangelegde trajecten (Hanzelijn, HSL). De tarieven per aantal tariefeenheden staan als pdf op de website van de NS.
-Prijsopbouw bus is gebaseerd op de tarieven van het GVB. Hun tarieven komen redelijk goed overeen met die van andere busbedrijven (€ 0,88 basis + € 0,151 per kilometer). De tarieven staan op de website van het GVB.
-Prijsopbouw auto is gebaseerd op kilometerkosten, dus kosten gerelateerd aan bezit (verzekering, afschrijving) zijn niet meegenomen. Het is de pure prijs van de rit die je maakt. Wel meegenomen zijn, naar gemiddelden (te vinden op het internet): brandstofprijs (benzine € 1,50) en kosten waardedaling, onderhoud en reparatie (volgens NIBUD 8 ct/km).
-En ik ben niet perfect. Gebruik op eigen risico. Meen je een fout te hebben ontdekt, wees dan zo vriendelijk om die te melden.
De volgende statistieken geven inzicht in de tarieven van trein, bus en auto.
Op de horizontale as staat het aantal afgelegde kilometers. Op de verticale as staat de prijs. De blauwe lijn geeft de prijsontwikkeling van de trein aan, de rode van de bus en de groene van de auto.
1 t/m 5 kilometer
5 t/m 25 kilometer
25 t/m 125 kilometer
125 t/m 325 kilometer
Verantwoording:
-Prijsopbouw trein is gebaseerd op tarieven van de NS. Zij maken gebruik van tariefeenheden, die min of meer overeenkomen met één kilometer, behalve op de recent aangelegde trajecten (Hanzelijn, HSL). De tarieven per aantal tariefeenheden staan als pdf op de website van de NS.
-Prijsopbouw bus is gebaseerd op de tarieven van het GVB. Hun tarieven komen redelijk goed overeen met die van andere busbedrijven (€ 0,88 basis + € 0,151 per kilometer). De tarieven staan op de website van het GVB.
-Prijsopbouw auto is gebaseerd op kilometerkosten, dus kosten gerelateerd aan bezit (verzekering, afschrijving) zijn niet meegenomen. Het is de pure prijs van de rit die je maakt. Wel meegenomen zijn, naar gemiddelden (te vinden op het internet): brandstofprijs (benzine € 1,50) en kosten waardedaling, onderhoud en reparatie (volgens NIBUD 8 ct/km).
-En ik ben niet perfect. Gebruik op eigen risico. Meen je een fout te hebben ontdekt, wees dan zo vriendelijk om die te melden.
De mortuis nil nisi bene
Re: Het Grote Statistiekentopic
Welk brandstofverbruik heb je genomen bij een auto?
Re: Het Grote Statistiekentopic
1:15 (één liter brandstof per 15 kilometer), dat volgens het internet zo'n beetje het gemiddelde is. Benzine welteverstaan, want de meeste mensen in Nederland rijden op benzine. Dat geeft met de huidige prijs van € 1,50 / liter een kilometertarief van 10 cent / km.
De mortuis nil nisi bene
Re: Het Grote Statistiekentopic
€1,44 de liter trouwens.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Het Grote Statistiekentopic
Ja maar jij woont in ReserveBelgië.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Het Grote Statistiekentopic
Mijn opa gooit in Duitsland tegenwoordig ook €1,12/l diesel in zijn Mercedes :pos: :pos:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Het Grote Statistiekentopic
^_^deadlock schreef:Ja maar jij woont in ReserveBelgië.
€ 1,06/l *O*julsteren schreef:Mijn opa gooit in Duitsland tegenwoordig ook €1,12/l diesel in zijn Mercedes :pos: :pos:
[/e-penis-meet-modus]
🍉
Re: Het Grote Statistiekentopic
De BP bij mij om de hoek geeft geen korting en vraagt voor Euro 95 €1,489 per liter.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het Grote Statistiekentopic
De prijzen zijn nog verder gedaald sinds ik mijn cijfers heb verzameld. Het begint erg goedkoop te worden - ook in Nederland. Diesel (ja, ik slurp vreselijk vervuilende diesel) kost in België echt nauwelijks meer wat - volgens de kranten gaan we straks onder de euro de liter.
De mortuis nil nisi bene
Re: Het Grote Statistiekentopic
Zo vervuilend is diesel niet. Benzine vervuilt ook. :)Obus schreef:De prijzen zijn nog verder gedaald sinds ik mijn cijfers heb verzameld. Het begint erg goedkoop te worden - ook in Nederland. Diesel (ja, ik slurp vreselijk vervuilende diesel) kost in België echt nauwelijks meer wat - volgens de kranten gaan we straks onder de euro de liter.
Mooie plaatjes, keep it up!
Re: Het Grote Statistiekentopic
Utrecht binnen het uur
Welke trajecten kun je vanuit Utrecht binnen één uur bereiken?
Legenda:
Rode lijnen: trajecten binnen één uur vanuit Ut te bereizen
Rode stippen: laatste station op dat traject
Verantwoording:
Dit is een momentopname van deze middag. Met zorg samengesteld, maar geen garanties wat betreft de juistheid. De gegevens zijn gebaseerd op de reisplanner van de NS. De kaart komt van Google Earth.
Welke trajecten kun je vanuit Utrecht binnen één uur bereiken?
Legenda:
Rode lijnen: trajecten binnen één uur vanuit Ut te bereizen
Rode stippen: laatste station op dat traject
Verantwoording:
Dit is een momentopname van deze middag. Met zorg samengesteld, maar geen garanties wat betreft de juistheid. De gegevens zijn gebaseerd op de reisplanner van de NS. De kaart komt van Google Earth.
De mortuis nil nisi bene
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 167 gasten