Korte vragen #13

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Korte vragen #13

Bericht door Daniel »

Hoe zit het eigenlijk met binnenlands reizen met de Thalys, kan dat zomaar? Gezien de reisplanners geen onderscheid maken tussen hogesnelheidstreinen en iets-minder-hogesnelheidstreinen (Thalys en ICd dus) kreeg ik voor m'n reis aan het begin van de middag een advies per Thalys tussen Schiphol en Rotterdam. Nou kon ik in dat geval ook gewoon luttele minuten later per IC-direct reizen met dezelfde aansluiting, dus dat maar gedaan, maar had de Thalys nu ook gekund?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #12

Bericht door reisthijs »

Dat had gekund, een binnenlandse rit met Thalys kost je slechts 21 euro. Wel even online boeken natuurlijk.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #12

Bericht door Daniel »

Mwoh, dan was m'n doorgaande kaartje + ICd toeslag toch goedkoper :P (En net zo snel want in beide gevallen had ik 'n overstap op de Benelux voor het restantje van de reis naar Dordrecht)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #12

Bericht door ODRAIL »

Aan het loket een kaartje kopen kan dacht ik ook. Alleen dan betaal je wel iets meer.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #12

Bericht door Daniel »

Nog eentje... waarom kunnen de kaartautomaten tegenwoordig niet meer meerdere dingen combineren in één betaling? Met papieren kaartjes konden ze het altijd, maar een kaartje op m'n jaartrajectkaart laden én een ICd-toeslag laden vergde vandaag dus twee betalingen en vier keer de chipkaart voor de automaat houden :P

(Achja, een beetje moeite doen voor de laatste reis zonder in- en uitchecken mocht wel 'n keer :wink: )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #12

Bericht door ODRAIL »

Het schijnt iets met verwerken te maken te hebben. Maar zeker weten doe ik het niet.
MLouter
Berichten: 157
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 18:04
Locatie: Delft-Leiden

Re: Korte vragen #12

Bericht door MLouter »

Kom even hier even op terug...
DPDelft schreef:
MLouter schreef:Weet iemand toevallig op bus 55 (huidige 121) Delft-Zoetermeer vaker gaat rijden op zondag? Op dit moment is dat 1x per uur. Een goede halfuursverbinding zou toch zeker mogelijk moeten zijn? Ook als je ziet dat het de enige bus is naar de TU-wijk in het weekend(ook zoiets raars).
In de wijzigingsvoorstellen van Haaglanden staat daar niets over vermeld. Dus nee, helaas.
Overigens wordt de TU ook bediend door lijnen 37, 60 en 80 (64) bij de halte Michiel de Ruyterweg.
Nou ja, maar als je kijkt wat de locatie is van de de Ruyterweg ten opzichte van de TU-wijk, dek je natuurlijk helemaal niks, de 121 doet dat ook al niet helemaal . Als je op de Korvezee of Balpolweg moet zijn is het dan een goed stuk lopen. Natuurlijk, je kan het stuk wel lopen, maar met koffers is het een goed stuk lopen dan. de vraag om 1x per uur de 69 of de 40 te laten rijden door de TU wijk moet er toch wel zijn?
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #12

Bericht door Suus »

KM46 schreef:Aan het loket een kaartje kopen kan dacht ik ook. Alleen dan betaal je wel iets meer.
Iets meer? Tien euro toeslag zal je bedoelen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #12

Bericht door Gekko123 »

MLouter schreef:Kom even hier even op terug...
DPDelft schreef:
MLouter schreef:Weet iemand toevallig op bus 55 (huidige 121) Delft-Zoetermeer vaker gaat rijden op zondag? Op dit moment is dat 1x per uur. Een goede halfuursverbinding zou toch zeker mogelijk moeten zijn? Ook als je ziet dat het de enige bus is naar de TU-wijk in het weekend(ook zoiets raars).
In de wijzigingsvoorstellen van Haaglanden staat daar niets over vermeld. Dus nee, helaas.
Overigens wordt de TU ook bediend door lijnen 37, 60 en 80 (64) bij de halte Michiel de Ruyterweg.
Nou ja, maar als je kijkt wat de locatie is van de de Ruyterweg ten opzichte van de TU-wijk, dek je natuurlijk helemaal niks, de 121 doet dat ook al niet helemaal . Als je op de Korvezee of Balpolweg moet zijn is het dan een goed stuk lopen. Natuurlijk, je kan het stuk wel lopen, maar met koffers is het een goed stuk lopen dan. de vraag om 1x per uur de 69 of de 40 te laten rijden door de TU wijk moet er toch wel zijn?
Die vraag is echt marginaal te noemen in de late avonduren en het weekend. Veel studenten gaan in het weekend naar hun ouders of vriendje/vriendinnetje toe. Heb zelf een paar jaar in de TU-wijk in Delft gewoond (al reed in die tijd lijn 40 nog via de Rotterdamseweg en Julianalaan en niet over de busbaan).

De gemiddelde bezetting in zo'n buslijn zal voor ruim de helft bestaan uit studenten (en dan zeker niet vol). In het verleden heeft lijn 40 ook in de avonduren en op zaterdag 1x/uur gereden en die is toen geschrapt. Reden was de matige bezetting en het feit dat (vrijwel) alle haltes die binnen de stadsregio Rotterdam vielen in het weekend en 's avonds al bediend werden. De haltes binnen Delft vallen onder verantwoording van stadsregio Haaglanden en niet stadsregio Rotterdam.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Korte vragen #12

Bericht door baladid »

Ik ben net bezig me op een mammoettreinreis (een uur of 11 reizen en (minimum) 8 keer overstappen) voor te bereiden en heb een paar vragen:
1) Weet iemand waar de trein Mönchengladbach-Venlo in Venlo stopt? Spoor 1a weet ik, maar waar moet ik (vanuit Duitsland gezien) zitten, als ik snel bij de trap wil zijn?
2) Als ik vanuit Vl in Nm aankom mis ik de 3600 naar Zl net. Nu zie ik dat de 3100 (die ik nog wel kan bereiken) om xx.10 in Ah aankomt, de 3600 in Ah om xx.10 wegrijdt. Is de 3600 vaak vertraagd zodat er een (minieme) kans bestaat dat de halen of kan ik dat direct uit mijn hoofd halen?
Bedankt alvast!
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #12

Bericht door Ardan »

Vraag 1: Voorin zitten en hard lopen. Let op dat je in MGB van rijrichting wisselt! Stap je eerder in, ga dan achterin zitten.
Vraag 2: De 3600 zwemt in de rijtijd dus reken maar niet op vertraging.
Ik doe ook maar wat
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Korte vragen #12

Bericht door baladid »

Bedankt. Ik stap in Mönchengladbach in, dus dat zit prima.
Dan wordt het dus bijna een half uur wachten in Nm of met de 3100 naar Ah en daar bijna een half uur wachten.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #12

Bericht door Ardan »

Plan voor Venlo trouwens ook maar even een half uurtje in. Ik weet niet of je er bekend bent, maar ik zei 'hard lopen' omdat de aansluiting maar iets van 5 minuten is, je moet inchecken, de tunnel door, alles. En mijn ervaring is dat de trein uit Duitsland niet altijd even punctueel is.
Ik doe ook maar wat
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Korte vragen #12

Bericht door baladid »

Inchecken? Ik heb een papierkaartje Balingen(Württ)-Hoogeveen - niks geen inchecken, nog niet eens streepjescode of Qr-Code. Venlo is nog poortjesvrij?
Ik ben in Venlo nul bekend, dus het wordt rennen en dan de trein halen of wachten - bij vertraging is dan ook het doorreizen via Eindhoven-Utrecht-Veluwe een optie, dat zie ik dan wel.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #12

Bericht door Freek »

Vergeet het inchecken. Dat is met jouw ticket niet nodig.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Korte vragen #12

Bericht door baladid »

Dat weet ik, dat »Inchecken?« was ook meer als zo een ironische vraag bedoeld ;-)
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #12

Bericht door Ardan »

Ik zat me laatst ineens te bedenken he.. waarom heet station Brussel Zuid in het Frans Bruxelles Midi en niet Bruxelles Sud?
Ik doe ook maar wat
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Korte vragen #12

Bericht door MarkNL »

Je bent niet de enige met die vraag in ieder geval.

http://www.goeievraag.nl/vervoer/treine ... s-brussels
https://www.google.nl/search?client=saf ... igb7goCIAQ

Argument wat vaak wordt opgevoerd is dat "midi" voor de Fransen een verwijzing is naar "het zuiden".
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Korte vragen #12

Bericht door Obus »

Midi is de tegenhanger van minuit, twaalf uur op de klok, maar dan overdag. De zon staat dan precies in het zuiden. Met midi wordt in het Frans soms dus 'zuid' mee bedoeld. Zoals Zuid-Frankrijk, dat ook le Midi heet (denk aan regio Midi-Pyrénées). Dus in feite is Bruxelles-Midi gewoon Bruxelles-Sud. En dan natuurlijk nog de discussie of je Bruxelles moet uitspreken als Brüksèl of Brüs-sèl... :wink:
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #12

Bericht door Suus »

De mensen die het met een k uitspraken zijn dezelfde boeren die krassantjes kopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #12

Bericht door Ardan »

Oeh nou krijg ik zin in een krezant.

Maar bedankt voor alle uitleg, weer een raadsel opgelost :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Korte vragen #12

Bericht door Anne »

Ik kan op de CXX site de Buzzer niet meer vinden.
Is deze nu al weg?
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Korte vragen #12

Bericht door MR92 »

Dacht per 14 december.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Citaro
Berichten: 206
Lid geworden op: di 01 nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Korte vragen #12

Bericht door Citaro »

Hoi, ik ben op zoek naar een actuele URL om een NS Meereiskaart te kunnen bestellen? Deze URL wisselt steeds en wordt vermeld op de achterzijde van Spoor. De laatste editie heb ik helaas al weg gedaan. Kan iemand me hier mee helpen? Mijn dank is groot.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #12

Bericht door Suus »

http://www.spoordeelwinkel.nl/product/december/meereis

Je hebt wel een persoonlijke kortingscode nodig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten