Maar als de Zuiderzeelijn wordt aangelegd, dan neemt de relatieve bereikbaarheid van Groningen t.o.v. de Randstad toe en komen er weer meer forensen.Vinny schreef:Het potentiële forensisme tussen Groningen en de Randstad bedraagt 500 reizigers per dag. Tot zover de aflevering: buisnesscase Zuiderzeelijn
Plannen Zuiderzeelijn
Plannen Zuiderzeelijn
De mortuis nil nisi bene
Re: Hoogopgeleide profiteert het meest van spoorverbinding
Zelfs met een Zuiderzeelijn (waarbij ik denk aan een spoorlijn Groningen - Drachten - Heerenveen - Emmeloord - Lelystad) zal het forensisme tussen Groningen en Leeuwarden (daar wordt immers ook geprofiteerd) enerzijds en de noordelijke Randstad (Amsterdam e.o.) niet extreem toenemen, de reistijd zal hoe dan ook boven een uur enkele reis blijven liggen en dat zijn geen afstanden meer die mensen voor hun plezier forensen, zelfs al zijn ze extreem hoog opgeleid. Dan kan je bijna een pied-a-terre nemen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Hoogopgeleide profiteert het meest van spoorverbinding
Dat hangt van het type verbinding af, Bee. Als je kiest voor een 'ordinaire' spoorlijn of hogesnelheidslijn tussen Groningen en Lelystad, tja, dan schiet je daar inderdaad weinig mee op. Maar als de hsl doortrekt naar Utrecht, Schiphol en Amsterdam Zuid en Centraal (de grote werkgelegenheid hubs van de noordelijke randstad), dan kunnen de kaarten heel anders liggen; een totale reistijd van zo'n 45 à 75 minuten is nog wel acceptabel voor heel wat mensen. En die is dan zeker haalbaar, mits je natuurlijk goed investeert. Een maglev zou ook geen gek idee zijn.
De mortuis nil nisi bene
Re: Hoogopgeleide profiteert het meest van spoorverbinding
Om eerlijk te zijn ben ik niet direct voorstander van een Maglev-verbinding, omdat je dubbele infrastructuur nodig hebt tussen Amsterdam en Lelystad, terwijl een inpassing en uitbreiding van de daar al bestaande infrastructuur voor meer treinen en reizigers een voordeel oplevert. Uiteraard kan de spoorlijn tussen Lelystad en Groningen wel voor een groot deel geschikt gemaakt worden voor snelheden tot 200 kilometer per uur, omdat de Flevo/Hanzecorridor een van de beoogde inzettrajecten van de ICNG is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Hoogopgeleide profiteert het meest van spoorverbinding
Het is natuurlijk een mislukking van de eerste orde dat, na het afblazen van de Zuiderzeelijn, ook de reguliere spoorlijn Groningen-Drachten-Heerenveen is afgeschoten. Zelfs op dit kaartje is dat te zien.
Re: Hoogopgeleide profiteert het meest van spoorverbinding
ICNG _O-
Gewoon Maglev Groningen - Drachten - Leeuwarden - Hoorn - Amsterdam Centraal / Alkmaar - Schiphol - Rotterdam Centraal
De extra afstand maakt niet zoveel uit op de reistijd, die ongeveer een halfuur à drie kwartier zal bedragen.
Gewoon Maglev Groningen - Drachten - Leeuwarden - Hoorn - Amsterdam Centraal / Alkmaar - Schiphol - Rotterdam Centraal
De extra afstand maakt niet zoveel uit op de reistijd, die ongeveer een halfuur à drie kwartier zal bedragen.
De mortuis nil nisi bene
Re: Hoogopgeleide profiteert het meest van spoorverbinding
De Maglev was oorspronkelijk bedacht als een verbinding tussen Schiphol en Lelystad Airport om overstappende luchtvaartpassagiers niet in forensentreinen te laten zitten. Toen kwam iemand op het idee: hé we kunnen dat ding eigenlijk wel mooi doortrekken naar Groningen. Ja dan ga je een kind van 8 niet alleen één dropje beloven, maar toegang tot de hele voorraaadkast vol lekkere snoepjes, koekjes en chips. Geen wonder dat dat kind gaat huilen als blijkt dat papa en mama helemaal geen geld hebben voor dat soort dikmakende troep ;)Bee schreef:Om eerlijk te zijn ben ik niet direct voorstander van een Maglev-verbinding, omdat je dubbele infrastructuur nodig hebt tussen Amsterdam en Lelystad, terwijl een inpassing en uitbreiding van de daar al bestaande infrastructuur voor meer treinen en reizigers een voordeel oplevert. Uiteraard kan de spoorlijn tussen Lelystad en Groningen wel voor een groot deel geschikt gemaakt worden voor snelheden tot 200 kilometer per uur, omdat de Flevo/Hanzecorridor een van de beoogde inzettrajecten van de ICNG is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Plannen Zuiderzeelijn
Wat een treffende vergelijking
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
- Contacteer:
Re: Hoogopgeleide profiteert het meest van spoorverbinding
In feite is de HSL-lijn óók een dubbele infrastructuur: het spoor is helemaal apart aangelegd voor HSL-treinstellen en je moet ervoor overstappen. Wat is er trouwens erg aan als je een keer moet overstappen van het ene systeem op het andere?Bee schreef:Om eerlijk te zijn ben ik niet direct voorstander van een Maglev-verbinding, omdat je dubbele infrastructuur nodig hebt
Het argument van de dubbele infrastructuur houdt elke vernieuwing tegen. Dat is jammer, want eigenlijk is het spoor een achterhaalde techniek: stalen wielen op stalen rails zijn niet geschikt voor snelheden boven de 350 km/hr, en ook bij lage snelheden zijn er problemen: herrie, blaadjes op de rails, etc.
Het traject Groningen-randstad zou een mooie kennismaking zijn met die meer moderne techniek, namelijk Maglev: kost wel een paar centen, maar dan heb je ook wel wat. Kun je van de HSL-lijn niet zeggen: die kost ook een paar centen, maar wat hebben we daarvoor gekregen?
Re: Plannen Zuiderzeelijn
Dat we er weinig voor terugkrijgen ligt voornamelijk aan politieke keuzes in plaats van aan het ding zelf.
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
- Contacteer:
Re: Plannen Zuiderzeelijn
Toen de keuze voor HSL werd gemaakt was de politiek overtuigd van de noodzaak en kwam er geld. Als de politiek overtuigd zou zijn voor een snelle verbinding met Groningen, zou er op dezelfde manier geld voor worden vrijgemaakt.Ronald schreef:Dat we er weinig voor terugkrijgen ligt voornamelijk aan politieke keuzes in plaats van aan het ding zelf.
Zou wel sympathiek zijn: er wordt door de politiek helemaal niet geïnvesteerd in Oost Nederland. Zelfs voor het behoud van werkverschaffer Aldel is een private investeerder nodig.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Plannen Zuiderzeelijn
Ligt het aan mij, of haal je noord en oost door elkaar?
Re: Plannen Zuiderzeelijn
Het is feitelijk ook gewoon niet juist. De provincies Groningen, Drenthe en Friesland hebben een smak geld gekregen ter compensatie van het niet aanleggen van de Noord-Zuidlijn. Dat de provincies daar hele domme dingen mee doen zoals het aanleggen van een kostentechnisch volkomen onverantwoord tramnetwerk - dat is niet mijn probleem - ik observeer slechts dat het openbaar vervoer wel veel duurder wordt voor de belastingbetaler terwijl alle vormen van meerwaarde er uit wordt gehaald. Maar: what else is new? , dat zien we overal elders ook terug...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Plannen Zuiderzeelijn
Tramnetwerk? Volgens mij is dat plan afgeschoten.Vinny schreef:Het is feitelijk ook gewoon niet juist. De provincies Groningen, Drenthe en Friesland hebben een smak geld gekregen ter compensatie van het niet aanleggen van de Noord-Zuidlijn. Dat de provincies daar hele domme dingen mee doen zoals het aanleggen van een kostentechnisch volkomen onverantwoord tramnetwerk - dat is niet mijn probleem - ik observeer slechts dat het openbaar vervoer wel veel duurder wordt voor de belastingbetaler terwijl alle vormen van meerwaarde er uit wordt gehaald. Maar: what else is new? , dat zien we overal elders ook terug...
Re: Plannen Zuiderzeelijn
Op het moment dat je binnnen een uur vanuit Groningen in Utrecht of Amsterdam kunt zijn zal je gewoon gaan zien dat er veel meer mensen gaan forensen over die afstand. Al blijven die mensen niet noodzakelijkerwijs hun geld uitgeven in Groningen waardoor je onder de streep misschien wel een negatief resultaat voor de stad Groningen en het Noorden in het algemeen kunt krijgen. Dan zijn de huidige investeringen van Zuiderzeelijngelden t.b.v. een betere regionale bereikbaarheid veel beter uitgegeven omdat dat bijdraagt aan de kracht van hét centrum van het Noorden waardoor het Noorden ook echt een goede en sterke centrumstad kan behouden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten