Kijk, ik denk dat op lijnen als Zutphen-Arnhem en Nijmegen-Den Bosch het attractiever is om vier sprinters te laten rijden dan 2x een sneltrein en 2x een sprinter. Zo bedien je ook middelgrote kernen als Velp, Wijchen en Rosmalen beter. Ook belangrijke bestemmingen, bijvoorbeeld waar veel scholen staan zoals Den Bosch Oost en Arnhem Presikhaaf worden beter bedient. Om toch doorgaande reizigers niet te veel te belasten worden kleine stations (tussen Zutphen en Arnhem zijn dat Brummen en Rheden en tussen Nijmegen en Den Bosch Ravestein en Oss West) altenerend bedient. Deze stations worden op werkdagen 2x/uur en in de avonden en weekenden 1x/uur bedient.Ardan schreef:Ik snap die sprinters van jou niet die Rheden en Brummen overslaan.
Er is nu van een overbediening tussen Arnhem en Nijmegen. Tussen Arnhem en Utrecht is het ongeveer even druk, zoniet nog drukker dan tussen Arnhem en Nijmegen en het treinenaanbod is daar slechts de helft. Dat er minder treinen tussen Arnhem en Nijmegen rijden, kan gecompenseerd worden met de inzet van langere eenheden en/of dubbeldekkers en in Arnhem kan een sprinter uit Nijmegen ook keren op een sneltrein uit Utrecht, dus Nijmegen hoeft zijn directe verbinding met Utrecht niet te verliezen.Bovendien zijn die intercity's wel hard nodig. Ga jij maar eens al die mensen op Arnhem-Nijmegen in die 4 sprinters persen. Die 4 sprinters per uur (2x betreft dat de IC Zwolle-Roosendaal) puilen in de spits al uit. Daar passen die IC-reizigers helemaal niet meer bij.
Ben ook meer voorstander van om alleen op echt belangrijke assen sneltreinen/intercities te laten rijden, en ze eventueel uit te laten lopen als stoptrein op het laatste stuk (bijvoorbeeld tussen Nijmegen en Arnhem en tussen Leeuwarden en Zwolle)