Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Bericht door wouter15 »

Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

16 december 2014

De nieuwe Sprinters en intercity's krijgen ook in de 2e klas een stopcontact. Dat maakte staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) maandag bekend bij de ondertekening van de nieuwe langjarige contracten met NS en ProRail.


Zo zullen de FLIRT treinen van Stadler (die geleverd worden vanaf 2016) stopcontacten krijgen, maar ook de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) treinstellen (geleverd vanaf 2018). Intercity reizigers moeten wachten tot 2021, dan er nieuwe intercity treinstellen uit de fabriek. De bestaande treinstellen worden vooralsnog niet aangepast. Momenteel hebben alleen 1e klas intercitytreinstellen een stopcontact. Lees verder
Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 21:59

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Bericht door Tom »

Welke argumenten zijn er straks nog, behalve wat extra ruimte, om 1e klas te reizen?
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Bericht door verfmeer »

Grotere kans op een zitplaats?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Bericht door Hainje »

Showen dat je rijke tatta bent. 8-)
🍉
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Bericht door Z2N »

Rust, geen tokkievolk naast je, geen respectloze studenten-OV'ers die de stiltezone vergeten, de mogelijkheid om altijd iets aan de conducteur te vragen omdat deze toch vaak in de 1e klas zit, dikkere kussens, verstelbare stoelen zodat de rugleuning altijd goddelijk is, ik kan wel een paar dingetjes verzinnen hoor! :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Bericht door Ardan »

Z2N schreef:geen respectloze studenten-OV'ers die de stiltezone vergeten
Respectloze kakelende Tukkers die een dagje Amsterdam hebben gedaan bedoel je :lol: Godallegristus wat een hel is het altijd in de IC van Asd / Amf deze kant op, hoe laat op de avond je ook reist.
Ik doe ook maar wat
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Bericht door matti93 »

Als stille studenten-OV'er heb ik in de stiltezone toch echt vaker last van ouderen die denken dat zij wel even bepalen waar ze gaan zitten praten. Als ik me door deze ervaringen laat lijden zou ik zeggen dat leren lezen bij mijn generatie pas is geĂŻntroduceerd :mrgreen:

De eerste klas mogen ze van mij best wat luxer maken, zeker in het (nieuwe) sprintermaterieel. Het idee van kleinere coupe's zoals in sommig IC-materieel spreekt me daarbij wel aan, zodat je niet telkens mensen hebt die door de eerste klas heen denderen. Gratis stroom is nu iig geen verkoopargument meer.
Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 21:59

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Bericht door Tom »

Interessante reacties. Afgezien van de extra ruimte en iets luxere stoelen, is het belangrijkste argument dus rust. Maar goed, die behoor je ook te krijgen in een stiltecoupé (ja, ik weet, niet altijd).
verfmeer schreef:Grotere kans op een zitplaats?
Ik vind het persoonlijk wat ver gaan om daar extra voor te betalen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Bericht door deadlock »

Ik niet en heb er vandaag dankbaar gebruik van gemaakt. Zl-Ut-Htb-O-Dv-Zl, bijna alles in de brede spits. Pfff.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Bericht door waldo79 »

Wat mij betreft prima om treinen uit te rusten met stopcontacten, maar een must is het niet.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Bericht door Joshua »

Het lijkt me echt super fijn. Maar idd het verschil 1ste en 2de klas wordt naar mijn idee steeds kleiner.

En over het geluid.
Neem eens doordeweeks om 9 uur de Veolia trein van Venlo naar Nijmegen vol met Studenten.
Doe dit nog eens in het weekend om 9 uur vol met dagjesmensen.

De trein zit nog niet voor 1/3de gevuld ten opzichten van doordeweeks. Maar er is zoveel meer geluid. Al die wat ouderen mensen praten op een veel hoger volume met elkaar.
En als ik dan op die zondag ochtend met een lichtelijk ochtend humeur naar me werk ga en vraag of het iets zachter kan krijg ik nog een grote bek ook dat ik respectloos ben naar hen en dat zei mogen praten als zei dat willen.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Bericht door IC140 »

Hoe kleiner het verschil tussen eerste en tweede klas, hoe minder reizigers er in de eerste klas zitten en hoe rustiger ik kan reizen ;-).
MLouter
Berichten: 157
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 18:04
Locatie: Delft-Leiden

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Bericht door MLouter »

Ben wel benieuwd hoe lang dit goed gaat, Nederlanders kennende hoeft er maar een petje te zijn die er een stoppenmoller in knalt... of het eerste groepje pensionado's dat een waterkoker meeneemt voor een bakje thee, of een jaarclub met een groter speaker of tosti-ijzer... (gooi even alle stereotypen die hierboven kwamen langs) (A)

Natuurlijk overdrijf ik een beetje, maar hoe gaat dat eigenlijk qua beveiliging daartegen?

Vraag me ook af hoe lang het duurt voordat er ruzies in de trein komen omdat iemand het stopcontact claimt.... :N
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Bericht door Hainje »

MLouter schreef:Natuurlijk overdrijf ik een beetje, maar hoe gaat dat eigenlijk qua beveiliging daartegen?
Een beetje? :p
MLouter schreef:Vraag me ook af hoe lang het duurt voordat er ruzies in de trein komen omdat iemand het stopcontact claimt.... :N
als er 1 stopcontact per stoel wordt ingebouwd, dan zullen die ruzies wel loslopen.
🍉
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Bericht door webguy »

Plus dat elk stopcontact een eigen zekering heeft he. Op een stroomloze brug springt dat er nu ook geregeld uit.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Bericht door deadlock »

Hainje schreef:
MLouter schreef:Natuurlijk overdrijf ik een beetje, maar hoe gaat dat eigenlijk qua beveiliging daartegen?
Een beetje? :p
MLouter schreef:Vraag me ook af hoe lang het duurt voordat er ruzies in de trein komen omdat iemand het stopcontact claimt.... :N
als er 1 stopcontact per stoel wordt ingebouwd, dan zullen die ruzies wel loslopen.
En ik heb altijd een steekdozenlijst bij me dus genoeg extra pluggen (y)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Bericht door StĂ©phane »

MLouter schreef:Ben wel benieuwd hoe lang dit goed gaat, Nederlanders kennende hoeft er maar een petje te zijn die er een stoppenmoller in knalt... of het eerste groepje pensionado's dat een waterkoker meeneemt voor een bakje thee, of een jaarclub met een groter speaker of tosti-ijzer... (gooi even alle stereotypen die hierboven kwamen langs) (A)

Natuurlijk overdrijf ik een beetje, maar hoe gaat dat eigenlijk qua beveiliging daartegen?

Vraag me ook af hoe lang het duurt voordat er ruzies in de trein komen omdat iemand het stopcontact claimt.... :N
Dan kan ik vanaf nu ontbijt nemen op de trein! In dat stopcontact een verdeeldoos inpluggen en dan daarin mijn waterkoker, fruitpers en broodrooster :)

En nu serieus, het maakt reizen met de trein weer wat aantrekkelijker :pos:
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Bericht door baladid »

stoppenmoller?
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Bericht door Suus »

Een elektrotechnische verdeelinrichting wordt in populair Nederlands ook wel een stoppenkast gebruikt. Een moller is iemand die iets molt, afkomstig van het dier mol dat de reputatie heeft grasvelden te vernielen (vermollen) met molshopen.

Dus iemand die een stop laat doorslaan met een sapcentrifuge of een tosti-ijzer is dan een stoppenmoller :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Bericht door baladid »

Ah. Ik dacht dat een stoppenmoller een concreet iets was, maar nu snap ik 'm. Danke, Biene!
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Bericht door fogeltje »

Z2N schreef:geen tokkievolk naast je
Dat kun je bij drukte vergeten. Die gaan gewoon eerste klasse zitten als ze dat in de tweede niet kunnen. Ze vinden dat ze daar recht op hebben als alle zitplaatsen daarbuiten bezet zijn. En tegen zo een groep begint een eventuele conducteur ook weinig.
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Bericht door Mr-W »

fogeltje schreef:
Z2N schreef:geen tokkievolk naast je
Dat kun je bij drukte vergeten. Die gaan gewoon eerste klasse zitten als ze dat in de tweede niet kunnen. Ze vinden dat ze daar recht op hebben als alle zitplaatsen daarbuiten bezet zijn. En tegen zo een groep begint een eventuele conducteur ook weinig.
Vooral als ze als groep in de stiltecoupé gaan zitten is het erg vervelend.(6 persoonscoupés met name)
Ik maak vaak mee dat het 65+ers zijn die vinden dat ze overal mogen zitten omdat ze bejaard zijn.Een enkele HC stuurt ze weg.Boetes worden helaas bijna nooit uitgedeeld aan die groepen.
Stéphane schreef:
MLouter schreef:Ben wel benieuwd hoe lang dit goed gaat, Nederlanders kennende hoeft er maar een petje te zijn die er een stoppenmoller in knalt... of het eerste groepje pensionado's dat een waterkoker meeneemt voor een bakje thee, of een jaarclub met een groter speaker of tosti-ijzer... (gooi even alle stereotypen die hierboven kwamen langs) (A)

Natuurlijk overdrijf ik een beetje, maar hoe gaat dat eigenlijk qua beveiliging daartegen?

Vraag me ook af hoe lang het duurt voordat er ruzies in de trein komen omdat iemand het stopcontact claimt.... :N
Dan kan ik vanaf nu ontbijt nemen op de trein! In dat stopcontact een verdeeldoos inpluggen en dan daarin mijn waterkoker, fruitpers en broodrooster :)

En nu serieus, het maakt reizen met de trein weer wat aantrekkelijker :pos:
Zeker met een laptop of lege telefoon is het prettig,maak er bij de NMBS dankbaar gebruik van.Tegen het gebruik van ontbijtapparatuur valt al iets te doen door het stopcontact zo te plaatsen dat een broodrooster of waterkoker niet makkelijk staat. Met een verlengsnoer wordt het natuurlijk een ander verhaal....
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Bericht door Geert »

Het zal wel loslopen met die tosti-ijzers hoor :P In het buitenland zijn stopcontacten in de 2e klas gebruikelijk en gaat dat prima, waarom zou dat in Nederland anders zijn?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Bericht door webguy »

Er zit ook gewoon een automatische zekering op hoor. Meer dan paar Ampere kan je niet trekken en dan zit er knopje boven het stopcontact om de boel te resetten...
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Bericht door baladid »

In een coupé in de ICE (Frankfurt-)Arnhem-Amsterdam hebben ze afgelopen vrijdag een feestje gebouwd met grote speakers, aangesloten op het stopcontact. Je hoorde het in de hele wagen, de conduteurs hebben er ook wat van gezegd maar het feestje ging gewoon door...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten