Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door Klaasje »

In de dienstregeling 2017 gaan er een aantal dingen wijzigen. Denk aan een Noord-Zuidlijn die in Amsterdam wordt geopend maar er komt ook een kwartierdienst met IC's op Lelystad-Schiphol (via Amsterdam Zuid). Alle reden om even naar het bredere plaatje te kijken.

Waarschijnlijk komt de kwartierdienst Den Haag CS-Schiphol via Leiden weer terug van weggeweest sinds 2013. De vraag is wat deze verbinding voorbij Schiphol gaat doen. Als het aan mij zou liggen mag die worden doorgeknoopt aan de nieuwe IC Schiphol-Lelystad. Vanuit Leiden gaat er immers via Haarlem al ieder kwartier een IC naar Amsterdam Centraal en een extra IC heeft dan weinig nut. Als er een kwartierdienst op Den Haag-Schiphol-Amsterdam Zuid ontstaat kan je met de Noord-zuidlijn ook snel in de binnenstad van Amsterdam terecht komen. De verbinding van Amsterdam Lelylaan naar Leiden kan dus wat mij betreft komen te vervallen. Op de Westtak in Amsterdam krijg je de sprinter Almere-Amsterdam Centraal-Hoofddorp

De huidige sprinter Zwolle-Amsterdam kan wat mij betreft in de uren dat de extra IC Lelystad-Schiphol rijdt worden ingekort tot Almere Oostvaarders. In plaats daarvan rijdt de huidige sprinter Hoofddorp-Almere Oostvaarders door naar Lelystad (korte overstap op IC naar Zwolle en verder) en rijdt de IC Schiphol-Lelystad na Lelystad als stoptrein door tot Zwolle en maakt deze een extra stop op Almere Buiten. Zo ontstaat er een scheve kwartierdienst Zwolle-Den Haag en hebben Dronten en Kampen een snellere verbinding met Amsterdam en verder. Tevens wordt de verbinding Lelystad-Utrecht ietsje sneller. Een nadeel is dat de rechtstreekse verbinding tussen de Almeerder stopstations en Dronten, Kampen en Zwolle komt te vervallen. Dat is ook reden dat de extra IC een stop in Almere Buiten zou krijgen.

Je krijgt dus de volgende verbindingen:
  • IC Den Haag-Amsterdam Zuid-Noord NL
  • IC Den Haag-Amsterdam Zuid-Zwolle (stopt extra in Almere B, Dronten en Kampen)
  • IC Rotterdam-Haarlem-Amsterdam CS (4x p uur)
  • IC Almere C-Amsterdam C (2x p uur)
  • Spr Hoofddorp-Amsterdam CS-Almere Oostvaarders(-Zwolle) (Zwolle alleen 's avonds, zondag)
  • spr (Leiden-)Hoofddorp-Amsterdam Zuid-Lelystad
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door Obus »

Leuk dat je er alvast over nadenkt, maar:

1. Je laat de westtak volledig in de kou staan. Amsterdam Lelylaan is een belangrijk station voor heel veel reizigers en forensen in Amsterdam West en Nieuw-West.
2. In jouw voorstel rijden er straks vier intercity's per uur naar Zwolle vanuit Den Haag. Dat is overkill zolang een flink aantal reizigers richting het noorden te Utrecht overstapt. Dat is voor hun een stuk sneller (Gvc - Lw: 2u38 ipv 2u58, scheelt 20 minuten). De extra stops te Almere Buiten, Dronten en Kampen Zuid maken het er niet beter op.
3. Er komt geen kwartiersdienst IC Rtd - Hlm - Asd. Dat ligt niet in de planning. De dienst zal gesplitst worden te Leiden C, ten bate van de rechtstreekse verbinding met Schiphol en de westtak.
4. De verbinding Amsterdam C - Flevoland - Zwolle komt er bekaaid af met de IC Almere C - Amsterdam C. Deze korte 'aanvuldienst' biedt weinig extra verbindingen voor de reiziger uit Flevoland. Ik snap ook niet waarom deze trein niet doortrekt naar Zwolle ten koste van de extra IC uit Den Haag.
De mortuis nil nisi bene
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door Klaasje »

Obus schreef: 2. In jouw voorstel rijden er straks vier intercity's per uur naar Zwolle vanuit Den Haag. Dat is overkill zolang een flink aantal reizigers richting het noorden te Utrecht overstapt. Dat is voor hun een stuk sneller (Gvc - Lw: 2u38 ipv 2u58, scheelt 20 minuten). De extra stops te Almere Buiten, Dronten en Kampen Zuid maken het er niet beter op.
Als je eerlijk wilt vergelijken begin je natuurlijk in Zwolle in plaats van in Leeuwarden waarbij je een stoptrein met een IC vergelijkt. :X
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door Thom91 »

Hoe zit het met de toeslagvrije directe verbinding Rotterdam - Schiphol?
Komt wel goed schatje.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door Obus »

Even opletten: het verschil tussen de stoptrein en rechtstreekse intercity is negen minuten, dus je boekt nog elf minuten reistijdwinst door in Ut over te stappen.
De mortuis nil nisi bene
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door Klaasje »

Nee, 7. Het is namelijk 2:53 ipv 2:58.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door Yanaike »

Zeker een interessant plan! *O* Zelf heb ik een tijd geleden bij het bedenken van een dienstregeling voor het traject Den Haag - Zwolle ook de stations Kamen-Zuid en Dronten als IC-station bestempeld. Zowel Kampen als Dronten zijn geen hele kleine plaatsen en ik denk dat een snelle IC-verbinding met Amsterdam voor hun belangrijker is dan een SPR-verbinding met Almere.

Mijn plan zag er ongeveer als volgt uit:
- 2x/uur IC Leeuwarden/Groningen - Zwolle - Amsterdam Zuid - Den Haag CS (huidige 700/12700)
- 2x/uur IC Zwolle - Amsterdam CS - Haarlem - Leiden - Den Haag CS (verlengde 2100), deze treinserie doet ook Kampen Zuid en Dronten aan.
- 2x/uur IC Lelystad - Amsterdam Zuid - Schiphol - Leiden - Den Haag HS - Rotterdam - Dordrecht/Roosendaal/Vlissingen (huidige 2600 maar dan over zuid)
- 2x/uur IC Amsterdam CS - Haarlem - Leiden - Den Haag HS - Rotterdam - Dordrecht/Roosendaal/Vlissingen (huidige 2200)
- 2-4x/uur SPR Almere Oostvaarders - Amsterdam CS en verder
- 2-4x/uur SPR Almere Oostvaarders - Amsterdam Zuid en verder

Ten opzichte van de huidige dienstregeling laat ik de 2600 over Zuid lopen i.p.v. CS, maar om het gat tussen Amsterdam Centraal en Lelystad op te vullen trek ik dus de 2100 door. Eventueel kunnen eindpunten tussen 2200 en 2600 verdraaid worden als het echt belangrijk is om Zeeland een directe verbinding met centraal te geven. In Leiden moeten zoveel mogelijk cross-platform mogelijkheden gerealiseerd worden zodat je elk kwartier naar zowel Den Haag CS als Den Haag HS/Rotterdam kan enerzijds en anderzijds richting zowel Haarlem/Amsterdam CS als naar Schiphol/Amsterdam Zuid.

Ja, en ook ik laat de westtak 'volledig in de kou staan'. Maar doordat er geen normale intercity's meer rijden via Lelylaan ontstaat er wel meer ruimte voor extra sprinters of extra HSL treinen. Lelylaan wordt ook nog altijd aan gedaan door metrolijn 50 (en ik ben ook een voorstander van een extra metrolijn tussen Lelylaan en CS maar dat is een ander verhaal).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door Wubbo »

Klaasje schreef:Je krijgt dus de volgende verbindingen:
  • IC Den Haag-Amsterdam Zuid-Noord NL
  • IC Den Haag-Amsterdam Zuid-Zwolle (stopt extra in Almere B, Dronten en Kampen)
  • IC Rotterdam-Haarlem-Amsterdam CS (4x p uur)
  • IC Almere C-Amsterdam C (2x p uur)
  • Spr Hoofddorp-Amsterdam CS-Almere Oostvaarders(-Zwolle) (Zwolle alleen 's avonds, zondag)
  • spr (Leiden-)Hoofddorp-Amsterdam Zuid-Lelystad
Interessant plan. Ik ben nog niet overtuigd van het nut van het omdraaien van de Sprinters naar Lelystad (gezien de kwartierdienst daar), maar dat lijkt ook niet de hoofdmoot van je plan. Interessant eraan is dat je de strakke kwartierdienst Den Haag Centraal - Almere uiteindelijk beide in de knoop Zwolle weet te krijgen (door 2 van de 4 treinen uit te buigen met extra stops). Ik vraag me af of de 3 extra stops (6 minuten) alleen dan wel lukken: je hebt er eigenlijk maar 5 (er zit nu 10 minuten tussen de vertrektijden van de treinen uit Zwolle richting Lelystad) en dan ga je uit van relatief snel SLT ipv relatief traag VIRM. De kans dat je een lange stop op Lelystad nodig blijft hebben is ook groot: lange treinen kun je in Zwolle niet kwijt, en een zesje zou wel eens te weinig kunnen zijn in de spits rond Schiphol.

Voor wat betreft Lelylaan: daar zou je inderdaad wat beters voor willen. Wat dat betreft pleit ik ervoor om de uit Lelylaan komende sprinters door te rijden naar Leiden en Den Haag Centraal ipv die uit Zuid. Voor Zuid heb je immers de IC al, dat die mensen uit Den Haag en Leiden naar RAI en Diemen Zuid (en alle reizigers uit Nieuw-Vennep en Sassenheim naar de Zuidtak) extra moeten overstappen lijkt me overkomelijk.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door Klaasje »

Ik heb het doorgerekend maar daarbij geen inhalingen in Weesp voor Flevolijn-IC's gebruikt. Gevolg is wel dat je om uitbuigingen te voorkomen lange (2-4 minuten) stilstanden voor IC's krijgt in Almere. Zolang de opvolgingen rond Oostvaarders en Almere Buiten tussen de extra IC en de sprinter s4600 goed in de gaten worden gehouden valt er dus wel een beetje te schuiven.

De reden om de s4300 door te trekken naar Lelystad is tweeledig: Het levert een reistijdverkorting op op de relatie Lelystad-Utrecht en daarnaast ook een reistijdverkorting vanuit Parkwijk, Buiten en Oostvaarders naar bestemmingen voorbij Zwolle van ca. 20-15 minuten.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door SuperGhost »

Yanaike schreef:Mijn plan zag er ongeveer als volgt uit:
- 2x/uur IC Leeuwarden/Groningen - Zwolle - Amsterdam Zuid - Den Haag CS (huidige 700/12700)
- 2x/uur IC Zwolle - Amsterdam CS - Haarlem - Leiden - Den Haag CS (verlengde 2100), deze treinserie doet ook Kampen Zuid en Dronten aan.
- 2x/uur IC Lelystad - Amsterdam Zuid - Schiphol - Leiden - Den Haag HS - Rotterdam - Dordrecht/Roosendaal/Vlissingen (huidige 2600 maar dan over zuid)
- 2x/uur IC Amsterdam CS - Haarlem - Leiden - Den Haag HS - Rotterdam - Dordrecht/Roosendaal/Vlissingen (huidige 2200)
- 2-4x/uur SPR Almere Oostvaarders - Amsterdam CS en verder
- 2-4x/uur SPR Almere Oostvaarders - Amsterdam Zuid en verder
Interessant om de IC uit Zeeland via de Zuidas te laten gaan. Echter vergeet je dat het verschuiven van een kwartier voor die IC wenselijk is, omdat de IC Zwolle-Roosendaal in 2016 versneld gaat worden op Arnhem-Nijmegen en die anders een overstap van 25 minuten krijgt te Roosendaal.
Je zult dus óf de Zeeuwse IC via Haarlem moeten laten gaan, óf de Hanzelijn-IC naar Zeeland sturen i.p.v. Den Haag C.

Wat zou je dan denken van:
te Almere het ene kwartier verknoopt:
- Intercity Leeuwarden / Groningen - Zwolle - Amsterdam Zuid - Den Haag HS - Rotterdam C - Vlissingen
- Intercity Lelystad Centrum - Amsterdam C - Haarlem - Rotterdam C - Dordrecht (stoptrein tot Almere Centrum)*
het andere kwartier verknoopt:
- Intercity Zwolle - Amsterdam Zuid - Den Haag C (stoptrein tot Lelystad Centrum)**
- Intercity Lelystad Centrum - Amsterdam C - Haarlem - Den Haag C (stoptrein tot Almere Centrum)**

in beide gevallen rijdt de onderste trein op Lelystad - Almere vóór de bovenste IC uit en wordt te Almere Centrum ingehaald door die bovenste IC. De onderste IC staat dus 5-6 minuten stil te Almere Centrum.

*rijdt niet 's avonds
**rijden 's avonds als gekoppelde intercity Zwolle - Haarlem - Den Haag C (stoptrein op Zwolle - Lelystad)

daar tussendoor rijden nog:
- Intercity Lelystad Centrum - Utrecht Centraal, stopt alleen te Almere Buiten, -Centrum, Hilversum
- Sprinter Almere Oostvaarders - Weesp - Amsterdam C - Schiphol - Leiden C - Den Haag C
- Sprinter Almere Oostvaarders - Weesp - Amsterdam Zuid - Schiphol - Hoofddorp
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door verfmeer »

Een directe trein Leeuwarden/Groningen-Vlissingen lijkt mij niet handig. Dat omdat je ten eerste de directe verbinding met Den Haag Centraal verliest en omdat hij dan veel te lang wordt (=vertragingsgevoelig). Je wilt niet dat er door een storing in Groningen in Zeeland geen treinen rijden.
Dus zou ik de trein uit Groningen/Leeuwarden naar Den Haag C laten gaan en dan de IC uit Zwolle door naar Dordrecht. De trein uit Lelystad rijdt dan via Haarlem door naar Vlissingen.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door Yanaike »

SuperGhost schreef:Wat zou je dan denken van:
te Almere het ene kwartier verknoopt:
- Intercity Leeuwarden / Groningen - Zwolle - Amsterdam Zuid - Den Haag HS - Rotterdam C - Vlissingen
- Intercity Lelystad Centrum - Amsterdam C - Haarlem - Rotterdam C - Dordrecht (stoptrein tot Almere Centrum)*
het andere kwartier verknoopt:
- Intercity Zwolle - Amsterdam Zuid - Den Haag C (stoptrein tot Lelystad Centrum)**
- Intercity Lelystad Centrum - Amsterdam C - Haarlem - Den Haag C (stoptrein tot Almere Centrum)**
Acht intercity's tussen Lelystad en Amsterdam lijkt mij wel erg veel.

Verder lijkt mij de knoop in Leiden belangrijker dan in Almere. In Leiden moet je wat mij betreft elk kwartier vanuit Haarlem/Schiphol naar Den Haag CS/Rotterdam kunnen en v.v. Een eventuele knoop in Almere zou dus afhankelijk zijn van wanneer de treinen uit Leiden in Almere aankomen. Voor mij hoeft die knoop in Almere, zeker met 8 treinen per uur, er niet per se te zijn.

Verder noem je een Intercity Lelystad - Amsterdam CS - Haarlem - Den Haag CS (stoptrein tot Almere Centrum). Ik zie niet in waarom er ICs op Almere Oostvaarders en Parkwijk zouden moeten stoppen? :oops:
Echter vergeet je dat het verschuiven van een kwartier voor die IC wenselijk is, omdat de IC Zwolle-Roosendaal in 2016 versneld gaat worden op Arnhem-Nijmegen en die anders een overstap van 25 minuten krijgt te Roosendaal.
Je zult dus óf de Zeeuwse IC via Haarlem moeten laten gaan, óf de Hanzelijn-IC naar Zeeland sturen i.p.v. Den Haag C.
Daar hield ik in mijn plan al wel rekening mee, zoals ik al zei kunnen de eindpunten van de huidige 2200 en 2600 makkelijk omgedraaid worden, dit zou dan inderdaad wel betekenen dat de zeeuwse IC over Haarlem rijdt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door SuperGhost »

Yanaike schreef:Acht intercity's tussen Lelystad en Amsterdam lijkt mij wel erg veel.
8 IC's tussen Almere en Amsterdam zijn gewoon de plannen voor de nabije toekomst die NS heeft. Ik laat alleen de 4 die in Almere eindigen als stoptrein doorrijden naar Lelystad i.p.v. de sprinters (die kunnen dan allen in Oostvaarders eindigen).
Yanaike schreef:Ik zie niet in waarom er ICs op Almere Oostvaarders en Parkwijk zouden moeten stoppen? :oops:
Omdat de sprinters de vraag niet goed aan kunnen en op deze manier ontzien worden. Daarnaast verbeterd hiermee de bereikbaarheid van alles ten noorden van Almere met Amsterdam.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door reisthijs »

Yanaike schreef:Verder lijkt mij de knoop in Leiden belangrijker dan in Almere. In Leiden moet je wat mij betreft elk kwartier vanuit Haarlem/Schiphol naar Den Haag CS/Rotterdam kunnen en v.v. Een eventuele knoop in Almere zou dus afhankelijk zijn van wanneer de treinen uit Leiden in Almere aankomen. Voor mij hoeft die knoop in Almere, zeker met 8 treinen per uur, er niet per se te zijn.
In Almere heb je een halve knoop nodig om de doorgaande reizigers Zwolle <-> Amsterdam C een goede aansluiting te bieden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door Klaasje »

Ik lees allemaal dingen met Haarlem maar dat lijkt mij praktisch gezien niet zo'n strak plan. Dan moet je namelijk Amsterdam Centraal schuin oversteken dwars door een corridor heen waar ze in 2017 PHS willen gaan rijden. Dat gaat niet passen.

Voorts is 12 treinen tussen Almere C en Almere Oostvaarders in het uur wel erg veel. Ik zou het graag een beetje realistisch willen houden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door SuperGhost »

Klaasje, ben je nog niet op de hoogte dat Utrecht<->Alkmaar en Weesp<->Haarlem kruisingsvrij gaat worden?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door Klaasje »

Dat is pas vele jaren na 2017 en daar gaat dit topic niet over.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door SuperGhost »

Voor de dienstregeling Den Haag-Zwolle is dat niet van belang? Lijkt me dus wel aangezien er over treinen over Haarlem gepraat wordt. :wink:

Overigens: ETMET gaat in 2017 ook nog niet naar Alkmaar rijden, alleen nog op Eindhoven-Amsterdam C voor zover ik weet.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door Klaasje »

Je kunt meedoen aan het kader 2017 en daarover meepraten. Dat is wat ik wilde doen. Heb je daar geen zin in? Be my guest maar dan ga ik geen ideetjes meer ventileren binnen een bepaald kader want kennelijk kunnen andere forumgebruikers daar niet mee omgaan. Zo kan ik niet te weten komen of ik nu een goed of slecht idee heb en wat er beter moet, dan heeft het ook geen zin het te posten.
Laatst gewijzigd door Klaasje op wo 24 dec 2014, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door Thom91 »

Die fly-overs staan pas in de planning voor ver in 2020. Dus tot die tijd zal je toch echt met een andere dienstregeling op de proppen moeten komen vrees ik ;)
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door Wubbo »

Klaasje schreef:Ik heb het doorgerekend maar daarbij geen inhalingen in Weesp voor Flevolijn-IC's gebruikt. Gevolg is wel dat je om uitbuigingen te voorkomen lange (2-4 minuten) stilstanden voor IC's krijgt in Almere. Zolang de opvolgingen rond Oostvaarders en Almere Buiten tussen de extra IC en de sprinter s4600 goed in de gaten worden gehouden valt er dus wel een beetje te schuiven.

De reden om de s4300 door te trekken naar Lelystad is tweeledig: Het levert een reistijdverkorting op op de relatie Lelystad-Utrecht en daarnaast ook een reistijdverkorting vanuit Parkwijk, Buiten en Oostvaarders naar bestemmingen voorbij Zwolle van ca. 20-15 minuten.
Kun je wat meer richting geven van wat je als aannames hebt gedaan bij het doorrekenen? Ik vind het nu lastig om te beoordelen of het goed is of beter kan, omdat ik niet zo goed in kan schatten wat er gebeurt. Welke in Almere Oostvaarders eindigende treinserie er doorrijdt naar Lelystad is me om het even, maar doordat er wat gemuteerd lijkt te zijn rond knoop Weesp (maar ik niet weet wat allemaal wel of niet) kan ik er niet zo heel veel mee nu.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door deadlock »

Klaasje schreef:Je kunt meedoen aan het kader 2017 en daarover meepraten. Dat is wat ik wilde doen. Heb je daar geen zin in? Be my guest maar dan ga ik geen ideetjes meer ventileren binnen een bepaald kader want kennelijk kunnen andere forumgebruikers daar niet mee omgaan. Zo kan ik niet te weten komen of ik nu een goed of slecht idee heb en wat er beter moet, dan heeft het ook geen zin het te posten.
Ik zou het zonde vinden als je dat soort ideeën niet meer ventileert.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door Klaasje »

Wubbo schreef:
Klaasje schreef:Ik heb het doorgerekend maar daarbij geen inhalingen in Weesp voor Flevolijn-IC's gebruikt. Gevolg is wel dat je om uitbuigingen te voorkomen lange (2-4 minuten) stilstanden voor IC's krijgt in Almere. Zolang de opvolgingen rond Oostvaarders en Almere Buiten tussen de extra IC en de sprinter s4600 goed in de gaten worden gehouden valt er dus wel een beetje te schuiven.

De reden om de s4300 door te trekken naar Lelystad is tweeledig: Het levert een reistijdverkorting op op de relatie Lelystad-Utrecht en daarnaast ook een reistijdverkorting vanuit Parkwijk, Buiten en Oostvaarders naar bestemmingen voorbij Zwolle van ca. 20-15 minuten.
Kun je wat meer richting geven van wat je als aannames hebt gedaan bij het doorrekenen? Ik vind het nu lastig om te beoordelen of het goed is of beter kan, omdat ik niet zo goed in kan schatten wat er gebeurt. Welke in Almere Oostvaarders eindigende treinserie er doorrijdt naar Lelystad is me om het even, maar doordat er wat gemuteerd lijkt te zijn rond knoop Weesp (maar ik niet weet wat allemaal wel of niet) kan ik er niet zo heel veel mee nu.
Het makkelijkst is denk ik als je dit bestand bekijkt. Al blijft de dienstregeling op dit stuk spoor altijd een beetje verwrongen zolang we niet veel meer spoor aanleggen.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door marlies »

deadlock schreef:
Klaasje schreef:Je kunt meedoen aan het kader 2017 en daarover meepraten. Dat is wat ik wilde doen. Heb je daar geen zin in? Be my guest maar dan ga ik geen ideetjes meer ventileren binnen een bepaald kader want kennelijk kunnen andere forumgebruikers daar niet mee omgaan. Zo kan ik niet te weten komen of ik nu een goed of slecht idee heb en wat er beter moet, dan heeft het ook geen zin het te posten.
Ik zou het zonde vinden als je dat soort ideeën niet meer ventileert.
Sluit ik me bij aan. Ik had verder niet gereageerd omdat ik het weliswaar interessant vond om te volgen maar zelf niet de kennis heb om inhoudelijk zinvol bij te kunnen dragen.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door jesperhaverkamp »

Interessant bestandje. Leuk om te zien hoe de (12)700 in Alm wordt vastgehouden om de sprinter tussen de (1)1600 en de (12)700 in te persen tussen Wp en Dvd. Je benut dan wel mooi de viersporigheid tussen Dvd en Asdz.

Eigenlijk zit je in alle situaties met de volgende problemen:
-De Flevolijn heeft veel stations met weinig inhaalmogelijkheden.
-Idem voor de Gooilijn
-Je wilt het liefst alle verbindingen viermaal per uur, maar dan heb je óf veel treinen nodig óf alles moet in Wp stoppen met een cross platform aansluiting.

Ik heb eens zitten puzzelen en ben met het volgende gekomen:
-Intercity's laten stoppen in Wp. Dat geeft extra reistijd, maar biedt wel de mogelijkheid om Amf/Alm en Asd/Asdz viermaal per uur te bedienen en in de avonduren het nodige uit te snijden zonder extreme reistijdverlenging (zoals in de huidige DRGL met de 12600 via Asd in het superdal).
-Sprinters krijgen een lange stop in Alm om ingehaald te worden door de intercity's. De sprinter (Lls) - Alm - Ut heeft geen lange stop in Alm en verzorgt zo een snelle verbinding binnen Almere (helaas wel 2x per uur)
-Er is tweemaal per uur een omleidingspad via Wp van Ut naar Asd voor de 800. Dit is een heel traag pad (achter de stopper aan).
-Er is tweemaal per uur een cargopad van Amf naar Asd, tenzij de brug in Wp open moet. Cargo moet stoppen in Hvs en in Wp om het geheel passend te maken. Cargo mag ook iets langzamer rijden tussen Hvs en Wp en tussen Wp en Asd. Zelfde resultaat.
-De 1600 gaat stoppen in Brn en rijdt naar Asd. De 1500 gaat naar Shl (en dus ook de 140).
-Alles past op de huidige infrastructuur met de huidige opvolgtijden van 3 minuten en de huidige rijtijden.
-De ic Asd - Lls rijdt verder via Dron en Kpnz naar Zl en komt daar aan op de tijd van de huidige 4600.
-In het superdal zijn sommige tijden afwijkend. Er stoppen dan slechts twee sprinters per uur in Almm en Almp om de uitsnijdingen passend te maken.
-5800 kan volgens de huidige plannormen niet in Assp stoppen omdat het cargopad anders niet past.
-In de spits rijden de 4300, 4600 en 4900 naar Lls. In het dal alleen de 4600 (kering van 6 minuten in Lls). Dienstregelingstechnisch zou elk van de drie sprinters naar Lls kunnen worden doorgetrokken in het dal, maar door te kiezen voor de 4600 zijn de keringen in Almo het meest efficient.
-De intercity's stoppen niet meer in Dvd om het reistijdverlies van de stop in Wp te compenseren, maar een stop is in te passen als men de extra reistijd voor lief neemt.

Zie https://www.dropbox.com/s/eofoz934d3bhb ... .xlsx?dl=0 (BUP voor een half uur) Alle series twee keer per uur tenzij anders vermeld.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten