Waarschijnlijk komt de kwartierdienst Den Haag CS-Schiphol via Leiden weer terug van weggeweest sinds 2013. De vraag is wat deze verbinding voorbij Schiphol gaat doen. Als het aan mij zou liggen mag die worden doorgeknoopt aan de nieuwe IC Schiphol-Lelystad. Vanuit Leiden gaat er immers via Haarlem al ieder kwartier een IC naar Amsterdam Centraal en een extra IC heeft dan weinig nut. Als er een kwartierdienst op Den Haag-Schiphol-Amsterdam Zuid ontstaat kan je met de Noord-zuidlijn ook snel in de binnenstad van Amsterdam terecht komen. De verbinding van Amsterdam Lelylaan naar Leiden kan dus wat mij betreft komen te vervallen. Op de Westtak in Amsterdam krijg je de sprinter Almere-Amsterdam Centraal-Hoofddorp
De huidige sprinter Zwolle-Amsterdam kan wat mij betreft in de uren dat de extra IC Lelystad-Schiphol rijdt worden ingekort tot Almere Oostvaarders. In plaats daarvan rijdt de huidige sprinter Hoofddorp-Almere Oostvaarders door naar Lelystad (korte overstap op IC naar Zwolle en verder) en rijdt de IC Schiphol-Lelystad na Lelystad als stoptrein door tot Zwolle en maakt deze een extra stop op Almere Buiten. Zo ontstaat er een scheve kwartierdienst Zwolle-Den Haag en hebben Dronten en Kampen een snellere verbinding met Amsterdam en verder. Tevens wordt de verbinding Lelystad-Utrecht ietsje sneller. Een nadeel is dat de rechtstreekse verbinding tussen de Almeerder stopstations en Dronten, Kampen en Zwolle komt te vervallen. Dat is ook reden dat de extra IC een stop in Almere Buiten zou krijgen.
Je krijgt dus de volgende verbindingen:
- IC Den Haag-Amsterdam Zuid-Noord NL
- IC Den Haag-Amsterdam Zuid-Zwolle (stopt extra in Almere B, Dronten en Kampen)
- IC Rotterdam-Haarlem-Amsterdam CS (4x p uur)
- IC Almere C-Amsterdam C (2x p uur)
- Spr Hoofddorp-Amsterdam CS-Almere Oostvaarders(-Zwolle) (Zwolle alleen 's avonds, zondag)
- spr (Leiden-)Hoofddorp-Amsterdam Zuid-Lelystad