Sanering pagina's over Duitse stations

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Sanering pagina's over Duitse stations

Bericht door Suus »

Naar aanleiding van een ander topic: er is op de wiki voor bijna 1000 Duitse treinstations een pagina aangemaakt. Dat vind ik veel te veel, vooral om bij te houden (wat ik in het geval van Duitse treindiensten soms nog wel eens wil doen) en de relevantie voor het publiek ontbreekt, dus mijn voorstel is om daar drastisch op te gaan ruimen.

Mijn voorstel: alle Duitse stations worden op de verwijderlijst gezet, tenzij
  • Het station in het verleden of in het heden vanuit Nederland bereikbaar zijn (geweest).
  • Het station in het Duitse classificatiesysteem in een van de drie hoogste categorieën is ingeschaald én de regionale verbindingen die het station aandoen zijn op de wiki aanwezig. De stationscategorieën zijn in deze lijst na te slaan: https://www.dbnetze.com/file/6449268/da ... e_2014.pdf (PDF).
Uitwerking d.m.v. een voorbeeld:
  • Aachen West is direct uit Nederland bereikbaar, dus blijft staan.
  • Altenbeken is niet direct vanuit Nederland bereikbaar, maar is een station in categorie 2 én de treindiensten van NRW zijn op de wiki aanwezig, dus blijft staan.
  • Altenseelbach is niet direct vanuit Nederland bereikbaar en is een station in categorie 7. Deze pagina wordt verwijderd.
Wat heeft dit voor consequenties:
  • De pagina's die individuele treindiensten bespreken moeten zo aangepast worden dat ze niet meer naar minder belangrijke stations linken. Dit is voor Niedersachsen en Brandenburg grotendeels al gebeurd.
  • Er zullen naar schatting 700-800 pagina's geselecteerd en verwijderd moeten worden. In sommige gevallen zullen daarbij ook foto's o.i.d. verwijderd kunnen worden, maar dit lijkt vrij beperkt.
Bijkomende voorstellen:
  • Alle Duitse stations gaan gebruik maken van een sjabloon specifiek voor Duitse stations waarin ook de categorie is opgenomen. Geen aparte sjablonen meer voor normale stations en S-bahnstations.
  • Op de pagina's van de Duitse stations die blijven staan wordt alleen informatie over bus/tram/metro opgenomen als dit relevant is voor Nederland, bijvoorbeeld omdat het grensoverschrijdende lijnen zijn of het net over de Nederlandse grens is (max. 25 kilometer). Dus geen informatie meer over de busdiensten van Potsdam.
Zeg het maar. Opruimen of behouden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Sanering pagina's over Duitse stations

Bericht door Thom91 »

Prima idee. Opruimen.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sanering pagina's over Duitse stations

Bericht door Daniel »

Lijkt mij een goed idee en past ook mooi bij de oorspronkelijke reden waarom sommige stations in Duitsland altijd al op de wiki stonden, namelijk omdat ze voorkwamen in routestrips van huidige of voormalige internationale treinen. (En daarom ook als verkorting in de database voor de mouse-overs staan, die linken naar de wiki)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Sanering pagina's over Duitse stations

Bericht door regenmaker »

Behouden, heb ik best veel werk ingestoken...

Waarom moet Nordrhein-Westfalen weg en mag België blijven?

Ik kan begrijpen waarom Potsdam niet belangrijk is, maar ik vind Duitse Ruhr-gebied toch wel echt belangrijk voor Nederland.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Sanering pagina's over Duitse stations

Bericht door huibe »

Mijn zege heb je wat betreft de Duitse stations (en buslijnen). Maar misschien is het handig om de Breng sessie af te wachten van de wiki beheerders
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Sanering pagina's over Duitse stations

Bericht door Wubbo »

Ik zou inderdaad ook de reactie van de Wikibeheerders afwachten, maar wil alvast dit idee in de week leggen: is het mogelijk om die stationspagina's dusdanig te maken dat ze niet aangepast hoeven te worden (behalve bijvoorbeeld bij sluiting of iets dergelijks)? Daarmee vervalt het argument van dat ze bijgehouden hoeven te worden, en komen we ook tegemoet aan de wens (die ik goed begrijp) om geen werk weg te gooien.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Sanering pagina's over Duitse stations

Bericht door Jef400 »

Ik pleit ervoor NRW en eventueel Niedersachsen op de wiki te behouden. Maar alles daarbuiten wat niet door Nederlandse internationale treinen aan wordt/werd gedaan kan weg. Het is machtig om te weten wat er op Memmingen stopt, maar behalve een leek (ik dus) zal er nooit iemand komen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Sanering pagina's over Duitse stations

Bericht door regenmaker »

Ik heb zelf alle stations in Nordrhein-Westfalenal bijgehouden (zijn allemaal actueel voor dienstregeling 2015), niemand anders heeft er werk aan gehad. Dus ik zie het probleem echt niet.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Sanering pagina's over Duitse stations

Bericht door Wubbo »

Nu ga ik doen wat ik had voorgenomen niet te doen, maar vooruit, ik ga toch even op de beheerdersstoel zitten.

Waar we rekening mee moeten houden op de Wiki is dat mensen andere interesses krijgen en het dus niet meer bij blijven houden. Voor de Nederlandse trein- en busdiensten is de verwachting dat er genoeg nieuwe mensen komen die dat interessant vinden en dus bij willen houden, voor Duitsland en België is dat nog afwachten. Daarom ben ik ook op zoek naar zo veel mogelijk onderhoudsvrije pagina's (of erg onderhoudsarme pagina's), om dat risico te vermijden.

Ik ga er van uit dat onze Wikibeheerders iets wijs gaan besluiten na Kerst :)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Sanering pagina's over Duitse stations

Bericht door regenmaker »

Wubbo schreef:Ik ga er van uit dat onze Wikibeheerders iets wijs gaan besluiten na Kerst :)
Laten we hopen dat het iets is waarin iedereen in zich kan vinden. :wink:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Sanering pagina's over Duitse stations

Bericht door Suus »

Wubbo schreef:Ik zou inderdaad ook de reactie van de Wikibeheerders afwachten, maar wil alvast dit idee in de week leggen: is het mogelijk om die stationspagina's dusdanig te maken dat ze niet aangepast hoeven te worden (behalve bijvoorbeeld bij sluiting of iets dergelijks)? Daarmee vervalt het argument van dat ze bijgehouden hoeven te worden, en komen we ook tegemoet aan de wens (die ik goed begrijp) om geen werk weg te gooien.
Nee, want er staan treindiensten op die pagina's. Als het netwerk grondig wordt gereorganiseerd, wat in bijvoorbeeld NRW naar verwachting over een paar jaar het geval zal zijn, moeten grote aantallen pagina's bijgewerkt worden. Wellicht dat regenmaker daarover staat te juichen, maar als hij morgen onder de streekbus komt (niet te hopen natuurlijk) dan hebben andere vrijwilligers er wellicht niet zo'n behoefte al die pagina's bij te werken.
regenmaker schreef:Waarom moet Nordrhein-Westfalen weg en mag België blijven?

Ik kan begrijpen waarom Potsdam niet belangrijk is, maar ik vind Duitse Ruhr-gebied toch wel echt belangrijk voor Nederland.
Er is een verschil tussen België en Duitsland. In België wordt door ongeveer de helft van de bevolking dezelfde taal gesproken, dus de informatie heeft daarmee logisch gezien een grotere doelgroep dan de informatie over Duitsland. Duitsers zullen eerder informatie in hun eigen taal opzoeken. NRW heeft ook nog eens ruim 300 stations meer en er zwerven ook nog meer dan honderd pagina's uit Berlijn e.o. rond die ook niet onderhouden worden. Er moet opgeruimd worden om het werk voor jouw en voor anderen te vereenvoudigen, een maand lang bezig zijn met het updaten van een beperkt deel van Duitsland is te lang. Ik snap natuurlijk dat het vervelend is dat daarmee een groot deel van jouw werk verloren gaat, maar zelfs als je wel de belangrijkste pagina's uit het Ruhrgebied laat staan (want echt niet het volledige Ruhrgebied is relevant, who gives a fuck about Gelsenkirchen-Buer Süd bijvoorbeeld?) heb je nog honderden pagina's over stations die voor het te verwachten publiek niet relevant zijn, zoals bijvoorbeeld het eerder genoemde Altenseelbach.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Sanering pagina's over Duitse stations

Bericht door regenmaker »

Bee schreef:Wellicht dat regenmaker daarover staat te juichen, maar als hij morgen onder de streekbus komt (niet te hopen natuurlijk) dan hebben andere vrijwilligers er wellicht niet zo'n behoefte al die pagina's bij te werken.
Nou lijkt mij niet waarschijnlijk hoor, dat ik onder een streekbus kom. :D
EDIT: eerder onder een stadsbus :lol:
Bee schreef:Er moet opgeruimd worden om het werk voor jouw en voor anderen te vereenvoudigen, een maand lang bezig zijn met het updaten van een beperkt deel van Duitsland is te lang.
Ik was maar 2 dagen bezig hoor met NRW. :wink:
Bee schreef:en er zwerven ook nog meer dan honderd pagina's uit Berlijn e.o.
Ja, dat over Berlijn is niet mijn werk hè, don't blame me. Berlijn vind ik overigens wat anders dan NRW. Berlijn ligt zowat in Polen dus dat is een ander verhaal.

Die stations in NRW worden relevant als ik het busnetwerk van NRW uitbreid, dat was mijn gedachte achter die stations.
Bee schreef:(want echt niet het volledige Ruhrgebied is relevant, who gives a fuck about Gelsenkirchen-Buer Süd bijvoorbeeld?)
Zelfde kan je je afvragen bij een station als Bleret.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Sanering pagina's over Duitse stations

Bericht door Suus »

Het gaat nu niet over België, daar heb ik op zich ook nog wel een appeltje mee te schillen maar dat stel ik even uit tot volgend jaar. Ik ben ook (heel bewust) geen wikibeheerder dus mijn wil is ook niet wet, ik kijk nu alleen even naar Duitsland en naar de praktische kant van het verhaal.

De relevantie van de meeste metro-/tram-/busdiensten meer dan 25 kilometer buiten Nederland is beperkt, hooguit dat ze in de grote steden een beetje worden gebruikt voor toerisme. De duizenden buslijnen in Nordrhein-Westfalen zijn echt zeer gering aan relevantie voor de wiki (bedenk dat NRW tot meer dan 200 kilometer van de Nederlandse grens doorloopt!). De stationspagina's zijn op een zeer beperkt clubje hardcore liefhebbers na ook niet echt relevant. En het combineren van geringe relevantie met geringe relevantie levert niet een betere relevantie op. Dus om in de toekomst veel extra werk te voorkomen moet je ergens een grens trekken en die consequent toepassen.

En dan neem ik nu NRW ook meteen mee omdat ik dan niet zie waarom de vijftig stations van Dortmund allemaal relevant zijn voor de wiki en een pagina hebben terwijl het maar net iets kleinere Bremen, waar ook nog wel eens Nederlanders komen, het af kan met twee pagina's. Dan gaat het evenwicht fout en de oplossing is dan om het bol.com-mannetje dat NRW is geworden af te laten slanken in plaats van Niedersachsen ook zo'n topzwaar bol.com-mannetje te maken..
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Sanering pagina's over Duitse stations

Bericht door Zugführer »

Ik zou zeggen: behoud de pagina's met relevante informatie zoals aansluitende busdiensten zolang die op de wiki staan, maar verwijder alle stationspagina's die niet meer dan een lege infobox en 1 regel tekst zijn, zoals er gisteren naar 1 gelinkt werd. Dat betekent dat er voor de routestrip een sjabloon gebruikt moet worden waarbij niet standaard een nieuwe link aangemaakt wordt voor elk station.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sanering pagina's over Duitse stations

Bericht door Daniel »

Met een uitzondering voor stations op (voormalige) internationale treinen dan? Want we hebben wel stations verder weg op de wiki staan hoor... Kijk maar :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Sanering pagina's over Duitse stations

Bericht door regenmaker »

Ik blijf het probleem wat jullie ervan maken, niet snappen (ik noem het moeilijk doen om niets). Zolang de pagina's actueel zijn (of in ieder geval duidelijk wordt aangegeven of ze actueel zijn) en niet ten kosten gaan van de kwaliteit van andere pagina's, is er toch geen probleem?

En waarom wordt NRW wel vergeleken met Niedersachsen?
Laatst gewijzigd door regenmaker op wo 24 dec 2014, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Sanering pagina's over Duitse stations

Bericht door Thom91 »

Zoveel mogelijk treindiensten op 1 pagina houden en niet voor iedere treinserie een eigen pagina maken? Slechts overzichten?
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Sanering pagina's over Duitse stations

Bericht door Zugführer »

Ja een uitzondering daarvoor inderdaad. Verder voegt een pagina zoals die niets toe natuurlijk...
Een pagina per treinserie lijkt me geen probleem, zolang er niet voor ieder station automatisch een link gemaakt wordt
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Sanering pagina's over Duitse stations

Bericht door Suus »

regenmaker schreef:En waarom wordt NRW wel vergeleken met Niedersachsen?
Omdat beide in Duitsland liggen, er Duits wordt gesproken en ze beiden direct aan Nederland grenzen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Sanering pagina's over Duitse stations

Bericht door regenmaker »

Mijn standpunt blijft: België en NRW kunnen prima volledig op de wiki blijven.

Het is actuele informatie, die (op dit moment) goed wordt bijgehouden. Als het niet meer actueel is, bijvoorbeeld door ingang nieuwe dienstregeling, moet er een mechanisme komen waaraan direct te zien is dat de info niet meer actueel is. Dat lijkt mij een betere oplossing dan meteen alles schrappen.

En ik snap wel dat mensen zich zorgen maakt over het feit dat het veel werk is om bij te houden en dat als bijvoorbeeld ik weg val dat anderen het over moeten nemen. Maar ik doe het met plezier hoor, zou het jammer vinden als de info over NRW verdwijnt (ook al is het niet altijd even relevant, blijft interessant voor de die hard hobbyist :Y ).

En ben trotst op het feit dat mijn nieuwe busstation al ongeveer 50x bekeken is in 2 dagen, terwijl ik hem zelf ongeveer 5x heb gekeken. :D
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
waldo79
Berichten: 7626
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Sanering pagina's over Duitse stations

Bericht door waldo79 »

Een belangrijk punt zie je over het hoofd, regenmaker.
Kans is groot dat jouw interesses over 10 jaar heel anders liggen dan het dag in dag uit te moeten bijhouden van lijstjes over buslijnen en stations in NRW.

En ik neem het je een beetje kwalijk dat je een grote deelstaat als Niedersachsen niet weet te plaatsen in Duitsland :')
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Sanering pagina's over Duitse stations

Bericht door Aking »

Dan kun je over 10 jaar toch besluiten die pagina's weg te halen? :roll:
waldo79
Berichten: 7626
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Sanering pagina's over Duitse stations

Bericht door waldo79 »

Vind het niet erg als iemand enthousiast is, maar het argument dat informatie over de 95% over Duitsland weinig tot geen toegevoegde waarde heeft, wil er niet ingaan.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Sanering pagina's over Duitse stations

Bericht door regenmaker »

Ik geef toe dat stations zoals: [wiki]Kempen (Niederrhein)[/wiki] (fase 1) nu nog niets toevoegen, maar zo zagen Geldern (fase 2) & Kleve (fase 3) er ook uit toen ik begon.

Ik kan ook niet alles in één keer toevoegen hè. :wink:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Sanering pagina's over Duitse stations

Bericht door Suus »

Maar wil je dan voor alle 800 stations informatie gaan toevoegen? Tegen de tijd dat je bij 800 bent is nummer 1 twee jaar verouderd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten