Het grote wintertopic 2014/2015

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Jef400 »

CSA2 schreef:Blijf het heel bijzonder vinden dat als het sneeuwt in Nederland ineens niemand meer kan autorijden, bussen blijven binnen en het spoor is ontregelt omdat er 10cm sneeuw valt...
Moet je dan buschauffeurs moetwillig in gevaar gaan brengen omdat iemand in dit hondenweer van A naar B moet. Ik vind veiligheid belangrijker dan reizigers, dan rijden er maar een paar uur geen bussen. Liever binnenblijvende bussen, dan gewond OV-personeel.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door deadlock »

Moetwillig :lol: Maar euh, niet mee eens, de lokale overheden moeten gewoon om 00:00 klaarstaan met sneeuwschuivers, bezemers, laat het leger maar komen om te helpen vegen. Dit kost veel meer geld dan gewoon doorwerken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Hainje »

zone2000 schreef:Afbeelding
Els de Brouwer ‏@brouwer1952
En ook de bus glibbert weg @BDStadsgezicht #Goirle #sneeuw
Dat is volgens mij bij de halte Acacialaan. Die halte ligt ook wel een beetje verrot. Maar goed, alleen bij sneeuw kan het eigenlijk alleen fout gaan en dat is maar 3 dagen per jaar ofzo.

Eens kijken of Arriva de schade aan deze bus sneller afhandelt dan Veolia. (Lees: of de bus over twee maanden nog steeds met krassen op die plek rondrijdt of niet).
🍉
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door CSA2 »

JeffreyMeijer schreef:
CSA2 schreef:Blijf het heel bijzonder vinden dat als het sneeuwt in Nederland ineens niemand meer kan autorijden, bussen blijven binnen en het spoor is ontregelt omdat er 10cm sneeuw valt...
Moet je dan buschauffeurs moetwillig in gevaar gaan brengen omdat iemand in dit hondenweer van A naar B moet. Ik vind veiligheid belangrijker dan reizigers, dan rijden er maar een paar uur geen bussen. Liever binnenblijvende bussen, dan gewond OV-personeel.
Wat is dat nou voor redenatie? zaken moeten gewoon op orde zijn en gewoon functioneren. Zou wat wezen als iedereen om dat het sneeuwt of waait maar thuisblijft en niet gaat werken, want het zou fout kunnen gaan... Heb watmeer respect voor bedrijven die laten zien dat ze moeite doen voor hun klanten ipv. Die typisch Nederlandse houding van nee dat kan niet want...
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Raymond »

Als in twee uur tijd meerdere bussen bij een aanrijding betrokken zijn door de gladheid, snap ik wel dat je de bussen tijdelijk weer naar binnen haalt (situatie Eindhoven). Binnen twee uur was de zaak daarna weer opgestart (de situatie was ook beter) en tussentijds ook de reisinformatie op orde. Gezien de hoeveelheid ongevallen die in die uren ook rond Eindhoven op de snelweg zijn gebeurd, moet het toen toch wel aardig gespookt hebben. Vervelend, maar ik denk dat Hermes in dit geval weinig te verwijten valt.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Jef400 »

Dus loopt ov-personeel gevaar. En is het dus onveilig, dus gaan de bussen naar binnen. Veiligheid voor alles. Zeker in het OV
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door CSA2 »

JeffreyMeijer schreef:Dus loopt ov-personeel gevaar. En is het dus onveilig, dus gaan de bussen naar binnen. Veiligheid voor alles. Zeker in het OV
ja je punt is gemaakt, ov-personeel moet ten alle tijde in de kluis want straks smelten ze... Ik rij ambulance, denk je dat mijn baas denkt van goh! Vanwege de veiligheid laat ik alle wagens maar binnen? Veiligheid oké, maar niet ten koste van alles, overdrijven is ook een vak
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Karl »

Ik ben wel benieuwd hoe chauffeurs dit winterweer ervaren, vanuit de 'andere kant' gezien. Misschien kunnen zij daar iets over vertellen? Dat wekt wellicht ook wat betrokkenheid op van anderen. Maar aan de ambulancechauffeur: hoe doen jullie je werk met dit weer?
Het is een spectrum.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Jef400 »

Alleereerst denk ik dat er een verschil is tussen ambulancewerk en OV-werk. Ik kan simpelweg niet verwachten dat een ambulance in de sneeuw met de zelfde snelheid en nauwkeurigheid haar werk doet. Dat kan gewoon niet. Het verschil zit hem in mijn ogen in het belang, het OV vervoert enkel mensen. Een ambulance redt ze.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Karl »

Nou, dat is niet helemaal waar. Een ambulance vervoert ook gepland patienten tussen ziekenhuizen, maar volgens mij soms ook bloed of organen. Ik vroeg me af of dat soort geplande transporten met dit weer ook worden verplaatst.
Het is een spectrum.
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door CSA2 »

Karl schreef:Nou, dat is niet helemaal waar. Een ambulance vervoert ook gepland patienten tussen ziekenhuizen, maar volgens mij soms ook bloed of organen. Ik vroeg me af of dat soort geplande transporten met dit weer ook worden verplaatst.
Daar kan ik je een kort antwoord op geven :D, nee. Dat werk gaat ten alle tijden door! We rijden sowieso een aangepaste snelheid natuurlijk. Alleen als de spoed/nood heel hoog is word er een heli ingezet. Waarhet mij om gaat is dat er gedaan word alsof ov-personeel een uitzonderingspositieheeft, puntcis dat dit weer een onderdeel van je werk is en daar heb je mee om te gaan. Het hoeftniet hard te gaan, het gaat er om dat je mensen gewoon ov aanbied. Bussen zijn tegenwoordig voorzien van ABS en ESP e.d. En ookal rij je 15 a 20km/u kom je er ook door rustig te rollen en niet al teveel te remmen want sneeuw bied ook weerstand en kan dus prima als rem functioneren.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Jef400 »

Sneeuw wel, IJs niet. Mijn reactie is misschien verkeerd, maar ik vind wel dat er een grens getrokken kan worden. Zo rijdt EBS lang door, en gaat GVB snel naar binnen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door marlies »

De winkels (ook de minder essentiële dan supermarkten) worden ook gewoon bevoorraad met dit weer, simpelweg omdat de klanten van de transportbedrijven en leveranciers, de winkeliers, het niet zouden pikken als dat niet zo was.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door huibe »

JeffreyMeijer schreef:Sneeuw wel, IJs niet. Mijn reactie is misschien verkeerd, maar ik vind wel dat er een grens getrokken kan worden. Zo rijdt EBS lang door, en gaat GVB snel naar binnen.
De keuze om wel of niet door te rijden heeft vele factoren. Denk hierbij aan materieel (12m/18m), het soort wegen waarop gereden wordt (snelweg, provinciale weg of smalle straatjes) en kunde van het bedrijf en personeel. Dus je kunt niet zomaar zeggen a rijdt wel dus b kan ook rijden....
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Karl »

Maar het is ook niet zo dat teruggeschakeld wordt tot een kernnet. -o-
Het is een spectrum.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door deadlock »

huibe schreef:
JeffreyMeijer schreef:Sneeuw wel, IJs niet. Mijn reactie is misschien verkeerd, maar ik vind wel dat er een grens getrokken kan worden. Zo rijdt EBS lang door, en gaat GVB snel naar binnen.
De keuze om wel of niet door te rijden heeft vele factoren. Denk hierbij aan materieel (12m/18m), het soort wegen waarop gereden wordt (snelweg, provinciale weg of smalle straatjes) en kunde van het bedrijf en personeel. Dus je kunt niet zomaar zeggen a rijdt wel dus b kan ook rijden....
En gemeente, zo werd er in Deventer tot enkele jaren geleden gewoon simpelweg *niet* gestrooid.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door isadora »

Tja, Breda valt wel echt in de prijzen vandaag.
http://www.bndestem.nl/regio/breda/erns ... -1.4689662
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Thom91 »

He, dit topic gaat over sneeuw met treinen. Waarom die bussen? :P
Komt wel goed schatje.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door waldo79 »

Als je je topic het grote wintertopic noemt, dan heb je de kans dat mensen het breder opvatten, Thom.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Thom91 »

Ik was baldadig hoor :P
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door nvdw »

Karl schreef:Ik ben wel benieuwd hoe chauffeurs dit winterweer ervaren, vanuit de 'andere kant' gezien.
Ik heb derde kerstdag niet gereden, maar de winter van 2012/2013 kende een aantal sneeuwdagen, ook in de spits, en toen heb ik ook meermalen mogen ploeteren.

Het rijden zelf, dat vond ik nog wel gaan. Het tempo ligt echter heel erg laag. Wel is het zo dat de dankbaarheid van je reizigers groot is als je alsnog op komt dagen, ook al is het met (dikke) vertraging.

Uiteindelijk loopt je dienstregeling toch helemaal in de soep vanwege file en oplopende vertraging. Dan zijn er om bijvoorbeeld 9.00 uur ineens ergens geen bussen meer voor het komende uur omdat die nog met zijn allen in een tergend trage rij op de snelweg aan het kuieren zijn. Bijsturen heeft dan ook geen zin meer; de centrale heeft het dan meestal te druk met pechgevallen en andere calamiteiten. Zeker voor de chauffeurs met gebroken diensten is het dan vaak een kwestie van de dienst vroegtijdig beëindigen. Dan vallen er vanzelf een aantal ritten tussenuit, vindt er als het ware een soort 'reset' van de diensten plaats en gaat de dienst weer redelijk normaal verder. Mits de sneeuw dan een beetje is opgehouden natuurlijk.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Stefan »

Gisteren heb ik m'n dienst normaal kunnen rijden, ging allemaal wel prima.. Grootste vertraging die ik heb gehad, was 5 minuten.. Maar dat kwam omdat ik op een overstappertje heb staan wachten op Ddr. Moet alleen zeggen dat 't gisterenavond in en rond Zwijndrecht behoorlijk tricky begon te worden omdat door platgereden sneeuw sommige wegen 1 ijsbaan werden.. En dan mag je bus uitgevoerd zijn met ABS, ESP, ASR en weet ik 't wat allemaal.. Als 'ie gaat, dan gaat 'ie en daar hoef je niet eens hard voor te rijden.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door zone2000 »

Ik ben wel benieuwd hoe chauffeurs dit winterweer ervaren, vanuit de 'andere kant' gezien.
nog geen sneeuwvlok gezien en dat mag van mij wel zo blijven :@
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Fles »

Hainje schreef:
zone2000 schreef:Afbeelding
Els de Brouwer ‏@brouwer1952
En ook de bus glibbert weg @BDStadsgezicht #Goirle #sneeuw
Dat is volgens mij bij de halte Acacialaan. Die halte ligt ook wel een beetje verrot. Maar goed, alleen bij sneeuw kan het eigenlijk alleen fout gaan en dat is maar 3 dagen per jaar ofzo.

Eens kijken of Arriva de schade aan deze bus sneller afhandelt dan Veolia. (Lees: of de bus over twee maanden nog steeds met krassen op die plek rondrijdt of niet).
Dat rukt echt HE LE MAAL niemand wat.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Hainje »

Jou niet nee, maar er zijn er genoeg hier die dat wel wat boeit. Al moet ik wel bekennen dat ik het inmiddels alweer vergeten ben. :@
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten