Middagje bussen in de sneeuw (20f)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Middagje bussen in de sneeuw (20f)

Bericht door fogeltje »

Opmerking vooraf: alle foto's zijn verkleind tot minder dan 100kb. Ik verwerk ze in een link, als je op de foto klikt, dan linkt het naar het originele bestand dat minimaal 3,0MB groot is. Let daarmee dus op als je op je mobiel zit.

Samenvatting: een reis van Nijmegen naar Fogeltown, an sich niet zo speciaal, maar er lag ook een pak sneeuw bij.

Een dagje-bussen-met-Frank-rond-Arnhem werd een middagje-bussen-in-de-hoop-dat-ik-nog-thuis-kom :') Frank en ik hadden komend vanaf Nijmegen met een afzwaaier naar Brakkenstein en Oosterhout wat rondjes rond Arnhem gepland. Er was helaas al sneeuw voorspelt maar we zouden het nog even aanzien tot de ochtend. Met mijn broer kon ik gisteren mee naar Nijmegen, dat was mooi meegenomen. Toen ik om half zes echter opstond vervloog mijn hoop, er waren al wat vlokken en even later bleek dat deze helaas ook nog eens bleef liggen. Frank maakte een paar uur later dezelfde observatie. Na telefonisch overleg werd de reis gecancelled. Ik bleef daarom nog meer even op de bank liggen om nog wat episodes Clone Wars te kijken alvorens me gereed te maken voor de dag. Ik zou het dagkaartje gewoon gebruiken voor de reis naar huis want 31 december vervalt het. Ik moest toch nog even naar de stad voor een verjaardagscadeau voor mijn pa. Nauwlettend hield ik Twitter in de gaten waar mij de eerste "Hiobsbotschaft" bereikte.

Afbeelding

Ik besloot het er toch op te gaan wagen. Het zou nog wel eventjes duren voordat ik in Uden ging zijn en ik schatte in dat het niet al te lang zou duren, zou vooral een kwestie moeten zijn van de wegen schoonmaken. Dus ging ik rond 10:05 de deur uit om vol goede moed lijn 4 richting het centrum te pakken. Dan kon deze gelijk ook van mijn lijstje worden afgestreept (traject CS - Malvert en Malvert - Dukenburg via Aldenhof was mij al bekend, niet dat het stuk CS - Plein 1944 nu een groot onbekend stuf voor me is, maar goed). Ik moest nog even haasten want geheel in stijl was lijn 4 te vroeg, zoals altijd. Geheel in stijl werd mijn dagkaartje natuurlijk ook verkeerd gestempeld, volgens mij is dat bij de vorige twee dagkaartjes ook fout gegaan :') De chauffeur herstelde het zelf want een paar seconden na het wegrijden riep hij mij even naar voren, hij had zijn dag verkeerd staan. Hij zette even een nieuwe stempel.

Afbeelding
Geheel in stijl een verkeerde stempel op mijn kaartje, de stempel stond nog op vrijdag. De chauffeur was zo vriendelijk om er nog een juiste bij te zetten. Nu ik het zo zie is de stempel volgens mij nog steeds fout, het is nu toch nog week 51?

Lijn 4 was stipt op tijd op CS en ook Plein 1944. Dit komt vooral omdat de dienstregeling erg royaal is opgezet. Ik heb lijn 4 wel eens vaker op zaterdagen gehad en was dan meestal steevast vijf minuten te vroeg. Want de bus had zeker last de witte toelie. Vooral wegrijden bij haltes was niet makkelijk. Een paar keer moest de bus eerst een stukje achteruit om grip op de weg te krijgen. Gelukkig was de chauffeur zeer vakkundig. Op Plein 1944 stapte ik uit en zette de bus nog even op de foto in het winterse tafereel. Blijkens de lijnfilm is lijn 4 op Plein 1944 gekoppeld aan lijn 1.

Afbeelding
Breng 4521 is zojuist gearriveerd als lijn 4 uit Dukenburg (via Aldenhof) en staat nu gereed als lijn 1 naar Molenhoek. Deze lijn stopt in Molenhoek nog steeds niet bij het station. Met ingang van deze dienstregeling zou het dan eindelijk gaan gebeuren, maar op het laatste moment werd dit afgeblazen. De enige stille getuige hiervan is de niet aangepaste zin in de lijnfolder die bij wijzigingen vermeldt dat lijn 1 bij het station gaat stoppen. De situatie (probleem is het aanleggen van een adequate keervoorziening) speelt nu volgens mij al twee jaar.

Vervolgens baggerde ik omhoog door de sneeuw naar de Grote Markt. Vandaag was het marktdag in Nijmegen, alleen was er niet veel van te merken. Slechts een handjevol marktlui had de winterse kou getrotseerd om hun kraampjes op te slaan in de barre kou. Ik liep vrolijk naar een mij bekend chocoladewinkeltje en stond even later weer buiten. Na een kort praatje met een collega, die toevallig net voorbij liep terwijl ik mijn muts aan het opdoen was, liep ik terug naar Plein 1944. Daar is me eindelijk iets gelukt wat me al een paar keer net niet gelukt is, de "Klevenaar" op de plaat zetten.

Afbeelding
Eindelijk heb ik de "Klevenaar" te pakken! Hier arriveert een bus van Look als lijn 58 (SB58 in Duitsland) uit Emmerich/Kleve op Plein 1944 richting Nijmegen CS. Dit is een van de weinige doorgaande bussen die op marktdagen toch Plein 1944 aandoet. De meeste bussen rijden op marktdagen (en tegenwoordig overigens ook zondagen) via de Nassausingel of de Waalkade.

Afbeelding
De "Klevenaar" is inmiddels gekeerd. Plein 1944 ligt er in dit weer, met de smerige sneeuw op straat, er wat troosteloos bij.

Daarna liep ik door naar het station alwaar ook wat bussen op de foto werden gezet.

Afbeelding
Lijn 15 naar Lent en lijn 5 naar Beuningen staan voor het rode stoplicht op de Tunnelweg. Lijn 15 staat voorgesorteerd om rechtsaf de Nassausingel op te gaan terwijl lijn 5 rechtdoor de Smetiusstraat opgaat. Lijn 5 rijdt sinds 14 december op zaterdagen overdag naar het eindpunt Beuningen Tiberiuslaan. Dit komt omdat lijn 11 tegenwoordig niet meer op zaterdagen rijdt (wat me nog niet eens was opgevallen tot een forumlid er me laatst op wees). In de avonduren en zondagen had lijn 5 al dit eindpunt. Maandag t/m vrijdag overdag rijdt deze tot eindpunt Aalsterveld, daar zijn twee ritten gekoppeld aan lijn 11, Beuningen Aalsterveld - CS via Dukenburg, Goffert en Heyendaal.

Afbeelding
Twee Breng Citaro's staan de bufferen in de kou op de bufferplaatsen van de Burgemeester Hustinxstraat.

Afbeelding
Twee Breng MAN's staan op het busstation, wat er vanuit dit cameraoogpunt nogal verlaten uitziet.

Afbeelding
Over de Campusbaan komt een Citaro op lijn 6 vanuit Dukenburg (via Malvert) naar Neerbosch-Oost gereden. De sneeuw dwarrelt inmiddels vrolijk verder.

In het station liep ik nog even langs de Breng-balie om kort te kleppen en wat uitdraaien te halen. Daarna was het tijd voor een kopje koffie bij de Julia's. Terwijl ik daar zat werd de blijde boodschap verkondigd:
Afbeelding

Ik besloot daarom een bus naar Dukenburg te pakken om daar nog wat foto's te maken alvorens de eerste Breng-bus op lijn 99 naar Uden te pakken. Daar zou ik wel zien hoe laat de eerste 121 zou komen.

Afbeelding
In tegenstelling tot de broeders uit Eindhoven staakte Breng de dienst niet, hoewel de sneeuw hier inmiddels ook behoorlijk hoog lag. Hier staat twee keer lijn 15 gereed, links een Citaro naar Lent en rechts een MAN naar Wijchen. Het is inmiddels een gebruikelijk gezicht om blauwe bussen op Nijmeegse stads- een streeklijnen (buiten die naar Arnhem) te zien.

Afbeelding
Mat laden- en lossende bussen lijkt het busstation al wat levendiger. Toch was het behoorlijk rustig naar mijn gevoel, ook voor een zaterdag 11:30.

Eenmaal gearriveerd in Dukenburg had ik officieel 15 minuten, maar ik rekende op meer, de vorige (Arriva-)bus moest nog komen. Tijd voor wat meer plaatjes. Helaas was ik vergeten even het station op te lopen, twee Plan V'tjes kwamen in de tussentijd ook nog voorbij getuft, eentje in beide richtingen.

Afbeelding
Twee Citaro's van Breng staan klaar op het busstation, lijn 13 naar Wijchen en lijn 6 naar Neerbosch-Oost.

Afbeelding
Even later komt lijn 99 om de hoek gezoefd vanaf het Spijkerhofplein.

Afbeelding
Op de voet gevolgd door lijn 2 naar Lindenholt-West.

Afbeelding
Lijn 99 vliegt in één ruk verder terwijl lijn 2 wel stopt. Ik maak vrijwel nooit mee dat lijn 99 niet stopt, ook al is er niet gedrukt, zelfs bij vertraging.

Afbeelding
Even later arriveert een Citaro op lijn 4. Ook busstation Dukenburg ziet er wat troosteloos en verlaten uit.

Afbeelding
Iets naar rechts zwenken maakt het er niet beter op. Zojuist is een streekbus gearriveerd en links draait lijn 6 vanaf de buffer het perron op.

Afbeelding
Dit was inmiddels de derde lijn 99 die ik zag, maar nog steeds niet voor mij. Buiten de Arriva-99 was er eerder al een vertraagde Breng-99 naar Nijmegen doorgekomen. Ook de bus op de foto was ca. 10 minuten vertraagd.

Met ca. 15 minuten vertraging kwam lijn 99 uiteindelijk aanzetten. Het was ook nog eens een Breng-direct bus *bus* Ik leef graag in de waan dat ^DS dit voor mij geregeld heeft als goedmakertje omdat ik mijn dagkaartje niet optimaal kon benutten ;) Lijn 99 hield zich verder goed aan de dienstregeling ondanks de omstandigheden. Met 15 minuten vertraging zouden we ook arriveren in Uden. Hier was het tijd om even wat te eten. Gezien de shoarma/kiosktoko nog gesloten was ging ik maar even bij de Komeet zitten en genoot van een heerlijke hamburger en kopje koffie. Lijn 121 was netjes op tijd gearriveerd. Ik heb hier helaas wat fotomomenten laten schieten omdat ik erg honger had en mijn tenen inmiddels half afgevroren waren. Ik hoop dat het mij vergeven zal worden.

Afbeelding
Lijn 99 is gearriveerd in Uden. Mij viel nu pas op dat lijn 99 sinds 14 december verhuisd is van perron C naar Perron G. Lijn 91 en 251 zijn een plaatsje opgeschoven naar H. Wel zo makkelijk voor mij want de 121 stopt op F. Alsof ze het gedaan hebben om mij de accommoderen ;) Op Perron C stopt voortaan de Volans. Voorheen stopten op perron D zowel de sneldiensten naar Den Bosch en Eindhoven, maar door de langere lengte van de Volans-bussen kunnen er geen twee bussen meer achter elkaar staan, vandaar dat een van de Volansjes een plekje is opgeschoven en de 99 naar het einde van de rij is verbannen.

Afbeelding
Een Citea van Arriva vertrekt met lichte vertraging richting Eindhoven.

Afbeelding
Als een eenzame gestrande poolvaarder in Arctische gebieden staat Hermes 3375 de Scandinavische toestanden in Uden te trotseren, wachtend op zijn vertrektijd.

Stipt op tijd vertrok lijn 121. In Volkel bleken enkele dames al een uur te wachten. De chauffeur informeerde hen dat de vorige bus op weg van Eindhoven naar Uden defect is geraakt en het niet mogelijk was om op tijd nog een andere bus in Uden krijgen (nou ja, dat zou ze misschien wel gelukt zijn, maar dan zou die bus tien minuten voor mijn bus gezeten hebben, dat is dan ook niet meer de moeite waard). Onderweg kwamen deze nog tegen bij de halte Molenstraat, net voor Boekel. Een chauffeur was net bezig de bus uit te graven met een sneeuwschop. Beter op tijd dan ik gewend ben arriveerden we uiteindelijk in Fogeltown. Ik besloot het lot niet verder te tarten en mijn dagje bussen hierbij te laten.
"Een touringcar is geen bus"
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Middagje bussen in de sneeuw (20f)

Bericht door Obus »

Snow-a-geddon!!! Dapper om met dat weer naar buiten te gaan.

Mooi verslag verder. :pos:
De mortuis nil nisi bene
waldo79
Berichten: 7641
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Middagje bussen in de sneeuw (20f)

Bericht door waldo79 »

Nou nou nou. De sneeuw staat niet metershoog. Alles ziet er begaanbaar uit...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Middagje bussen in de sneeuw (20f)

Bericht door fogeltje »

Je weet toch dat één sneeuwvlokje genoeg is om paniek te zaaien in Nederland (niet alleen binnen het OV)? Overigens schijnt de situatie in Brabant wel erger te zijn geweest dan in de regio Nijmegen, meer sneeuwval en geen geruimde wegen terwijl men in Nijmegen schijnbaar (volgens Twitter) al sinds de vroege ochtend aan de gang was.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Middagje bussen in de sneeuw (20f)

Bericht door isadora »

Fogeltje, dank voor je verslag. :pos:
Mooie sfeerplaatjes, maar erg veel van hetzelfde, naar mijn idee.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Middagje bussen in de sneeuw (20f)

Bericht door Etienne »

Leuk reisverslagje :pos: :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Michael
Berichten: 11764
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Middagje bussen in de sneeuw (20f)

Bericht door Michael »

Leuk verslag :pos:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Middagje bussen in de sneeuw (20f)

Bericht door Karl »

Wat een troosteloze sfeer; goede impressie dus. Geeft wel een goed beeld van vandaag en wel symbolisch voor de kracht van het gemiddelde OV-bedrijf: ook een natte grauwe bende.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21356
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Middagje bussen in de sneeuw (20f)

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :pos:
Die tweede foto (van lijn 1) mag wat mij betreft ook wel op de Wiki. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Middagje bussen in de sneeuw (20f)

Bericht door fogeltje »

Dank allen!

@Meltrain: ik dacht dat die allang een foto zou hebben, anders zou ik die al toegevoegd hebben, want die vond ik er ook erg mooi opstaan.

@isadora: je hebt een punt. In Nijmegen is er al weinig variatie aan bussen en qua locatie durfde ik ivm het weer niet meer op te gaan zoeken. Nijmegen heeft enkele mooie eindpunten of stukken route waar je met dit weer prachtige foto's zou kunnen maken (Hatert en Weezenhof schieten me te binnen en het stuk van lijn 6 als je uitkijkt over de Hatertse Hei of hoe het ook heet), maar dat durfde ik niet aan. Ook door de Burchtstraat zou mooie platen moeten opleveren maar omdat het markt was (naja, negen kraampjes) reden de bussen helaas de marktroute.

Ik had ook gehoopt op een verdwaalde Veolia en Arriva (Rivierenland) bus maar die lieten zich niet blikken in de tijd dat ik er was. De foto's vormen verder wel een deel van het verhaal, dus daarom kan het wellicht wat repeterend overkomen. Ik verwerk soms ook wat weetjes en feitjes in de onderschriften.
"Een touringcar is geen bus"
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Middagje bussen in de sneeuw (20f)

Bericht door Mike »

Stempel stond goed, tot en met zaterdag was het week 52. Vandaag is week 1 ingegaan. Volgens mijn CXX agenda.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Middagje bussen in de sneeuw (20f)

Bericht door Ronald »

Begint een week niet op maandag dan?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Middagje bussen in de sneeuw (20f)

Bericht door fogeltje »

Oh, ik dacht 31 december nooit in week 1 zou liggen tenzij het de 1e of 2e dag van de week is, en het derhalve nog week 51 was, blijkbaar heb ik me vergist.

Begin van de week zal maar net van je "opvoeding" afhangen. Bij sommige mensen is het maandag, bij anderen zondag.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Middagje bussen in de sneeuw (20f)

Bericht door Anne »

Week begint voor al het OV in Nederland op maandag.
In het verleden was er een verschil tussen NS en de andere vervoerders. Bij de een begon de week op zondag en bij de andere groep op maandag. Dit werd lastig toen ook op de stations stempelautomaten kwamen en NS dus ook met weeknummers ging werken. Denk hierbij vooral aan de tarief integratie in de grote steden toen je lokaal ook met NS mocht gaan rijden met de rittenkaarten van HTM, RET en GVB. En later ook nog met de strippenkaart in die steden en een aantal andere regio's.
Voor de zondag 21 december zou dat bij de een dus al week 52 zijn en bij de ander nog week 51.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Middagje bussen in de sneeuw (20f)

Bericht door Daniel »

fogeltje schreef:Oh, ik dacht 31 december nooit in week 1 zou liggen tenzij het de 1e of 2e dag van de week is, en het derhalve nog week 51 was, blijkbaar heb ik me vergist.
Er is een vuistregel (nog even bevestigd met online oude kalenders terugkijken) voor: valt 1 januari op een maandag, dinsdag, woensdag of donderdag dan is de week waarin het valt week 1.
Als 1 januari op een zaterdag* of zondag valt dan heeft die week het nummer 52 en de meest bijzondere situatie heb je als 1 januari op een vrijdag valt want dan heb je een week 53. Dat laatste komt dus maar eens in de 6/7 jaar voor.

Een uitzonderingetje heb je als 1 januari in een schrikkeljaar op donderdag valt, dan is het namelijk op 1 januari van het daaropvolgende jaar (op een zaterdag dan dus) week 53.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Middagje bussen in de sneeuw (20f)

Bericht door fogeltje »

Dank voor de toelichtingen *bus*

Leuk dat een simpele foto zulke algemene weetjes boven water krijgt.
"Een touringcar is geen bus"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Middagje bussen in de sneeuw (20f)

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:
fogeltje schreef:Oh, ik dacht 31 december nooit in week 1 zou liggen tenzij het de 1e of 2e dag van de week is, en het derhalve nog week 51 was, blijkbaar heb ik me vergist.
Er is een vuistregel (nog even bevestigd met online oude kalenders terugkijken) voor: valt 1 januari op een maandag, dinsdag, woensdag of donderdag dan is de week waarin het valt week 1.
Er is niet alleen een vuistregel, maar ook ISO 8601 en NEN 2772 waarin dit keurig is vastgelegd.

Diezelfde norm stelt trouwens dat de week op maandag begint.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Middagje bussen in de sneeuw (20f)

Bericht door Mr-W »

Leuk verslag,de tweets versterken wat mij betreft het verslag :pos:
fogeltje schreef: Begin van de week zal maar net van je "opvoeding" afhangen. Bij sommige mensen is het maandag, bij anderen zondag.
Wubbo schreef:Er is niet alleen een vuistregel, maar ook ISO 8601 en NEN 2772 waarin dit keurig is vastgelegd.

Diezelfde norm stelt trouwens dat de week op maandag begint.
Ik heb geleerd dat de week begint op zondag.Maar blijkbaar begint hij toch op maandag.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten