Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact
Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact
Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact
16 december 2014
De nieuwe Sprinters en intercity's krijgen ook in de 2e klas een stopcontact. Dat maakte staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) maandag bekend bij de ondertekening van de nieuwe langjarige contracten met NS en ProRail.
Zo zullen de FLIRT treinen van Stadler (die geleverd worden vanaf 2016) stopcontacten krijgen, maar ook de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) treinstellen (geleverd vanaf 2018). Intercity reizigers moeten wachten tot 2021, dan er nieuwe intercity treinstellen uit de fabriek. De bestaande treinstellen worden vooralsnog niet aangepast. Momenteel hebben alleen 1e klas intercitytreinstellen een stopcontact. Lees verder
16 december 2014
De nieuwe Sprinters en intercity's krijgen ook in de 2e klas een stopcontact. Dat maakte staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) maandag bekend bij de ondertekening van de nieuwe langjarige contracten met NS en ProRail.
Zo zullen de FLIRT treinen van Stadler (die geleverd worden vanaf 2016) stopcontacten krijgen, maar ook de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) treinstellen (geleverd vanaf 2018). Intercity reizigers moeten wachten tot 2021, dan er nieuwe intercity treinstellen uit de fabriek. De bestaande treinstellen worden vooralsnog niet aangepast. Momenteel hebben alleen 1e klas intercitytreinstellen een stopcontact. Lees verder
Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact
Welke argumenten zijn er straks nog, behalve wat extra ruimte, om 1e klas te reizen?
Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact
Grotere kans op een zitplaats?
Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact
Rust, geen tokkievolk naast je, geen respectloze studenten-OV'ers die de stiltezone vergeten, de mogelijkheid om altijd iets aan de conducteur te vragen omdat deze toch vaak in de 1e klas zit, dikkere kussens, verstelbare stoelen zodat de rugleuning altijd goddelijk is, ik kan wel een paar dingetjes verzinnen hoor!
Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact
Respectloze kakelende Tukkers die een dagje Amsterdam hebben gedaan bedoel je Godallegristus wat een hel is het altijd in de IC van Asd / Amf deze kant op, hoe laat op de avond je ook reist.Z2N schreef:geen respectloze studenten-OV'ers die de stiltezone vergeten
Ik doe ook maar wat
Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact
Als stille studenten-OV'er heb ik in de stiltezone toch echt vaker last van ouderen die denken dat zij wel even bepalen waar ze gaan zitten praten. Als ik me door deze ervaringen laat lijden zou ik zeggen dat leren lezen bij mijn generatie pas is geĂŻntroduceerd
De eerste klas mogen ze van mij best wat luxer maken, zeker in het (nieuwe) sprintermaterieel. Het idee van kleinere coupe's zoals in sommig IC-materieel spreekt me daarbij wel aan, zodat je niet telkens mensen hebt die door de eerste klas heen denderen. Gratis stroom is nu iig geen verkoopargument meer.
De eerste klas mogen ze van mij best wat luxer maken, zeker in het (nieuwe) sprintermaterieel. Het idee van kleinere coupe's zoals in sommig IC-materieel spreekt me daarbij wel aan, zodat je niet telkens mensen hebt die door de eerste klas heen denderen. Gratis stroom is nu iig geen verkoopargument meer.
Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact
Interessante reacties. Afgezien van de extra ruimte en iets luxere stoelen, is het belangrijkste argument dus rust. Maar goed, die behoor je ook te krijgen in een stiltecoupé (ja, ik weet, niet altijd).
Ik vind het persoonlijk wat ver gaan om daar extra voor te betalen.verfmeer schreef:Grotere kans op een zitplaats?
Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact
Ik niet en heb er vandaag dankbaar gebruik van gemaakt. Zl-Ut-Htb-O-Dv-Zl, bijna alles in de brede spits. Pfff.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact
Wat mij betreft prima om treinen uit te rusten met stopcontacten, maar een must is het niet.
Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact
Het lijkt me echt super fijn. Maar idd het verschil 1ste en 2de klas wordt naar mijn idee steeds kleiner.
En over het geluid.
Neem eens doordeweeks om 9 uur de Veolia trein van Venlo naar Nijmegen vol met Studenten.
Doe dit nog eens in het weekend om 9 uur vol met dagjesmensen.
De trein zit nog niet voor 1/3de gevuld ten opzichten van doordeweeks. Maar er is zoveel meer geluid. Al die wat ouderen mensen praten op een veel hoger volume met elkaar.
En als ik dan op die zondag ochtend met een lichtelijk ochtend humeur naar me werk ga en vraag of het iets zachter kan krijg ik nog een grote bek ook dat ik respectloos ben naar hen en dat zei mogen praten als zei dat willen.
En over het geluid.
Neem eens doordeweeks om 9 uur de Veolia trein van Venlo naar Nijmegen vol met Studenten.
Doe dit nog eens in het weekend om 9 uur vol met dagjesmensen.
De trein zit nog niet voor 1/3de gevuld ten opzichten van doordeweeks. Maar er is zoveel meer geluid. Al die wat ouderen mensen praten op een veel hoger volume met elkaar.
En als ik dan op die zondag ochtend met een lichtelijk ochtend humeur naar me werk ga en vraag of het iets zachter kan krijg ik nog een grote bek ook dat ik respectloos ben naar hen en dat zei mogen praten als zei dat willen.
Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact
Hoe kleiner het verschil tussen eerste en tweede klas, hoe minder reizigers er in de eerste klas zitten en hoe rustiger ik kan reizen ;-).
Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact
Ben wel benieuwd hoe lang dit goed gaat, Nederlanders kennende hoeft er maar een petje te zijn die er een stoppenmoller in knalt... of het eerste groepje pensionado's dat een waterkoker meeneemt voor een bakje thee, of een jaarclub met een groter speaker of tosti-ijzer... (gooi even alle stereotypen die hierboven kwamen langs) (A)
Natuurlijk overdrijf ik een beetje, maar hoe gaat dat eigenlijk qua beveiliging daartegen?
Vraag me ook af hoe lang het duurt voordat er ruzies in de trein komen omdat iemand het stopcontact claimt.... :N
Natuurlijk overdrijf ik een beetje, maar hoe gaat dat eigenlijk qua beveiliging daartegen?
Vraag me ook af hoe lang het duurt voordat er ruzies in de trein komen omdat iemand het stopcontact claimt.... :N
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact
Een beetje?MLouter schreef:Natuurlijk overdrijf ik een beetje, maar hoe gaat dat eigenlijk qua beveiliging daartegen?
als er 1 stopcontact per stoel wordt ingebouwd, dan zullen die ruzies wel loslopen.MLouter schreef:Vraag me ook af hoe lang het duurt voordat er ruzies in de trein komen omdat iemand het stopcontact claimt.... :N
🍉
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact
Plus dat elk stopcontact een eigen zekering heeft he. Op een stroomloze brug springt dat er nu ook geregeld uit.
Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact
En ik heb altijd een steekdozenlijst bij me dus genoeg extra pluggen (y)Hainje schreef:Een beetje?MLouter schreef:Natuurlijk overdrijf ik een beetje, maar hoe gaat dat eigenlijk qua beveiliging daartegen?als er 1 stopcontact per stoel wordt ingebouwd, dan zullen die ruzies wel loslopen.MLouter schreef:Vraag me ook af hoe lang het duurt voordat er ruzies in de trein komen omdat iemand het stopcontact claimt.... :N
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact
Dan kan ik vanaf nu ontbijt nemen op de trein! In dat stopcontact een verdeeldoos inpluggen en dan daarin mijn waterkoker, fruitpers en broodrooster :)MLouter schreef:Ben wel benieuwd hoe lang dit goed gaat, Nederlanders kennende hoeft er maar een petje te zijn die er een stoppenmoller in knalt... of het eerste groepje pensionado's dat een waterkoker meeneemt voor een bakje thee, of een jaarclub met een groter speaker of tosti-ijzer... (gooi even alle stereotypen die hierboven kwamen langs) (A)
Natuurlijk overdrijf ik een beetje, maar hoe gaat dat eigenlijk qua beveiliging daartegen?
Vraag me ook af hoe lang het duurt voordat er ruzies in de trein komen omdat iemand het stopcontact claimt.... :N
En nu serieus, het maakt reizen met de trein weer wat aantrekkelijker :pos:
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact
stoppenmoller?
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact
Een elektrotechnische verdeelinrichting wordt in populair Nederlands ook wel een stoppenkast gebruikt. Een moller is iemand die iets molt, afkomstig van het dier mol dat de reputatie heeft grasvelden te vernielen (vermollen) met molshopen.
Dus iemand die een stop laat doorslaan met een sapcentrifuge of een tosti-ijzer is dan een stoppenmoller
Dus iemand die een stop laat doorslaan met een sapcentrifuge of een tosti-ijzer is dan een stoppenmoller
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact
Ah. Ik dacht dat een stoppenmoller een concreet iets was, maar nu snap ik 'm. Danke, Biene!
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact
Dat kun je bij drukte vergeten. Die gaan gewoon eerste klasse zitten als ze dat in de tweede niet kunnen. Ze vinden dat ze daar recht op hebben als alle zitplaatsen daarbuiten bezet zijn. En tegen zo een groep begint een eventuele conducteur ook weinig.Z2N schreef:geen tokkievolk naast je
"Een touringcar is geen bus"
Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact
Vooral als ze als groep in de stiltecoupé gaan zitten is het erg vervelend.(6 persoonscoupés met name)fogeltje schreef:Dat kun je bij drukte vergeten. Die gaan gewoon eerste klasse zitten als ze dat in de tweede niet kunnen. Ze vinden dat ze daar recht op hebben als alle zitplaatsen daarbuiten bezet zijn. En tegen zo een groep begint een eventuele conducteur ook weinig.Z2N schreef:geen tokkievolk naast je
Ik maak vaak mee dat het 65+ers zijn die vinden dat ze overal mogen zitten omdat ze bejaard zijn.Een enkele HC stuurt ze weg.Boetes worden helaas bijna nooit uitgedeeld aan die groepen.
Zeker met een laptop of lege telefoon is het prettig,maak er bij de NMBS dankbaar gebruik van.Tegen het gebruik van ontbijtapparatuur valt al iets te doen door het stopcontact zo te plaatsen dat een broodrooster of waterkoker niet makkelijk staat. Met een verlengsnoer wordt het natuurlijk een ander verhaal....Stéphane schreef:Dan kan ik vanaf nu ontbijt nemen op de trein! In dat stopcontact een verdeeldoos inpluggen en dan daarin mijn waterkoker, fruitpers en broodrooster :)MLouter schreef:Ben wel benieuwd hoe lang dit goed gaat, Nederlanders kennende hoeft er maar een petje te zijn die er een stoppenmoller in knalt... of het eerste groepje pensionado's dat een waterkoker meeneemt voor een bakje thee, of een jaarclub met een groter speaker of tosti-ijzer... (gooi even alle stereotypen die hierboven kwamen langs) (A)
Natuurlijk overdrijf ik een beetje, maar hoe gaat dat eigenlijk qua beveiliging daartegen?
Vraag me ook af hoe lang het duurt voordat er ruzies in de trein komen omdat iemand het stopcontact claimt.... :N
En nu serieus, het maakt reizen met de trein weer wat aantrekkelijker :pos:
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact
Het zal wel loslopen met die tosti-ijzers hoor In het buitenland zijn stopcontacten in de 2e klas gebruikelijk en gaat dat prima, waarom zou dat in Nederland anders zijn?
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact
Er zit ook gewoon een automatische zekering op hoor. Meer dan paar Ampere kan je niet trekken en dan zit er knopje boven het stopcontact om de boel te resetten...
Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact
In een coupé in de ICE (Frankfurt-)Arnhem-Amsterdam hebben ze afgelopen vrijdag een feestje gebouwd met grote speakers, aangesloten op het stopcontact. Je hoorde het in de hele wagen, de conduteurs hebben er ook wat van gezegd maar het feestje ging gewoon door...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 164 gasten