Ringtram Amsterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Ringtram Amsterdam

Bericht door Obus »

Beste allemaal,

Als het gaat om uitbreidingen van het Amsterdamse tramnetwerk, dan kun je alle grote projecten zonder handen tellen (je kunt dus gerust vuurwerk afsteken met Oud & Nieuw). En het ziet er niet naar uit dat er iets op korte termijn gaat veranderen. Maar toch, bij deze, een voorstel voor een grote nieuwe tramlijn in Amsterdam.

Kaartje van transitmix:

Afbeelding

Ik heb de ringtram voor het gemak even in twee delen gesplitst, maar knoop mij niet aan deze deling op.

Ringtram Noord: Sloterdijk - Transformatorweg - Spaarndammerstraat - Haarlemmer Houttuinen - CS - Prins Hendrikkade - Wittenburgergracht - Zeeburgerdijk - Javaplein - Molukkenstraat - Science Park - Kruislaan - Middenweg - Hugo de Vrieslaan - Amstelstation

Ringtram Zuid: Amstelstation - Vrijheidslaan - Churchilllaan - Muzenplein - Stadionweg - Station Zuid - Parnassusweg - Stadionweg - Amstelveenseweg - Hoofdweg - Bos en Lommerweg - Admiraal de Ruyterweg - Arlandaweg - Sloterdijk

Belangrijke bestemmingen en overstapstations: Station Sloterdijk, Haarlemmerplein, Centraal Station, Zeeburgerdijk, Scheepvaartmuseum, Science Park, Kruislaan, Hugo de Vrieslaan, Amstelstation, Victorieplein, Beethovenstraat, Station Zuid, Haarlemmermeerstation, Zeilstraat, Overtoomse Sluis, Corantijnstraat, Postjesweg, Mercatorplein, Bos en Lommerplein en Wiltzanghlaan

Het gaat dus grofweg over de vertramming van (delen van) buslijnen 15, 40, 48, 65.

De kosten:

Op heel veel plaatsen liggen (ongebruikte) tramsporen. Je hebt ongeveer 15 kilometer aan nieuw tramspoor nodig. De nieuwe T8 in Parijs kostte € 28,84 mln per kilometer. Dat betekent € 432,62 mln voor de tramsporen.

Qua materieel: Combino's kostten zo'n € 1,4 à 1,5 mln het stuk, afhankelijk van de grootte van de bestelling. En dan heb je ook nog de geld-over-de-balk-smijt-studiekosten en andere kosten.

De totale kostprijs zal zodoende om en nabij de € 500 miljoen bedragen.

Dat is een smak met geld, maar in mijn ogen is het de investering zeker wel waard.
De mortuis nil nisi bene
Alargule

Re: Ringtram Amsterdam

Bericht door Alargule »

Grappig. Voor de trajecten die je aanhaalt, bestaan plannen in het kader van de Investeringsagenda OV. Meer specifiek: op pagina 29 van het PDF-document dat je vanaf deze pagina kunt downloaden, zie je de trajecten 6, 10 en W staan. Het wijkt slechts op een aantal punten af van jouw (gedetailleerdere) voorstel.
Alargule

Re: Ringtram Amsterdam

Bericht door Alargule »

Inhoudelijk: ik kan me zeker vinden in meer tangentiële tramlijnen in Amsterdam, die niet het CS als begin/eindpunt hanteren en ook beter aansluiten op de toekomstige functie van Amsterdam Zuid als 'tweede CS'. Het idee voor een doorgekoppelde tramlijn langs de noordzijde van het stadscentrum via CS juich ik ook toe: je kunt er de drukke buslijnen 21 en 22 deels mee vervangen (het tracé over de Haarlemmer Houttuinen kun je ook gebruiken voor een vertramde lijn 21). Bovendien is het in deze gebieden 'happening' qua stedelijke ontwikkelingen, dus een tramverbinding past daar zeker bij.

Een tramverbinding tussen Sloterdijk en Haarlemmerplein via de Spaarndammerbuurt lijkt me met de stedelijke ontwikkelingen langs de IJ-oevers op den duur ook een goed idee. Ik zou het tracé een iets andere route geven: in plaats van via de Spaarndammerstraat via de s102 en s 100 richting CS, zodat je de ontwikkelingen langs de IJ-oevers goed per tram ontsluit. Een doorgetrokken M50 naar CS is dan ook niet meer nodig: die kan dan naar Amsterdam Noord worden verlengd.

In het zuiden zou ik het tracé Zuid-Amstel via RAI en Rooseveltlaan leggen. Korter, makkelijker op vrije baan aan te leggen en het sluit bovendien beter aan bij de toekomstige plek van de trams bij Zuid, aan de zuidzijde van het station in plaats van de noordzijde.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Ringtram Amsterdam

Bericht door Obus »

Ik snap je wens voor tangentiële tramlijnen om de overige stations van Amsterdam beter te ontsluiten. En in feite doet de ringtram dat ook: Sloterdijk, Zuid, Amstel en CS worden verbonden.

Een tram via de noordzijde van het centraal station lijkt mij geen goede keuze, want dat maakt de stationssituatie er erg onduidelijk op, doordat je dan drie verschillende tramhaltes krijgt. Bovendien moet de tram dan door de smalle en drukke Oostertoegang.

Ik kan me wel vinden in een omlegging via de RAI. Was dit sowieso al niet het originele idee?
De mortuis nil nisi bene
Alargule

Re: Ringtram Amsterdam

Bericht door Alargule »

Obus schreef:Een tram via de noordzijde van het centraal station lijkt mij geen goede keuze, want dat maakt de stationssituatie er erg onduidelijk op, doordat je dan drie verschillende tramhaltes krijgt. Bovendien moet de tram dan door de smalle en drukke Oostertoegang.
Daar had ik ook niks over gezegd - vermoed dat je dit verkeerd hebt begrepen. Het lijkt mij het beste om alle tramlijnen via de zuidzijde te laten aanlanden - ook de trams die doorrijden. Hoe je een halte voor doorgaande tramlijnen hier goed in gaat passen is nog een tweede vraag.
Ik kan me wel vinden in een omlegging via de RAI. Was dit sowieso al niet het originele idee?
Volgens mij was dit het idee bij de regiotram voor Amstelveen. Door deze baan alsnog aan te leggen, kun je Amstelveen/Zuid/RAI ook in een rechtstreekse verbinding met Amstel blijven voorzien, zonder dat je daar M51 voor in stand hoeft te houden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ringtram Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Obus schreef:Ik snap je wens voor tangentiële tramlijnen om de overige stations van Amsterdam beter te ontsluiten. En in feite doet de ringtram dat ook: Sloterdijk, Zuid, Amstel en CS worden verbonden.
In feite bestaat deze ringtram dus gewoon uit twee tangentiële tramlijnen. :wink:

Het nut van het aan elkaar koppelen tot een 'ring' ontgaat me eerlijk gezegd, daarvoor lijken de omwegen (bijvoorbeeld Indische Buurt - Amstelstation via Science Park) me te groot.
Als je een grote lus maakt door het Science Park lijkt me dat een logisch eindpunt voor beide lijnen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten