Berlin Main Station tram link opens
Berlin Main Station tram link opens
Berlin Main Station tram link opens
THE new tram line connecting Berlin Main Station and Nordbahnhof S-Bahn station opened partially on December 14, although the eastern section to Nordbahnhof will not open before mid-2015.
The section of line which is now operational runs from the junction of Friedrichstrasse and Invalidenstrasse along Invalidenstrasse to a tram stop outside the northern entrance to Berlin Main Station. The line currently has a reversing loop west of the station although a western extension to either Alt-Moabit or Turmstrasse U-Bahn stations is currently being discussed.
Main Station is served by Line M5 services to Hohenschönhausen in the eastern suburbs which previously terminated at Hackescher Markt, using Berlin Transport's (BVG) Bombardier Flexity LRVs. The commissioning of the eastern section connecting Nordbahnhof to Invalidenstrasse will enable two more routes, Line M8 from Ahrensfelde and Line M10 from Warschauer Strasse, to serve the Main Station.
Bron en meer
14 december is de eerste tramlijn vanaf het Centraal station in Berlijn geopend. De lijn is een verlenging van de al bestaande lijn vijf en loopt over de Invalidenstrasse.
THE new tram line connecting Berlin Main Station and Nordbahnhof S-Bahn station opened partially on December 14, although the eastern section to Nordbahnhof will not open before mid-2015.
The section of line which is now operational runs from the junction of Friedrichstrasse and Invalidenstrasse along Invalidenstrasse to a tram stop outside the northern entrance to Berlin Main Station. The line currently has a reversing loop west of the station although a western extension to either Alt-Moabit or Turmstrasse U-Bahn stations is currently being discussed.
Main Station is served by Line M5 services to Hohenschönhausen in the eastern suburbs which previously terminated at Hackescher Markt, using Berlin Transport's (BVG) Bombardier Flexity LRVs. The commissioning of the eastern section connecting Nordbahnhof to Invalidenstrasse will enable two more routes, Line M8 from Ahrensfelde and Line M10 from Warschauer Strasse, to serve the Main Station.
Bron en meer
14 december is de eerste tramlijn vanaf het Centraal station in Berlijn geopend. De lijn is een verlenging van de al bestaande lijn vijf en loopt over de Invalidenstrasse.
Komt wel goed schatje.
Re: Berlin Main Station tram link opens
Ik wist niet dat ze al zover waren joh :o Maar inderdaad, ik zie het op de kaart, een grote lus westelijk van het station met drie haltes erin en wachtsporen.
Ik doe ook maar wat
Re: Berlin Main Station tram link opens
Vond het tijdens mijn bezoek aan Berlijn al heel raar dat het Centraal Station helemaal niet bediend werd door trams en maar paar bussen.
Re: Berlin Main Station tram link opens
Er rijden 10 miljard s-bahns en RB's en RE's en nog een leuke metroverbinding. Zo nodig is het niet.n-evo schreef:Vond het tijdens mijn bezoek aan Berlijn al heel raar dat het Centraal Station helemaal niet bediend werd door trams en maar paar bussen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Berlin Main Station tram link opens
Kennelijk is het wel nodig, anders hadden ze die tramlijn niet verlengd. Er stoppen 2-3 S-bahnlijnen uit m'n hoofd. Plus een metro. Dat is eigenlijk net zoveel als Amsterdam Centraal. Behalve dat daar ook nog 10 tramlijnen stoppen en ik weet niet hoeveel bus- en spoorlijnen (inclusief Sprinters). Daarmee vergeleken vond ik Berlin HBF opvallend weinig stadsverbindingen hebben.
Re: Berlin Main Station tram link opens
Op zich ook niet zo verwonderlijk: zo centraal ligt dit station als 'centraal station' van Berlijn ook niet in de stad. Ik denk dat veel reizigers die hier per Fernzug aankomen dan ook eerst de S-Bahn nemen naar een van de beter verbonden stations om op centrale locaties te raken. Regionalzüge stoppen dan ook nog op andere locaties in Berlijn, zoals Alexanderplatz of Potsdamer Platz. Dat maakt Berlijn dus wat minder afhankelijk van het Hauptbahnhof dan Amsterdam.
Re: Berlin Main Station tram link opens
En Amsterdam is niet verwoest in een oorlog, is niet ruim 30 jaar gescheiden geweest .. etc etc
Komt wel goed schatje.
Re: Berlin Main Station tram link opens
Mwah, er is een noord-zuidverbinding waar wat regionale treinen doorheen rijden, onder meer met stops te Potsdamer Platz en Gesundbrunen en een oost-westverbinding met aansluiting op het S-bahnnet, kom je er dus op uit dat behalve dat kruis (van noord-zuid en oost-west) er nog hele gebieden met een (zeer) stedelijk karakter geen verbinding hebben met het hoofdstation. De opening van U55 enkele jaren terug dicht een deel van dat hiaat (zuidoost), de tram doet nu het noordoostelijk gedeelte.deadlock schreef:(...) Er rijden 10 miljard s-bahns en RB's en RE's en nog een leuke metroverbinding. Zo nodig is het niet.
Het is een spectrum.
Re: Berlin Main Station tram link opens
Er is ook nog een S-Bahn in aanbouw richting Gezondebron
Komt wel goed schatje.
Re: Berlin Main Station tram link opens
Amsterdam is ook al lang niet meer afhankelijk van het CS. Behalve de Intercity Direct, Thalys en ICE stoppen alle andere intercity diensten ook op 1 of meerdere andere stations in de stad. Dus wat dat betreft.Alargule schreef:Dat maakt Berlijn dus wat minder afhankelijk van het Hauptbahnhof dan Amsterdam.
Re: Berlin Main Station tram link opens
Het Hauptbahnhof is juist aangelegd op een plek waar het makkelijkst een Noord-Zuidtunnel te graven en plek is voor een groot station. Die is er niet in Zooologischer Garten, Friedrichstrasse of Alexanderplatz. Verder zou men misschien het Hauptbahnhof op een neutrale locatie bouwen en niet specifiek in West (Zooologischer Garten) of Oost (Friedrichstrasse of Alexanderplatz).Alargule schreef:Op zich ook niet zo verwonderlijk: zo centraal ligt dit station als 'centraal station' van Berlijn ook niet in de stad. Ik denk dat veel reizigers die hier per Fernzug aankomen dan ook eerst de S-Bahn nemen naar een van de beter verbonden stations om op centrale locaties te raken. Regionalzüge stoppen dan ook nog op andere locaties in Berlijn, zoals Alexanderplatz of Potsdamer Platz. Dat maakt Berlijn dus wat minder afhankelijk van het Hauptbahnhof dan Amsterdam.
Het is wel jammer dat er geen S-Bahnverkeer door de Noord-Zuidfernverkehrtunnel gaat, al dan niet door treinen die een stroomvoorziening dmv een bovenleiding krijgen. Dat zou een mooie Noord-Zuidverbinding door het Hoofdstation leiden. Die huidige RE-treinen rijden ook niet heel erg frequent en zijn bedoelt voor reizigers die naar Brandenburg reizen en niet voor reizigers binnen Berlijn.. Een 5-minutenfrequentie is wel wenselijk.
Re: Berlin Main Station tram link opens
Nouja, hangt ervan af hoe je Duivendrecht definieert ;)
Komt wel goed schatje.
Re: Berlin Main Station tram link opens
Klopt, en op dat hele idee van het Pilzkonzept dat de noordzuidtunnel mogelijk maakt is ook veel kritiek gekomen, juist omdat de centra van west- en oost-Berlijn er beide zo ver door van het hoofdstation komen af te liggen. Lange-afstandstreinen rijden bijvoorbeeld niet meer via Zoologischer Garten, en dat wordt toch wel als een gemis ervaren. Maar goed: you win some, you lose some.Berk-24 schreef:Het Hauptbahnhof is juist aangelegd op een plek waar het makkelijkst een Noord-Zuidtunnel te graven en plek is voor een groot station. Die is er niet in Zooologischer Garten, Friedrichstrasse of Alexanderplatz. Verder zou men misschien het Hauptbahnhof op een neutrale locatie bouwen en niet specifiek in West (Zooologischer Garten) of Oost (Friedrichstrasse of Alexanderplatz).
Dat moet op den duur door de S21 voorzien gaan worden. Op den duur, want in Berlijn...Het is wel jammer dat er geen S-Bahnverkeer door de Noord-Zuidfernverkehrtunnel gaat, al dan niet door treinen die een stroomvoorziening dmv een bovenleiding krijgen. Dat zou een mooie Noord-Zuidverbinding door het Hoofdstation leiden. Die huidige RE-treinen rijden ook niet heel erg frequent en zijn bedoelt voor reizigers die naar Brandenburg reizen en niet voor reizigers binnen Berlijn.. Een 5-minutenfrequentie is wel wenselijk.
Re: Berlin Main Station tram link opens
Gelukkig stopt het gros wel in Spandau..
Komt wel goed schatje.
Re: Berlin Main Station tram link opens
En dan meteen de bajes in. O ja, die bestaat niet meer.
On topic:
Ik begrijp persoonlijk ook niet waarom men Bahnhof 'Zoo' heeft geschrapt. Je zit daar in hartje West-Berlijn, het belangrijkste deel van de stad. Of denk ik nog te veel in Koude Oorlog terminologie? Na de val was het in ieder geval overzichtelijk: Zoo voor West-Berlijn, Ost voor ja, Oost-Berlijn. En toen werd Zoo geschrapt voor het nieuwe Hbf. Zodat je nog een keer mag overstappen voor West-Berlijn.
On topic:
Ik begrijp persoonlijk ook niet waarom men Bahnhof 'Zoo' heeft geschrapt. Je zit daar in hartje West-Berlijn, het belangrijkste deel van de stad. Of denk ik nog te veel in Koude Oorlog terminologie? Na de val was het in ieder geval overzichtelijk: Zoo voor West-Berlijn, Ost voor ja, Oost-Berlijn. En toen werd Zoo geschrapt voor het nieuwe Hbf. Zodat je nog een keer mag overstappen voor West-Berlijn.
De mortuis nil nisi bene
Re: Berlin Main Station tram link opens
Nou wat verschrikkelijk die overstap.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Berlin Main Station tram link opens
Scheelt zo een kwartiertje reistijd. Overstappen op HBF en weer terugreizen (vanuit Nederland gezien dan)..
Re: Berlin Main Station tram link opens
Ach, ik denk dat de zakenreiziger liever op een modern station als Hbf uitstapt dan op Zoo. Vervolgens neemt men een taxi en maakt niemand het uit of die nu opeens vanaf Hbf moet vertrekken i.p.v. Zoo, op wellicht de baas na die de eventueel grotere afstand betalen moet. Volgens mij is wat dat betreft Hbf ook in het voordeel doordat de wegeninfrastructuur eromheen een hogere capaciteit kent (neem Tiergartentunnel die je gelijk op Po-Platz brengt). Veel regeringsfunctionarissen die voorheen in Bonn zaten komen nu met de trein naar Berlijn, niet toevallig is daarom het Hbf zo gewenst geweest op de locatie dichtbij het regeringswijkje.
Als je als toerist een hostel naast Zoo hebt geboekt dan kost het je een kwartier meer reistijd ja, maar Berlijn is zo groot dat niet elke toerist onmiskenbaar in de omgeving van Zoo zijn ho(s)tel zou hebben. De verbindingen vanaf Hbf zijn ook door diverse frequente metrobuslijnen gewoon goed om snel in de hele stad te geraken.
Als je als toerist een hostel naast Zoo hebt geboekt dan kost het je een kwartier meer reistijd ja, maar Berlijn is zo groot dat niet elke toerist onmiskenbaar in de omgeving van Zoo zijn ho(s)tel zou hebben. De verbindingen vanaf Hbf zijn ook door diverse frequente metrobuslijnen gewoon goed om snel in de hele stad te geraken.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Berlin Main Station tram link opens
Mijn vaste hotel zit in Wilmersdorf.. en daarheen reis ik altijd eerst naar Hbf, en dan ruuuustig de trein uit, even om me heen koekeloeren, weekkaartje halen, naar de S-Bahn naar Zoo en dan de U9. Mja, is iets langer reizen dan wanneer mijn trein op Zoo zou stoppen maar op een hele vakantie maakt dat kwartiertje/halve uurtje extra echt geen zak uit.
Ik doe ook maar wat
Re: Berlin Main Station tram link opens
Als ze nou eens ICE's lieten rijden via de NBS en die NBS zouden upgraden naar 330 ipv 230 dan was dat meer dan terugverdiend én meer reizigers hebben er profijt van.Geert schreef:Scheelt zo een kwartiertje reistijd. Overstappen op HBF en weer terugreizen (vanuit Nederland gezien dan)..
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Berlin Main Station tram link opens
Als ze nou de hele spoorlijn 'ns een upgrade zouden geven
De mortuis nil nisi bene
Re: Berlin Main Station tram link opens
De spoorlijnen Deventer-Almelo, Almelo-Salzbergen en Salzbergen-Löhne mogen inderdaad wel een keer naar minimaal 160 ja.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Berlin Main Station tram link opens
Ik lees net dat het de bedoeling is om tot aan de grens het traject aus te bauen naar 200 mogelijkerwijs 230km/u en dat dat in 2015 moet gaan starten. Wat en hoe dat concreet gaat plaatsvinden kan ik niets over vinden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Berlin Main Station tram link opens
Ik kan mij herinneren dat vorig jaar in fases de meeste wissels tussen Bad Bentheim en Osnabrück zijn vervangen, o.a. bij Salzbergen en Ibbenbüren, mogelijk was dat een voorbereiding hierop?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten