Tienertoer #2 | Grensronde [49 foto's]
Tienertoer #2 | Grensronde [49 foto's]
In deel twee van deze driedelige serie heb ik een rondje gemaakt vanuit Lelystad langs de oostgrens van het land om vervolgens via de westgrens weer terug te keren. Ik heb deze keer helaas wat minder foto's van de reis zelf gemaakt aangezien het druk was op de perrons en ik minder overstap tijd had. Maar dat mag de pret zeker niet drukken. Ik heb de feedback van het vorige verslag vandaag meegenomen en heb ook geprobeerd om dit te verbeteren. Ik ben dus zeer benieuwd wat jullie er van vinden
Anyway, laten we maar beginnen met een kaartje van de route die ik heb afgelegd.
Je ziet 4 verschillende kleuren. Elk kleur traject is in 1x afgelegd. Dus als je goed telt zie je dat ik vandaag in 8 treinen heb gezeten en verdien je een sticker :pos:
De dag begon, zoals gewoonlijk, op station Lelystad Centrum. Hier was het VIRM mania op het moment van aankomst.
Om 8:49 stipt kwam de Intercity richting Groningen binnenrijden op spoor 4. De trein die mij naar Zwolle zou brengen. Overigens bedacht ik me tegen het middag uur pas dat ik officieel pas na 9 uur met de tienertoer op pad mag
Enfin, in Zwolle overgestapt op een dubbele DM'90. Alleen kreeg ik na een half uurtje al zo'n last van die rot stoelen dat ik in Wierden al ben uitgestapt.
Overigens was de trein waar ik op overstapte nou ook niet een vooruitgang in comfort. Wel reed de machinist flink door :Y
Via het traject die ik ook in de buffel zou hebben afgelegd ging het naar Enschede. Daar zwaaide ik de sprintende SGMm uit...
Om daarna de trein waarmee ik oorspronkelijk zou aankomen op de gevoelige plaat vast legde.
Die weer werd vergezeld door een VIRM
Vervolgens ben ik richting het busstation gelopen waar zowat de halve vloot van Syntus Twente stond te halteren
Ook stond er een flexibus veelal Duitsers in te laden
En als één schaap over de dam is...
Volgen er meerderen:
Om bij het stoplicht allemaal bumper op bumper te staan
Maar helaas valt er altijd weer ééntje buiten de boot
Maar nadat de chauffeur enigszins gehaast zijn broodje naar binnen werkte, vertrok ook die bus.
Op het station stond ondertussen een trein veelal Duitsers in te laden...
En begon het busstation zich alweer te vullen
Ik heb er voor gekozen om ietsje langer te wachten dan de gemiddelde reiziger zou doen. Waarom vertel ik zo. De VIRM was inmiddels vervangen door nog een buffel.
En op spoor 1 stond een ICM te pauzeren.
Enschede is overigens een dubbel kopstation. De spoorlijn richting Duitsland is ook alleen vanuit Duitsland te bereiken. Nu had ik verwacht dat dit spoor dan appart zou liggen van de overige sporen. Maar blijkbaar is het gewoon een doorgaand spoor waar ze twee barrières op hebben neer gezet. En dan denk ik, wat is de reden om dit niet open te houden
En na nog wat minuten wachten kwam aanrijden, het geen waar ik op wachtte. Gezien deze treinen binnenkort gaan verdwijnen en ik er eigenlijk nog nooit heb ingezeten (hooguit een enkele keer toen ik 8 was en bij mijn oma logeerde). Sterker nog, de laatste keer dat ik in zo'n trein zat was in het spoorwegmuseum. Hoogste tijd om dus een ritje met de Mat'64 te maken!
De trein kwam heel in Deventer aan (al scheelde dat niet weinig aan al het gekraak te horen). Daar zag ik helaas net te laat een goederentrein aankomen waardoor ik alleen nog maar een foto met mijn telefoon heb kunnen maken.
Vanaf daar ging het per ICR (kan ik ook eindelijk van mijn lijstje "nog niet in gezeten treinen" halen) naar Arnhem. Daar kort het centrum bezocht en weer door naar Utrecht Centraal. Daar ben ik nog even aan de west kant gaan posten en heel toevallig (je verwacht het niet :') ) reden daar ook bussen langs.
Vanaf Utrecht ging het per Intercity (alhoewel ze er beter gewoon een sprinter dienst van kunnen maken, maar dat even ter zijde) naar Leiden Centraal. Onderweg kwam ik nog een lucht tegen die ik jullie niet wou onthouden
Iemand was hier ook in het zonnetje gezet
En op Leiden centraal wou ik de IC naar Lelystad Centrum nemen, wou het niet dat deze trein niet kon vertrekken omdat de trein voor ons te lang voor het perron was en dus de wissel bezet hield (en ja, hij stond met zijn voorkant helemaal op het randje van het perron :') )
Dus toch maar de IC Leeuwarden genomen. Die mij weer naar Lelystad bracht.
En tot zo ver deel twee. Vrijdag het laatste deel!
Anyway, laten we maar beginnen met een kaartje van de route die ik heb afgelegd.
Je ziet 4 verschillende kleuren. Elk kleur traject is in 1x afgelegd. Dus als je goed telt zie je dat ik vandaag in 8 treinen heb gezeten en verdien je een sticker :pos:
De dag begon, zoals gewoonlijk, op station Lelystad Centrum. Hier was het VIRM mania op het moment van aankomst.
Om 8:49 stipt kwam de Intercity richting Groningen binnenrijden op spoor 4. De trein die mij naar Zwolle zou brengen. Overigens bedacht ik me tegen het middag uur pas dat ik officieel pas na 9 uur met de tienertoer op pad mag
Enfin, in Zwolle overgestapt op een dubbele DM'90. Alleen kreeg ik na een half uurtje al zo'n last van die rot stoelen dat ik in Wierden al ben uitgestapt.
Overigens was de trein waar ik op overstapte nou ook niet een vooruitgang in comfort. Wel reed de machinist flink door :Y
Via het traject die ik ook in de buffel zou hebben afgelegd ging het naar Enschede. Daar zwaaide ik de sprintende SGMm uit...
Om daarna de trein waarmee ik oorspronkelijk zou aankomen op de gevoelige plaat vast legde.
Die weer werd vergezeld door een VIRM
Vervolgens ben ik richting het busstation gelopen waar zowat de halve vloot van Syntus Twente stond te halteren
Ook stond er een flexibus veelal Duitsers in te laden
En als één schaap over de dam is...
Volgen er meerderen:
Om bij het stoplicht allemaal bumper op bumper te staan
Maar helaas valt er altijd weer ééntje buiten de boot
Maar nadat de chauffeur enigszins gehaast zijn broodje naar binnen werkte, vertrok ook die bus.
Op het station stond ondertussen een trein veelal Duitsers in te laden...
En begon het busstation zich alweer te vullen
Ik heb er voor gekozen om ietsje langer te wachten dan de gemiddelde reiziger zou doen. Waarom vertel ik zo. De VIRM was inmiddels vervangen door nog een buffel.
En op spoor 1 stond een ICM te pauzeren.
Enschede is overigens een dubbel kopstation. De spoorlijn richting Duitsland is ook alleen vanuit Duitsland te bereiken. Nu had ik verwacht dat dit spoor dan appart zou liggen van de overige sporen. Maar blijkbaar is het gewoon een doorgaand spoor waar ze twee barrières op hebben neer gezet. En dan denk ik, wat is de reden om dit niet open te houden
En na nog wat minuten wachten kwam aanrijden, het geen waar ik op wachtte. Gezien deze treinen binnenkort gaan verdwijnen en ik er eigenlijk nog nooit heb ingezeten (hooguit een enkele keer toen ik 8 was en bij mijn oma logeerde). Sterker nog, de laatste keer dat ik in zo'n trein zat was in het spoorwegmuseum. Hoogste tijd om dus een ritje met de Mat'64 te maken!
De trein kwam heel in Deventer aan (al scheelde dat niet weinig aan al het gekraak te horen). Daar zag ik helaas net te laat een goederentrein aankomen waardoor ik alleen nog maar een foto met mijn telefoon heb kunnen maken.
Vanaf daar ging het per ICR (kan ik ook eindelijk van mijn lijstje "nog niet in gezeten treinen" halen) naar Arnhem. Daar kort het centrum bezocht en weer door naar Utrecht Centraal. Daar ben ik nog even aan de west kant gaan posten en heel toevallig (je verwacht het niet :') ) reden daar ook bussen langs.
Vanaf Utrecht ging het per Intercity (alhoewel ze er beter gewoon een sprinter dienst van kunnen maken, maar dat even ter zijde) naar Leiden Centraal. Onderweg kwam ik nog een lucht tegen die ik jullie niet wou onthouden
Iemand was hier ook in het zonnetje gezet
En op Leiden centraal wou ik de IC naar Lelystad Centrum nemen, wou het niet dat deze trein niet kon vertrekken omdat de trein voor ons te lang voor het perron was en dus de wissel bezet hield (en ja, hij stond met zijn voorkant helemaal op het randje van het perron :') )
Dus toch maar de IC Leeuwarden genomen. Die mij weer naar Lelystad bracht.
En tot zo ver deel twee. Vrijdag het laatste deel!
Re: Tienertoer #2 | Grensronde [49 foto's]
Dankjewel Bartjk. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Tienertoer #2 | Grensronde [49 foto's]
Al staan er iets te veel bussen op vind ik het een geslaagde reportage. Alleen gebruik je nog wel eens een spatie waar je een woord aan elkaar moet schrijven. Middaguur hoort aan elkaar. Tipje van mij ;)
Re: Tienertoer #2 | Grensronde [49 foto's]
Wederom een mooie reportage, hoop bekende plaatjes :D De reden dat de treinen niet doorrijden vanuit Duitsland heeft volgens mij met de beveiliging te maken. Enschede-Gronau(Gr) heeft volgens mij namelijk geen beveiliging, behalve bij overwegen. Er wordt alleen vanuit Gronau in de gaten gehouden dat er maar één trein op het stuk rijdt (de eerste wissel ligt pas in Gronau). De Duitse treintjes hoeven zo in ieder geval niet uitgerust te worden met Nederlandse beveiliging, wat weer een hoop kosten scheelt. Ik hoop wel dat ze in de toekomst nog door gaan rijden naar Hengelo, maar het zal nog wel even duren :')
Mijn Flickr account.
Re: Tienertoer #2 | Grensronde [49 foto's]
Leuke foto's :pos:
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8666
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Tienertoer #2 | Grensronde [49 foto's]
Leuke plaatjes :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Tienertoer #2 | Grensronde [49 foto's]
Selecteren!
Re: Tienertoer #2 | Grensronde [49 foto's]
Herkenbare plaatjes bij Enschede! Leuke reportage. Ze staan altijd bumper aan bumper voor die verkeerslichten. :D
Re: Tienertoer #2 | Grensronde [49 foto's]
Een leuk verslag, maar ik vind hem eerlijk gezegd wel minder dan je vorige.
Dat komt met name omdat (vooral in het begin) heel veel vrijwel dezelfde foto's staan. Als je iets meer selecteert (zoals Fles ook al aangeeft), wordt je verslag een stuk leuker om te lezen. :)
Dat komt met name omdat (vooral in het begin) heel veel vrijwel dezelfde foto's staan. Als je iets meer selecteert (zoals Fles ook al aangeeft), wordt je verslag een stuk leuker om te lezen. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Tienertoer #2 | Grensronde [49 foto's]
Had je het bordje 'Niet voeren' op de Optare niet gelezenBartjk schreef:
En het is zeker niet de halve vloot van Syntus Twente op het busstation van Enschede: we hebben hier 3 Duvedecs, 7 Optares, 14 Amba's en 104 Citea's
Re: Tienertoer #2 | Grensronde [49 foto's]
ik heb geen optare gezien. En het was ook sarcastisch bedoeld
Re: Tienertoer #2 | Grensronde [49 foto's]
Normaal gesproken rijdt op lijn 7 een Optare. In dit geval zal er wel een Optare in Hengelo defect zijn gegaan, waardoor de Optare van lijn 7 doorgestuurd wordt naar Hengelo en op lijn 7 een 12m bus in mag vallen.
Gisteren trof ik de bus van lijn 7 in Hengelo namelijk:
Gisteren trof ik de bus van lijn 7 in Hengelo namelijk:
Re: Tienertoer #2 | Grensronde [49 foto's]
Bah Twente :neg: maar wel mooie platen hoor!
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 55 gasten