Daniel on tour #88: Over heuvels en onder de draden (14)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Daniel on tour #88: Over heuvels en onder de draden (14)

Bericht door Daniel »

In het kader van project dagkaartjes opmaken, tja ik had er nog eentje over na gisteren, ging het vandaag eens de andere kant op vanuit Amersfoort. Dat begon dus weer met een wandelingetje naar het station want had de nieuwe route van de 82 (en 83) nog nooit gehad. Over de berg heen zodoende, altijd een fraai stukje Amersfoort, en daarna over de Stichtse Rotonde en de Rondweg Zuid naar Leusden-Zuid. Vervolgens het fraaie stukje door Maarsbergen en Maarn heen voordat de heuvelrug overgestoken werd naar Doorn. Was toch blij het dit keer met de bus i.p.v. de fiets te doen :P
In Doorn stapte ik uit bij halte Centrum waarna lijn 82 leeg nog een stukje verder rijdt om te keren. Hier komt de bus waar ik net uitgestapt was weer terug...
Afbeelding
Connexxion 4186 - Doorn, Dorpsstraat

Vanaf Doorn ging het verder de Utrechtse Heuvelrug over in oostelijke richting. Slechts een paar minuutjes wachten was het op de 81 die anders dan het rechttoe rechtaan rijden van lijn 50 nog door Leersum en Amerongen heen slingert. Een prachtstuk door de bossen al met al totdat ik bij de eerste halte op het slingertje door Amerongen uitstapte. Had vooraf al even op de kaart gekeken en vastgesteld dat het moest kunnen, dus even goed doorgelopen om tot op de seconde precies op tijd te zijn. Zodoende kon de bus waar ik net uit gestapt was nog op de foto verderop op z'n route door Amerongen heen...
Afbeelding
Connexxion 4230 - Amerongen, Koenestraat

Ook als ik die foto van lijn 81 niet gered had was de stop in Amerongen fototechnisch gezien efficiënt: de 50 naar Utrecht zou er net een paar minuten eerder langskomen dan de 50 de andere kant op waarmee ik verder wilde. Nou had die eerstgenoemde lijn 50 ook geen seconde eerder moeten zijn gezien het tegemoetkomende verkeer...
Afbeelding
Connexxion 4250 - Amerongen, Koningin Wilhelminastraat

Bij de halte waarvan ik m'n weg weer wilde vervolgen bleek ik niet de enige instapper te zijn. En met iemand anders die een stopteken aan de bus kon geven durfde ik 't wel aan om nog snel een plaatje van de aankomende bus te maken zonder 'm te missen. Met de 4263 ging het dus weer verder...
Afbeelding
Connexxion 4263 - Amerongen, Koningin Wilhelminastraat

In het kader van het efficiënt een reportage maken stapte ik op precies het juiste moment in Rhenen weer uit, al was het eigenlijk gewoon het punt waarvandaan ik het makkelijkst de route van lijn 80 op kon wandelen. Maar eerst nog een keer lijn 50. Voor een indruk hoe net op tijd ik was: op de achtergrond zie je de bus waar ik net uitgestapt was nog...
Afbeelding
Connexxion 4210 - Rhenen, Herenstraat

Rhenen is tegen de Heuvelrug aan gebouwd en kent zodoende behoorlijke hoogteverschillen. Bus 80 functioneert hier als een soort van stadsdienst en slingert daartoe de heuvel over. Hier is hij nog aan het klimmen op de Nieuwe Veenendaalseweg. De 4241 is overigens een van de vele Maxx Amersfoort-bussen die ik deze dag op de streekdienst trof...
Afbeelding
Connexxion 4241 - Rhenen, Nieuwe Veenendaalseweg

Nou had ik in m'n herinnering toch wel dat Rhenen meer leuke hellinkjes kende, dus wandelde ik de route over de heuvel nog even verder. De bus richting Wageningen kwam ergens onverwacht vroeg al de hoek, het werd dus even wachten op de volgende bus naar Amersfoort die ik trof terwijl hij de Achterbergsestraatweg afdaalde...
Afbeelding
Connexxion 4261 - Rhenen, Achterbergsestraatweg

Eigenlijk was het idee om gelijk om de hoek de 80 weer naar Wageningen te pakken, al zou dat erg krap worden. Te krap zo bleek, maargoed, ik kon vanaf dit punt ook mooi parallel aan het spoor richting station Rhenen wandelen. Best snel ook want het scheelde maar weinig of ik had diezelfde lijn 80 alsnog gehaald daar.
Nougoed, net niet dus waarmee er tijd over was voor een plaatje van de 50 op de brug bij station Rhenen...
Afbeelding
Connexxion 4246 - Rhenen, Grebbeweg

Daarna ging het in één klap een heel stuk oostwaards: bus 50 zat gelukkig vrij kort achter bus 80 en in Wageningen was er ook een mooie snelle aansluiting op lijn 51 naar Arnhem. Op een zeker moment dacht ik al wat komt die route toch bekend voor. Wat bleek: lijn 51 kent in Renkum een omleiding en pakt er een stuk van de buurtbusroute. Precies de buurtbus die fogeltje, webguy en ik tijdens de OVNL-meeting eerder dit jaar namen, maar met een grote bus merk je eigenlijk pas hoe krap het is daar achter de Albert Heijn langs. Het buurtbuseindpunt in Doorwerth was vervolgens ook nog wel herkenbaar van die dag eerder dit jaar, maar minder herkenbaar was station Arnhem. Wel even wennen dat het tijdelijke wachtperron naast de bouwput van de nieuwe hal inmiddels weg is en dat je daadwerkelijk al door de nieuwe hal in aanbouw loopt. Die hal krijgt kennelijk per enkele perrons deuren naar de haltes in de busbunker, maar vooralsnog zijn het slechts wat losse kozijnen waarna je door een gangetje tussen de bouwhekken richting de halte loopt.

Maargoed, ik was er uiteraard voor het nieuwe stuk van lijn 2. Met een oude Berkhof trolley ging het richting De Laar West via De Laar Oost, maar niet voordat de chauffeuse de chauffeur van de lijn 5 die voor ons stond gevonden had. Die zat namelijk nog rustig koffie te drinken terwijl lijn 2 dwars over de doorgaande busbaan achter de halte stond en al 4 minuten weg had moeten zijn. Maargoed, uiteindelijk dan toch vertrokken en de hele tijd achter andere bussen gehangen waardoor het pas echt een beetje opschoot na de heel voorzichtig genomen bocht het Sint Gangulphusplein op, het eerste stukje nieuwe trolleyinfra dus. Ikzelf stapte in De Laar Oost uit, weer precies rond het punt waar de tegemoetkomende bus moest passeren. Dat bleek een nieuwe Hess te zijn...
Afbeelding
Breng 5245 - Arnhem, Limburgsingel

Het stukje onder de draden van lijn 2 vervolgde ik luttele minuten later dan weer gewoon op diesel: lijn 4 naar station Arnhem Zuid paste mooi in de reis die ik in gedachten had. Op Arnhem Zuid dan weer een mooie overstap op lijn 53 waarvan de chauffeur de geschenkdagkaart toch nog even grondig wilde bekijken. Nouja, inmiddels morgen mag hij weer vergeten wat dat voor iets is :P Comfortabel met een Breng direct-bus ging het in elk geval via een al redelijk bekende route richting Wageningen alwaar de bus nog even op de foto kon...
Afbeelding
Breng 5393 - Wageningen, Busstation

Toch een planningsminpuntje van me was dat lijn 80 vervolgens pas over 25 minuten zou gaan, maarja, die tijd viel wel mooi te besteden. Zo konden we zien hoe Syntus een bestemming ongelukkig op de filmbak van de Valleilijn-bussen gezet heeft. Gezien het alterneren met de via hadden ze er wellicht beter "Ede-Wageningen Station" op kunnen zetten dan "Station Ede-Wageningen" want dat levert dit op. Station? Welk station?
Afbeelding
Syntus 5265 - Wageningen, Busstation

Wageningen is rijk aan vervoerders. Zo kwam terwijl op de achtergrond mijn volgende bus al arriveert ook Arriva nog langs...
Afbeelding
Arriva 8404 - Wageningen, Busstation

...maar werd ik toch het vrolijkst van deze spot. De nieuwste aanwinsten van Syntus Gelderland zijn immers enkele ex-HTMBuzz aardgasbussen. Op lijn 86 reed de 5404, in Den Haag vast beter bekend als de HTMBuzz 1125...
Afbeelding
Syntus 5405 (ex-HTMBuzz 1125) - Wageningen, Busstation

En als afsluiter voor vandaag het busje wat me weer thuis zou brengen...
Afbeelding
Connexxion 4164 - Wageningen, Busstation

...gelukkig wist ik al dat lijn 80 een mooie route heeft, want in de duisternis zie je er niet zo gek veel van. We bleven eigenlijk vooral vaak wachten omdat de bus te vroeg was. Maarja, kon na een lange rit wel mooi bij De Kei uitstappen. Slechts krap vijf minuutjes naar huis wandelen in plaats van de ruim 10 vanaf het station, da's het betere werk :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Daniel on tour #88: Over heuvels en onder de draden (14)

Bericht door Z2N »

Leuk verslag! :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Daniel on tour #88: Over heuvels en onder de draden (14)

Bericht door isadora »

Dank Daniel, nu maar aan de oliebollen. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Daniel on tour #88: Over heuvels en onder de draden (14)

Bericht door waldo79 »

Mooi!
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Daniel on tour #88: Over heuvels en onder de draden (14)

Bericht door Etienne »

Zitten mooie foto's tussen :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Daniel on tour #88: Over heuvels en onder de draden (14)

Bericht door Meltrain »

Heel mooi verslag. :D :pos:
Daniel schreef: Het stukje onder de draden van lijn 2 vervolgde ik luttele minuten later dan weer gewoon op diesel: lijn 4
Het is wel CNG hè? ;)
En die bestemming voorop lijn 86 is wel opvallend. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Daniel on tour #88: Over heuvels en onder de draden (14)

Bericht door Michael »

Mooie foto's :pos:
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Daniel on tour #88: Over heuvels en onder de draden (14)

Bericht door Milco »

Leuke foto's, vooral die in de avondschemering in Wageningen. :)
En die ene chauffeur met z'n hand voor z'n gezicht... :X
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel on tour #88: Over heuvels en onder de draden (14)

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:
Daniel schreef: Het stukje onder de draden van lijn 2 vervolgde ik luttele minuten later dan weer gewoon op diesel: lijn 4
Het is wel CNG hè? ;)
Wie zegt dat ik geen tijdelijke Amba had :P We zullen het er maar op houden dat 't laat was toen ik dit schreef :oops:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Daniel on tour #88: Over heuvels en onder de draden (14)

Bericht door fogeltje »

Leuk verslag en mooie foto's, een aantal van de fotospots ken ik zelf toevallig. Inderdaad een mooi gebied en buslijnen met mooie routes.
"Een touringcar is geen bus"
MarkNL
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Daniel on tour #88: Over heuvels en onder de draden (14)

Bericht door MarkNL »

Bussen hebben niet zo mijn interesse maar dit verslag leest wel prettig weg samen met mooie foto's :).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten