Meelopen met de MER: Medewerker Exploitatieve Reserve [23]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Meelopen met de MER: Medewerker Exploitatieve Reserve [23]

Bericht door Milco »

Het is inmiddels alweer een flinke tijd terug, maar zaterdag 27 september 2014 liep ik mee met de MER van Connexxion in Almere Haven. Pas vandaag bedacht ik me om hier een reportage van te maken voor op dit forum. Sorry voor de toch wel late reportage, ik hoop dat jullie het leuk vinden.

Een MER, voluit: Medewerker Exploitatieve Reserve, is eigenlijk een soort "trouble shooter" die ervoor zorgt dat alles qua busvervoer loopt zoals het hoort. Als een bus defect raakt, zorgt een MER voor een vervangende bus en zorgt dat de defecte bus zelf gerepareerd wordt of bij de TD (= technische dienst) komt te staan. Daarnaast vangt een MER tijdelijke ritten op in het geval van chauffeurs die te laat op het werk zijn, zich niet op de juiste bus bevinden omdat ze zich vergissen in hun dienst of als een bus een te grote vertraging oploopt om normaal verder te rijden.

Hieronder 23 foto’s met een verhaaltje wat we zoal meemaakten deze dag. Niet alles hiervan heb ik hieronder omschreven, wel waarvan ik ook foto’s heb gemaakt.

Allereerst een foto van het garageterrein van De Steiger in Almere Haven. Uiterst links staan de bussen van het Randstadnet en nachtlijn N27, in het midden de streekwagens voor de lijnen 151, 156 en 160 en rechts staan de spitswagens voor de lijnen 153 en 155:
Afbeelding

Vrij snel kreeg de MER-chauffeur een melding: op lijn 1 reed een bus met koelvloeistofproblemen. Hoewel het niet heel ernstig was, was het toch beter om een andere bus op de omloop te zetten. Op een dag zitten namelijk meerdere chauffeurs op één bus en iedere nieuwe chauffeur die zich aanmeldt op de infoxx krijgt toch weer de melding dat er iets mis is met de bus. Aangezien er toch genoeg bussen in de garage stonden, reden wij met een MER-busje (een Mercedes-Benz Sprinter) naar busgarage De Vaart in Almere Buiten en hebben wij de bus omgeruild.

Een foto van het overdekte deel van garage De Vaart met twee Van Hool stadswagens:
Afbeelding

Wij namen echter bus 9120 mee als nieuwe bus om op de omloop te zetten. Hier staat deze gereed bij Molenbuurt Noord. Alle deuren open en de motor nog aan, zodat de chauffeur van de “probleembus” en de passagiers zo snel mogelijk hun weg kunnen vervolgen zonder al te veel vertraging:
Afbeelding

Daar kwam de bus aan met het de problemen:
Afbeelding

Nadat wij deze bus leeg naar garage De Vaart reden en we aldaar koelvloeistof hadden bijgetapt, werd de bus onder het overdekte gedeelte geparkeerd, zodat deze weer de dienst op kan als dat nodig is:
Afbeelding

Connexxion Almere deelt deze busremise in Almere Buiten met Connexxion tours, alwaar ik vanaf volgende week stage ga lopen bij de planning. Uiterst rechts zie je nog enkele spitswagens van Connexxion zelf, alle overige bussen op deze foto zijn van Connexxion tours:
Afbeelding

Terug in Almere Haven hadden we even geen meldingen, dus gingen we even bij de TD binnen kijken.

Een gelede stadsbus:
Afbeelding

Een spitsbus:
Afbeelding

Een groot deel van de Randstadnet-bussen is niet nodig op de zaterdagdienst, zoals te merken is:
Afbeelding

De bussen die op dit deel van de garage staan, hebben kleine problemen die door de TD verholpen moeten worden, maar kunnen wel de dienst op in geval van nodig:
Afbeelding

Even later kreeg de MER-chauffeur weer een melding: vanuit Amsterdam was een Randstadnet-wagen onderweg waarvan de voordeur steeds weer open ging. Deze bus kwam ook bij bushalte De Steiger en ondanks de chauffeurswisseling die daar plaatsvond (waarbij de chauffeur zelf de bus kon terugzetten en de nieuwe chauffeur een nieuwe kon pakken), besloot de MER-chauffeur voor de aardigheid de bus om te wisselen.

Hier staat de bus met wat schade aan de voorbumper, de mogelijke oorzaak van het probleem met de voordeur. Daarnaast staat nog een stadsbus die ook problemen had:
Afbeelding

Even naast deze twee bussen stond nog een stadswagen geparkeerd, om door de TD onder handen te worden genomen:
Afbeelding

Wij waren ook nog even bij de TD binnen:
Afbeelding

Nog een foto van de Van Hool, de Citaro en de Volvo van een paar foto’s terug:
Afbeelding

Omdat er in Almere Buiten geen TD zit, worden hier in Almere Haven ook de bussen van Connexxion tours gerepareerd:
Afbeelding

Hieronder staan veel Randstadnet-wagens met een stadsbus ernaast. Waarom de bussen hier stonden wist de MER-chauffeur ook niet. Zoveel bussen die naar de TD moesten leek hem stug, maar wie weet.
Afbeelding

Even later kregen wij een melding: op lijn 7 reed een bus met ernstige compressor- en/of koelvloeistofproblemen die flink rookte. Deze bus moest zo spoedig mogelijk van de dienst afgehaald worden en dat ging gebeuren bij het Componistenpad.

Wij namen de stadswagen van de foto van hierboven mee. We hadden nauwelijks vijf minuten om naar het Componistenpad te rijden, dus snel snel snel...

Tijdens het starten van de bus maakte ik een interieurfoto van deze voormalige GVU-bus:
Afbeelding

Om ervoor te zorgen dat de chauffeur van lijn 7, die nu ineens een nieuwe bus kreeg, zonder al te veel vertraging zijn weg weer kon vervolgen, stelde de MER-chauffeur de displays alvast onder het rijden in:
Afbeelding

Terwijl wij inmiddels nog maar twee minuten hadden voordat lijn 7 vanaf het Componistenpad moest vertrekken met deze bus, kwam bij Stedenwijk Zuid lijn 1 ons tegemoet:
Afbeelding

Uiteindelijk kwamen we exact om 15:32 uur aan bij het Componistenpad:
Afbeelding

De defecte bus werd door ons direct weer meegenomen naar de remise in Almere Haven en we reden flink door: de bus rookte behoorlijk en we wilden voorkomen dat de bus stil zou vallen op de busbaan.

Eenmaal terug op de remise tapten we koelvloeistof bij, maar dat mocht niet baten, het liep er allemaal weer uit:
Afbeelding

Hierop besloten we de bus ter hoogte van de TD neer te zetten. De bus werd geparkeerd op exact dezelfde plek als waar de Van Hool stond die wij op lijn 7 hadden gezet, maar we parkeerden de bus andersom, zodat chauffeurs weten dat deze bus niet inzetbaar is:
Afbeelding

Hierna kwam er weer een melding: een chauffeur op lijn 3 vanuit Almere Haven naar de Molenbuurt had defecte deuren en liep daardoor vertraging op. De chauffeur had zelf de bus omgewisseld op busremise De Vaart in Almere Buiten, maar de vertraging weer op weg naar Almere Haven bedroeg zo’n 20 minuten. Omdat het niet nuttig is om achter je tijd aan te lopen, die wordt toch niet ingehaald, werd in overleg met het ROV (= Regiecentrum Openbaar Vervoer) besloten om met de bus niet verder te rijden dan Almere Centrum en deze daar alvast om te keren voor de terugrit naar Molenbuurt. De chauffeur was dan weer op tijd en wij als MER werd gevraagd het resterende deel van lijn 3, voor zover mogelijk, op te vangen.

Wij reden eerst even naar busstation De Steiger, alwaar ik een foto maakte van deze bus:
Afbeelding

Omdat er nog tijd over was, besloten wij om één halte terug te rijden, naar Busstation 't Oor, om vanaf daar lijn 3 te rijden naar Almere Haven, en terug via Busstation 't Oor naar Almere Centrum. Dat deden wij ook en vanaf Almere Centrum kon de reguliere rit weer aanvangen.

Ik beëindigde hierbij mijn dag meelopen met de MER en ging met de reguliere lijn 3 naar huis na een leuke dag.

Bedankt voor het kijken en ik hoop dat jullie het een leuke reportage vonden! :D
Laatst gewijzigd door Milco op do 15 jan 2015, 09:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Meelopen met de MER: Medewerker Exploitatieve Reserve [2

Bericht door isadora »

Leuk zo'n kijkje achter de schermen. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Meelopen met de MER: Medewerker Exploitatieve Reserve [2

Bericht door waldo79 »

Eens de andere kant belicht :pos:
Sorry voor de toch wel late reportage, ik hoop dat jullie het leuk vinden.
Nergens voor nodig om je te verontschuldigen. Andere dingen in het leven hebben prioriteit :lol:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Meelopen met de MER: Medewerker Exploitatieve Reserve [2

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag zo. :D :pos:
Maar als ik het goed begrijp rijden de stadslijnen (+ lijn 150) vanuit Almere Buiten en de streeklijnen (incl. R-Net en spitsbussen) vanuit Almere Haven?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Meelopen met de MER: Medewerker Exploitatieve Reserve [2

Bericht door Milco »

Lijn 150 wordt vanuit Buien gereden (net als 216 die ook van tours is). Randstadnet wordt vanuit Haven gereden, net als de streeklijnen 151, 156 en 160. Stadslijnen en spitslijnen 153/155 worden vanuit beide garages gereden en bij de spits dacht ik 153 Buiten en 155 Haven.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Meelopen met de MER: Medewerker Exploitatieve Reserve [2

Bericht door fogeltje »

Leuk verslag geïllustreerd met mooie foto's *bus*
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Meelopen met de MER: Medewerker Exploitatieve Reserve [2

Bericht door bjorn keith »

Leuk! :D Erg interessant zo'n kijkje achter de schermen.
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Meelopen met de MER: Medewerker Exploitatieve Reserve [2

Bericht door Cookie »

Leuk om te lezen :)
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Meelopen met de MER: Medewerker Exploitatieve Reserve [2

Bericht door gliderfighter »

Dit mag wel vaker! Super leuk om te lezen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Meelopen met de MER: Medewerker Exploitatieve Reserve [2

Bericht door AppleMoose »

Leuk, zo'n kijkje achter de schermen :)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Meelopen met de MER: Medewerker Exploitatieve Reserve [2

Bericht door Daniel »

Hetzelfde als hierboven al vaker: leuk kijkje achter de schermen.

Wat gaan er nog een hoop bussen stuk op een dag in Almere trouwens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Meelopen met de MER: Medewerker Exploitatieve Reserve [2

Bericht door mijack1985 »

Leuk verslag kerel. Bekend terrein voor mij. En succes bij je stage bij CXX Tours ;-) Misschien krijg ik je nog een keer aan de telefoon dan ;-)
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Meelopen met de MER: Medewerker Exploitatieve Reserve [2

Bericht door mb90 »

Leuk, zo'n kijkje achter de schermen! :)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Meelopen met de MER: Medewerker Exploitatieve Reserve [2

Bericht door Milco »

Dit was de tweede keer dat ik met de MER meeliep en hier zal het zeker niet bij blijven.

Bedankt voor de reacties! *O*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Rickingsh

Re: Meelopen met de MER: Medewerker Exploitatieve Reserve [2

Bericht door Rickingsh »

Mooi verslag! Laat maar weer eens goed zien dat een concessie runnen meer inhoudt dan simpel routinewerk :)
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Meelopen met de MER: Medewerker Exploitatieve Reserve [2

Bericht door Obus »

Mooi verslag :pos:
De mortuis nil nisi bene
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten