Appelflappendienstregeling

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Appelflappendienstregeling

Bericht door Bjarte »

Al jaren is het zo dat er op oudjaarsdag na een uur of 20:00 of 21:00 geen treinen meer rijden. Dit jaar noemt de NS het de 'appelflappendienstregeling'. Leuk woord om discussie tegen te gaan en je zou ook snel zeggen, prima! Maar ik maak hierover toch even wat kanttekeningen:

- Mijn belangrijkste bezwaar is de treinen naar Schiphol. Bijna 24/7 rijden er treinen tussen Amsterdam Centraal en Schiphol en andersom. Vandaag vertrekt de laatste trein naar Schiphol om 19:58, daarna zoek je het maar lekker zelf uit als nietsvermoedende toerist of zakenreiziger? Asociaal, onverantwoord en ongastvrij. Of je komt nietsvermoedend om 21:00 aan na een lange vlucht om oud&nieuw met familie in Amsterdam de vieren, maar in Amsterdam komen blijkt dan wel opeens een lastigere opgave dan gedacht. Schiphol gaat dag en nacht door, ook op oudjaarsdag.
- Ik denk dat de vervoersvraag tussen 20:00 en 22:00 niet lager is dan op een normale zondag, terwijl de vervoersvraag tussen 01:00 en 04:00 waarschijnlijk een stuk hoger ligt dan normaal. Onzin dus om te stoppen met rijden 's avonds en jammer dat de nachtdienstregeling niet wat wordt uitgebreid. Iedereen is nu genoodzaakt om de auto te nemen, dat kan voor gevaarlijke situatie zorgen in combinatie met drank.

Het lijkt wel of de NS ieder moment dat het maar enigszins toelaatbaar is/lijkt aangrijpt om minder treinen in te zetten.

Meer mensen die mijn mening delen?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Appelflappendienstregeling

Bericht door Wubbo »

Waarom heb je het nu alleen over NS en niet over alle andere vervoerders die ook niet rijden?
Het staat bij NS trouwens in de concessie, dat ze niet hoeven te rijden rond die tijd.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Appelflappendienstregeling

Bericht door Bjarte »

Het gaat eigenlijk over alle vervoerder inderdaad. Maar ik vind in het bijzonder het feit dat er geen treinen rijden tussen Schiphol en Amsterdam tussen 20:00 en 01:00 erg kwalijk. En dat traject is van de NS, vandaar.

Als het in de concessie staat, dan moet dat maar eens heel snel aangepast worden. Maar als NS zijnde (of andere vervoerder) hoef je toch niet meteen alle puntjes van de concessie te volgen? Klantvriendelijkheid is ook een ding.
Laatst gewijzigd door Bjarte op wo 31 dec 2014, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Appelflappendienstregeling

Bericht door Ardan »

Ook het personeel heeft recht om oudjaar te vieren ;) Al is het echt niet zo dat iedereen lekker thuis zit. Zat spoormensen die dan gewoon op de post zijn of iets anders.
Ik ga vanavond met mijn vriend naar Enschede, we komen om 20:45 aan met de laatste trein en onze toko gaat pas om 22 uur open... ach, nog even tijd om in te drinken :) Ik heb er geen moeite mee :) En ik mag er van uit gaan dat er weinig mensen zijn die zó krap op Schiphol aankomen vandaag dat ze de laatste treinen gaan missen. Mensen die echt thuis willen zijn vanavond zijn er grotendeels al wel denk ik.
Ik doe ook maar wat
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Appelflappendienstregeling

Bericht door Bjarte »

Ardan schreef:Ook het personeel heeft recht om oudjaar te vieren ;) Al is het echt niet zo dat iedereen lekker thuis zit. Zat spoormensen die dan gewoon op de post zijn of iets anders.
Ik ga vanavond met mijn vriend naar Enschede, we komen om 20:45 aan met de laatste trein en onze toko gaat pas om 22 uur open... ach, nog even tijd om in te drinken :) Ik heb er geen moeite mee :) En ik mag er van uit gaan dat er weinig mensen zijn die zó krap op Schiphol aankomen vandaag dat ze de laatste treinen gaan missen. Mensen die echt thuis willen zijn vanavond zijn er grotendeels al wel denk ik.
Het was vandaag voor veel mensen gewoon een werkdag. Er komen niet veel minder vluchten vanavond aan dan op een normale doordeweekse avond. Je kunt die mensen toch niet een paar uur op Schiphol laten wachten of dwingen een duurdere taxi te nemen?

Het personeel van de vevoerders kiest een beroep waarmee het zou kunnen dat ze op feestdagen moeten werken. Restaurant personeel werkt toch ook gewoon? En het ziekenhuis gaat toch ook niet zomaar dicht.
MarkNL
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Appelflappendienstregeling

Bericht door MarkNL »

Ik was altijd in de veronderstelling dat op oudejaarsavond nooit zoveel vluchten binnenkwamen maar dat blijkt toch flink anders in de praktijk als ik hier kijk.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Appelflappendienstregeling

Bericht door deadlock »

Bjarte schreef:Het was vandaag voor veel mensen gewoon een werkdag. Er komen niet veel minder vluchten vanavond aan dan op een normale doordeweekse avond. Je kunt die mensen toch niet een paar uur op Schiphol laten wachten of dwingen een duurdere taxi te nemen?
Waarom kan dat niet?
Het personeel van de vevoerders kiest een beroep waarmee het zou kunnen dat ze op feestdagen moeten werken. Restaurant personeel werkt toch ook gewoon? En het ziekenhuis gaat toch ook niet zomaar dicht.
Hoe kom je daarbij, het ziekenhuis is gewoon dicht vanaf zometeen? Alleen voor spoedgevallen kan je er nog terecht.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Appelflappendienstregeling

Bericht door SLToilet »

Er zijn maar weinig reizigers die op dat tijdstip ineens ergens naartoe moeten, want iedereen heeft alles al uitgezocht en weet dat die om 20:00/21:00 ergens moet zijn en dus op tijd vertrekt. Veelal wordt daar rekening mee gehouden. Alleen een onwetende buitenlander komt misschien voor verrassingen te staan op Schiphol, maar om 1:00 rijden er alweer treinen van en naar Schiphol naar de grootste vier steden (en in sommige jaren toevallig ook naar de Brabantse steden mocht nieuwjaarsdag in het weekeinde vallen). Ik zie weinig redenen om de dienstregeling drastisch uit te breiden.

Het enige waar ik nog aan zou denken is om standaard op iedere nieuwjaarsdag de nachttreinen als in het weekeinde te laten rijden, mits de treinen vanaf 1:00 of later vertrekken. Op die manier zijn er al heel wat landsdelen waar reizigers naartoe kunnen of vandaan kunnen komen. Misschien dat er verder nog iemand is die echt wars is van dit feest en dan continu een pendeldienst kan rijden tussen Schiphol en Amsterdam Centraal. Voor de rest is er de taxi. Als die beschikbaar is vanaf de grote knooppunten is dat voldoende. Echt vraag naar een uitgebreide dienstregeling is er toch niet.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Appelflappendienstregeling

Bericht door Bjarte »

deadlock schreef: Hoe kom je daarbij, het ziekenhuis is gewoon dicht vanaf zometeen? Alleen voor spoedgevallen kan je er nog terecht.
Inderdaad, dat heb je goed begrepen! Alleen spoedgevallen.

Het feit dat er géén of veel minder treinen rijden na 20:00 op normale trajecten kan ik nog enigszins begrijpen. Maar er is één spoedgeval in Nederland, en dat is het vervoer van buitenlanders van Schiphol naar Amsterdam en andersom. Dat kan en mag niet stoppen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Appelflappendienstregeling

Bericht door Wubbo »

Want al die mensen moeten op Amsterdam Centraal zijn? Het GVB rijdt ook niet, dus verder komen ze niet.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Appelflappendienstregeling

Bericht door SLToilet »

MarkNL schreef:Ik was altijd in de veronderstelling dat op oudejaarsavond nooit zoveel vluchten binnenkwamen maar dat blijkt toch flink anders in de praktijk als ik hier kijk.
Die vliegtuigen vliegen misschien wel, de vraag is of er echt veel mensen in zo'n vliegtuig zitten. In de HV 6118 uit Malaga van 23:25 kun je bijna een kanonskogel afschieten :X , alleen gehinderd door de douane. Alleen naar landen in (noord-)Afrika en Azië zal nog wel wat volk zitten.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
MarkNL
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Appelflappendienstregeling

Bericht door MarkNL »

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in ;).
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Appelflappendienstregeling

Bericht door Jef400 »

Nee, Bjarte dat ben ik niet met je eens. Ook OV-personeel heeft recht op een oudjaarsviering. Daarnaast als je per sé met oudjaar in Nederland wilt zijn, dan zorg je er maar voor dat je een dag eerder of 's ochtends vertrekt.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Appelflappendienstregeling

Bericht door Zugführer »

Heeft OV personeel dan geen recht op het vieren van Kerstmis, of elk ander willekeurig feest?
Ik vind het best opmerkelijk dat in België en Duitsland gewoon wordt doorgereden maar in Nederland ál het OV stil ligt vanaf 20.00 uur.
TomSteyl
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Appelflappendienstregeling

Bericht door TomSteyl »

Ben het helemaal met Jeffrey eens!
Volgens mij rijden er op 1e en 2e kerstdag in London/VK helemaal geen treinen, bussen en metro's, ook niet echt klantvriendelijk... maar ja, zo zijn de regels ;-)
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Appelflappendienstregeling

Bericht door Zugführer »

Op Eerste Kerstdag rijdt er inderdaad niets in Londen, maar op oudjaarsavond juist wel, de metro is dan zelfs gratis:
New Year's Eve will see the usual cheerful bunfight of free travel between 11.45pm and 4.30am, with special services on all lines. It's definitely the best way to get back from your celebrations, but do double check your routes as there's a scattering of closures and some stations are exit only.
Bron: http://www.timeout.com/london/things-to ... -years-eve
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Appelflappendienstregeling

Bericht door huibf »

In elk land is het wat anders.
ASEAG bij Aachen bijvoorbeeld stopt op Kerstavond na 20.00 iets wat in Nederland al bijna nergens meer is.

Voor lijn 44 houdt op Kerstavond bijvoorbeeld in dat ASEAG de ritten van Veolia overneemt en alleen maar rijdt tot de Grens.
Lijn 42 in Belgie ook bijvoorbeeld daar neemt de Lijn de ritten van CXX/Veolia over en rijdt tot Sluis e.o.

Ik ben het er wel mee eens dat NS best een uurlijkse pendel kan onderhouden tussen A'dam en Schiphol.
Wellicht ook voor Hermes. In iedergeval met lijn 400 zolang doorrijden tot NS geen trein meer heeft op Eindhoven.

Overigens starten wel elk jaar deze discussie
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Appelflappendienstregeling

Bericht door Michael 1988 »

Bjarte schreef:
deadlock schreef: Hoe kom je daarbij, het ziekenhuis is gewoon dicht vanaf zometeen? Alleen voor spoedgevallen kan je er nog terecht.
Inderdaad, dat heb je goed begrepen! Alleen spoedgevallen.

Het feit dat er géén of veel minder treinen rijden na 20:00 op normale trajecten kan ik nog enigszins begrijpen. Maar er is één spoedgeval in Nederland, en dat is het vervoer van buitenlanders van Schiphol naar Amsterdam en andersom. Dat kan en mag niet stoppen.
Ik noem dit niet bepaald een spoedgeval.

Een spoedgeval is een dringend geval wat spoed vereist. Dus eigenlijk wat zeer urgent is.

Toeristen die graag op oudejaarsavond naar Schiphol toe willen na 20:00 om hun vliegtuig te pakken is géén spoedgeval. Een persoon die door vuurwerk een ledemaat is verloren is wel een spoedgeval. Het is dus een zeer slechte vergelijking een ziekenhuis en een of andere buitenlander. Iedereen heeft recht om oudejaarsavond thuis te mogen vieren en ook jij. Als de toeristen graag naar huis toe willen voor oud en nieuw gingen ze heus wel eerder weg uit Nederland. De vervoerslijn naar Schiphol toe kan dus wel stoppen voor een x-aantal uur. Daarnaast heeft het weinig nut om tussen Amsterdam en Schiphol te blijven rijden. Nederland is groter dan alleen Amsterdam. Voor hetzelfde geld zitten er ook mensen in Maastricht of moeten mensen naar Maastricht toe (om maar een voorbeeld te noemen). Je kunt nu eenmaal niet met iedereen rekening mee houden en in sommige gevallen moet men dan maar een duurdere taxi nemen (als die al überhaupt rijden). Het heeft weinig zin om er nu over te klagen, want zoals ik al zei, personeel in het openbaar vervoer verdienen ook een vrije dag. Daarnaast snap ik (en ik denk ook anderen hier) niet bepaald je punt waarom je hier zo'n drama om moet maken. Er zijn ook genoeg hotels in de buurt van Schiphol, mochten er mensen zijn die vannacht nog het vliegtuig moeten pakken. Er zijn dus genoeg andere mogelijkheden om op tijd op Schiphol te komen, naast de trein (die dan niet rijdt). Maar goed, dat is mijn mening.

Edit: Overigens nog een punt. Iedereen die buiten zijn eigen woonplaats oud en nieuw zal vieren zal of overnachting daar geregeld hebben of vervoer of gewoon de taxi nemen. Niet ieder dorp heeft een (werkend) treinstation.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Appelflappendienstregeling

Bericht door Zugführer »

Ik klaag niet, ik vind het gewoon een interessante discussie: waarom rijden in Duitsland en België treinen en bussen gewoon de hele oudjaarsavond door en zijn in Londen de metro's zelfs gratis vanaf 23.45 uur, maar wordt in Nederland om 20.00 uur al het openbaar vervoer stil gelegd om pas na 1 uur weer op een zeer beperkt aantal trajecten wat nachttreinen te laten rijden?
Is de jaarwisseling in Nederland dan zo anders dan in het buitenland?
Ik vind "iedereen heeft het recht oudjaar thuis te vieren" nogal een vreemd argument, met het oog op de andere feestdagen in Nederland waarop het openbaar vervoer wel gewoon rijdt :)
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Appelflappendienstregeling

Bericht door timtrein »

Ik denk wel dat de ontwikkelingen van de laatste jaren een hoeveelheid OV op deze avond wel zou rechtvaardigen, in elk geval stadsvervoer en treinvervoer.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Appelflappendienstregeling

Bericht door Suus »

De jaarwisselingstraditie is wel anders in Nederland dan in het buitenland, het wordt hier veel meer in familiekring gevierd.

GVB heeft overigens wel voorgesteld om in de toekomst tot 22:00 te gaan rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Appelflappendienstregeling

Bericht door Bjarte »

Bee schreef:De jaarwisselingstraditie is wel anders in Nederland dan in het buitenland, het wordt hier veel meer in familiekring gevierd.

GVB heeft overigens wel voorgesteld om in de toekomst tot 22:00 te gaan rijden.
We gaan hier waarschijnlijk ook steeds meer naar een centraal vuurwerk in het centrum van een stad. Openbaar vervoer lijkt mij dan een logische vervoerswijze. Ik denk dat we het ons over 10 jaar niet meer kunnen voorstellen dat bussen en treinen niet rijden rondom de jaarwisseling.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Appelflappendienstregeling

Bericht door Jef400 »

Dat is jouw aanname, ik denk namelijk niet dat we die richting op gaan.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Appelflappendienstregeling

Bericht door Meltrain »

Als vuurwerk (terecht) steeds verder wordt beperkt, gaan we wel die kant op en dan is het logisch om het OV wel te laten rijden tot 22:00 (of zelfs nog later).
Maar voorlopig is dat nog niet het geval en ben ik het met Bee eens.

Verder snap ik ook niet waarom uitgerekend het traject tussen Schiphol en Amsterdam Centraal een spoedgeval is. :?

@Huibf: Dan zou in Rotterdam dus lijn 33 moeten blijven rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Appelflappendienstregeling

Bericht door Jef400 »

Als dat gebeurd wel ja. Maar dat is nu niet het geval, dus zie ik er nu geen noodzaak voor.
Andere woorden, ik ben het met Bee en Meltrain eens.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten