'Perron station Rijen te smal'
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: 'Perron station Rijen te smal'
ProRail verwijdert wachthok
door Maartje Huijben. maandag 19 januari 2009 | 00:11
RIJEN - ProRail verwijdert één wachtlokaal op het NS-station in Rijen.
Na een inspectie op het perron concludeert de organisatie dat het te smal is. "Door het verwijderen van dit wachtlokaal creëeren we meer loopruimte", meldt woordvoerder René Vegter.
De PvdA bracht het spel op de wagen. De partij vindt het perron te smal en daardoor gevaarlijk. Met name de punten waar een wachtlokaal staat, kunnen reizigers elkaar moeilijk passeren.
"Wij hebben geconstateerd dat het geen wenselijke situatie is", zegt Vechter. "Met name ter hoogte van het eerste wachtlokaal, bezien vanaf de overweg, is de loopruimte minimaal."
De breedte van het station heeft de aandacht van ProRail. "Hoe we dat gaan oplossen, is nog niet bekend. Het heeft onze aandacht. De eerste concrete maatregel is nu de verwijdering van het lokaal."
Het wachthok verdwijnt voor de zomer. "Het kost tijd, in verband met de veiligheid van ons personeel."
Bron: BN de Stem
door Maartje Huijben. maandag 19 januari 2009 | 00:11
RIJEN - ProRail verwijdert één wachtlokaal op het NS-station in Rijen.
Na een inspectie op het perron concludeert de organisatie dat het te smal is. "Door het verwijderen van dit wachtlokaal creëeren we meer loopruimte", meldt woordvoerder René Vegter.
De PvdA bracht het spel op de wagen. De partij vindt het perron te smal en daardoor gevaarlijk. Met name de punten waar een wachtlokaal staat, kunnen reizigers elkaar moeilijk passeren.
"Wij hebben geconstateerd dat het geen wenselijke situatie is", zegt Vechter. "Met name ter hoogte van het eerste wachtlokaal, bezien vanaf de overweg, is de loopruimte minimaal."
De breedte van het station heeft de aandacht van ProRail. "Hoe we dat gaan oplossen, is nog niet bekend. Het heeft onze aandacht. De eerste concrete maatregel is nu de verwijdering van het lokaal."
Het wachthok verdwijnt voor de zomer. "Het kost tijd, in verband met de veiligheid van ons personeel."
Bron: BN de Stem
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: 'Perron station Rijen te smal'
Vertaald: Tegen die tijd kunnen we meeliften met een buitendienststelling ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'Perron station Rijen te smal'
Ik zit al met smart te wachten op de klagende wethouder van Gilze dat er geen/te weinig wachtruimte is op het perron...
Re: 'Perron station Rijen te smal'
Inderdaad, dat zit er geheid aan te komen..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: 'Perron station Rijen te smal'
Rijen moet niet zo zaniken. Het perron is daar altijd nog 2 keer zo breed als bijvoorbeeld hier in Obdam.
Of het moet zijn dat Rijenaars gemiddeld minstens twee keer zo vet zijn als Obdammers, dan wordt het een ander verhaal.
Of het moet zijn dat Rijenaars gemiddeld minstens twee keer zo vet zijn als Obdammers, dan wordt het een ander verhaal.
Re: 'Perron station Rijen te smal'
In Obdam rijden de treinen niet met 140 km/u langs het perron. Dat is in Gilze wel het geval planmatig: sterker nog: de IC (s1900) en stoptrein (s13600) kruisen elkaar op Gilze-Rijen.
Laatst gewijzigd door Raymond op za 24 jan 2009, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 'Perron station Rijen te smal'
oh okee
Maar of het verwijderen van wachtruimtes dan een goed idee is?? :?
Maar of het verwijderen van wachtruimtes dan een goed idee is?? :?
Re: 'Perron station Rijen te smal'
bronProRail is donderdag begonnen met het weghalen van het wachtlokaal op het NS-station in Rijen. Het hok verdwijnt, omdat het perron te smal is en twee reizigers elkaar op deze plek amper kunnen passeren.
De operatie neemt circa drie werkdagen in beslag. De breedte van het perron bemoeilijkt de werkzaamheden. Zodra een trein in aantocht is, begeven de werklui zich naar het midden van het perron. "Uit veiligheid" , zegt een van de mannen. "We kunnen daarom niet continu doorwerken. Daarvoor is het perron gewoon te smal."
Het glas is inmiddels uit het hok verwijderd en ook de bankjes zijn er al uit. Wat rest is een deel van het ijzeren skelet. "We zijn vandaag (vrijdag, MH) en maandag ook nog wel bezig", zegt een van de werknemers. "Maandag verwijderen we waarschijnlijk de tegelvloer en vervangen die door stoeptegels."
Voor de reizigers is de verwijdering een aderlating. Erik Klootwijk uit Rijen baalt van de ene kant dat hij niet meer in het lokaal kan wachten. "Maar aan de andere kant, hoe lang wacht je hier nu eigenlijk. Veiligheid is in dit geval veel belangrijker. Het is natuurlijk wel een smal perron. Ik zou niet willen dat iemand er vanaf valt."
WAT een zwaktebod toch ook zeg. Gewoon lekker de weg van de minste weerstand nemen, wat boeit het ook. Want ja, sporen een meter verleggen en perron verbreden, dat kost meer. Droevig dat de gemeente zich hier ZO in de luren laat leggen. :neg:
Re: 'Perron station Rijen te smal'
Nou, voel u vrij om een vrijwillige bijdrage voor perronaanpassing te storten op de bankrekening van ProRail...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'Perron station Rijen te smal'
Mja, dat zou dan grotendeels voor rekening van de gemeente komen denk ik. Maar goed, de situatie daar is al ettelijke decennia lang gewoon "zoals het is". Ook al die cargo's met 100+ langs perronsporen is niet nieuw. En NU is het ineens een probleem? "ik zou niet willen dat iemand er af valt" wat denk je nou zelf? Ik vind het maar een raar verhaal.
Re: 'Perron station Rijen te smal'
Ach, er is maar 1 wachthok verdwenen. Er zijn nog genoeg andere schuilmogelijkheden op dat perron.
Re: 'Perron station Rijen te smal'
En een perronnetje aan de noord/zuidkant van het spoor maken? Dus ala Helmond/Oss/Sneek? Is dat geen optie? (Buiten het feit dat het geld kost... dat doet het sowieso...)
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: 'Perron station Rijen te smal'
Aan de noordkant van het spoor (richting Breda) ligt er nog een doorgaand spoor langs, en daarlangs ligt een verlaagd perron wat in gebruik is als fietsenstalling en parkeerplaats. Ten zuiden (richting Tilburg), ligt er nog een weg. M.a.w. de huidige locatie is vol
Re: 'Perron station Rijen te smal'
En dan te bedenken dat het op het eind nóg smaller is, omdat het in 2005 is verlengd omdat er 10 bakken VIRM (3200-serie) moesten kunnen stoppen. Op het eind is het perron precies zo smal dat er wel één dwergsein op past.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 'Perron station Rijen te smal'
Maar in Hoogkarspel stoppen alle treinen, dat is dus niet helemaal vergelijkbaar met Gilze-Rijen waar veel doorgaand treinverkeer is.
Re: 'Perron station Rijen te smal'
Gilze Rijen een intercity-station maken.
Probleem opgelost. Slotje.
Probleem opgelost. Slotje.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten