Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Ik liet me leiden door dit artikel.
Maar blijkt dus nadien aangepast:

Afbeelding
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Ik dacht dat deze topic meer over de bussen (van Qbuzz) ging in noordoost Nederland.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Ik ben verdwaald geraakt in al die Groningen-topics. :(
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Wat is eigenlijk de reden dat lijn 15 nog zo zeer frequent rijdt tijdens de kerstvakantiedienstregeling? Ik kan me herinneren dat de bus van het zomer al een 2x/uur dienst reed terwijl de vakantie voor de meeste studenten nog niet was begonnen, nu biedt men een frequentie dienst aan, terwijl je de bussen meestal vrijwel leeg ziet rond rijden.
60 ritten per dag * 7 dagen rijden = ruim 400 ritten gedurende deze vakantie richting P+R Zernike.
Kan je er naar mijn mening beter voor kiezen om 400/(200 lesdagen ong) = 2 ritten langer door te rijden in de avond. Dus tot half 8 2x/uur in plaats van tot half 7. In de kerstvakantie bieden lijn 11 (4x/uur) en lijn 9 (2x/uur) een goed alternatief.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Vakantieregeling zou toch moeten gelden. Nee hoor; nu elke 10 minuten een bus van Zernike naar hoofdstation Groningen tot 18.17 en dan heb ik het alleen over lijn 15. Lijn 11 rijdt ook nog! Lijn 9 rijdt nog een paar keer in de avonduren en alle 3 hebben ze dezelfde reistijd van 21 a 22 minuten.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Dikke onzin inderdaad. Gisterochtend en vanmiddag op lijn 11 gereden, die 4 ritten samen hadden wel 10 personen naar/vanaf Zernike.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Maar ook een duur grapje:
420 ritten * 40 minuten (heen en terug) = 16.800 min
16.800 min / 60 = 280 uur (1 uur was toch iets van 100 euro? of mag je het zo niet rekenen)
28.000 euro?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Lijn 15 heeft een rijtijd van 17 minuten per richting geloof ik. Maakt niet uit ook, want het zullen hele lege ritten zijn.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Tja, als je het breed hebt, kun je het breed laten hangen.
En straks maar weer schooien in Den Haag voor de één of andere subsidie.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Isadora, ik denk dat er bij het maken van de dienstregeling gewoon vergeten is in alle lijnen en aansluitingen goed krijgen, om lijn 15 ook in de kerstvakantie niet te laten rijden. Deze lijn heeft dan ja geen nut voor de studenteb.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Camille, alles leuk en aardig, maar zet je verhaal nu nog eens zo neer, dat ook ik het kan begrijpen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Isadora,

In de kalender heeft de kerst- en zomervakantie buiten de stadsdienst Groningen een gelijke dienstregeling. Het kan zijn dat door de 80+ lijnen en een paar honderdvoud aan aansluitingen die zo goed mogelijk moeten zijn, vergeten is om lijn 15 in de kerstvakantie geen ritten te geven. Omdat lijn 15 en 11 door streekchauffeurs wordt gereden, kan dit mogelijk zijn.

Dit wordt het eerste dienstregelingsjaar dat lijn 15 NIET rijdt in de zomervakantie. Het kan ook hierdoor zijn dat voor de kerstvakantie gekozen is om de kleine vakantiedienstregeling te hanteren.

snap je het nu?
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Ik denk eigenlijk meer dat het ooit een keuze is geweest van Q-link = HOV = hoge frequentie. Met als achterliggende gedachte 'er werken ook mensen op Zernike' ofzo.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Lijn 11 is ook een Qlink en rijdt nu relatief snel door het Centrum heen. Ik denk dat juist werkenden baat hebben bij een uur langer Zernike bedienen door de week. Daarnaast had je het geld natuurlijk ook ergens anders kunnen inzetten. Dit vind ik wel echt verspilling van geld. Lijn 9 en 11 bieden echt een goed alternatief. Een 6x uur frequentie is meer dan voldoende.

@CamilleKreemers : het zou me idd niet verbazen als het zo is gegaan. Voor het niet rijden van lijn 15 in de zomervakantie stond tegenover een week langer doorrijden volgens de normale dienst. Lijn 9 rijdt in de zomervakantie overigens niet naar Zernike.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Camille, dank voor je uitgebreide antwoord.
Maar eerlijk gezegd, het valt me nog steeds moeilijk.
Terwijl ik nog echt geen druppel gedronken heb.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Isadora, ik zal het morgen opnieuw proberen. Misschien dat het duidelijker wordt als mijn hoofdpijn weg is.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Isadora,

Aldus de Qbuzzpaal in mijn plaats geldt er in de kerstvakantie een kleine vakantiedienstregeling (God weet waarom?).
Daardoor rijdt lijn 15 nog, ondanks dat ik dit niet nuttig vindt.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Is je hoofdpijn inmiddels verdwenen?

Dank voor je uitleg Camille, en de beste wensen. :D
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Isadora en de rest van de forummers, Beste wensen en gelukkig 2015.

Mijn hoofdpijn is inderdaad nu weg, zal de nacht ervoor wel verkeerd hebben gelegen. Ik stond al op met hoofdpijn.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

gebruiker77 schreef:Lijn 11 is ook een Qlink en rijdt nu relatief snel door het Centrum heen. Ik denk dat juist werkenden baat hebben bij een uur langer Zernike bedienen door de week. Daarnaast had je het geld natuurlijk ook ergens anders kunnen inzetten. Dit vind ik wel echt verspilling van geld. Lijn 9 en 11 bieden echt een goed alternatief. Een 6x uur frequentie is meer dan voldoende.
Ben ik meteen met je eens. 'Vroeger' (toen lijn 15 nog een 'witte lijn' was) reed men helemaal niet in de vakantie en daar maalde ook niemand om, alhoewel lijn 2 en 5 toen nog doorreden naar Zernike. Maar goed nu heb ik het echt over 17, 18 jaar geleden. Dat lijn 15 in de vakanties rijdt is ook pas een paar jaar zo trouwens.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door marlies »

Kevster schreef:
gebruiker77 schreef:Lijn 11 is ook een Qlink en rijdt nu relatief snel door het Centrum heen. Ik denk dat juist werkenden baat hebben bij een uur langer Zernike bedienen door de week. Daarnaast had je het geld natuurlijk ook ergens anders kunnen inzetten. Dit vind ik wel echt verspilling van geld. Lijn 9 en 11 bieden echt een goed alternatief. Een 6x uur frequentie is meer dan voldoende.
Ben ik meteen met je eens. 'Vroeger' (toen lijn 15 nog een 'witte lijn' was) reed men helemaal niet in de vakantie en daar maalde ook niemand om, alhoewel lijn 2 en 5 toen nog doorreden naar Zernike. Maar goed nu heb ik het echt over 17, 18 jaar geleden. Dat lijn 15 in de vakanties rijdt is ook pas een paar jaar zo trouwens.
Daar maalden heel veel mensen om want dat was ontzettend vervelend.

Het probleem is dat lijn 15 moet blijven rijden in de reguliere schoolvakanties omdat de universiteit daar niet aan meedoet en de universitaire studenten en personeel dus gewoon van- en naar Zernike moeten. Lijn 11 kon dat absoluut niet aan zonder 15 waardoor de boel vastliep.

De kerstvakantie is daarop de uitzondering, dat is de enige schoolvakantie die de universiteit wél hanteert. Dat men dat onderscheid niet maakt in de dienstregeling is tamelijk zonde van het geld. Maar voor de herfst-, voorjaars- en weet ik veel wat voor andere vakanties allemaal is het dus een ander verhaal.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Michael »

De verlenging van de Concessie Groningen-Drenthe is eigenlijk niet toegestaan. Hierbij wat leesvoer:

http://news.ovtenders.nl/?p=248
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Vraag me af of Arthur met onderstaande rekening gehouden heeft, aangezien:
- De eerste 2 tot 3 jaar de hele stad Groningen en Assen over de kop gaat, vanwege werkzaamheden.
- De periode erna de 'huidige' situatie wordt wedergekeerd.

De concessie moet dus voor deze periode zodanig worden aanbesteed dat na deze werkzaamheden er weer andere regels gelden. Het OV-bureau kan nu met Qbuzz de planning voor de gehele periode maken en uitvoeren, zodat de reiziger minder merkt. We weten allemaal dat een nieuwe vervoerder inwerktijd nodig is en in dit geval is het halve gebied een puinhoop. De reizigers worden er dus niet beter op als de aanbesteding VOOR de werkzaamheden geplaatst zijn. Het risico van deze werkzaamheden en het hiermee eventueel verlaten van reizigers is nogal groot, dus wordt de kostprijs hoger.

Vanuit reizigersoogpunt is het dus beter als een ingewerkte vervoerder zoals Qbuzz de concessie mag uitvoeren in de rumoerige werkzaamhedenjaren en ook dit met hun personeel kan voorbereiden. Anders krijg je dat bijvoorbeeld EBS (IS VOORBEELD!!!!) de concessie wint en er allerlei problemen ontstaan, zoals bussen die niet komen opdraven of de al gemaakte plannen van de vorige vervoerder niet wil uitvoeren. Er zitten mijns inziens meer voordelen aan de concessie nu verlengen en Qbuzz met de problemen opzadelen (ik heb overigens niks tegen Qbuzz), dan eventueel een enorme bezuiniging moeten doorvoeren, terwijl de bus misschien wel DE oplossing is voor de werkzaamheden.

Een mogelijk risico van opnieuw aanbesteden voor de werkzaamheden is dat de vervoerder door onervarenheid in de regio er zo'n potje van maakt gedurende deze kritische periode dat veel reizigers afhaken en hierdoor enorme bezuinigingen moeten worden doorgevoerd. Hier is geen enkele vervoerder of reiziger plezierig over.

Daarnaast heb ik mijn vragen over de oorspronkelijke duur van de concessie. Deze was 6 jaar + 2 jaar verlenging. Moeten we de 50%-regel dan toepassen op de 6 jaar die de concessie duurde als Qbuzz er een potje van gemaakt zou hebben of de 8 jaar die de concessie in die tijd mocht duren?
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

marlies schreef:
Kevster schreef:
gebruiker77 schreef:Lijn 11 is ook een Qlink en rijdt nu relatief snel door het Centrum heen. Ik denk dat juist werkenden baat hebben bij een uur langer Zernike bedienen door de week. Daarnaast had je het geld natuurlijk ook ergens anders kunnen inzetten. Dit vind ik wel echt verspilling van geld. Lijn 9 en 11 bieden echt een goed alternatief. Een 6x uur frequentie is meer dan voldoende.
Ben ik meteen met je eens. 'Vroeger' (toen lijn 15 nog een 'witte lijn' was) reed men helemaal niet in de vakantie en daar maalde ook niemand om, alhoewel lijn 2 en 5 toen nog doorreden naar Zernike. Maar goed nu heb ik het echt over 17, 18 jaar geleden. Dat lijn 15 in de vakanties rijdt is ook pas een paar jaar zo trouwens.
Daar maalden heel veel mensen om want dat was ontzettend vervelend.

Het probleem is dat lijn 15 moet blijven rijden in de reguliere schoolvakanties omdat de universiteit daar niet aan meedoet en de universitaire studenten en personeel dus gewoon van- en naar Zernike moeten. Lijn 11 kon dat absoluut niet aan zonder 15 waardoor de boel vastliep.

De kerstvakantie is daarop de uitzondering, dat is de enige schoolvakantie die de universiteit wél hanteert. Dat men dat onderscheid niet maakt in de dienstregeling is tamelijk zonde van het geld. Maar voor de herfst-, voorjaars- en weet ik veel wat voor andere vakanties allemaal is het dus een ander verhaal.
Hebben we het hier echt over 17 á 18 jaar geleden (echt '97, '98 en eerder enzo (maak lijn 15 al vanaf de eerste jaren mee en heb de lijn lang voor onderzoek bestudeerd))? Latere jaren werd het namelijk flink drukker en is de dienstregeling ook logischerwijs getrokken tot in de vakanties. Indertijd reed lijn 11 niet eens tot het Hoofdstation overigens, dus dat was eigenlijk niet te vergelijken met lijn 15. Je had toen lijn 2 en 5 die een voldeden. Heb het overigens echt concreet over de zomervakanties.

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is of ik niet weer of de oplossing ligt bij het door laten rijden van lijn 15 vooral in de zomervakanties en dat de dienst in de kerstvakantie geldverspilling is maar dat er waarschijnlijk wel een gedachtegang achter zit.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door marlies »

Nee, dit was in herfstvakantie van 2004, toen ik net studeerde. Lijn 15 reed toen niet in de dienstregeling voor schoolvakanties en ik had (net als vele anderen) wel gewoon colleges waar ik heen moest. Lijn 11 reed toen 1 keer per kwartier en er waren, ook vanwege de vakantie, geen versterkingsritten. Dat laatste werd later die week alsnog geregeld gelukkig, waarmee het iets beter te doen was.

Wilde gok maar het zou me niets verbazen als het rijden van 15 in de vakanties toen was geschrapt met het ingaan van de nieuwe GD-concessie. En vrij snel weer teruggedraaid :P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten