Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.
Daarnaast worden er ook meningen als feiten gebracht, in de post van Tristan bijvoorbeeld.
Ik denk dat er pas echt feiten in deze discussie zijn als daadwerkelijk alle poortjes gesloten zijn en je kunt zeggen kijk: de poortjes zijn nu een jaar dicht en in het afgelopen jaar is er meer/minder/evenveel geweld geweest als daarvoor. Ik denk dat het een discussie op basis van onderbuikgevoelens blijft zolang er geen cijfers beschikbaar zijn.
Ik denk dat er pas echt feiten in deze discussie zijn als daadwerkelijk alle poortjes gesloten zijn en je kunt zeggen kijk: de poortjes zijn nu een jaar dicht en in het afgelopen jaar is er meer/minder/evenveel geweld geweest als daarvoor. Ik denk dat het een discussie op basis van onderbuikgevoelens blijft zolang er geen cijfers beschikbaar zijn.
Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.
Ik vind eigenlijk dat we iedereen een apparaat op zijn of haar hoofd moeten plakken en dan agressieniveau's moeten meten. Dat is dan gekoppeld aan een subdermaal infuus waar bij hoge agressiviteit volautomatisch X kalmeringsmiddelen mee in de bloedbaan ingebracht worden. Pas dán weet je of zoiets effect heeft.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.
Er zijn natuurlijk wel ervaringen van het afsluiten van de metronetten in Rotterdam en Amsterdam. In Rotterdam is het aantal zwartrijders in de metro van 13,1% naar 1,6% gedaald, en in Amsterdam van 13% naar 2%. Nou zal het spoornetwerk minder strikt afgesloten worden dan de metronetten, maar er lijkt dus wel een flink effect op het aantal zwartrijders te zijn.
Bron voor de cijfers: http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... art-146428
Bron voor de cijfers: http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... art-146428
Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.
Ik geloof graag dat die poortjes het aantal zwartrijders doet dalen, zeker in combinatie met toezicht welke meer effectief kan zijn door de alarmen die afgaan als je door een poortje glipt. Op ombemand stations is die drempel al een stuk kleiner.
Daarnaast vermoed ik dat het grootste daling qua zwartrijders zit in het aantal gelegenheids-zwartrijders, doordat het én veel moeilijker is geworden én een stuk crimineler voelt met loeiende alarms en dergelijke. Het zou mij ook niet verbazen dat de overgebleven zwartrijders, diegene waren die ook sneller een controleur bedreigen etc. Zijn er ook cijfers of de agressiviteit is gedaald sinds sluiten portjes? En dan vooral in Amsterdam waar men niet zo inzet op veiligheid als in Rotterdam.
Daarnaast vermoed ik dat het grootste daling qua zwartrijders zit in het aantal gelegenheids-zwartrijders, doordat het én veel moeilijker is geworden én een stuk crimineler voelt met loeiende alarms en dergelijke. Het zou mij ook niet verbazen dat de overgebleven zwartrijders, diegene waren die ook sneller een controleur bedreigen etc. Zijn er ook cijfers of de agressiviteit is gedaald sinds sluiten portjes? En dan vooral in Amsterdam waar men niet zo inzet op veiligheid als in Rotterdam.
Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.
In deze topic is daar wel over gesproken: viewtopic.php?f=34&t=10945
Kaart ongeldig err. 007
Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.
Haha lol same here. Had al gelijk een beeld voor me van passagiers die al rollend uit rijdende treinen springen. _O-Alargule schreef:De thread-titel las ik toch wat anders... _O-
Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.
Het blijft natuurlijk lastig om techniek die eigenlijk in het abattoir thuishoort op een 'effectieve maar mensvriendelijke' wijze in het OV in te zetten.
http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/a ... tjes.dhtml
http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/a ... tjes.dhtml
Kaart ongeldig err. 007
Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.
Wat ik wel heel opmerkelijk vind is dat de woordvoerder zowel zegt dat de poortjes zijn ontworpen om in geval van nood open te kunnen trappen én dat het vandalisme is. Als ze er voor ontworpen zijn zou je zeggen dat dat zonder blijvende schade zou moeten kunnen. Op het moment dat het poortje niet defect raakt én het niet de bedoeling van de overtreder was om het poortje te beschadigen vind ik eigenlijk niet dat je van vandalisme kunt spreken.
Ik bedoel, ik wil het echt niet goedpraten om die dingen open te trappen maar vind wel dat de politiek zich gewoon in moet zetten voor een boete op het omzeilen van poortjes en een einde aan de vandalisme-constructie moet maken.
Ik bedoel, ik wil het echt niet goedpraten om die dingen open te trappen maar vind wel dat de politiek zich gewoon in moet zetten voor een boete op het omzeilen van poortjes en een einde aan de vandalisme-constructie moet maken.
Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.
Het OM denkt er precies hetzelfde over,raar dat RET nog steeds blijft bekeuren. In het filmpje is duidelijk te zien dat de poortjes weer gewoon dichtgaan.marlies schreef:Wat ik wel heel opmerkelijk vind is dat de woordvoerder zowel zegt dat de poortjes zijn ontworpen om in geval van nood open te kunnen trappen én dat het vandalisme is. Als ze er voor ontworpen zijn zou je zeggen dat dat zonder blijvende schade zou moeten kunnen. Op het moment dat het poortje niet defect raakt én het niet de bedoeling van de overtreder was om het poortje te beschadigen vind ik eigenlijk niet dat je van vandalisme kunt spreken.
Ik bedoel, ik wil het echt niet goedpraten om die dingen open te trappen maar vind wel dat de politiek zich gewoon in moet zetten voor een boete op het omzeilen van poortjes en een einde aan de vandalisme-constructie moet maken.
Weet iemand toevallig of het wel een echte woordvoerder van de RET is en niet die troll van @RET_Controle?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vXNr21l6DnQ[/youtube]
Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.
Tja, OM of in elk geval de opsporingsambtenaren zijn gewoon in dienst van RET hoor.Mr-W schreef:OM[/url] denkt er precies hetzelfde over,raar dat RET nog steeds blijft bekeuren.
Kaart ongeldig err. 007
Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.
Het OM is niet in dienst van de RET gelukkig :D
Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.
Dat maakt in dit geval dus zo goed als geen verschil voor de reiziger en het 'boetebeleid', helaas. -o-
Kaart ongeldig err. 007
Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.
Blij dat een onafhankelijke organisatie beslist of iets vandalisme is, en niet de RET.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.
Die 'onafhankelijke organisatie' krijgt PV'tjes aangeleverd via niet-onafhankelijke opsporingsambtenaren (want in dienst van RET). Als de reiziger niet in beroep of bezwaar gaat moet er op 'volledig onafhankelijke wijze' gewoon betaald worden (want automatische afhandeling). En anders waarschijnlijk ook gewoon betalen hoor; grote 'onafhankelijke kans' in elk geval.
Kaart ongeldig err. 007
Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.
Volgens mij heb je een prettiger leven als je je niet over dit soort dingen drukte maakt :')
Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.
mwa,waarschijnlijk wordt de boete dan kwijtgescholden vanwege landelijke richtlijnen en anders doet de rechter dat wel. Vind het wel weer typisch dat de RET vast blijft houden aan de vandalisme constructie. Weet iemand toevallig of de boeteopbrengst beland in de kas van RET/NS/enz. of volledig in de schatkist.atbrg schreef:En anders waarschijnlijk ook gewoon betalen hoor; grote 'onafhankelijke kans' in elk geval.
Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.
Nee, lijkt mij niet. Als het poortje bij het intrappen niet defect raakt, is er namelijk geen sprake van vandalisme. En in beroep gaan moet je volgens mij altijd in dat soort gevallen. Zeker omdat een groot deel van de BOA's substantiële fouten maakt bij het uitdelen van boetes. Vergeet niet dat een groot deel van de boetes wegens vormfouten wordt kwijtgescholden.atbrg schreef:Die 'onafhankelijke organisatie' krijgt PV'tjes aangeleverd via niet-onafhankelijke opsporingsambtenaren (want in dienst van RET). Als de reiziger niet in beroep of bezwaar gaat moet er op 'volledig onafhankelijke wijze' gewoon betaald worden (want automatische afhandeling). En anders waarschijnlijk ook gewoon betalen hoor; grote 'onafhankelijke kans' in elk geval.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.
Gemeenten kregen tot en met vorig jaar een vaste vergoeding voor boetes die door hun BOA's uitgeschreven zijn. Dat is dit jaar afgeschaft. Geen idee of RET onder dezelfde regeling valt, maar het zou me niet vreemd lijken.Mr-W schreef:Weet iemand toevallig of de boeteopbrengst beland in de kas van RET/NS/enz. of volledig in de schatkist.
Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.
Mr-W schreef:mwa,waarschijnlijk wordt de boete dan kwijtgescholden vanwege landelijke richtlijnen en anders doet de rechter dat wel.
Ik proef hier toch een schokkende vorm van naïviteit. De opsporingsambtenaren zullen in voorkomende gevallen desnoods ook voor de rechter volhouden dat ze beiden geconstateerd hebben dat er wel degelijk sprake was van 'schade'. Of denken jullie dat de betreffende ambtenaren in alle oprechtheid het boetebeleid van hun werkgever nog maar eens bij de rechter zullen uiteenzetten en 'verdedigen'?JeffreyMeijer schreef:Nee, lijkt mij niet. Als het poortje bij het intrappen niet defect raakt, is er namelijk geen sprake van vandalisme.
Kaart ongeldig err. 007
Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.
Om mijn mening maar eens te spuiten.
Punt één: de meeste poortjes staan ongetwijfeld onder videobewaking, evenals de meeste stations. Het intrappen is dus in de meeste gevallen vastgelegd en kan bekeken worden door OM, rechter, etc. Het is dus ook zichtbaar als het poortje in tweeën ligt of juist gewoon heel blijft.
Punt twee: als er daadwerkelijk schade zou zijn opgetreden, dan moet die schade ook hersteld worden. Dit geeft de volgende informatie: een verklaring onder ede van de schadehersteller waaruit kan blijken wat de 'schade' is, een factuur van de herstellingswerken of er blijkt juist helemaal niet hersteld, bijv. omdat er niets hersteld hoeft te worden.
Punt drie: er bestaan richtlijnen om geen boetes uit te delen, mits de toegang niet zichtbaar vernield is. Het OM heeft dat gecommuniceerd met de pers en dat is weer gewoon op internet te lezen.
Tot slot, het OM is echt niet achterlijk en er lopen daar een hoop slimme koppen rond. Ze seponeren liever dan dat ze aan een halfverloren zaak beginnen.
En daarmee kan je veilig concluderen dat je je weinig zorgen om de boete hoeft te maken, mits je natuurlijk niet het poortje vernield hebt.
Punt één: de meeste poortjes staan ongetwijfeld onder videobewaking, evenals de meeste stations. Het intrappen is dus in de meeste gevallen vastgelegd en kan bekeken worden door OM, rechter, etc. Het is dus ook zichtbaar als het poortje in tweeën ligt of juist gewoon heel blijft.
Punt twee: als er daadwerkelijk schade zou zijn opgetreden, dan moet die schade ook hersteld worden. Dit geeft de volgende informatie: een verklaring onder ede van de schadehersteller waaruit kan blijken wat de 'schade' is, een factuur van de herstellingswerken of er blijkt juist helemaal niet hersteld, bijv. omdat er niets hersteld hoeft te worden.
Punt drie: er bestaan richtlijnen om geen boetes uit te delen, mits de toegang niet zichtbaar vernield is. Het OM heeft dat gecommuniceerd met de pers en dat is weer gewoon op internet te lezen.
Tot slot, het OM is echt niet achterlijk en er lopen daar een hoop slimme koppen rond. Ze seponeren liever dan dat ze aan een halfverloren zaak beginnen.
En daarmee kan je veilig concluderen dat je je weinig zorgen om de boete hoeft te maken, mits je natuurlijk niet het poortje vernield hebt.
De mortuis nil nisi bene
Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.
Maar de praktijk is gewoon anders want:Obus schreef:En daarmee kan je veilig concluderen dat je je weinig zorgen om de boete hoeft te maken, mits je natuurlijk niet het poortje vernield hebt.
En dan ga je gewoon het juridisch theater in. Meestal gewoon betalen dus maar anders in elk geval optimale ergernis (gelukkig zijn ze goed ingepakt) en eventueel minimaal een dag verlof nemen.Mr-W schreef:OM[/url] denkt er precies hetzelfde over,raar dat RET nog steeds blijft bekeuren. In het filmpje is duidelijk te zien dat de poortjes weer gewoon dichtgaan.
Kaart ongeldig err. 007
Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.
Je kan toch gewoon in beroep gaan?
Een beroepschrift heb je in een paar uur geschreven en je hoeft maar naar mijn vorige post te kijken voor een opzetje.
Het laatste wat je Nee-land moet doen is jaknikken tegen lui die denken je een loer te kunnen draaien
Een beroepschrift heb je in een paar uur geschreven en je hoeft maar naar mijn vorige post te kijken voor een opzetje.
Het laatste wat je Nee-land moet doen is jaknikken tegen lui die denken je een loer te kunnen draaien
De mortuis nil nisi bene
Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.
En daarmee impliciet dit (particuliere) bezettingsleger legitimeren?Obus schreef:Je kan toch gewoon in beroep gaan?
Kaart ongeldig err. 007
Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.
Bezettingsleger? Zijn de Duitsers de grens overgestoken?
Ik neem aan dat je het over de RET-medewerkers hebt. Juist door in beroep te gaan, pak je die lui aan. Door ja te knikken legitimeer je hun aanwezigheid juist.
Ik neem aan dat je het over de RET-medewerkers hebt. Juist door in beroep te gaan, pak je die lui aan. Door ja te knikken legitimeer je hun aanwezigheid juist.
De mortuis nil nisi bene
Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.
In verzet gaan, zou ook nog een advies kunnen zijn.Obus schreef:Juist door in beroep te gaan, pak je die lui aan.
Kaart ongeldig err. 007
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 116 gasten