mb90's Jaaroverzicht van 2014 in 24 foto's

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90's Jaaroverzicht van 2014 in 24 foto's

Bericht door mb90 »

Als eerste de beste wensen voor 2015! :pos:

Voor het afgelopen jaar heb ik dit keer geen overzicht van alle veranderingen in het OV in Nederland. Dit keer heb ik een overzichtje gemaakt van de reisjes die ik dit jaar gemaakt heb. Gemiddeld heb ik 2 foto's per maand uitgezocht, maar een enkele keer zijn dit er meer of minder. Foto's die al hier in een verslag staan heb ik overigens niet meegenomen in dit overzicht, want dat zou natuurlijk een beetje dubbelop zijn. :wink:

Ik begin uiteraard met januari.
Na het reisje naar Luik wat hier al elders te zien is, heb ik in de mistige avond van 21 januari een aantal foto's gemaakt van de Erasmusbrug in de mist / laaghangende bewolking. Naast de Erasmusbrug ligt een van de mooiste begin / eindpunten van een tramlijn in Rotterdam. Het Willemsplein met tramlijn 7 naar Woudestein. Hier te zien met Citadis 2107:
Afbeelding

Dan februari. Daar heb ik 2 foto's van. De eerste komt uit een rondje door Brabant (iets wat ik vaker gedaan heb dit jaar) waarbij ik in Breda de eenling van de concessie zag. De tot dan toe enige Volvo 8900 die in Brabant rondreed, de Veolia 5884. Hier te zien als lijn 11 naar Bavel:
Afbeelding

De andere foto van deze maand is een toevalstreffer op Rotterdam Centraal. Mooi naast elkaar op spoor 11 en 12 stonden de Benelux naar Den Haag HS en de Intercity Direct naar Amsterdam Centraal:
Afbeelding

Dan maart. Op de eerste dag van deze maand ging ik naar Groningen voor een eerste kennismaking met het nieuwe Qlink-concept in en rondom de stad. Naast de lijnen 3 en 4 met de nieuwe Citaro's, is ook lijn 5 aangepast. Hier te zien in het Drentse Annen (herkenbaar aan het hunebed links) met de Qlink-paarse Citaro 3075:
Afbeelding

Halverwege de maand ging ik een middagje naar Delft en Rijswijk. Daarbij kwam ik ook langs de enige met overwegbomen bewaakte tramoverweg van Nederland (dus zonder de Utrechtse sneltram) in Rijswijk. Deze ligt aan de Delftseweg in Rijswijk en op de foto komt de GTL 3010 als lijn 1 naar Scheveningen langs:
Afbeelding

De maand april laat ik in wat meer foto's zien. De eerste serie komt uit Utrecht. De eerste komt van de Croeselaan met daarop de Arriva 6154 op een van z'n laatste rijdagen, want niet veel later werd deze serie Integro's vervangen door Volvo 8900-en. Hier dus nog de 6154 als lijn 388 vanuit Dordrecht naar Utrecht:
Afbeelding

Nog iets langer reden de Weense spitstrams rond op de Utrechtse sneltram. Op dezelfde dag komt dit setje langs de halte Kanaleneiland Zuid opweg naar Nieuwegein Zuid:
Afbeelding

Nagenoeg vers van de pers waren toen deze dubbelgelede Van Hools op de Uithoflijn 12. Hier te zien op de Weg tot de Wetenschap:
Afbeelding

Weer een heel stuk ouder is het geplande materieel naar het Spoorwegmuseum. Het geplande, want heel vaak reed er wat anders dan de Plan V die er gepland is. Op 18 april reed er gelukkig wel een Plan V, de 444 en ook nog eens in een lekker lentezonnetje:
Afbeelding

De laatste foto van deze maand komt niet uit Utrecht, maar uit Frankrijk. Met de toen net gestarte Thalys-verbinding ben ik op 26 april naar Lille geweest. Het was helaas een grijze en 's middags ook regenachtige dag, maar ik heb toch genoeg gezien van de stad, de VAL en de trams. In Tourcoing was bijvoorbeeld deze tram te zien:
Afbeelding

De maand mei laat ik in 3 foto's zien. De eerste komt uit Den Haag. De tramlijnen 11 en 12 reden tussen de Haagse Markt en Hollands Spoor via een flinke omweg door het centrum. Hier zijn bijvoorbeeld op 3 mei beide lijnen te zien in de Gravenstraat:
Afbeelding

Op 25 mei ging ik weer naar het Brabantse land. In 2014 reed er planmatig SGM door West-Brabant. Hier bijvoorbeeld te zien bij Zevenbergen met de Sprinter t5130:
Afbeelding

Ook reden er toen nog regelmatig Volans-Amba's van Veolia op niet-Volans lijnen. Hier is bij Oud Gastel de 5340 bijvoorbeeld te zien op lijn 111 naar Roosendaal met links in de verte de 'skyline' van Stampersgat en de Suikerunie:
Afbeelding

De maand juni bood niet zo veel en daarom gaan we meteen door naar juli. In de zomer reed de Utrechtse sneltram niet en reed bijvoorbeeld tijdelijk de buslijn 374 naar Vianen. Deze lijn reed met materieel van de stadsdienst, zoals hier te zien is met de Citaro 4065 in Vianen:
Afbeelding

De zomervakantie was al genoemd in een eerder verslag en dus ga ik meteen door naar het einde van augustus. Toen ging ik een dag naar Zeeland. Vooral voor de zomerlijnen langs de kust, maar ook voor lijn 42 naar Brugge die hieronder net Belgie in rijdt bij de grensovergang van Sint Anna ter Muiden:
Afbeelding

De zomerlijnen dus. Hier is de zomerlijn van Walcheren te zien, lijn 864. Hier het enige stukje waarbij goed de Noordzeekust te zien is, de Zeedijk in Westkapelle:
Afbeelding

Dan de maand september. We komen alweer aan het eind van de maand terecht. Om de tijd te doden totdat de vlucht met mijn opa en oma zou landen op Schiphol deed ik nog een aantal dorpjes aan opweg naar de luchthaven. Zo ook Oud Ade. Hier komt lijn 56 naar Leimuiden door het dorp heen met Citea 8788:
Afbeelding

Onderweg kwam ik nog langs Hoofddorp, maar qua tijd redde ik het niet meer voor een foto. De volgende dag wel en op die dag zien we de in een R-Net jasje rijdende Lion's City 3864 als toen nog lijn 140 naar Uithoorn bij de halte Beukenhorst, waar deze lijn overigens gek genoeg niet stopt:
Afbeelding

Nu de maand oktober. Een rondje door Overijssel bracht mij op 4 oktober langs de Vechtdallijnen. Hier bijvoorbeeld langs de elektrische tak van de lijnen bij Dalfsen met 2 GTW-tjes als Sneltrein naar Zwolle:
Afbeelding

Het Kamperlijntje werd op deze dag ook meegenomen. Vlak voor Kampen kwam deze 3449 langs als Sprinter t8555:
Afbeelding

In november ging ik op de eerste dag weer op pad. De s140 reed toen om via o.a. de Hanzelijn en is hier met IC 148 te zien in Almere Centrum:
Afbeelding

Aan het einde van de maand maakte ik nog een laatste rondje met Veolia door Brabant. Dat bracht mij o.a. in Tilburg, waar hier de toen nog rijdende lijn 127 naar Breda langskwam:
Afbeelding

In december ging ik vlak voor de kerstdagen even een aantal dagen naar de Spaanse zon in Alicante. Een verslag daarvan volgt nog, maar hier is alvast een voorproefje. Op de onderstaande foto zien we een tram van L1 vanuit Benidorm opweg naar Alicante langs de kustlijn van El Campello met rechts de platja en de welbekende Mediterranee 8-) :
Afbeelding

De laatste foto komt net als de laatste foto van november vanuit Tilburg. Nu uiteraard niet meer met Veolia, maar met een aantal bussen van Arriva. Dit zijn de Volans Volvo 7223 als lijn 301 naar Den Bosch, de Amba 8209 als lijn 9 naar Udenhout en de Citaro als lijn 1:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door mb90 op do 01 jan 2015, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mb90's Jaaroverzicht van 2014 in 24 foto's

Bericht door Milco »

Leuke foto's, vooral die van de Mat '64 en van Spanje vind ik geweldig! :pos:

2x naar Lille geweest zo te lezen dus? :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90's Jaaroverzicht van 2014 in 24 foto's

Bericht door Etienne »

Prachtige foto's
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90's Jaaroverzicht van 2014 in 24 foto's

Bericht door mb90 »

@ Milco: Nee dat niet, ik was met het typen niet helemaal scherp. De keer in april was de enige. De Lille in januari moet Luik zijn..
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: mb90's Jaaroverzicht van 2014 in 24 foto's

Bericht door isadora »

Erg onderhoudend, veel variatie, nooit een moment van verveling. :pos:
Leuk ook te zien het oude Oude Ade gevolgd door het strakke Hoofddorp.

Als gezegd, een heel boeiende verzameling, al betreft het bussen.
Ik kijk uit naar je verslag van Alicante.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: mb90's Jaaroverzicht van 2014 in 24 foto's

Bericht door Zugführer »

Fraai jaaroverzicht :D
Misschien moet ik ook maar weer eens een fototoestel aan gaan schaffen :p
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90's Jaaroverzicht van 2014 in 24 foto's

Bericht door Daniel »

Leuk jaaroverzichtje hoor :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: mb90's Jaaroverzicht van 2014 in 24 foto's

Bericht door Michael »

Leuke foto's :pos:
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: mb90's Jaaroverzicht van 2014 in 24 foto's

Bericht door waldo79 »

Onderhoudend, vooral door het verhaal wat je eromheen vertelt :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90's Jaaroverzicht van 2014 in 24 foto's

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :D :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten