Concessie DAV-gebied (2007-2018)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Nee, die Scania's zijn niet echt overdreven zuinig nee.. :P Hoorde wel wat verhalen dat ze er binnenkort uit gaan, maar geen idee of het waar is of wat er voor in de plaats gaat komen. :)

Overigens, even een lijstje:

Dordrecht rijdt dus: stadsdienst Dordrecht, 11/12, 13, (grotendeels) 14/15, 18, 19, 88, 92 en 388.

Blijven voor Alblasserdam over: 16, 87, 89, 90, 91, 93, 94, 187, 190, 191 en 691.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Hee, dat had ik dus niet verwacht dat de Qliners nu ook in Dordrecht staan. Maar kennelijk nu dus een redelijk mooie scheiding tussen de diverse deelgebieden, voorheen reed er zelfs een rit op 85 vanuit Alblasserdam wat vast efficiënt voor Arriva was maar natuurlijk niet heel logisch.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Zitten nog steeds vreemde dingen in soms hoor.. :P De rit 90 van 17:57 vanuit Utrecht (tot aan de Dam in Alblasserdam) wordt door Schelluinen gereden.. Vanaf de Dam gaat 'ie leeg naar Gorinchem en heeft de chauffeur vervolgens 1,5 uur pauze ofzo. :lol:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Tja, dat er rare dingen in zitten blijkt eigenlijk al uit dat lijn 94 vanuit Alblasserdam gereden wordt :P Dat je de spitsverdubbeling op het oostelijk deel van lijn 90 vanuit Schelluinen rijdt vindt ik dan nog nieteens zo heel raar eigenlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door zone5324bericht... »

rariteiten zitten in de diensten van elke concessie.
ik heb toch regelmatig een mat-rit van Maassluis naar Zoetermeer, Naaldwijk naar Zoetermeer of Den Haag naar Zoetermeer.
Dinsdagmiddag voor mijn gebroken dienst mag ik leeg naar Rijswijk om een paar korte ritjes 130 naar de Grote Markt te mogen rijden, omdat nog een slag 50 naar Zoetermeer te maken, maar dan dus weer leeg van Rijswijk terug naar Zoetermeer.

leeg naar Utrecht vanuit Alblasserdam heb ik ook wel een paar keer gedaan toen ik nog in Alblasserdam werkte.
leeg naar Sommelsdijk vanuit Heinenoord was 's morgens ook vaak vaste prik.

de vervoerders gooien de boel in de computer en die maakt er een product van, wat volgens het programma efficiënt is.
afhankelijk van de vervoerskundige wordt er nog aan gesleuteld of wordt het 1 op 1 over genomen (ongeacht de mogelijke beter oplossingen als er toch nog een beetje geschoven wordt).
maar ik weet inmiddels ook, dat er een politiek spelletje mee gespeeld wordt.
als ze echt efficiënt in zouden plannen, zouden er minder bussen en mensen nodig zijn, maar dat kunnen ze dan weer niet verkopen naar de opdrachtgever, want dan wil die, dat het ook met minder mensen en middelen gedaan wordt (maar dan ook met korting op het budget het jaar erop).
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3032
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

Van de drie ritten 94 rijdt Alblasserdam er maar één. Die komt leeg uit Utrecht dus is dan al 'in de buurt'.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Oh, dacht dat 't er 2 waren.. :P Misschien verkeerd gezien. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Michael
Berichten: 11764
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Michael »

Zo is er ook iets raars in Breda: De rit 122 van Breda naar Lage Zwaluwe van 5:44 gaat vanaf Lage Zwaluwe leeg naar Willemstad om dan de 117 naar Breda te rijden. Maar voor de terugrit van de 122 moet er een bus leeg van de stalling komen naar Lage Zwaluwe. Het zou mij dan logischer lijken om de 122 naar Lage Zwaluwe ook als dienstrit 122 naar Breda te laten rijden en dan vanaf de stalling leeg een bus naar Willemstad laten rijden.

Was even off topic maar had wel met de discussie te maken.
CamilleKreemers
Berichten: 4390
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

Heel soms wil het ook te maken hebben met het aantal bussen dat in een stalling geplaatst kunnen worden. In Groningen worden twee stadsdiensten gereden door Leek en Appingedam, omdat er in Groningen op de stalling geen ruimte meer is voor de extra bussen. Ook staan er nog enkele Qliners om deze reden in Veendam om hun ritten op de Q300 te rijden. Deze diensten zouden eigenlijk door Groningen gereden kunnen worden, maar de stalling heeft niet meer ruimte. Veendam rijdt deze diensten dus voor Groningen. Wissels worden vaak dan door overstappen op 110 uitgevoerd.

Soms moet je als vervoerkundige ook maar efficiënt kunnen werken. Soms past het gewoon niet beter vanuit reizigersoptiek. Een 25/35 interval op een buslijn is soms efficiënter voor de vervoerder, maar niet logisch voor de reiziger. Om het voorbeeld van Breda van Michael te pakken, het is mogelijk dat de dienstrit 122 daarna nog 2 uur doorrijdt en hierdoor met rijtijdenwet in de knoei te komen.

Ik zie soms rare dingen in GD bijvoorbeeld in de chauffeursdiensten voorbij komen (Voorbeeld MAT stalling -Veendam Station - 13 naar Winschoten - MAT naar Veendam - lijn 171 naar Groningen Zernike en terug. Gelijktijdig rijdt er een rit van Veendam stalling MAT naar Winschoten om lijn 110 naar Assen te rijden). Het omdraaien is niet mogelijk omdat de rijtijd Veendam lijn 13 naar Winschoten en lijn 110 naar Assen te lang zou zijn in combinatie met de rit terug en een slag 119 Winschoten - Delfzijl. De rijtijdenwet schijnt dat niet te mogen, omdat in de hele rit dan maar 18 minuten pauze zit bij ongeveer 6 uur dienst uit mijn hoofd. Op papier is het echter efficiënter om lijn 13 door te laten gaan als lijn 110, in werkelijkheid wordt die dienst afgewezen.

Edit: Ik woon zelf in Groningen, dus hoop niet dat iemand beledigd wordt van mijn voorbeelden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Ach, dat valt nog mee... zo zag ik vandaag een dienst van vestiging Dordrecht waarbij de chauffeur met een aflosauto van de stalling naar het station rijdt en vervolgens pauze heeft. En nee, dat zit dus niet halverwege een dienst maar aan het begin :P

@Stefan: wat betreft die halte P+R Meerkerk waar we het vanmiddag nog over hadden... er hangt dus wel een vertrekstaat in het kastje aan die teruggeplaatste haltepaal. Alleen... die is van de vorige dienstregeling :cry:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Meltrain »

Stopt er nou wel of niet een bus bij die halte P+R Meerkerk?
Als ik op de site van Arriva op "Meerkerk" zoek, kan ik wel de dienstregelingen van 387 en 388 vinden, maar die halte staat dan weer niet in de dienstregeling. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door waldo79 »

Ik heb de wiki geraadpleegd en het antwoord is: geen stop :idea:

En ik ga ervan uit dat Daniel weet waar hij over spreekt. Voor zover ik weet was die stop maar tijdelijk :lol:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Meltrain »

Oke, die stop is m.i.v. de huidige dienstregeling vervallen?
Het had leuk geweest als dat op die pagina onder het kopje "Geschiedenis" was gezet. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door BR628 »

Wellicht interessant om te melden: de reden dat er niet (meer) gestopt wordt in Meerkerk komt door de onveiligheid bij de betreffende haltes. Dat speelde een jaar of 2 al en is nu dus definitief uit de dienstregeling gehaald.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

De haltepalen zijn er ook fysiek weggeweest hoorde ik van Stefan gisteren, maar zijn dus inmiddels weer teruggezet. Aannemelijk een concessieverlener die het niet eens was dat die halte was opgeheven, maar het zou nog even duren voordat hij daadwerkelijk weer in de dienstregeling wordt opgenomen.

De wegbeheerder heeft bij de halte ri. Dordrecht (de meest onveilig en ook onhandig gelegen halte) trouwens inmiddels een groot bord neergezet met de tekst "Pas op! Van links invoegende bussen".
Maar vervallen of niet: de chauffeur van vestiging Dordrecht die ik gister op de 388 ri. Dordrecht had maakte nog braaf de slinger via die halte ondanks dat er niemand stond te wachten. 'tis ook wel een vrij onmogelijke bocht om weer van het busbaantje af te komen trouwens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Klopt, die palen zijn inderdaad een week of 2 écht weggeweest.. Dus ben benieuwd vanaf wanneer we er weer officieel gaan stoppen... Zijn toch regelmatig in- en uitstappers daar.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Overigens, om nog even terug te komen op de Scania's: Heb vandaag zelf de 8075, 8078 en 8079 zien rijden.. Via Ovradar heb ik net ook nog de 8073 en 8076 gevonden. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3032
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

Stefan schreef:Klopt, die palen zijn inderdaad een week of 2 écht weggeweest.. Dus ben benieuwd vanaf wanneer we er weer officieel gaan stoppen... Zijn toch regelmatig in- en uitstappers daar.
En dat terwijl de P+R waarnaar de halte vernoemd is al weer een paar maanden geleden tot de laatste tegel is afgebroken. Zelfs de fietsenstalling is verwijderd, idem voor het houten bruggetje waarover je zo makkelijk van en naar het industrieterrein van Meerkerk kon lopen.

Wil Rijkswaterstaat die halte soms weg hebben ofzo? Ik kan me dat zomaar voorstellen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Rdaalwil
Berichten: 123
Lid geworden op: do 30 jan 2014, 22:22

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Rdaalwil »

Ze mogen die halte bij Meerkerk niet weghalen :(!! Ik heb die regelmatig als ik van een leasemaatschappij vandaan kom. Oké, het is wel 19 minuten wandelen daarheen :P! maar je bent sneller in Utrecht of Dort, dan dat je eerst naar Meerkerk postkantoor moet wandelen.. Btw, zij kunnen postkantoor ook wel veranderen qua naam, hier zit al een tijdje geen postkantoor meer in :')
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Oh, dat heb ik inderdaad ook nog een tijdje gedaan.. Was ook altijd wel blij dat die halte er was... :lol:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Rdaalwil
Berichten: 123
Lid geworden op: do 30 jan 2014, 22:22

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Rdaalwil »

Stefan schreef:Oh, dat heb ik inderdaad ook nog een tijdje gedaan.. Was ook altijd wel blij dat die halte er was... :lol:
Het eerste gemis was toen ook dat die palen verdwenen dat alle bussen er konden stoppen! de halte richting Utrecht valt toch wel mee qua onveiligheid? Bij Hank ligt het ook aan de op- en afrit. Alleen de kant richting in Dort is idd een rot plek. Heb weleens bijna gehad dat een bus doorreed :|
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door gliderfighter »

Vandaag ook bij "die" leasemaatschappij geweest.(We werken denk ik bij dezelfde club) Vond het al raar dat 9292 geen optie gaf om vanaf Energieweg naar de P+R halte te lopen. Flinke hike naar Postkantoor gemaakt om daar de 181 te halen. Dat wordt voortaan dus naar het dorp lopen.. Dag bus met airco -o-. In ieder geval minder kans om platgereden te worden op het stukje tot de ambulancepost
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Heb tijdens m'n schooltijd dat werk nog gedaan, beviel me altijd wel.. :)

Ben in ieder geval benieuwd wanneer ze wat aan de halte richting Dordt gaan doen, vind het nog steeds niet echt een prettige plek om met de bus vandaan te vertrekken.. De borden geven aan dat je voorrang hebt, maar ik wacht liever eventjes tot er geen auto's aan komen..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

@gliderfighter: Als je wel platgereden wordt is de ambulance in elk geval dichtbij dan :mrgreen: Maareh, er zit toch airco in de Amba's die in DAV rijden (en nu voornamelijk in die hoek van de concessie rondrijden)?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Ik gok dat 'ie de 388 bedoeld. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten