Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door Zugführer »

Daarnaast worden er ook meningen als feiten gebracht, in de post van Tristan bijvoorbeeld.
Ik denk dat er pas echt feiten in deze discussie zijn als daadwerkelijk alle poortjes gesloten zijn en je kunt zeggen kijk: de poortjes zijn nu een jaar dicht en in het afgelopen jaar is er meer/minder/evenveel geweld geweest als daarvoor. Ik denk dat het een discussie op basis van onderbuikgevoelens blijft zolang er geen cijfers beschikbaar zijn.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door deadlock »

Ik vind eigenlijk dat we iedereen een apparaat op zijn of haar hoofd moeten plakken en dan agressieniveau's moeten meten. Dat is dan gekoppeld aan een subdermaal infuus waar bij hoge agressiviteit volautomatisch X kalmeringsmiddelen mee in de bloedbaan ingebracht worden. Pas dán weet je of zoiets effect heeft.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door Geert »

Er zijn natuurlijk wel ervaringen van het afsluiten van de metronetten in Rotterdam en Amsterdam. In Rotterdam is het aantal zwartrijders in de metro van 13,1% naar 1,6% gedaald, en in Amsterdam van 13% naar 2%. Nou zal het spoornetwerk minder strikt afgesloten worden dan de metronetten, maar er lijkt dus wel een flink effect op het aantal zwartrijders te zijn.

Bron voor de cijfers: http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... art-146428
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door Somoht »

Ik geloof graag dat die poortjes het aantal zwartrijders doet dalen, zeker in combinatie met toezicht welke meer effectief kan zijn door de alarmen die afgaan als je door een poortje glipt. Op ombemand stations is die drempel al een stuk kleiner.
Daarnaast vermoed ik dat het grootste daling qua zwartrijders zit in het aantal gelegenheids-zwartrijders, doordat het én veel moeilijker is geworden én een stuk crimineler voelt met loeiende alarms en dergelijke. Het zou mij ook niet verbazen dat de overgebleven zwartrijders, diegene waren die ook sneller een controleur bedreigen etc. Zijn er ook cijfers of de agressiviteit is gedaald sinds sluiten portjes? En dan vooral in Amsterdam waar men niet zo inzet op veiligheid als in Rotterdam.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door atbrg »

In deze topic is daar wel over gesproken: viewtopic.php?f=34&t=10945
Kaart ongeldig err. 007
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:De thread-titel las ik toch wat anders... _O-
Haha lol same here. Had al gelijk een beeld voor me van passagiers die al rollend uit rijdende treinen springen. _O-
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door atbrg »

Het blijft natuurlijk lastig om techniek die eigenlijk in het abattoir thuishoort op een 'effectieve maar mensvriendelijke' wijze in het OV in te zetten.

http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/a ... tjes.dhtml
Kaart ongeldig err. 007
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door marlies »

Wat ik wel heel opmerkelijk vind is dat de woordvoerder zowel zegt dat de poortjes zijn ontworpen om in geval van nood open te kunnen trappen én dat het vandalisme is. Als ze er voor ontworpen zijn zou je zeggen dat dat zonder blijvende schade zou moeten kunnen. Op het moment dat het poortje niet defect raakt én het niet de bedoeling van de overtreder was om het poortje te beschadigen vind ik eigenlijk niet dat je van vandalisme kunt spreken.

Ik bedoel, ik wil het echt niet goedpraten om die dingen open te trappen maar vind wel dat de politiek zich gewoon in moet zetten voor een boete op het omzeilen van poortjes en een einde aan de vandalisme-constructie moet maken.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door Mr-W »

marlies schreef:Wat ik wel heel opmerkelijk vind is dat de woordvoerder zowel zegt dat de poortjes zijn ontworpen om in geval van nood open te kunnen trappen én dat het vandalisme is. Als ze er voor ontworpen zijn zou je zeggen dat dat zonder blijvende schade zou moeten kunnen. Op het moment dat het poortje niet defect raakt én het niet de bedoeling van de overtreder was om het poortje te beschadigen vind ik eigenlijk niet dat je van vandalisme kunt spreken.

Ik bedoel, ik wil het echt niet goedpraten om die dingen open te trappen maar vind wel dat de politiek zich gewoon in moet zetten voor een boete op het omzeilen van poortjes en een einde aan de vandalisme-constructie moet maken.
Het OM denkt er precies hetzelfde over,raar dat RET nog steeds blijft bekeuren. In het filmpje is duidelijk te zien dat de poortjes weer gewoon dichtgaan.
Weet iemand toevallig of het wel een echte woordvoerder van de RET is en niet die troll van @RET_Controle?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vXNr21l6DnQ[/youtube]
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door atbrg »

Mr-W schreef:OM[/url] denkt er precies hetzelfde over,raar dat RET nog steeds blijft bekeuren.
Tja, OM of in elk geval de opsporingsambtenaren zijn gewoon in dienst van RET hoor.
Kaart ongeldig err. 007
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door marlies »

Het OM is niet in dienst van de RET gelukkig :D
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door atbrg »

Dat maakt in dit geval dus zo goed als geen verschil voor de reiziger en het 'boetebeleid', helaas. -o-
Kaart ongeldig err. 007
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door Jef400 »

Blij dat een onafhankelijke organisatie beslist of iets vandalisme is, en niet de RET.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door atbrg »

Die 'onafhankelijke organisatie' krijgt PV'tjes aangeleverd via niet-onafhankelijke opsporingsambtenaren (want in dienst van RET). Als de reiziger niet in beroep of bezwaar gaat moet er op 'volledig onafhankelijke wijze' gewoon betaald worden (want automatische afhandeling). En anders waarschijnlijk ook gewoon betalen hoor; grote 'onafhankelijke kans' in elk geval.
Kaart ongeldig err. 007
waldo79
Berichten: 7625
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door waldo79 »

Volgens mij heb je een prettiger leven als je je niet over dit soort dingen drukte maakt :')
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door Mr-W »

atbrg schreef:En anders waarschijnlijk ook gewoon betalen hoor; grote 'onafhankelijke kans' in elk geval.
mwa,waarschijnlijk wordt de boete dan kwijtgescholden vanwege landelijke richtlijnen en anders doet de rechter dat wel. Vind het wel weer typisch dat de RET vast blijft houden aan de vandalisme constructie. Weet iemand toevallig of de boeteopbrengst beland in de kas van RET/NS/enz. of volledig in de schatkist.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door Jef400 »

atbrg schreef:Die 'onafhankelijke organisatie' krijgt PV'tjes aangeleverd via niet-onafhankelijke opsporingsambtenaren (want in dienst van RET). Als de reiziger niet in beroep of bezwaar gaat moet er op 'volledig onafhankelijke wijze' gewoon betaald worden (want automatische afhandeling). En anders waarschijnlijk ook gewoon betalen hoor; grote 'onafhankelijke kans' in elk geval.
Nee, lijkt mij niet. Als het poortje bij het intrappen niet defect raakt, is er namelijk geen sprake van vandalisme. En in beroep gaan moet je volgens mij altijd in dat soort gevallen. Zeker omdat een groot deel van de BOA's substantiële fouten maakt bij het uitdelen van boetes. Vergeet niet dat een groot deel van de boetes wegens vormfouten wordt kwijtgescholden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door Geert »

Mr-W schreef:Weet iemand toevallig of de boeteopbrengst beland in de kas van RET/NS/enz. of volledig in de schatkist.
Gemeenten kregen tot en met vorig jaar een vaste vergoeding voor boetes die door hun BOA's uitgeschreven zijn. Dat is dit jaar afgeschaft. Geen idee of RET onder dezelfde regeling valt, maar het zou me niet vreemd lijken.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door atbrg »

Mr-W schreef:mwa,waarschijnlijk wordt de boete dan kwijtgescholden vanwege landelijke richtlijnen en anders doet de rechter dat wel.
JeffreyMeijer schreef:Nee, lijkt mij niet. Als het poortje bij het intrappen niet defect raakt, is er namelijk geen sprake van vandalisme.
Ik proef hier toch een schokkende vorm van naïviteit. De opsporingsambtenaren zullen in voorkomende gevallen desnoods ook voor de rechter volhouden dat ze beiden geconstateerd hebben dat er wel degelijk sprake was van 'schade'. Of denken jullie dat de betreffende ambtenaren in alle oprechtheid het boetebeleid van hun werkgever nog maar eens bij de rechter zullen uiteenzetten en 'verdedigen'?
Kaart ongeldig err. 007
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door Obus »

Om mijn mening maar eens te spuiten.

Punt één: de meeste poortjes staan ongetwijfeld onder videobewaking, evenals de meeste stations. Het intrappen is dus in de meeste gevallen vastgelegd en kan bekeken worden door OM, rechter, etc. Het is dus ook zichtbaar als het poortje in tweeën ligt of juist gewoon heel blijft.

Punt twee: als er daadwerkelijk schade zou zijn opgetreden, dan moet die schade ook hersteld worden. Dit geeft de volgende informatie: een verklaring onder ede van de schadehersteller waaruit kan blijken wat de 'schade' is, een factuur van de herstellingswerken of er blijkt juist helemaal niet hersteld, bijv. omdat er niets hersteld hoeft te worden.

Punt drie: er bestaan richtlijnen om geen boetes uit te delen, mits de toegang niet zichtbaar vernield is. Het OM heeft dat gecommuniceerd met de pers en dat is weer gewoon op internet te lezen.

Tot slot, het OM is echt niet achterlijk en er lopen daar een hoop slimme koppen rond. Ze seponeren liever dan dat ze aan een halfverloren zaak beginnen.

En daarmee kan je veilig concluderen dat je je weinig zorgen om de boete hoeft te maken, mits je natuurlijk niet het poortje vernield hebt.
De mortuis nil nisi bene
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door atbrg »

Obus schreef:En daarmee kan je veilig concluderen dat je je weinig zorgen om de boete hoeft te maken, mits je natuurlijk niet het poortje vernield hebt.
Maar de praktijk is gewoon anders want:
Mr-W schreef:OM[/url] denkt er precies hetzelfde over,raar dat RET nog steeds blijft bekeuren. In het filmpje is duidelijk te zien dat de poortjes weer gewoon dichtgaan.
En dan ga je gewoon het juridisch theater in. Meestal gewoon betalen dus maar anders in elk geval optimale ergernis (gelukkig zijn ze goed ingepakt) en eventueel minimaal een dag verlof nemen.
Kaart ongeldig err. 007
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door Obus »

Je kan toch gewoon in beroep gaan?
Een beroepschrift heb je in een paar uur geschreven en je hoeft maar naar mijn vorige post te kijken voor een opzetje.

Het laatste wat je Nee-land moet doen is jaknikken tegen lui die denken je een loer te kunnen draaien :!:
De mortuis nil nisi bene
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door atbrg »

Obus schreef:Je kan toch gewoon in beroep gaan?
En daarmee impliciet dit (particuliere) bezettingsleger legitimeren?
Kaart ongeldig err. 007
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door Obus »

Bezettingsleger? Zijn de Duitsers de grens overgestoken? :roll:

Ik neem aan dat je het over de RET-medewerkers hebt. Juist door in beroep te gaan, pak je die lui aan. Door ja te knikken legitimeer je hun aanwezigheid juist.
De mortuis nil nisi bene
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Hoog tijd dat alle stations dichtgaan.

Bericht door atbrg »

Obus schreef:Juist door in beroep te gaan, pak je die lui aan.
In verzet gaan, zou ook nog een advies kunnen zijn.
Kaart ongeldig err. 007
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten