Paginanamen mbt (bus)stations

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door Zugführer »

MdJ schreef:*"Venray" ipv "Venray Station Veolia" omdat er op de bussen Venray staat is dan weer geen goed voorbeeld; dan kan er verwarring ontstaan over het exacte eindpunt.
"Venray Station" dus. Er is maar één station in Venray en dat Veolia daar toevallig een treindienst rijdt op dit moment lijkt me niet zo belangrijk.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door Zugführer »

Wat betreft Oss: alle pagina's heten nog steeds "Oss Station", met uitzondering van de nieuwe lijnen 305 en 662. Moeten we nu dan alle bestaande pagina's gaan hernoemen omdat Arriva het een grappig idee leek om Oss voortaan "Centraal Station" te noemen? In de routestrip oké, maar om dat nou in de paginatitel op te gaan nemen...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door Daniel »

Zugführer schreef:De vervoerder enigszins volgen kan geen kwaad, ik vraag me bijvoorbeeld af waarom Lijn 3 Utrecht, CS Centrumzijde - Prof. Bavinckstraat niet gewoon "Lijn 3 Utrecht Centraal - Zuilen" heet, de bestemming die het bedrijf overal hanteert en die voor de gemiddelde inwoner van Utrecht ook veel herkenbaarder zal zijn dan de straatnaam van de eindhalte.
Is een restantje van de oorspronkelijke richtlijn die in de praktijk alleen is toegepast bij de Connexxion-dochters omdat die geen wijknamen hanteerden...
Helppagina Wiki schreef:Let op, de namen van de wijk waar een lijn begint of eindigt of de teksten die door de vervoerder op het bestemmingsdisplay worden getoond, worden niet gebruikt voor de paginanaam, tenzij ze overeenkomen met de haltenaam van de begin- of eindhalte. Voor de haltenaam wordt uitgegaan van de haltenaam zoals die te vinden is in de (elektronische) dienstregeling van de vervoerder.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door MdJ »

Zugführer schreef:Wat betreft Oss: alle pagina's heten nog steeds "Oss Station", met uitzondering van de nieuwe lijnen 305 en 662. Moeten we nu dan alle bestaande pagina's gaan hernoemen omdat Arriva het een grappig idee leek om Oss voortaan "Centraal Station" te noemen? In de routestrip oké, maar om dat nou in de paginatitel op te gaan nemen...
Uh, Ja. Zo heet die buslijn bij Arriva immers, dus ook in de titel.

Dat is beter/makkelijker te handhaven/beheren, omdat je niet bij elk station weer moet uitzoeken hoe we dat station dan gaan noemen. Want... als je het dan toch doet, dan moet het ook voor ALLE buslijnen gelden die daar komen. Anders is het alsnog onduidelijk...
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door Zugführer »

Ik ben het niet met je eens dat we klakkeloos elke verandering van de vervoerder moeten overnemen, als een plaats maar één station met busaansluiting heeft is er niks onduidelijk aan gewoon zo kort mogelijk "Plaats Station" en bovendien zie je bij het aanmaken van een nieuwe lijn toch dat alle bestaande lijnen al zo heten?
Ik ben wel met je eens dat het aanwijzen van een "centraal station" status een beetje willekeurig lijkt te worden. Maar als richtlijn een zo kort mogelijke naam voor station of busstation lijkt me toch wel redelijk en niet al te ingewikkeld te hanteren.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door MdJ »

Het interesseert me werkelijk niets of iets Centraal Station, Station, Busstation of iets dergelijks wordt genoemd. Ook niet dat er slechts 5 treinstations" Centraal" en DUS de rest niet zo mag heten. Daar gaat het zeker niet om.

Het gaat erom dat je een richtlijn moet hebben die zo generiek mogelijk is. En, om het zo duidelijk mogelijk te hebben, zonder uitzonderingen. Uitzonderingen maken de boel immers verwarrend, waardoor er weer discussie is over de vorm ipv de inhoud omdat de ene persoon de uitzondering als " a" interpreteert en de volgende volgens "b".

Stel: je gaat toch alles vernoemen naar station / busstation / etc. Dan zul je ALLE desbetreffende artikelen moeten aanpassen, alle buslijnen die dat station/busstation en eigenlijk ook wijk willen aanpassen, omdat dat voor de vorm dan ook mooier is. Er klopt alleen niets van, omdat de vervoerder vindt dat die lijn niet zo heet en dus onwaarheden op de wiki staan. En ja, dan zul je toch echt alle pagina's langs moeten gaan of er geen buslijn is die dus niet volgens deze richtlijn zijn betiteld: Anders is er geen consistentie en kun je niet zien bij het aanmaken van een nieuwe pagina dat een buslijn al zo heet. Dat lijkt me een ontzettende zinloze besteding van tijd.

Vandaar ook de standaard regel: Noem die buslijn zoals de vervoerder het noemt. Alleen dubbelingen (zoals Uden inderdaad) en 120/121 op Terschelling is logisch om die eruit te halen. Echter, Veolia achter Venray Station zou dan wel logisch zijn om die te behouden. Zo heet dat busstation nu eenmaal. Mooi is anders, maar ik vind ook wel eens namen niet mooi.
Bij twijfel: gebruik beton.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door huibe »

Voor de mensen die vinden dat Oss geen CS heeft en dat Arriva met twee maten meet.

De naam is nog een overblijfsel uit de BBA tijdperk, waarbij alle hoofdstations in de plaats de toevoeging Centraal Station kregen.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door Wubbo »

Zugführer schreef:Ik ben het niet met je eens dat we klakkeloos elke verandering van de vervoerder moeten overnemen, als een plaats maar één station met busaansluiting heeft is er niks onduidelijk aan gewoon zo kort mogelijk "Plaats Station" en bovendien zie je bij het aanmaken van een nieuwe lijn toch dat alle bestaande lijnen al zo heten?
En als er dan een buslijn naar het andere station komt, moeten we dan alle pagina's naar het ene station gaan hernoemen? Dat lijkt me zinloos werk.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door Zugführer »

Hoe bedoel je? Ik heb het over steden/dorpen met maar 1 station waar Veolia, NS of Centraal als toevoeging niets toevoegt
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door huibe »

Oss......

En ik heb nog nooit de toevoeging CS gezien als er maar 1 station is.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door Wubbo »

Zugführer schreef:Hoe bedoel je? Ik heb het over steden/dorpen met maar 1 station waar Veolia, NS of Centraal als toevoeging niets toevoegt
Je hebt het over 'een station met busaansluiting', met name dat laatste kan aan wijziging onderhevig zijn. Wat nou als er een buslijn naar Oss West komt?
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door waldo79 »

Redenering waar wat voor te zeggen valt, Wubbo. Het kan best zijn dat Arriva met deze naamgeving zinspeelt op een bediening van station Oss-West.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door nvdw »

Frank en fogel,

Alles simpelweg 'Station' noemen zal in de praktijk meer gedoe veroorzaken dan oplossen. Aan de andere kant ben ik het eens dat het nodig is om hier lijn in te brengen. Laat ik daarom maar eens een oud-Hollandsch compromisvoorstel doen (kosten 2 cents, af te ronden naar beneden).

In veruit de meeste gevallen is Station of Busstation voldoende, dat klopt. In de meeste plaatsen is er maar één dus daar nog NS of Veolia achter hangen is niet nodig, eerder onhandig. Bovendien gaat het om de paginatitel, een eventueel Station NS kan alsnog in de routestrip worden opgenomen.

Echter: er zijn genoeg namen die historisch zo zijn ontstaan en nog steeds in zwang zijn, zoals bijvoorbeeld Haarlemmermeerstation in Amsterdam; dat is geen treinstation (meer) en de term busstation is thans ook een beetje te veel eer. Het is eerder de naam van een halte dan dat het nog iets te maken heeft met een Station zoals in deze discussie bedoeld is.

Verder zul je hier en daar te maken hebben met een Centraal Station, al zijn er ook plaatsen waar de busvervoerder Centraal Station gebruikt terwijl het station niet zo heet (bijvoorbeeld Dordrecht).

Als het plan is om eenheid aan te brengen, dan is het misschien een beter idee om juist voor dit soort gevallen een 'schrijfwijzer' aan te leggen. Dan hanteer je de basisregel zoals hierboven uiteengezet, met daaronder de uitzonderingen die simpelweg niet in het stramien te passen zijn. Dat zijn er echt geen honderd.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten