Geautomatiseerd openbaar vervoer

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door Rick Visser »

deadlock schreef: Kom dan met een ander voorbeeld. Wat je nu doet is met een kanon op een mug schieten. Dat kan niemand serieus nemen.
Als onderzoeksobject is dit juist een perfect voorbeeld. Ik zal je uitleggen waarom:

- Op deze plek is het traject makkelijk aan te leggen: er is genoeg ruimte, er zijn geen bewoners die bezwaar kunnen maken, de ondergrond is een zandplaat, dus of je nu een asfaltstrook nodig hebt of iets op palen: de kosten zullen niet meteen de pan uitrijzen.

- Verder is er op dit traject is door de week weinig aanbod. Dat is voor een onderzoeksproject gunstig, want dan is er genoeg gelegenheid voor de onderzoekers om aanpassingen te maken of kinderziektes te repareren.

- Tijdens de weekenden is er veel aanbod. Dan kunnen de onderzoekers kijken hoe het systeem zich houdt bij grote drukte. Als het onverwacht helemaal mis gaat is dat geen probleem: het is een kort traject, twee bussen zijn voldoende om een pendeldienst te onderhouden.

Als je een traject weet dat nog beter geschikt is om ervaring op te doen: graag!
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door Obus »

deadlock schreef:Ik zie echt heel veel heil in het uitgeven van miljarden voor een vervoermiddel dat incidenteel druk is. Ga vooral zo door met het verspillen van mijn zuurverdiende belastinggeld (y)
Zijn je spijkers op? Een vervoermiddel naar het NMM vanaf station Den Dolder lijkt mij niet 'incidenteel druk'. Ja, moet natuurlijk niet gaan rijden als het museum gesloten is. Maar verder is zo'n klein pendelwagonnetje prima rendabel. En het is niet jouw belastinggeld, maar ons belastinggeld.
deadlock schreef:Van 20 miljoen kan ik 200 kwalitatief hoogwaardige klassen formeren in het voortgezet onderwijs.
Dat is een erg kromme vergelijking. Moeten we maar geen pensioenen meer uitkeren zodat jij meer klassen kan formeren?
deadlock schreef:Weet je trouwens überhaupt wel wat het personeel kost wat normaal op zo'n OV-verbinding moet zitten als het bemand zou zijn?
En dus kies je voor onbemand vervoer.
Ronald schreef:
Rick Visser schreef:Ik schat dat veel bezoekers graag met het Openbaar Vervoer gaan als ze voor de deur worden afgezet zonder parkeerproblemen
Dat weet ik wel zeker van niet.
Waar baseer je dat op? Naar een attractie als de Efteling gaat zelfs een HOV-bus. Naar het Rijksmuseum komt de meerderheid per tram of ander OV. Den Dolder is een station met ieder kwartier een trein vanaf Neêrlands belangrijkste station, Utrecht Centraal.
Rick Visser schreef:
deadlock schreef:
Rick Visser schreef:Waarom denk jij dat mensen tóch voor de auto kiezen als het OV ze voor de deur afzet?
Omdat vrijheid. Veel mensen willen gewoon niet met het OV. We zijn geen Japanners.
Files, opstoppingen in de stad, parkeerproblemen. Is dat wat jij onder vrijheid verstaat?
Deadlock doelt volgens mij op de Amerikaanse mentaliteit.
De mortuis nil nisi bene
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door deadlock »

Okay dan snap je het niet. Groetjes.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door deadlock »

Obus schreef:Zijn je spijkers op? Een vervoermiddel naar het NMM vanaf station Den Dolder lijkt mij niet 'incidenteel druk'. Ja, moet natuurlijk niet gaan rijden als het museum gesloten is. Maar verder is zo'n klein pendelwagonnetje prima rendabel. En het is niet jouw belastinggeld, maar ons belastinggeld.
Dat is wel slechts incidenteel druk, er zijn maar een paar musea in Nederland die goed bezocht worden en zelfs daar gaat veel te veel subsidie naartoe. En ja, míjn belastinggeld.
Dat is een erg kromme vergelijking. Moeten we maar geen pensioenen meer uitkeren zodat jij meer klassen kan formeren?
Dat is geen kromme vergelijking. De parabel van het gebroken venster leert ons dat je een euro maar éénmaal kan uitgeven. Het is in deze zo dat jij niet publiek geld (pensioengelden zijn géén belastinggeld!) vergelijkt met publiek geld terwijl ik publiek geld met publiek geld vergelijk. Als dit door private investeerders (bel Google!) uitgevoerd zou worden; Ga je goddelijke gang maar.
En dus kies je voor onbemand vervoer.
Lees mijn opmerking nog eens en beantwoord dan de vraag. Want mijn punt is dus juist dat het best wel eens zo zou kunnen zijn dat personeel helemaal niet zo gigantisch veel kost...
Ronald schreef:Waar baseer je dat op? Naar een attractie als de Efteling gaat zelfs een HOV-bus. Naar het Rijksmuseum komt de meerderheid per tram of ander OV. Den Dolder is een station met ieder kwartier een trein vanaf Neêrlands belangrijkste station, Utrecht Centraal.
Ja, duh, heb je weleens geprobeerd te parkeren in de buurt van het Museumplein. Allemachtig.
Deadlock doelt volgens mij op de Amerikaanse mentaliteit.
Daar is niets Amerikaans aan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door Natorious »

Ik vind het idee van Rick Visser nog wel enige waarde hebben, maar niet op deze locatie.
Zoals Alargule al zegt kan het probleem van té weinig parkeerplaatsen makkelijker opgelost worden dan een 'PRT' aan te leggen. En die drukte is maar tijdelijk, als de meeste mensen het al hebben gezien, zal het geleidelijk afnemen.

Ik zie PRT meer als een systeem voor korte afstand, als alternatief voor plekken waar constant knelpunten (files) ontstaan. Echter hebben wij tegenwoordig in Nederland prestige projecten aan de gang, uitbreiden A9, OV SAAL, etc. Die knelpunten zijn dús nog wel te verhelpen.

En stel nou ik heb het verkeerd, een uitbreiding van de parkeerplaatsen is niet voldoende, zou ik met het voorstel komen: Verleng die Uithoflijn door Zeist door naar dat museum. Zeker een duurdere investering dan het plan van Rick Visser, maar dan hebben de inwoners van Zeist (én Soesterberg :mrgreen: ) ook wat, en kunnen mensen rechtstreeks naar het museum vanaf Utrecht CS. :wink:
Je zou de kosten kunnen beperken, door stukken enkelspoor aan te leggen, maar dit topic ging meer om het gebruik van PRT, dus ik laat het hier bij.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door Obus »

deadlock schreef:
Obus schreef:Zijn je spijkers op? Een vervoermiddel naar het NMM vanaf station Den Dolder lijkt mij niet 'incidenteel druk'. Ja, moet natuurlijk niet gaan rijden als het museum gesloten is. Maar verder is zo'n klein pendelwagonnetje prima rendabel. En het is niet jouw belastinggeld, maar ons belastinggeld.
Dat is wel slechts incidenteel druk, er zijn maar een paar musea in Nederland die goed bezocht worden en zelfs daar gaat veel te veel subsidie naartoe. En ja, míjn belastinggeld.
Incidenteel druk komt volgens mij niet overeen met tienduizenden bezoekers in een paar weken tijd. Natuurlijk komt dat ook doordat het museum pas recent opende, maar het zou best wel een grote publiekstrekker à la Rijksmuseum kunnen worden.

Verder vind ik je mening ten aanzien van 'jouw' belastinggeld en cultuur afgrijselijk. De reactie van Churchill op een voorstel voor bezuinigingen op cultuur: "Then what are we fighting for?" Lees je soms Nietzsche?
deadlock schreef:Het is in deze zo dat jij niet publiek geld (pensioengelden zijn géén belastinggeld!)
Pensioenen (en daar bedoel ik de AOW mee) zijn publiek geld. Het is niet zo (wás het maar zo) dat je wat geld inlegt om na tig jaar daar de vruchten van te plukken, nee, het is een uitkering van de staat betaald door de huidige AOW-premieplichtigen. De volgende generatie betaald mijn AOW enz.
deadlock schreef:De parabel van het gebroken venster leert ons dat je een euro maar éénmaal kan uitgeven.
Als jij de minfin was, dan zou er nergens geld aan worden uitgegeven :wink:
deadlock schreef:Want mijn punt is dus juist dat het best wel eens zo zou kunnen zijn dat personeel helemaal niet zo gigantisch veel kost...
Ja, hallo. Personeel is bij de OV-bedrijven gewoonweg de grootste kostenpost. Tenzij je Bulgaren wil inhuren (maar als PVV-er zal je daar wel op tegen zijn :wink: ), ben je bij conventioneel ov gewoon veel kwijt aan personeel. Dus moet je modern, onbemand vervoer inzetten. Dat heb je al in zoveel (Aziatische) landen, dus waarom kan dat hier niet?
deadlock schreef:Ronald schreef:
Waar baseer je dat op? Naar een attractie als de Efteling gaat zelfs een HOV-bus. Naar het Rijksmuseum komt de meerderheid per tram of ander OV. Den Dolder is een station met ieder kwartier een trein vanaf Neêrlands belangrijkste station, Utrecht Centraal.

Ja, duh, heb je weleens geprobeerd te parkeren in de buurt van het Museumplein. Allemachtig.
Om te beginnen: ik heet Ronald niet, maar Obus. En ja, ik heb wel eens geparkeerd in de buurt van het Museumplein. Goed, dat was dertig jaar geleden toen Amsterdam nog niet zo'n shithole was als nu, maar in principe kan het nog steeds.
Natorious schreef:En stel nou ik heb het verkeerd, een uitbreiding van de parkeerplaatsen is niet voldoende, zou ik met het voorstel komen: Verleng die Uithoflijn door Zeist door naar dat museum. Zeker een duurdere investering dan het plan van Rick Visser, maar dan hebben de inwoners van Zeist (én Soesterberg ) ook wat, en kunnen mensen rechtstreeks naar het museum vanaf Utrecht CS.
Maar dan ben je een uur onderweg vanaf Utrecht CS. Een PRT is goedkoper én sneller.
De mortuis nil nisi bene
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door Rick Visser »

Even voor de duidelijkheid: dit topic gaat niet over het oplossen van het parkeerprobleem bij het NMM. Het gaat erom dat het traject NS-Den Dolder - NMM een ideaal traject is om ervaring op te doen met PRT, omdat het

- kort is en makkelijk aan te leggen (dus geen mega-investering vereist)
- niet op bezwaren van bewoners kan stuiten (geen juridische procedures tijdens de bouw)
- incidenteel heel erg druk is (ideaal voor onderzoek)
- geen probleem is als het totaal uitvalt (geen valse beloftes aan publiek) omdat het makkelijk kan worden vervangen door twee pendelbussen
- als het werkt een mooi demonstratie-project is wat leidt tot betere acceptatie elders
- de omgeving verlost van geparkeerde auto's

Maar als iemand een beter geschikt traject weet, dan houd ik mij aanbevolen ;-)
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door huibf »

Rick Visser schreef:Maar als iemand een beter geschikt traject weet, dan houd ik mij aanbevolen ;-)
Zodra Eindhoven Acht/Airport er ligt zie ik wel enige kans. Er is 4 dagen geleden besloten dat het er 100% zeker voor 2028 ligt.
Dan heb je echt pas kans van slagen en enige vorm van gebruikers.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door Hainje »

Obus schreef:Om te beginnen: ik heet Ronald niet, maar Obus.
Hij zei dat dus ook niet tegen jou! xoxoxox
🍉
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door Ronald »

Om even alle naamsverwisselingen uit de wereld te helpen, dit was mijn opmerking:
Ronald schreef:
Rick Visser schreef:Ik schat dat veel bezoekers graag met het Openbaar Vervoer gaan als ze voor de deur worden afgezet zonder parkeerproblemen
Dat weet ik wel zeker van niet.
De onderbouwing is, dat zo'n museum veel gezinnen met, ik noem maar wat, drie kinderen en een labrador trekt. Als je dan toch een (lease)auto hebt en op zondagochtend bij het ontbijt bedenkt om vanmiddag met het gezin naar het museum te gaan, ga je dus niet veel kosten maken en tijd investeren om het OV te nemen. Dat die keuze in steden als Amsterdam of Den Haag/Scheveningen anders kan liggen moge duidelijk zijn.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door deadlock »

Obus schreef:Incidenteel druk komt volgens mij niet overeen met tienduizenden bezoekers in een paar weken tijd. Natuurlijk komt dat ook doordat het museum pas recent opende, maar het zou best wel een grote publiekstrekker à la Rijksmuseum kunnen worden.
Nee. Het kom echt niet boven de 1 miljoen bezoekers per jaar. Het zou mij verbazen als het er meer worden dan het NSM (500K bezoekers per jaar).
Verder vind ik je mening ten aanzien van 'jouw' belastinggeld en cultuur afgrijselijk. De reactie van Churchill op een voorstel voor bezuinigingen op cultuur: "Then what are we fighting for?" Lees je soms Nietzsche?
Churchill heeft dat nooit gezegd. Google is your friend. WO2 ging ook helemaal niet om cultuur. We hebben er wel een soortement van vrijheid aan overgehouden en in die vrijheid kies ik ervoor dat ik vind dat dit soort meuk zichzelf zoveel mogelijk moet betalen en dat de overheid te groot is.
Pensioenen (en daar bedoel ik de AOW mee) zijn publiek geld. Het is niet zo (wás het maar zo) dat je wat geld inlegt om na tig jaar daar de vruchten van te plukken, nee, het is een uitkering van de staat betaald door de huidige AOW-premieplichtigen. De volgende generatie betaald mijn AOW enz.
De AOW is géén pensioen, de AOW is een uitkering. Je betaalt geen AOW-premie om AOW mee op te bouwen, je betaalt AOW-premie zodat de huidige AOW-uitkeringen betaald kunnen worden. MAVO-D niveau economie.
Als jij de minfin was, dan zou er nergens geld aan worden uitgegeven :wink:
Zeker wel. En er zou ook veel meer belasting geheven worden want de belastingen in Nederland zijn veel te laag.
Ja, hallo. Personeel is bij de OV-bedrijven gewoonweg de grootste kostenpost. Tenzij je Bulgaren wil inhuren (maar als PVV-er zal je daar wel op tegen zijn :wink: ), ben je bij conventioneel ov gewoon veel kwijt aan personeel. Dus moet je modern, onbemand vervoer inzetten. Dat heb je al in zoveel (Aziatische) landen, dus waarom kan dat hier niet?
De grootste kostenpost? Definieer kostenpost eens? Bij NS wordt er ruim minder dan 50% van het geld uitgegeven aan personeel (jaarrekening 2013, pagina 113), bij HTM is het verschil kleiner en is het zeker wel de grootste hap maar het is veel minder dan de helft.
En ik noem jou geen extreemrechtse nazistische mongool dus ik zou het op prijs stellen als je hetzelfde bij mij achterwege zou laten dank u vriendelijk.
Om te beginnen: ik heet Ronald niet, maar Obus. En ja, ik heb wel eens geparkeerd in de buurt van het Museumplein. Goed, dat was dertig jaar geleden toen Amsterdam nog niet zo'n shithole was als nu, maar in principe kan het nog steeds.
Dertig jaar geleden was het ook al onmogelijk. En je moet lezen want dat is niet hoe ik je noemde.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door SuperGhost »

Rick Visser schreef:Even voor de duidelijkheid: dit topic gaat niet over het oplossen van het parkeerprobleem bij het NMM. Het gaat erom dat het traject NS-Den Dolder - NMM een ideaal traject is om ervaring op te doen met PRT, omdat het

- kort is en makkelijk aan te leggen (dus geen mega-investering vereist)
- niet op bezwaren van bewoners kan stuiten (geen juridische procedures tijdens de bouw)
- incidenteel heel erg druk is (ideaal voor onderzoek)
- geen probleem is als het totaal uitvalt (geen valse beloftes aan publiek) omdat het makkelijk kan worden vervangen door twee pendelbussen
- als het werkt een mooi demonstratie-project is wat leidt tot betere acceptatie elders
- de omgeving verlost van geparkeerde auto's

Maar als iemand een beter geschikt traject weet, dan houd ik mij aanbevolen ;-)
Punt 1: Een bedrag van 20 miljoen voor een lijntje dat met twee pendelbussen af kan, is weldegelijk een mega-investering en die kun je dus ook nooit terug verdienen.
Punt 2: Die procedures komen er wel, want je gaat door (beschermd?) natuurgebied. Daar komen altijd juridische procedures bij kijken.
Punt 3: Juist niet ideaal, want geen politici wil zich branden aan een miljoeneninvestering voor een lijntje dat slechts incidenteel gebruikt wordt.
Punt 4: zie punt 1
Punt 5: Bij acceptatie is ook nodig dat het goedkoper is, zo'n dure baan aanleggen en onderhouden kun je nooit terug verdienen ten opzichte van incidenteel 2 pendelbusjes inzetten. Doordat er verlies op dat proeftraject wordt geleden zonder kans om ooit 'rendabel' (ten opzichte van de bus) te zijn, zal die acceptatie er ook nooit komen.
Punt 6: Hier spreek je jezelf tegen, want als niemand last zou hebben van zo'n baan, hoe kan die dan wel last hebben van geparkeerde auto's? Daarnaast houdt je die geparkeerde auto's, want veel mensen weigeren gewoon met het OV te gaan en bovendien is die baan ook niet vanuit alle richtingen goed bereikbaar, waardoor je per OV om moet reizen en dus veel langzamer bent als per auto. Je zal maar vanuit Zwolle eerst dat hele eind per slome sprinter moeten afleggen, of vanuit Arnhem eerst om moeten reizen via Utrecht C of Amersfoort. Die baan zal dus alleen aantrekkelijk kunnen zijn voor reizigers vanaf Utrecht en Amersfoort.

Als je een testtraject wil, dan heb je eerder een traject nodig waar het hele jaar door redelijk tot veel gebruik van gemaakt wordt. Er moet namelijk ook een kans zijn dat het testtraject goedkoper kan worden dan een reguliere busverbinding. Dat is op die naar het Militair Museum dus niet, omdat je het hele jaar door kosten houdt (die baan moet onderhouden worden en zeker als er een dag niets over rijdt is het onderhoud hoger i.v.m. mogelijke roestvorming etc.) terwijl dat voor een incidentele busverbinding niet het geval is.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door Wubbo »

Graag de discussie hier voeren over PRT, niet over AOW of cultuur: daar hebben we een ander forumdeel voor.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door Rick Visser »

SuperGhost schreef:Punt 1: Een bedrag van 20 miljoen voor een lijntje dat met twee pendelbussen af kan, is wel degelijk een mega-investering en die kun je dus ook nooit terug verdienen.
Punt 2: Die procedures komen er wel, want je gaat door (beschermd?) natuurgebied. Daar komen altijd juridische procedures bij kijken.
Punt 3: Juist niet ideaal, want geen politici wil zich branden aan een miljoeneninvestering voor een lijntje dat slechts incidenteel gebruikt wordt.
...
Als je een testtraject wil, dan heb je eerder een traject nodig waar het hele jaar door redelijk tot veel gebruik van gemaakt wordt. Er moet namelijk ook een kans zijn dat het testtraject goedkoper kan worden dan een reguliere busverbinding.
Even wat misverstanden wegwerken:
De bedoeling van dit test-traject is onderzoek. Onderzoek naar de technische werking en onderzoek naar de mogelijkheden die het onderzochte systeem biedt qua capaciteit en betrouwbaarheid.

Als uit het onderzoek blijkt dat het systeem steeds maar kapot gaat als het regent en dat kan niet worden opgelost, dan is het onderzoek mislukt. Als blijkt dat er om wat voor reden dan ook niet meer dan 100 passagiers per uur vervoerd kunnen worden (omdat anders de computer vastloopt of zo) en dat blijft zo, dan is het experiment ook mislukt. Als blijkt dat het systeem zo ingewikkeld is dat er continu minstens drie operators en vijf onderhoudsmonteurs nodig zijn, dan wordt het nooit wat, en ook dan is het experiment mislukt.

Maar... als tijdens het onderzoek alle kinderziektes kunnen worden opgelost zodat het systeem uiteindelijk bijna nooit meer kapot gaat, dat het in alle weersomstandigheden betrouwbaar is en geen enkele moeite heeft met 4000 passagiers per uur dan is het onderzoek geslaagd. Als dan bovendien blijkt dat het met gemak door één operateur op afstand kan worden bediend die daarnaast genoeg tijd overhoudt om nog vier van die systemen op afstand te bedienen... Kijk: dan is het onderzoek helemáál geslaagd.

Dan kan er voorzichtig worden overgestapt op massaproductie, zodat alles voor de helft van het bedrag kan worden geproduceerd. Dan kan het systeem worden ingezet op plekken waar een uitgebreider netwerk mogelijk is van bijvoorbeeld vier lijnen met een gezamenlijke lengte van twintig kilometer en dertig stations. Zo'n systeem kan dan door twee operators en twee onderhoudsmonteurs worden bediend en dán, ja dan is het makkelijk om het rendabel te maken.

PS: als je goed kijkt zie je dat ik het traject laat lopen langs bestaande asfaltwegen. Er rijden nu al auto's. Bovendien: er ligt een strook asfalt van dertig meter breed (de landingsbaan) en vroeger vlogen hier vliegtuigen! Lijkt me dat er niet zoveel juridische obstakels zullen zijn om hier een OV-lijntje aan te leggen :?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door Zugführer »

Ik denk dat een locatie als Schiphol geschikter is voor een proeflijntje, Den Dolder lijkt me qua omgeving niet echt de perfecte locatie om een toch redelijk futuristisch systeem te introduceren, plus dat de vervoersvraag echt niet groot zal zijn en 20 miljoen dan toch wel een erg grote investering is zoals hier boven ook al genoemd. Op Schiphol heb je ook na aanleg van de lijn nog iets aan je lijntje en kan je wellicht vanuit daar uit gaan breiden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door Z2N »

En wat betreft het NMM: ik denk dat het voor de OV-reiziger makkelijker is om op Den Dolder een OV-fietsje te huren, wel zo makkelijk en scheelt een hoop centen (plus dat het natuurlijk veel gezonder is en beter inspeelt op de wisselende vraag).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door Rick Visser »

Z2N schreef:En wat betreft het NMM: ik denk dat het voor de OV-reiziger makkelijker is om op Den Dolder een OV-fietsje te huren, wel zo makkelijk en scheelt een hoop centen (plus dat het natuurlijk veel gezonder is en beter inspeelt op de wisselende vraag).
Mee eens. Echter: de meeste NS-stations hebben maar een stuk of dertig OV-fietsen. Vaak nog minder. Maar nogmaals: dit topic gaat niet over de beste manier om naar het NMM te gaan. Het gaat over een geschikt test-traject voor een ander soort (geautomatiseerd) OV.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door deadlock »

Rick Visser schreef:Even wat misverstanden wegwerken:
De bedoeling van dit test-traject is onderzoek. Onderzoek naar de technische werking en onderzoek naar de mogelijkheden die het onderzochte systeem biedt qua capaciteit en betrouwbaarheid.
Dat onderzoek in deze fase hoort op een parkeerterrein bij de leverancier thuis. Alles wat je moet leren voor inzet in het echt leer je daar. Anders creëer je een nieuwe V250.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door waldo79 »

En dat museum ligt op die plek, omdat er veel ruimte beschikbaar is voor het exposeren van vliegtuigen en allerlei militair materieel. Het ligt wat afgelegen zodat het moeilijker te ontsluiten valt met het OV.

Plus, wat al eerder gezegd is: als de nieuwigheid eraf is zal het aantal bezoekers zich op een veel lager aantal stabiliseren. Men zal eerst op eigen terrein de parkeerfaciliteiten moeten verbeteren...alvorens aan allerlei futuristische OV-wensen tegemoet te komen.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door Rick Visser »

deadlock schreef:Dat onderzoek in deze fase hoort op een parkeerterrein bij de leverancier thuis. Alles wat je moet leren voor inzet in het echt leer je daar.
Het systeem van Ultra draait al ruim 2 jaar op Heathrow, de systemen van 2getthere draaien zelfs al langer: de parkshuttle sinds 2005 in Rivium en de PRT sinds 2010 in Masdar. Die zijn het stadium van testen op het parkeerterrein al gepasseerd. Geldt ook voor Vectus: deze filmbeelden dateren uit 2008.

Tijd voor een capaciteits en betrouwbaarheidstest met vele tientallen passagiers, die zich ook echt als passagiers gedragen. Dus die met hun vingers overal aanzitten en onverwachte dingen doen.

Om dat soort tests uitvoerig op je eigen parkeerterrein te doen is moeizaam en kostbaar: die tientallen mensen komen niet elke keer terug zonder een vergoeding te vragen. Dat kan veel makkelijker in het echt. En wat is daar mis mee als je maatregelen neemt om ervoor te zorgen dat de passagiers nooit de dupe worden: dus zorgt voor degelijk vervangend vervoer als het misgaat?
deadlock schreef:Anders creëer je een nieuwe V250.

De Fyra was een slechte aankoop die niet werkte, een ordinaire miskoop van meer dan een miljard. Dat heeft niets te maken met geld dat je reserveert voor onderzoek. Bovendien is het bedrag dat daaraan verloren gaat minstens 50x groter dan wat ik voorstel aan dit onderzoek. Het ergste is dat wij van dei Fyra allemaal de dupe van worden, want dankzij die miskoop moeten we nog jaren wachten op een echte HSL.
waldo79 schreef:Het ligt wat afgelegen zodat het moeilijker te ontsluiten valt met het OV.
Het ligt op 3 km van NS=station Den Dolder en wordt met dit simpele onderzoekslijntje perfect ontsloten: passagiers zijn binnen vijf minuten vanaf het station in het museum!
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door waldo79 »

Maar wel op de Utrechtse heuvelrug...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door deadlock »

Rick Visser schreef:Het systeem van Ultra draait al ruim 2 jaar op Heathrow, de systemen van 2getthere draaien zelfs al langer: de parkshuttle sinds 2005 in Rivium en de PRT sinds 2010 in Masdar. Die zijn het stadium van testen op het parkeerterrein al gepasseerd. Geldt ook voor Vectus: deze filmbeelden dateren uit 2008.
Maar dan is het toch klaar om ingezet te worden in het echt, niet op zo'n domme plek als hier? Waar hebben we het dan over? Er is geen proef nodig, Heathrow was de praktijkproef.
Tijd voor een capaciteits en betrouwbaarheidstest met vele tientallen passagiers, die zich ook echt als passagiers gedragen. Dus die met hun vingers overal aanzitten en onverwachte dingen doen.
Het lijkt mij een goed idee dat je gaat uitzoeken wat een proef precies is....
Om dat soort tests uitvoerig op je eigen parkeerterrein te doen is moeizaam en kostbaar: die tientallen mensen komen niet elke keer terug zonder een vergoeding te vragen. Dat kan veel makkelijker in het echt. En wat is daar mis mee als je maatregelen neemt om ervoor te zorgen dat de passagiers nooit de dupe worden: dus zorgt voor degelijk vervangend vervoer als het misgaat?
Nogmaals, je moet echt gaan uitzoeken hoe een proef werkt en wat een pilotfase is. Vanwege de eerste quote van jou in deze post is het al niet meer nodig, schijnbaar is het een beproefd systeem?
De Fyra was een slechte aankoop die niet werkte, een ordinaire miskoop van meer dan een miljard. Dat heeft niets te maken met geld dat je reserveert voor onderzoek. Bovendien is het bedrag dat daaraan verloren gaat minstens 50x groter dan wat ik voorstel aan dit onderzoek. Het ergste is dat wij van dei Fyra allemaal de dupe van worden, want dankzij die miskoop moeten we nog jaren wachten op een echte HSL.
Tijd om te leren wat de regels omtrent aanbesteden in het OV zijn denk ik...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door Rick Visser »

Wat is een proef precies? Er moet worden onderzocht:
- de technische prestaties
- de betrouwbaarheid
- de maximale capaciteit
- de kosten bij massaproductie
- de exploitatie-kosten in diverse situaties
- vindt het publiek het een prettige vorm van vervoer
- wat vindt het publiek esthetisch en wat niet

Ik heb aangegeven waarom ik deze plek een ideale plek vindt voor een test - presentatie. Ik sta open voor suggesties voor een geschiktere plek, maar hou daarbij in het oog dat het een test is, dus dit traject zelf hoeft niet per se winstgevend te worden.

In plaats van zelf een test op te zetten zou je ook bestuurders naar Heathrow en Masdar kunnen sturen. Dat gebeurt ook regelmatig en stuk voor stuk komen die enthousiast terug (zelfs Willem Alexander en Maxima waren enthousiast). Ook het publiek ter plaatse is bijna zonder uitzondering enthousiast. Maar er zijn maar een paar mensen die de mogelijkheden in Nederland zien. De meesten wimpelen het weg met 'Veelbelovend, futuristisch, maar daar zijn wij in Nederland nog niet aan toe'.

Een klein demonstratie-traject in Nederland op een plek die door veel mensen wordt gebruikt kan helpen deze vorm van transport meer zichtbaar te maken, zodat meer mensen de mogelijkheden gaan zien en er minder politieke moed nodig is om je nek uit te steken. .. of niet natuurlijk, maar dat hangt af van de resultaten van de test ;-)
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door Zugführer »

Al de punten die je noemt zijn toch al opgedaan in eerdere proeven, weliswaar niet in Nederland, maar maakt dat uit?
Als het systeem zich bewezen heeft en je er in Nederland iets mee wil beginnen zoek je een drukke verbinding uit vanwaar je makkelijk uit kan breiden zodat je ook echt iets aan het systeem hebt als het een succes wordt.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door Fles »

Wat een geouwehoer. Wanneer gaat die lijn open? Ik wil het. Een monorail graag. Lijkt me lachen. Met catering aan boord.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten