Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door baladid »

isadora schreef: En passant is de naam gelukkig weer terug verandert naar Groningen CS:
a) Waarom gelukkig? In Stad en Ommeland heet dat ding hoofdstation. Waarom CS (een afkorting die de NS überhaupt niet meer hanteert) gebruiken?
b) hoe kom je er bij? De titel van het artikel is «Groninger hoofdstation moet wachten op poortjes», ook het artikel zelf spreekt over het Hoofdstation...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door TheRoy-t »

baladid schreef:
isadora schreef: En passant is de naam gelukkig weer terug verandert naar Groningen CS:
a) Waarom gelukkig? In Stad en Ommeland heet dat ding hoofdstation. Waarom CS (een afkorting die de NS überhaupt niet meer hanteert) gebruiken?
b) hoe kom je er bij? De titel van het artikel is «Groninger hoofdstation moet wachten op poortjes», ook het artikel zelf spreekt over het Hoofdstation...
isadora schreef:Ik liet me leiden door dit artikel.
Maar blijkt dus nadien aangepast:

Afbeelding
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5818
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

:pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Zijn de busboekjes van 2012 en 2013 vab Qbuzz Groningen - Drenthe eigenlijk nog online te vinden?
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door timtrein »

CamilleKreemers schreef:Vraag me af of Arthur met onderstaande rekening gehouden heeft, aangezien:
- De eerste 2 tot 3 jaar de hele stad Groningen en Assen over de kop gaat, vanwege werkzaamheden.
- De periode erna de 'huidige' situatie wordt wedergekeerd.
<KNIP> heel verhaal
Daarnaast heb ik mijn vragen over de oorspronkelijke duur van de concessie. Deze was 6 jaar + 2 jaar verlenging. Moeten we de 50%-regel dan toepassen op de 6 jaar die de concessie duurde als Qbuzz er een potje van gemaakt zou hebben of de 8 jaar die de concessie in die tijd mocht duren?
Het gaat over de verlenging van de concessie. De concessieduur was 6 jaar met optie op verlenging van maximaal 2 jaar. Volgens de huidige regels mag een verlenging (van de concessieduur, dus de zes jaar) maximaal 50% zijn.
Verder kan ik het verhaal volgen dat het voordelen biedt om de huidige vervoerder te laten zitten, maar als je de regels zo leest dan mag het niet. Dan houdt het dus op.

Maar we gaan zien wat het wordt.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Somoht »

Het iets langere verhaal van Arthur Kamminga: http://news.ovtenders.nl/?p=248
De tl;dr: als niemand in bezwaar gaat dan komt de verlenging er zowiezo.
Karimbu
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 17:37

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Karimbu »

baladid schreef:
isadora schreef: En passant is de naam gelukkig weer terug verandert naar Groningen CS:
a) Waarom gelukkig? In Stad en Ommeland heet dat ding hoofdstation. Waarom CS (een afkorting die de NS überhaupt niet meer hanteert) gebruiken?
b) hoe kom je er bij? De titel van het artikel is «Groninger hoofdstation moet wachten op poortjes», ook het artikel zelf spreekt over het Hoofdstation...


Anders spreek je ff voor jezelf. Voor mij en vele andere is het gewoon cs. Waar spreken we af oooow op cs. Is nog geen seseconde in me opgekomen hs of hoofdstation te zeggen. Bij Groningen HS denk ik altijd aan zernike. Hoge School
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Wat hij zegt is in veruit het grootste deel gewoon waarheid, dus zijn conclusie klopt in het algemeen wel. Alleen 'import' (alhoewel er natuurlijk wel veel studenten zijn) noemt het CS of Centraal.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door marlies »

Ja, mensen die er in de afgelopen 10-15 jaar zijn komen wonen of studeren denk ik? Want die weten niet anders dan dat er CS op de bussen en bordjes staat, wat nu weer teruggedraaid is. Mijn ouders waren ook import maar bij ons thuis heeft het altijd hoofdstation geheten.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Geloof het of niet, ik kwam vorige week met een bus het station op rijden en Tineke (halteafroep) zei Centraal Station. Lijn 61 of 65 of zo.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

marlies schreef:Ja, mensen die er in de afgelopen 10-15 jaar zijn komen wonen of studeren denk ik? Want die weten niet anders dan dat er CS op de bussen en bordjes staat, wat nu weer teruggedraaid is. Mijn ouders waren ook import maar bij ons thuis heeft het altijd hoofdstation geheten.
Precies, had ik iets duidelijker kunnen zeggen, volgens mij iets langer zelfs nog; ergens in de jaren 90 is het in ieder geval aangepast naar CS. Laten we zeggen dat driekwart van de inwoners van Groningen het Hoofdstation noemen en altijd hebben genoemd, die indruk heb ik tenminste.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Wij (in Groningen) zegt tegen Groningen gewoon Stad en dan wist/weet de buschauffeur in het strippenkaarttijdperk en ervoor waar de reis naar toe moest gaan.
Karimbu
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 17:37

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Karimbu »

Kevster schreef:Wat hij zegt is in veruit het grootste deel gewoon waarheid, dus zijn conclusie klopt in het algemeen wel. Alleen 'import' (alhoewel er natuurlijk wel veel studenten zijn) noemt het CS of Centraal.
Geboren en getogen in de stad. Net als groote deel van me vrienden groep. Ik vind het gewoon vreemd om te zeggen ja groten deels vind het hs. Dit is op geen manier te bewijzen.
Busreiziger
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 11 jun 2014, 19:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Busreiziger »

Geboren en getogen in de stad wil nog niet zeggen dat je een echte Groninger bent. Dan kan het zijn dat je de Groningse gewoontes en gebruiken ook niet kent.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5818
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Afbeelding

Afbeelding

En zo zullen er ongetwijfeld vele zijn. Ik hoefde er in ieder geval niet erg veel moeite voor te doen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Avanti050
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 17:18
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Avanti050 »

Karimbu schreef:
Kevster schreef:Wat hij zegt is in veruit het grootste deel gewoon waarheid, dus zijn conclusie klopt in het algemeen wel. Alleen 'import' (alhoewel er natuurlijk wel veel studenten zijn) noemt het CS of Centraal.
Geboren en getogen in de stad. Net als groote deel van me vrienden groep. Ik vind het gewoon vreemd om te zeggen ja groten deels vind het hs. Dit is op geen manier te bewijzen.
Idem dito voor mij, ook geboren en getogen in de Stad. En voor mij geldt; ik heb door de jaren weet-ik-hoeveel oer-Groningers om in mijn omgeving gehad (voor zover de 'oer-Groninger' al bestaat, want mensen verschillen nu eenmaal, ook binnen provincies en regio's), echter heb ik er knap weinig de term Hoofdstation horen gebruiken door de jaren heen. Meestal gewoon 'Station' of 'Centraal Station'.

Mijn vermoeden is tevens dat de gemiddelde Groninger echt wel weet welke bus naar het station gaat en welke niet. Echter, mensen die onbekend zijn in de stad/het noorden hebben vaak geen flauw idee wat 'HS' inhoudt, terwijl naar mijn mening juist voor hèn extra duidelijk gemaakt dient te worden waar de bus precies heengaat. Als het aan mij ligt dus; gewoon weer communiceren als 'Groningen CS'. Is voor iedereen wel zo duidelijk. Ik snap dat de nodige mensen uit oogpunt van nostalgie/traditie graag termen als 'Hoofdstation' gebruikt zien worden, maar als dit voor een aanzienlijke groep reizigers tot onduidelijkheid leidt, schiet het wat mij betreft zijn doel voorbij.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gliderfighter »

HS betekent toch Holland Spoor?
Toen ik op oudjaarsdag met de Qliner vanaf Drachten reed, stond er ook hoofdstation. Dan ga ik er maar van uit dat het de bushaltes bij het CS zijn. Maar ik ben dan ook een Brabander.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door deadlock »

In Groningen wordt traditioneel gesproken van Hoofdstation/HS.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Geboren en getogen in de stad wil nog niet zeggen dat je een echte Groninger bent. Dan kan het zijn dat je de Groningse gewoontes en gebruiken ook niet kent.
Wat ben ik dan? Leef mij hele leven in deze stad. Maar dat ter zijde. Vaak wordt als bestemming "Hoofdstation" aangegeven, maar dat is dan als de bus als binnen de gemeentegrens zit. Kan zijn dat het er buiten wel "Groningen" of wat dan ook op staat.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

deadlock schreef:In Groningen wordt traditioneel gesproken van Hoofdstation/HS.
Hoofdstation komt wel eens voorbij, maar HS? Voordat Qbuzz dat op de bussen ging filmen had echt niemand daarvan gehoord. Bovendien zijn die termen zoals eerder genoemd vooral van belang voor reizigers die van elders komen, en die kennen HS zeker niet.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Laten we gewoon weer Groningen C.S. en Centraal Station filmen op de bussen. De mensen die in Groningen wonen kunnen het dan zelf wel gaan aanduiden met Hoofdstation (en voor Station Noord Noorderstation) als ze daar zo nodig behoefte aan hebben.
marcel.nl
Berichten: 641
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door marcel.nl »

Gooi ik er nog eentje bovenop.
HS betekent Hoogezand-Sappemeer :mrgreen:
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Over het Hoofdstation gesproken, waarom hangt het busstation eigenlijk vol met speakers? Heb ze nog nooit gehoord eigenlijk..
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Lijn 9 gaf aan in Paddepoel als bestemming Groningen HS en de volgende bus ging naar Groningen Hoofdstation.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Hainje »

Pim-AllianceB95 schreef:Voordat Qbuzz dat op de bussen ging filmen had echt niemand daarvan gehoord.
Heul wel, deze Brabander kent de term van een jaar of 12 terug. Maar ik ben misschien ook wat ouder dan jij. Niet dat ik verder ook maar één seconde wakker lig van hoe jet station wordt genoemd, HS of CS, mij allemaal best, zolang er maar bussen en treinen stoppen.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten