Tsjechië en Slowakije revisited #2: Brno - Slowakije [48]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Tsjechië en Slowakije revisited #2: Brno - Slowakije [48]

Bericht door Cookie »

In het vorige deel ben ik vanuit Nederland via Praag naar Brno gereisd. In dit deel reis ik verder van Brno naar Nitra.

De avond in Brno breng ik door in een café met prima Tsjechisch bier, het is gezellig :) . De volgende dag regent het helaas. Weliswaar niet heel hard, maar echt fijn is het niet. En blijkbaar ben ik ook nog niet helemaal wakker, want ik loop vanuit mijn overnachtingsplek de verkeerde kant op. Toen het allemaal wat lang begon te duren, heb ik toch maar gebruik gemaakt van het OV om in het centrum te komen. Mocht gratis mee, altijd fijn :) .

Na een klein rondje door het centrum gemaakt te hebben, ga ik naar de heuvel Petrov. Hierop bevindt zich de Katedrála sv. Petra a Pavla (Petrus en Paulus-kathedraal), een barokke kerk met torens van 84 meter hoog. Vanaf de heuvel Petrov heb je ook uitzicht op de burcht Špilberk (Spielberg), de andere grote toeristische trekpleister van Brno.

Afbeelding
Uitzicht op burcht Špilberk vanaf de heuvel Petrov

Afbeelding
Onderweg naar de kathedraal heb ik ook uitzicht op Brno hlavní nádraží, het hoofdstation van Brno

De kathedraal is zeker de moeite waard:
Afbeelding

Ook besluit ik om de toren de beklimmen. Als je boven bent heb je een prachtig uitzicht:
Afbeelding
Uitzicht richting het centrum

Afbeelding
Aan de andere zijde heb je uitzicht op o.a. het emplacement van Brno hlavní nádraží

Na het bezoek aan de kathedraal, ga ik door naar de burcht Špilberk. Helaas is het harder gaan regenen, daarom besluit ik om de catacomben van de Špilberk te bezoeken: ben ik in ieder geval een tijdje droog :) .

Afbeelding
De Špilberk is in WO II opnieuw in gebruik genomen door de Duitsers. De gemetselde muur is in die tijd aangebracht.

Na het bezoek aan de catacomben is het gelukkig droog geworden. Daarom ben ik nog even rondom de Špilberk blijven hangen. Ook vanaf de heuvel Špilberk waarop de Špilberk ligt (de heuvel en burcht hebbn dezelfde naam) heb je een mooi uitzicht over de stad.

Afbeelding
De Kostel svatého Jakuba en op de achtergrond veel Plattenbau

Afbeelding
De Katedrála sv. Petra a Pavla, waar ik eerder was

Afbeelding
De burcht Špilberk, gezien vanaf de zijkant

Afbeelding

Afbeelding

Na een tijdje loop ik weer naar beneden, om vervolgens het centrum nog wat beter te bekijken.

Afbeelding
Tram in het centrum

Afbeelding
Winkelstraat in het centrum

Afbeelding
Mahenovo divadlo (Mahen-theater)

In de middag haal ik mijn bagage op en pak ik de tram naar het station. Ik ben blij als ik bij de tramhalte ben, want het is intussen behoorlijk hard gaan regenen. Mijn volgende doel in Slowakije is Nitra, maar het is me iets te ver om dit in een keer te reizen. Daarom maak ik een stop in Bratislava, waar ik vorig jaar ook was. Omdat ik er eigenlijk alleen overnacht, is het wel fijn dat ik de weg er al weet te vinden.

Het idee was om EC 173 naar Břeclav te nemen, waar ik dan zou overstappen op EC 131 naar Bratislava. Maar helaas, als ik op het station kom dan staat EC 173 aangekondigd met +25.

Afbeelding
Stationshal Brno hlavní nádraží

Afbeelding
Een dieseltje dat net binnengekomen is te Brno hlavní nádraží

Afbeelding
CTA die de vertraagde EC aankondigt

Als de EC binnenkomt, duurt het nog een paar minuten voordat deze vertrekt. De trein is vrij vol, maar ik kan nog een coupé vinden waar een plek vrij is. Helaas mis ik na aankomst in Břeclav mijn aansluiting. Het alternatief is om de stoptrein naar Kúty te pakken en daar over te stappen op de stoptrein naar Bratislava. Niet de meest snelle en ideale manier, maar beter dan ruim anderhalf uur wachten op Břeclav op de volgende rechtstreekse trein naar Bratislava. In de vertraagde trein heb ik nog aan de conducteur gevraagd of doorreizen naar Wien en daar overstappen op de trein naar Bratislava toegestaan zou zijn, maar dan zou ik het stuk Wien - Bratislava moeten bijbetalen. Bovendien zou de overstap in Wien dan krap worden, ondanks dat de trein tijd kan inlopen in Břeclav (deze heeft daar een geplande stop van 8 minuten). Aangezien de route via Wien slechts een kwartier tijdwinst t.o.v. de stoptrein via Kúty zou opleveren, ga ik gezien het risico en het bijbetalen voor de laatste optie.

Afbeelding
De EC 173 waar ik mee gereisd heb te Břeclav, bestaande uit ÖBB-rijtuigen

De stoptrein naar Kúty wordt gereden door een railbusje. Waarom is mij onduidelijk, het gehele traject is namelijk geëlektrificeerd met 25 kV.

Afbeelding
De trein naar Kúty te Břeclav

Na aankomst in Kúty moet ik ca. 40 minuten wachten totdat de trein naar Bratislava vertrekt. Dit geeft mij de tijd om het station te bekijken, gelukkig is het droog. Het is een wat nostalgisch station waar het fijn wachten is. Station Kúty heeft ook nog een loket, wat mij wel verbaast voor een dorp met iets meer dan 4.120 inwoners.

Afbeelding
De stoptrein die mij in Kúty bracht. Het station heeft behoorlijk smalle perrons.

Afbeelding
Halterende goederentrein in Kúty

Afbeelding
Stationshal met loketten

Afbeelding
In Kúty zijn zowel ouderwetse borden als moderne techniek te vinden

Afbeelding
Stationsgebouw

Afbeelding
(Uitgestorven) emplacement

Afbeelding
De achterzijde van het stationsgebouw ziet er ook best gezellig uit door de bloemen

Afbeelding
De stoptrein naar Bratislava staat al gereed, en lijkt me niet bepaald het visitekaartje van de Slowaakse spoorwegen...

Afbeelding
Vooraanzicht van de trein die mij naar Bratislava gaat brengen

Ik ga in een rijtuig zitten waarvan de ramen open kunnen. De rijtuigen zijn weliswaar oud, maar de stoelen zitten desondanks uitstekend :D .
Afbeelding
De coupé

De reis naar Bratislava verloopt zonder echte bijzonderheden, onderweg krijg ik nog gezelschap van 1 persoon.

Afbeelding
Station Zavod

Afbeelding
Station Malacky

In Bratislava regel ik ter plekke een hostel en ga vervolgens terug naar het station om iets te eten. Vorig jaar was de stationsrestauratie me goed bevallen, dus ik eet daar weer. En nog steeds hebben ze prima eten voor een prima prijs :) .

De volgende ochtend slaap ik enigszins uit en maak ik een korte ronde door Bratislava, voordat ik doorreis naar Nitra.

Afbeelding
Tram in het centrum van Bratislava

Afbeelding
Het centrum van Bratislava kent nog wel wat plekken die vrij sober aandoen

Afbeelding
Tramhalte in het centrum

Afbeelding
Plein in de Staré Mesto, het oude gedeelte

Het valt me op dat de gammele brug waarover ik vorig jaar liep, intussen gesloopt is.

Afbeelding
Alleen de pijlers staan nog

Ik loop nog een stukje langs de Donau, om vervolgens via het centrum terug te lopen naar het hostel.

Afbeelding
De Nový Most over de Donau

Afbeelding
'Verplicht' plaatje als je in Bratislava bent: Bratislavský hrad (Kasteel van Bratislava)

Na het rondje Bratislava haal ik in het hostel mijn spullen op en ga naar het station. Daar wil ik een kaartje naar Žilina via Nitra kopen, in Žilina zal ik namelijk later overstappen op de nachttrein naar Cheb. Het is mijn bedoeling om een kaartje te krijgen voor het gehele traject (want het degressieve kilometertarief kennen ze ook in Slowakije, evenals via-kaartjes), maar in eerste instantie krijg ik een los kaartje Bratislava - Nitra dankzij een lokettiste die mij niet begrijpt en nauwelijks Engels spreekt. Ze geeft na wat irritatie een tweede kaartje Nitra - Žilina af. Twee losse kaartjes dus iets duurder helaas, doorvragen helpt niet. Ik heb weinig zin om gedoe te gaan maken voor een paar euro (treinreis is al vrij goedkoop door de aangeschafte kortingskaart van vorig jaar die nog geldig is), dus ik ga richting mijn trein.

Afbeelding
Stationshal Bratislava, gekeken richting de sporen

Afbeelding
Stationshal Bratislava, gekeken richting de uitgang. De dominante reclame voor Slowakije die er hangt, past in mijn ogen niet echt in het geheel. Linksboven de stationsrestauratie waar ik de dag ervoor had gegeten

Om in Nitra te komen, moet ik eerst de Rychlík (sneltrein) naar Leopoldov nemen en daar vervolgens overstappen op de stoptrein naar Nitra. De overstaptijd is slechts 3 minuten, niet heel ruim dus.

Afbeelding
De Rychlík naar Košice, die ook stopt in Leopoldov. Het tweede rijtuig achter de loc is het restauratierijtuig

Afbeelding
Intussen is ook een mij onbekende trein binnengekomen in Bratislava, getrokken door een oude Tsjechische loc

In de Rychlík neem plaats in het restauratierijtuig, want intussen is het lunchtijd. In eerste instantie heb ik een tafel voor mezelf, maar die moet ik vanwege de drukte al vrij snel delen. Ik bestel worstjes met een cappuccino, hierbij wordt ook brood geserveerd. De rekening valt me erg mee, slechts € 3,50. Met zulke prijzen kan ik de drukte goed begrijpen ;) . Omdat er in deze trein ook een 1e klas-rijtuig met WiFi rondrijdt en het signaal daarvan (soms met moeite) doorkomt tot in het restauratierijtuig, kan ik ondertussen ook nog wat internetten.

Helaas heeft de trein 3 minuten vertraging, gelijk aan mijn overstaptijd. Gelukkig wacht de trein naar Nitra en hoef ik dus niet ruim 3 uur te wachten op een volgende...

De trein naar Nitra wordt gereden door een moderne diesel van het type Motorová jednotka 861. Deze treinen hebben ook stopcontacten in de 2e klas, erg handig. De stoelen zijn helaas wel erg hard. De gehele lijn Leopoldov - Nitra is enkelspoor.

Afbeelding
Interieur

Afbeelding
Op station Rišňovce moet er worden gekruist met de trein naar Leopoldov, waardoor de trein hier moet wachten

Afbeelding
Ook op station Lužianky staat de trein volgens dienstregeling 5 minuten stil. Ook dit station is weer mooi versierd met bloemen.

De trein komt op tijd aan op het (nog klassiek beveiligde) station van Nitra. Hier eindigt ook het tweede deel van het verslag, in het volgende deel komt Nitra en de reis naar Nederland aan bod.

Afbeelding
Trein na aankomst op station Nitra, links in de verte is een armsein te zien

De gebruikte kaartjes in dit deel:
Afbeelding
Treinkaartje (Praag -) Brno - Bratislava en kaartje voor de tram in Brno

Afbeelding
Kaartjes OV Bratislava en treinkaartje Bratislava - Nitra
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Tsjechië en Slowakije revisited #2: Brno - Slowakije [48

Bericht door isadora »

Het lijkt, of de verslagen steeds beter worden.
Dit is er eentje van de boven-categorie. :pos:

Veel verschillend materieel daar in Slowakije.

Ik was er in 1991, toen het geheel nog Tsjecho-Slowakije heette, maar herken erg veel van de plaatjes van Brno en Bratislava.
In de laatste stad sliep ik bij iemand in een tuinhuisje. Werd me spontaan aangeboden, toen ik dorstig naar een pils bij aankomst in Bratislava, het eerste het beste dranklokaal was binnengestapt.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tsjechië en Slowakije revisited #2: Brno - Slowakije [48

Bericht door Daniel »

Fraai verslag weer dit! :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Tsjechië en Slowakije revisited #2: Brno - Slowakije [48

Bericht door Karl »

Leuk verslag, en leuk om de nostalgie te kunnen zien. Herkenbare plaatjes ook. Ben benieuwd naar de vervolgdelen.
Het is een spectrum.
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Tsjechië en Slowakije revisited #2: Brno - Slowakije [48

Bericht door Etienne »

Dit soort reisverslagen lezen inderdaad lekker weg :pos: :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Tsjechië en Slowakije revisited #2: Brno - Slowakije [48

Bericht door deadlock »

Cookie bedankt! Erg mooie foto's.

Eén vraag over de foto's en de kleuren; Heb je er bewust voor gekozen om de kleurinstellingen een beetje errr Sovjet/Oostblokkerig te houden?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Tsjechië en Slowakije revisited #2: Brno - Slowakije [48

Bericht door Cookie »

Bedankt voor de reacties :) .
deadlock schreef: Eén vraag over de foto's en de kleuren; Heb je er bewust voor gekozen om de kleurinstellingen een beetje errr Sovjet/Oostblokkerig te houden?
Het klopt inderdaad dat de kleuren niet bepaald fel zijn. De meeste foto's zijn genomen met zware bewolking (en soms wat regen), je krijgt dan toch een wat somberder beeld. Een optie was geweest om de kleuren wat verzadigder te maken, maar het heeft mijn voorkeur om zo weinig mogelijk te bewerken (op wat rechtzetten na).
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Tsjechië en Slowakije revisited #2: Brno - Slowakije [48

Bericht door Timon91 »

Prachtig verslag, Cookie! Heb het met veel plezier gelezen :) Ik kijk uit naar het laatste deel!
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21354
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tsjechië en Slowakije revisited #2: Brno - Slowakije [48

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tsjechië en Slowakije revisited #2: Brno - Slowakije [48

Bericht door waldo79 »

Niks op aan te merken, Cookie 8-)
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Tsjechië en Slowakije revisited #2: Brno - Slowakije [48

Bericht door Obus »

Nice :pos:
De mortuis nil nisi bene
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Tsjechië en Slowakije revisited #2: Brno - Slowakije [48

Bericht door julsteren »

Nice, alleen de hal van het station in Bratislava vind ik lelijk :pos:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Tsjechië en Slowakije revisited #2: Brno - Slowakije [48

Bericht door Stefan »

Leuk verslag weer en veel bekende plekjes. :)

En Julsteren, niet alleen de hal van dat station is lelijk.. Heel dat station zelf verdiend niet echt de schoonheidsprijs. :lol:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten