OV over water

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

OV over water

Bericht door Wubbo »

OV over water is misschien wel een van de meest onbekende vormen van openbaar vervoer. En onbekend maakt onbemind. Toch heeft OV over water altijd een belangrijke rol gespeeld in het Nederland, dat altijd geleefd heeft met water. Zeilboten, trekschuiten en stoomboten verzorgden tot het begin van de vorige eeuw een belangrijk deel van het openbaar vervoer. Daarna werd de rol overgenomen door trein, tram en bus.

Kort na 1990 werd voor het eerst sinds lange tijd weer nagedacht over het gebruik van schepen in het openbaar vervoer. OV over water werd gezien als een van de instrumenten om de files op de weg te lijf te gaan. Het Rijk stelde in het kader van de Nota Samenwerken aan Bereikbaarheid (1996) subsidies beschikbaar voor experimenten. Zo kwamen tussen 1998 en 2000 vijf OV-verbindingen over water tot stand: IJmuiden – Amsterdam Centraal Station, Lelystad – Amsterdam, Waterbus Drechtsteden, Rotterdam – Dordrecht en Almere Haven – Huizen. De verbinding tussen Lelystad en Amsterdam werd op 16 maart 2003 gestaakt. Een dag eerder werd het voet- en fietsveer Vlissingen – Breskens toegevoegd. Per 1 oktober 2006 komt de verbinding Huizen-Almere te vervallen.

OV over water heeft voordelen ten opzichte van de andere modaliteiten. Je hebt geen last van files of andere opstoppingen. De extra benodigde infrastructuur is goedkoop.
Nadelen zijn er ook: vervoer is vaak trager dan via de weg of het spoor, en bij extreme waterstanden of extreme wind kan er niet gevaren worden.

Naast officieel openbaar vervoer, is vervoer over water ook altijd van belang geweest bij de ontsluiting van Nederland. De ponten naar de Waddeneilanden en de diverse pontjes over de grote rivieren zijn hiervan de overblijfselen. Ponten over de rivieren worden steeds meer vervangen door vaste verbindingen (bruggen of tunnels).

Bronnen:
Kennisplatform Verkeer en Vervoer


Uitbreidingen, aanvullingen, suggesties? Meld ze hier!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OV over water

Bericht door webguy »

Is (of was) er niet weer een boot Huizen-Almere ivm die brug daar die ze moeten repareren?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OV over water

Bericht door Wubbo »

Daar is vast sprake van geweest. Er is in de zomer sowieso een voet/fiets-veerverbinding geweest. Of die deze zomer weer komt is voor zover ik weet nog niet bekend.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OV over water

Bericht door tsov »

In opdracht van Rijkswaterstaat voert (voerde?) het GVB inderdaad het Hollandse Brugveer uit, maar ik weet niet of die brug nou inmiddels alweer klaar is...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OV over water

Bericht door Wubbo »

GVB heeft zelf geen einddatum op de dienstregeling gezet. Ik dacht dat die werkzaamheden klaar waren, en dat vrachtverkeer binnenkort ook weer zonder beperkingen over de brug mocht.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV over water

Bericht door Chauf21 »

De Aqualiner (http://www.aqualiner.nl) is een bootverbinding tussen Huizen en Almere. De subsidie voor deze verbinding is stopgezet vanwege het geringe reizigersaantal (57 duizend i.p.v. de gestelde 74 duizend; Raadsbrief), maar vanwege de enorme hoeveelheid reacties over deze verbinding wordt nu onderzocht of er komende zomer alsnog een veerverbinding tussen Almere en Huizen kan worden gerealiseerd (http://www.aqualiner.nl/news.php?id=92).

Daarnaast is er ook een vrachtwagenpont i.v.m. de werkzaamheden aan de Hollandse Brug. Tot en met juni 2008 wordt deze verbinding aangeboden omdat vrachtwagens niet meer over die brug mogen rijden (PDF Van A naar Beter/A6). Die verbinding staat ook in de post van Wubbo hierboven, maar niet in de openingspost :)
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OV over water

Bericht door Daantje »

In de zomer zijn er in Zeeland een hele hoop fiets-voerveren, onder andere Hoedekenskerke - Terneuzen, Yerseke - Stavenisse en Kortgene - Wolphaartsdijk.

Ondanks dat ze nu niet meer varen verdienen de veerdiensten op Kruiningen - Perkpolder en Vlissingen - Breskens ook een plaats in dit rijtje omdat die tot de komst van de Westerscheldetunnel dagelijks heel veel mensen naar de overkant brachten. Ik vind het nog steeds onwijs jammer dat die boten niet meer varen.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OV over water

Bericht door tsov »

De Westerscheldekering bestaat niet, hè :P
Je hebt de Oosterscheldekering en de Westerscheldetunnel :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OV over water

Bericht door Daantje »

tsov schreef:De Westerscheldekering bestaat niet, hè :P
Je hebt de Oosterscheldekering en de Westerscheldetunnel :wink:
Ahum :oops: Die tunnel bedoel ik dus ;) Bericht is aangepast :)
Wally
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 16:54

Re: OV over water

Bericht door Wally »

Daantje schreef: Ondanks dat ze nu niet meer varen verdienen de veerdiensten op Kruiningen - Perkpolder en Vlissingen - Breskens ook een plaats in dit rijtje omdat die tot de komst van de Westerscheldetunnel dagelijks heel veel mensen naar de overkant brachten. Ik vind het nog steeds onwijs jammer dat die boten niet meer varen.
Veolia vaart nog steeds met een fiets/voetveer tussen Vlissingen en Breskens.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OV over water

Bericht door Daantje »

Wally schreef:Veolia vaart nog steeds met een fiets/voetveer tussen Vlissingen en Breskens.
Dat fiets-voerveer is echt niet te vergelijken met de veerboten die er vroeger voeren. Daar konden ook auto's, vrachtwagens en bussen mee vervoerd worden. Ook de sfeer van toen is er nu echt totaal niet meer. Ook het feit dat je toen in zekere zin afhankelijk was van of de boot voer of niet speelt wel mee in die sfeer. Nu kan je eigenlijk altijd omrijden via de westerscheldetunnel (toen ook via Antwerpen natuurlijk maar vanuit Vlissingen is dat veel minder een alternatief).
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OV over water

Bericht door Daantje »

Een leuk overzichtje van hoe het was voor de opening van de westerscheldetunnel vind je hier

Mijn aanvullingen op dit artikel:
- in het artikel wordt genoemd dat fietsers en voetgangers gratis mee mochten maar dat daar later toch geld voor gevraagd werd omdat toeristen de veerboot als atractie gebruikten. Om die reden werd in de zomer vaak 1 gulden (later denk ik 1 euro?) per persoon per overtoch gevraagd. Op die manier voorkom je sowieso al dat mensen op de boot blijven zitten tot de terugvaart omdat je er hoe dan ook af moet en weer opnieuw moest betalen. In de winter was het voor zover ik weet wel altijd gratis (iig Kruiningen - Perkpolder, Vlissingen - Breskens durf ik niet met zekerheid te zeggen).
- een aantal van die veerdiensten die vermeld staan in het tabelletje zijn nu in de zomer in dienst als toeristisch fiets-voetveer (onder andere Terneuzen - Hoedekenskerke en Kortgene - Wolphaersdijk). Hierover is bij de VVV in Zeeland ook een heel leuk boekje verkrijgbaar 'maak een rondje met het pontje'. Voor wie het leuk vind is dat echt de moeite waard. Goed om te weten is dan misschien ook dat het mogelijk is om je fiets mee te nemen in de bus door de Westerscheldetunnel.
- voor zover ik weet bleven de boten op Vlissingen - Breskens ook langer in de vaart bij slecht weer dan de veren op de lijn Kruiningen - Perkpolder omdat je vanuit Kruiningen of Perkpolder iets makkelijker even om reed via Antwerpen dan vanuit Vlissingen of Breskens.
- en die broodjes kroket op de boot die hoorden er idd echt bij. Ik ging toen ik klein was vanuit Krabbendijke altijd op kamp naar Vogelwaarde (in Zeeuws-Vlaanderen) en dan gingen we met de fiets op de boot en onderweg een broodje kroket eten.

Voor mij hoorde die boot echt bij de tijd toen ik klein was. Mijn opa en oma en mijn moeder zijn opgegroeid in Zeeuws-Vlaanderen en voor ons heeft het er altijd bijgehoord om met de pont over te moeten als je daar heen wilde. Mijn opa en oma hadden ook een abonnement voor Zeeuws-Vlamingen waardoor het al een stuk goedkoper was om met de pont over te gaan. Ik zal eens zoeken naar een aantal plaatjes om een sfeerimpressie te geven.

Op deze website van de PSD staan wel een aantal foto's maar niet van het pontplein die ik bedoel. De rest van die website is overigens ook leuk om eens te lezen als het je interesseert.
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: OV over water

Bericht door dvdhoven »

Ow, nu wordt ik wakker! Er mag hier over ponten gepraat worden! Ik ben nl een pontengek pur sang. En uiteraard ook van ander vervoer over water, mits de fiets mee kan. Graag plan ik een of meer ponten oid in mijn fietstochten in. Ik zal binnenkort eens wat pontenplaatjes in een topic bij elkaar zetten.
Voor ponten is er trouwens een zeer overzichtelijke site van de Vereniging Vrienden van de voetveren:
http://www.voetveren.nl/

Dan nog even dit:
Het tijdelijk veer bij de Hollandse brug is ook voor het langzaam verkeer. Erg leuk voor een fietstochtje en ook erg leuk voor nostalgisch ingestelde Amsterdammers, er varen nl oude IJ-veer ponten. Bereikbaarheid is heel eenvoudig, tussen knooppunt 18 aan de Gooische kant en 25 aan de Almeerse kant.
Afbeelding
Afbeelding

Verder is het momenteel hoog water op de rivieren. Afgelopen zondag voer de pont bij Olst nog wel, die bij Wijhe niet meer:
Afbeelding

Verder is het aftellen geblazen, in april en vooral mei beginnen de vele fiets/voetveren weer te varen.
Dan kun je hier in mijn streek, bijvoorbeeld vele malen de IJssel over, heel leuk, ook voor een fietstocht.
Even een overzichtje voor de IJssel:
  • Zalk: fiets/voetveer
  • Hattem-Oldeneel: fiets/voetveer
  • Wijhe: reguliere pont, ook voor auto's, hele jaar
  • Veessen: Kozakkenveer, fiets/voetveer
  • Olst: reguliere pont, ook voor auto's, hele jaar
  • Deventer: Stokvis, stadspont, fiets/voetveer, vaart het hele jaar
  • Gorssel: Dommerholt, fiets/voetveer
  • Brummen: reguliere pont, ook voor auto's, hele jaar
  • Dieren: reguliere pont, ook voor auto's, hele jaar
  • Rheden: fiets/voetveer
Dan nog wat geks. Tot voor kort kon je voor de FF van Connexxion over het Noordzeekanaal gewoon een kaartje voor de fiets bij je eigen kaartje kopen. Nu kan dat niet meer; de fiets is gratis. Mooi, maar je moet wel reserveren via Internet en als je dat dan probeert, krijg je een formulier, waarin het abonummer verplicht is. :( Kennelijk kun je dus met een los kaartje niet meer een fiets meenemen. Het staat nergens duidelijk op hun site, maar dat is mijn conclusie. Erg jammer, in 2006 heb ik van Velsen naar Amsterdam gereisd met de fiets erbij en dat was erg leuk.
Dan is de Waterbus toch wat makkelijker :) Gewoon, hup fiets mee.

En verder staan de kleine zelfbedieningspontjes al jaren hoog op de verlanglijst en gek genoeg is het er nog nooit van gekomen. Nu weet ik er één bij Kampen en één bij Bergentheim, dus misschien dit jaar.
Wubbo schreef:Naast officieel openbaar vervoer, is vervoer over water ook altijd van belang geweest bij de ontsluiting van Nederland. De ponten naar de Waddeneilanden en de diverse pontjes over de grote rivieren zijn hiervan de overblijfselen. Ponten over de rivieren worden steeds meer vervangen door vaste verbindingen (bruggen of tunnels).
En dit verhaal klopt niet helemaal. Vooral in de recreatieve sector is het aantal ponten booming. Momenteel varen er in de zomermaanden veel meer fiets/voetveren dan een aantal jaren geleden. En niet alleen over grote rivieren, maar ook kleinere rivieren, meren, etc.
Dick van den Hoven
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV over water

Bericht door waldo79 »

Ponten over de rivieren worden steeds meer vervangen door vaste verbindingen (bruggen of tunnels).
De laatste 10 jaar heb ik amper vaste oeververbindingen erbij zien komen. Glorie aan het veer :roll:

Ik heb nog wel wat foto's van veren :pos:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV over water

Bericht door Chauf21 »

Erg nuttige bijdrage dvdhoven! :)
dvdhoven schreef:Dan nog wat geks. Tot voor kort kon je voor de FF van Connexxion over het Noordzeekanaal gewoon een kaartje voor de fiets bij je eigen kaartje kopen. Nu kan dat niet meer; de fiets is gratis. Mooi, maar je moet wel reserveren via Internet en als je dat dan probeert, krijg je een formulier, waarin het abonummer verplicht is. :( Kennelijk kun je dus met een los kaartje niet meer een fiets meenemen. Het staat nergens duidelijk op hun site, maar dat is mijn conclusie. Erg jammer, in 2006 heb ik van Velsen naar Amsterdam gereisd met de fiets erbij en dat was erg leuk.
Dan is de Waterbus toch wat makkelijker :) Gewoon, hup fiets mee.
Dat klinkt wat gek ja, wordt uitgezocht!
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: OV over water

Bericht door Jeroen »

Is een pont wel een vorm van OV? Ik denk eerlijk gezegd van niet, bij veel pontjes kom nog geen buurtbus in de buurt. :lol:

Los daarvan vind ik vervoer over water ook altijd erg mooi om te zien. Ben jarenlang vast gebruiker geweest van de pont Afferden - Sambeek, was altijd wel een mooie onderbreking van de fietsrit. :)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OV over water

Bericht door Karl »

Jeroen schreef:Is een pont wel een vorm van OV? Ik denk eerlijk gezegd van niet, bij veel pontjes kom nog geen buurtbus in de buurt. :lol:
Ik weet niet of een pont hetzelfde is als een veer (bijv. Den Helder - Texel ed), maar die vallen volgens mij wel onder de aanbestedingsregels en dergelijke.
Het is een spectrum.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV over water

Bericht door Chauf21 »

De aanbestedingsregels voor het OV staan beschreven in de Wet Personenvervoer 2000 (hoofdstuk II). Onder Openbaar vervoer wordt verstaan:
[url=http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deeplink/law1/title=Wet%20personenvervoer%202000]WP2000[/url], Artikel 1, lid H schreef:openbaar vervoer: voor een ieder openstaand personenvervoer volgens een dienstregeling met een auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem voortbewogen voertuig;
Oftewel: een pont, maar ook een veer valt niet direct onder Openbaar Vervoer. Wel is er een artikel opgenomen (2.2 geloof ik) waarbij een veer of een pont wel gelijkgesteld kan worden aan andere vormen van OV en zodoende toch aanbesteed dient te worden. Hoe dat precies zit, weet ik alleen niet :)
Laatst gewijzigd door Chauf21 op di 25 mar 2008, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Stukje over 2.2 toegevoegd.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OV over water

Bericht door webguy »

Een pont werkt toch ook wel eens met een 'geleidesysteem': iets dat midden in 't water vast zit... Verder lijkt me dat Water vervoer sowieso dan niet onder OV zou vallen. Die definitie komt ook uit de wet 'personenvervoer' he, daarom zal het wel minder betrekking hebben op watervervoer.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: OV over water

Bericht door Linkerspoor »

Ja, je hebt vrij varende veren en niet vrij varende veren. Niet vrij varende veren zitten aan een kabel vast, en wanneer een niet vrij varende veerboot naar de overkant gaat moet je dus met je bootje opletten dat er ook een kabel is, en dus niet vlak achter het pontje langsvaren... ;)
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OV over water

Bericht door STF »

Leuk, Bunzl op de pont. Was een van onze vaste leveranciers.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: OV over water

Bericht door IC3 »

Daantje schreef:- en die broodjes kroket op de boot die hoorden er idd echt bij. Ik ging toen ik klein was vanuit Krabbendijke altijd op kamp naar Vogelwaarde (in Zeeuws-Vlaanderen) en dan gingen we met de fiets op de boot en onderweg een broodje kroket eten.
Ik wou 't net zeggen! :D Mijn vader kwam vaak voor zijn werk in Zeeuws-Vlaanderen en als kind mocht ik dan in de vakanties mee. Raad eens wat ik op die boot te eten kreeg... 8-) Het eerste waar ik bij het horen van die veren denk, is aan de kroketten haha. Wat een nostalgie hier! :mrgreen:
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: OV over water

Bericht door Jeroen »

Linkerspoor schreef:Ja, je hebt vrij varende veren en niet vrij varende veren. Niet vrij varende veren zitten aan een kabel vast, en wanneer een niet vrij varende veerboot naar de overkant gaat moet je dus met je bootje opletten dat er ook een kabel is, en dus niet vlak achter het pontje langsvaren... ;)
Je hebt dus 3 verschillende ponten: op eigen kracht varende ponten (bij rustig water), kabelponten en gierponten (waar webguy op doelt). :wink:

Oh ja, telt een amfibievoertuig ook als OV over water? Daar heb ik ook al een paar keer van gebruik gemaakt, toen de Maas zo erg overstroomt was dat enkele maasdorpen niet meer over de weg bereikbaar waren. 8-)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV over water

Bericht door Chauf21 »

Chauf21 schreef:
dvdhoven schreef:Dan nog wat geks. Tot voor kort kon je voor de FF van Connexxion over het Noordzeekanaal gewoon een kaartje voor de fiets bij je eigen kaartje kopen. Nu kan dat niet meer; de fiets is gratis. Mooi, maar je moet wel reserveren via Internet en als je dat dan probeert, krijg je een formulier, waarin het abonummer verplicht is. :( Kennelijk kun je dus met een los kaartje niet meer een fiets meenemen. Het staat nergens duidelijk op hun site, maar dat is mijn conclusie. Erg jammer, in 2006 heb ik van Velsen naar Amsterdam gereisd met de fiets erbij en dat was erg leuk.
Dan is de Waterbus toch wat makkelijker :) Gewoon, hup fiets mee.
Dat klinkt wat gek ja, wordt uitgezocht!
Het antwoord is binnen!
Op de FF is plaats voor 20 fietsen. Deze worden eerst toebedeeld aan abonnementshouders die een plekje hebben gereserveerd, daarna aan anderen. De praktijk leert dat iedereen -dus ook niet abonnementshouders- die met een fiets de FF op wil, gewoon met fiets en al mee kan :)
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OV over water

Bericht door M57 »

En dat dat reserveringssysteem dus overbodige rompslomp is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten